Prof.
Mihaela Pînzaru
Școala
Gimnazială „Octav Băncilă” Corni
Monitorizarea implementării curriculumului şcolar înseamnă urmărirea
sistematică şi continuă a modului în care sistemul şi procesul de învăţământ se
comportă în raport cu modificările propuse.
În ceea ce priveşte procesul de învăţământ, se
disting trei tipuri de monitorizare:
- monitorizare administrativă, care se referă la
urmărirea/supravegherea respectării dispoziţiilor legale referitoare la planul
de învăţământ, curriculum, manuale, organizarea şi desfăşurarea procesului
educaţional etc.;
- monitorizare formativă, axată pe monitorizarea
procesului de învăţare: spre exemplu, administrarea periodică a testelor
criteriale care vizează esenţa unui program de studii, permite identificarea
problemelor, a dificultăților în derularea acestuia etc.;
- monitorizarea randamentului şcolar, care se
realizează, în general, cu ajutorul testelor normative; au rolul de a informa,
în plan comparativ, cu privire la ceea ce „produc” şcolile şi clasele.
Mecanismele de implementare şi monitorizare a
curriculumului modernizat sunt orientate
spre:
1. Asigurarea asistenţei metodice în derularea
implementării politicilor educaţionale.
1.1. Aplicabilitatea suportului metodic
elaborat de ME în organizarea procesului educațional; 1.2. Tematicile puse în
discuţie în cadrul şedinţelor metodice în conformitate cu reforma curriculară;
1.3. Participarea cadrelor didactice la
seminarele teoretico- practice desfăşurate la nivel de județ şi aplicarea
suportului de participare în organizarea demersului didactic;
1.4. Corelarea activităţii catedrelor –
echipelor manageriale la nivel de instituţie de învăţământ, ceea ce asigură
aplicarea pe verticală şi orizontală a implementării curriculei.
2. Evaluarea procesuIui de implementare a
curriuculumului (inspecţiile şcolare):
2.1. Inspecţia frontală;
2.2. Inspecţia de specialitate;
2.3. Inspecţia specială;
2.4. Inspecţia tematică;
2.5. Inspecţia de evaluare instituţională.
3. Realizarea componentei Evaluare, în cadrul
procesului integrat de predare – învăţare - evaluare (administrarea evaluărilor
la disciplinele şcolare, tezelor semestriale, olimpiadelor școlare, examenelor
naționale).
La nivel de instituţie şcolară, este foarte
importantă activitatea de dirijare şi control, desfăşurată
de echipa
managerială, în vederea monitorizării calităţii
implementării curriculumului modernizat.
Procedura de monitorizare a unui fapt sau
fenomen educaţional se proiectează pe o anumită durată de timp (de la câteva
luni până la un an) şi realizează în următoarea succesiune logică: - stabilirea obiectului şi a
aspectelor acestuia ce vor fi supuse monitorizării;
- determinarea
modelului de monitorizare, a criteriilor şi indicatorilor ce vor fi urmăriţi;
- selectarea
şi pregătirea calitativă a monitorilor (persoanelor care vor monitoriza);
- precizarea
metodologiei de lucru (cum se va realiza monitorizarea, ce metode, instrumente
vor fi utilizate în procesul de monitorizare);
- colectarea de informaţii şi
date, analiza şi interpretarea lor;
- formularea de concluzii şi recomandări.
Scopul principal al iniţierii, proiectării şi
realizării unui proces de monitorizare constă în evaluarea condiţiilor de
implementare a curriculumului şcolar modernizat, identificarea unor posibile
probleme sau disfuncţii în procesul de implementare a acestuia la nivel de
instituţie de învăţământ, soluţionarea operativă a acestora în vederea
asigurării implementării cu succes a documentului vizat şi a atingerii ţintelor
pedagogice (scopurilor, obiectivelor şi finalităţilor) stabilite la nivel de
sistem şi proces educaţional.
Prin urmare, obiectivele monitorizării vizează:
- cunoaşterea condiţiilor reale de implementare a
curriculumului şcolar axat pe competenţe;
- identificarea dificultăţilor întâmpinate de
cadrele didactice în procesul de implementare;
- acordarea, în caz de necesitate, a sprijinului
metodologic în rezolvarea unor situaţii-problemă ce pot apărea în procesul de
implementare a curriculumului;
- evaluarea impactului produs de curriculumul
modernizat asupra procesului de formare-dezvoltare a competenţelor şcolare;
- acumularea unei baze de date ca punct de
analiză şi reflecţie pentru conceptorii de curriculum în perspectiva
dezvoltării curriculare ulterioare.
În procesul de monitorizare a implementării
curriculumului modernizat vor fi implicate autorităţi, instanţe, instituţii de
nivel central şi local.
Programul de acţiuni privind implementarea
curriculumului modernizat, metodologia de monitorizare a curriculumului, instrumentarul
necesar în procesul monitorizării (chestionare,
fişe de lucru etc.), va specifica modelul, criteriile şi indicatorii folosiţi,
va pregăti specialiştii care vor coordona şi realiza monitorizarea procesului
de implementare a curriculumului şcolar. Monitorizarea directă a procesului de
implementare a curriculumului şcolar va fi realizată de către specialişti –
inspectorii şi metodiştii de specialitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu