Exemple de buna practica în abordarea lectiei de matematica.

 

ȘCOALA GIMNAZIALĂ MIHAI EMINESCU -IPOTEȘTI

Prof.VASILIU EUGEN

 

                          

    

Matematica este acceptată ca o ştiinţă, una în care noţiunile şi legăturile dintre noţiuni sunt definite şi demonstrate cu mare precizie. Unul dintre scopurile matematicii este acela de a formula întrebări şi de a da răspunsuri la intrebările puse.De altfel,viaţa însăşi se desfăşoară între întrebări şi răspunsuri.Răspundem la întrebare şi apare încă cel puţin una.

Învăţarea în acest domeniu creează perseverenţă,tenacitate,voinţa,răbdare,putere de sinteză,intuiţie,spirit de inventivitate.Toate acestea nu se obţin uşor,dar cel căruia i se formează de mic,nu va avea probleme în viaţă. Matematica dispune de largi valenţe formative.Specificul activităţii matematice constă în faptul că ea reprezintă o tensiune,o încordare,o mobilizare a tuturor componentelor psihicului uman, dar cu precădere a gândirii ,a inteligenţei.

Un învăţământ matematic bine conceput oferă atât o cunoaştere activă a noţiunilor de bază ale matematicii cât şi posibilitatea aplicării ei în activitatea ulterioară în şcoală,dar şi în viaţa cotidiană.

Studierea matematicii are o importanţă deosebită prin obiectivele specifice:

·       Formarea unei gândiri matematice

·       Determinarea unor comportamente practice orientate spre folosirea activă a noţiunilor şi cunoştinţelor asimilate

·       Depistarea elementelor de afirmare a creativităţii

Învăţarea este un proces activ de cunoaşterecare este cu atât mai valoros cu cât se

  realizează prin efort propriu şi cu mijloace şi tehnici cât mai productive.

            În învăţarea matematicii,efortul intelectual se situează pe primul plan.Acesta constă în:observarea obiectelor şi fenomenelor nu sub aspectul particularităţilor acestora,ci sub aspectele lor logice(mulţimi,apartenenţă,relaţii);operarea cu mulţimile concrete de obiecte,cu accent pe logica pe care o relevă aceste operaţii.

În învăţământul modern al matematicii se impune,mai întâi,o intuiţie activă,elevul învîţând nu atât prin urmărirea demonstraţiilor cu material didactic pe care le face profesorul,cât prin efectuarea directă a unor operaţii concrete,cu sprijinul sau cu ajutorul acestor materiale.

            Intuiţia activă în învăţarea matematicii presupune relevarea,în cadrul operaţiilor concrete cu obiectele  conţinutului ştiinţific al noţiunilor respective,a esenţei lor matematice.

            Încă din primii ani de viaţă,copilul încearcă să-şi rezolve singur situaţiile ,,de viaţă’’.Ajuns la vârsta şcolarităţii,acesta trebuie să intuiască,să le descopere.Aceste lecţii  capătă sens în activităţile de cunoaştere a lumii.

            Profesorul nu-i învaţă matematică pe elevi,ci îi provoacă prin problemele sau situaţiile problemă propuse spre rezolvare să gândească matematic,punându-i frecvent în situaţia de a ,,matematiza’’aspectele reale de viaţă.

Pentru clasa a V-a m-am gândit la următoarele aspecte practice:

            -efectuarea de măsurători în clasă ,respectiv în curtea şcolii pentru a afla lungimea,lăţimea,perimetrul ;

            -efectuarea de măsurători pentru a afla capacitatea unor vase;

            -vizită prin magazine pentru a observa preturile obiectelor, reducerile existente,restul primit la un bon de produse cumparate;

            -ghicitori,rebusuri;

            -prelucrarea datelor cuprinse în tabele;

            -prelucararea datelor cuprinse în grafice;

            -realizarea unor reţete de suc,salată de fructe in care se folosesc fractii dintr-un intreg sau procente;

            -exerciţiu-joc:  ,,La magazin’’     ,,Ionel a strâns în puşculiţa sa  suma de 90 lei.Aflaţi ce obiecte ar putea cumpăra dintre cele pe care le doreşte ştiind că o pereche de adidaşi costă 48 lei,un joc costă 37 lei,un trening costă 51 lei?

            -folosirea in orele de  matematica a cunostintelor asimilate  la :limba română,istorie,muzică,arte plastice,abilităţi practice;

           

În lumina consideraţiilor asupra integrării conţinuturilor, a privi matematica doar ca pe o simplă disciplină constituie o eroare, iar învăţarea matematicii prin activităţi practice a devenit o necesitate de multă vreme. Viaţa în sine este o continuă “matematică a existenţei”fiinţei umane pe pământ, la care nimeni nu-şi permite să rămână corigent, căci nu întâmplător, “Matematica este limba...în care Dumnezeu a creat lumea”. (  Sesiunea de comunicări ştiinţifice – mai 2010 – Şcoala Generală nr. 2 Braşov- “Aplicaţii ale matematicii. Abordări interdisciplinare”).

În viaţa de toate zilele, matematica are importanţa sa deosebită, recunoscută în întreaga lume.

Matematica este o disciplină creativă şi pasionantă. Ea poate produce momente de plăcere şi încântare când elevul rezolvă o problemă pentru prima dată, descoperă o rezolvare mai elegantă a problemei sau vede pe neaşteptate conexiuni ascunse. Cu toate acestea, pentru mulţi dintre elevi, matematica rămâne o mare necunoscută fără prea multe soluţii pentru ei, dacă nu este legată de viaţa lor de zi cu zi şi nu este aplicată în practică, fapt pentru care am ales să prezentăm câteva exemple de activităţi practice pentru învăţarea şi utilizarea unităţilor de măsură la clasa a V-a , având drept temei câteva din neajunsurile observate de-a lungul timpului la copii. De exemplu, elevii nu reuşesc să-şi formeze imaginea corectă a lungimii metrului şi nu pot să concretizeze această lungime comparativ cu talia lor sau cu lungimea pe care o reprezintă  braţele întinse lateral sau chiar lungimea băncii în care stau şi nu cunosc, cu aproximaţie, dimensiunile sălii de clasă, ale camerei de locuit, ale terenului de sport sau ale şcolii în care învaţă. Referindu-ne la predarea şi aplicarea  unităţilor de arie si volum ,multi elevi isi insusesc modul de a calcula o suprafata sau capacitatea unui vas ,doar daca se folosesc modalitati  practice.

Conexiunile matematicii cu viaţa de zi cu zi şi, mai târziu , în clasele mai mari, chiar şi cu alte domenii ale cunoaşterii şi vieţii, le formează elevilor o gândire logică şi flexibilă, le sporeşte motivaţia pentru studiul matematicii şi îi conduc la înţelegerea unitară a lumii înconjurătoare, putând fi, de altfel, şi un instrument eficace în vederea petrecerii timpului liber în mod plăcut şi constructiv.

 

,,Capul copilului nu este un vas pe care să-l umpli,ci o făclie pe care trebuie să o aprinzi,astfel,încât mai târziu,să luminaze cu propria lumină’’ 

                                                                                                   Plutarh

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE

Vălcan,D.,Metodologia rezolvării problemelor de aritmetică,Casa Cărţii de Ştiinţă,Cluj-Napoca,2007

Cârjan F.,Didactica matematicii,Editura Paralela 45,piteşti 2002

Săvulescu D.,Metodica predării matermaticii în ciclul primar,Editura,,Gheorghe Alexandru’’Craiova 2008

 Sesiunea de comunicări ştiinţifice – mai 2010 – Şcoala Generală nr. 2 Braşov- “Aplicaţii ale matematicii. Abordări interdisciplinare”).

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu