ABORDAREA DE TIP INTEGRAT - DIMENSIUNE A ÎNVĂȚĂRII





Prof. înv. primar Mititelu Georgeana Cristina

Şcoala Gimnazială „Ion Creangă”- Tg. Frumos - Iaşi


          Cel mai puternic argument pentru integrarea   disciplinelor este însuși faptul

că viața nu este împărțită pe discipline.

                                                            (J. Moffett)


                                                                                                                                              

Necesitatea abordării de tip integrat


                Schimbǎrile produse în cadrul societǎţii la trecerea în noul mileniu au generat modificări şi în domeniul educaţiei, care nu putea sǎ rǎmânǎ pasivǎ la provocǎrile lansate în toate sferele existenţiale.

                Având în vedere că problemele concrete de viaţă pe care trebuie sǎ le rezolvǎm în fiecare zi au un caracter integrat, soluţionarea lor, indiferent că acestea au un grad mai mic sau mai mare de complexitate, implică apelul la cunoştinţe, deprinderi, competenţe care nu pot fi încadrate în cadrul strict delimitat al unui obiect de studiu sau altul.

Sistemele educaţionale contemporane fac posibilǎ definirea unor noi paradigme acordându-se o atenţie crescândǎ modelelor de abordare a instruirii. Astfel, se realizeazǎ o trecere de la modelul monodisciplinar ca generator al unei instruiri segmentate, pe compartimente distincte, disjuncte, în care transferul este favorizat de operarea cu structuri foarte clar delimitate situate în interiorul „teritoriilor” disciplinare, la modele de tip transdisciplinar/integrat a predǎrii-învǎţǎrii-evaluǎrii.

              A face faţă solicitărilor şi provocărilor lumii contemporane înseamnă a face transferuri rapide şi eficiente între diversele „sertare” disciplinare, a colecta, a sintetiza şi a pune la lucru împreună cunoştinţe, deprinderi şi competenţe dobândite prin studierea diverselor discipline.

             Abordarea de tip disciplinar pune în prim-plan rigurozitatea şi caracterul academic al achiziţiilor educaţiei, abordarea integrată a curriculum-ului pornește de la problemele semnificative ale lumii reale şi de la nevoile de învăţare ale elevilor în contextul lumii de azi.

             Abordarea integrată a curriculum-ului propune apropierea şcolii de viaţa reală, astfel încât copiii să poată veni în şcoală „cu lumea lor cu tot”. Accentul se pune pe formarea unor competenţe, atitudini şi valori transversale şi transferabile, utile pentru dezvoltarea personală şi socială a elevilor.

               O învăţare dincolo de discipline, de rigiditatea canoanelor academice tradiţionale, poate fi mai profitabilă din perspectiva nevoilor omului contemporan.

                     Din punct de vedere curricular, integrarea înseamnă organizarea, punerea în relaţie a disciplinelor şcolare, cu scopul de a evita izolarea lor tradiţională; integrarea mai înseamnă şi „procesul şi rezultatul procesului prin care elevul interpretează materia care îi este transmisă pornind de la experienţa sa de viaţă şi de la cunoştinţele pe care deja şi le-a însuşit”.

                         Abordarea integrată se referă la o anumită modalitate de tratare, de organizare şi planificare a instruirii care produce o interrelaţionare a disciplinelor sau a obiectelor de studiu, astfel încât vine în întâmpinarea nevoilor de dezvoltare ale elevilor, ajută la crearea de conexiuni între ceea ce învaţă elevii şi experienţele lor prezente şi trecute.

              Cu toate că integrarea a adus la un oarecare consens specialiștii,mai ales în privința ideii că integrarea reprezintă o alternativă viabilă de complementarizare a disciplinarității,nu înseamnă că demersul integrator este lipsit de diferențe și limite.

  Limite ale abordării integrate

·         pregătirea profesorilor pentru a preda în acestă manieră:profesorii din România au o pregătire inițială predominant disciplinară,în funcție de specializarea de pe diploma de licență;un remediu în acest sens poate aduce noua Legea Educației Naționale,care introduce masteratul didactic;

·         imposibilitatea aprofundării de către elevi a cunoașterii științifice specializate;

·         lipsa de tradiție pedagogică a integrării;

·         opoziția latentă sau activă a cadrelor didactice privind tendința integratoare.




Argumente pentru susținerea abordării integrate

·         angajarea responsabilă a elevului în procesul învățării;

·         încurajarea comunicării și a relațiilor interpersonal prin valorificarea valențelor formative ale sarcinilor de învățare în grup;

·         transformarea cadrului didactic în factor de sprijin ,mediator și facilitator,precum și diminuarea funcției sale de ,,furnizor de informații,, ;

·         profunzimea,trăinicia și reactivarea rapidă a cunoștințelor ,generate de perspectiva integrată asupra cunoașterii,prin intensificarea relațiilor dintre concepte  idei ,practici și teme abordate în școală și în afara ei;

·         abilitatea metodologică a cadrelor pentru integrare curriculară : coordonare între temele abordate classic și cele realizate integrat ,stabilirea modalităților de evaluare formativă a performanțelor individuale și a celor obținute în învățarea prin colaborare ,precum și organizarea proiectelor într-o schemă orară coerentă.


Niveluri ale integrării


                        În funcţie de ce anume integrăm (cunoştinţe, deprinderi, competenţe, valori, atitudini, metodologii de lucru) şi cât de mult integrăm putem distinge câteva niveluri în abordarea integrată a curriculum-ului:

·         monodisciplinaritatea

·         multidisciplinaritatea

·         interdisciplinaritatea

·         transdisciplinaritatea

          Integrarea este, aşadar, un proces divers şi complex, care merge progresiv de la modelul clasic disciplinar până la disoluţia totală a barierelor disciplinare– transdisciplinaritatea.

            Literatura de specialitate identifică mai multe niveluri ale integrării :cinci niveluri (intradisciplinaritate,multidisciplinaritate,pluridisciplinaritate,interdisciplinaritate ,transdisciplinaritate ) sau patru, după unii autori, care consideră că multidisciplinaritatea și pluridisciplinaritatea acoperă una și aceeași realitate.

                      Monodisciplinaritatea  este centrată pe obiectele de studiu independente și  pe specificitatea acestora.Aceasta presupune acțiunea de a aborda un proiect sau de a rezolva o problem din perspective unei singure discipline.

                      Pluridisciplinaritatea (multidisciplinaritatea) se referă la situaţia în care o temă aparţinând unui anumit domeniu este supusă analizei din perspectiva mai multor discipline,acestea din urmă menţinându-şi nealterată structura şi rămânând independente unele în raport cu celelalte.

 Obiectele de studiu contribuie, fiecare în funcţie de propriul specific, la clarificarea temei investigate. Un bun exemplu în acest sens îl constituie problematica clonării,tratată de regulă în studiile de genetică dar la fel de relevantă de studiat în perspectiva eticii, psihologiei, politologiei, chimiei etc.

                       Interdisciplinaritatea presupune o  intersectare a diferitelor arii disciplinare, în urma acestei intersectări putând lua naştere noi obiecte de studiu. Noile obiecte de studiu vin să acopere aşa-numitele “pete albe” de pe harta cunoaşterii- exemplu:

fizică + chimie = chimia fizică; psihologie + drept = psihologie juridică.

În abordarea interdisciplinară încep să fie ignorate limitele stricte ale disciplinelor, căutându-se teme comune diferitelor obiecte de studiu, care pot duce la realizarea obiectivelor de învăţare de grad mai înalt; între aceste se numără şi capacităţile metacognitive, cum ar fi luarea de decizii, rezolvarea de probleme, însuşirea metodelor şi tehnicilor de învăţare eficientă etc.

                          Transdisciplinaritatea – reprezintă gradul cel mai elevat de integrare a curriculum-ului, mergând adesea până la fuziune. Abordarea de tip transdisciplinar tinde către o „decompartimentare” completă a obiectelor de studiu implicate. Prin gradul său de complexitate, abordarea transdisciplinară le înglobează pe cele anterioare, propunând un demers bazat pe dinamica şi interacţiunea a patru niveluri de intervenţie educativă: disciplinar, pluridisciplinar, interdisciplinar şi transdisciplinar.

                 Nivelul de integrare depinde de variabile :scopul integrării ,tipul de curriculum,obiectul integrării,nivelul de competență al profesorilor,gradul de pregătire al elevilor, astfel încât nu se poate vorbi despre un nivel optim al integrării ,acesta putând trece prin diferite stadii,de la inserție/armonizare ,la corelare/juxtapunere,intersecție/interacțiune,până la fuziune.


                         Organizarea învăţării pe criteriul disciplinelor formale clasice devine insuficientă într-o lume dinamică şi complexă,caracterizată de explozia informaţională şi de dezvoltarea fără precedent a tehnologiilor.O învăţare dincolo de discipline,de rigiditatea canoanelor academice tradiţionale poate fi mai profitabilă din perspectiva nevoilor omului contemporan.

Abordarea de tip integrat  în învățământul primar



                         

         Cei mai serioşi paşi în abordarea integrată s-au făcut în învăţământul preşcolar şi primar, dar şi în învăţământul gimnazial şi liceal. Abordarea integrată se dovedeşte a fi o soluţie pentru o mai bună corelare a ştiinţei cu societatea , cultura, tehnologia. Cu toate acestea, se întâmpină o serie de dificultăţi, ce ţin în primul rând de schimbarea mentalităţii cadrelor didactice, înlăturarea comodităţii, a inerţiei.

                        În predarea/învăţarea conţinuturilor învăţământului primar este din ce în ce mai prezentă tendinţa de organizare a acestora dintr-o perspectivă integrată. În dilema de acum bine cunoscută a predării pe discipline de sine stătătoare sau pe baza integrării conţinuturilor în “câmpuri cognitive integrate” care transced graniţele dintre discipline, a învins se pare, cea de-a doua variantă.


Pași spre integrare:

                    Planul cadru pentru învățământul primar  este structurat pe cele şapte arii curriculare, care exprimă intenţia evidentă de a găsi soluţii pentru integrarea conţinuturilor. Ariile curriculare reprezintă, aşa cum se ştie, un grupaj de discipline care au în comun anumite obiective de formare. Între cele şapte arii curriculare există un echilibru dinamic. Raportul dintre ariile curriculare se modifică în funcţie de vârsta celor care învaţă şi de specificul ciclurilor curriculare .

                      La nivelul unor programe pentru învăţământul preuniversitar se operează cu “teme”, cu “orientări tematice” de fapt, care semnifică faptul că profesorul are o anumită libertate de a alege sau de a propune conţinuturi. Remarcăm deci flexibilitatea deosebită a acestui demers.

        În acest sens, programele de Limba și literatura română reprezintă   un exemplu de abordare integrată care urmăreşte înţelegerea de către elevi a bogăţiei limbii şi folosirea ei corectă în relaţiile ei cu oamenii. Scopul studierii limbii române în perioada şcolarităţii este acela de a forma progresiv un tânăr cu o cultura comunicaţională şi literară, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii săi, să utilizeze în mod eficient şi creativ capacităţile proprii, să poată continua în orice fază a existenţei sale procesul de învăţare.

               Curriculum-ul de limba română  pentru învăţământul primar este structurat în funcţie de un model comunicativ-funcţional care presupune predarea integrată a capacităţilor de receptare şi de exprimare orală, cât şi a capacităţilor de receptare a mesajului scris si de exprimare in scris.Domeniile limbii române (citire, lectură, gramatică,compunere) sunt definite acum în termeni de capacităţi: receptarea mesajului oral, receptarea mesajului scris, exprimarea orală şi cea scrisă.

                 La clasa I predarea integrată presupune desfăşurarea în aceeaşi lecţie a

activităţii de scriere, citire şi comunicare, în funcţie de necesarul comunicării eficiente între

elev şi învăţător, iar la clasele II-IV, planificarea se face pe unităţi de învăţare în care

demersul se centrează pe realizarea obiectivelor de referinţă şi a conţinuturilor prevăzute în

programă pe baza unor texte suport, fără compartimentare tradiţională (citire, gramatica etc.)

  

            Matematică accentuează  caracterului explorativ-investigativ prin dezvoltarea capacităţilor vizate de sistemul obiectivelor de referinţă și accentuează contextele problematice care favorizează dezvoltarea capacităţilor implicate în studiul matematicii şi care solicită învăţătorului organizarea unor activităţi de învăţare variate, adaptate nevoilor individuale ale fiecărui elev, stimulând colaborarea,  interesul  şi motivaţia pentru aplicarea matematicii în contexte variate.

    Abordarea integrată a matematicii  poate fi realizată cu ocazia compunerii de probleme,rezolvării de probleme,efectuării unor măsurători,cântăririi unor obiecte precum și în alte situații,toate acestea depinzând de capacitatea,inventivitatea și posibilitatea   învățătorului . De exemplu armonizarea domeniilor matematică și știință ar spori profunzimea înțelegerii conceptelor matematice deoarece o învățare holistică la această vârstă are mai multe șanse să fie interesantă,fiind mai aprropiată de universul lor de cunoaștere.



 Are mai putina importanta:
Devine mult mai importanta:
· memorarea mecanica de reguli
· matematica facuta cu “creionul si
hârtia”, respectiv “creta si tabla”
· problemele/exercitiile cu solutii sau
raspunsuri unice
· activitatea frontala
· evaluarea cu scopul catalogării copilului
· activitatea de rezolvare de probleme prin încercari, implicare activa în situatii practice, cautare de solutii din experienta de viață a elevilor
· crearea de situatii de învățare diferite prin utilizarea unei varietati de obiecte analiza pașilor de rezolvare a unei probleme, formularea de întrebări, argumentarea
deciziilor luate în rezolvare
· activitatea învățătorului în calitate de persoană care faciliteaza învățarea și îi stimuleaza pe copii să  lucreze în echipă
· evaluarea are ca scop surprinderea progresului competențelor matematice individuale ale elevului


Științe

La acest nivel s-a iniţiat un nou proiect de programă, care propune studiul integrat al ştiinţelor naturii la clasele a III-a şi a IV-a. Predarea ştiinţelor naturii, într-o manieră integrată, la aceste clase poate permite o structurare a problemelor abordate pornind de la o serie de teme integratoare mai apropiate de capacitatea de  înţelegere a copilului.

Prin predarea ştiinţelor naturii nu se urmăreşte o acumulare de fapte şi informaţii ştiinţifice care să ducă la însuşirea de concepte ci, raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Ştiinţele, în calitatea lor de furnizor al principalelor instrumente de acţiune asupra mediului natural şi de transformare a acestuia, trebuie să stabilească limitele între care această acţiune este permisă, asumându-şi astfel responsabilitatea pentru conservarea mediului. Aceasta este o altă latură a ştiinţei cu care copilul trebuie să fie familiarizat în scopul realizării unei educaţii ecologice adecvate.

            Importanţa unei abordări interdisciplinare a ştiinţelor naturii constă în:

-          multitudinea conexiunilor pe care profesorul le poate face în dialog cu elevii;

-          implicarea elevilor în activităţi multiple de observare, manipulare şi experimentare, astfel valorificând experienţa acestora şi dezvoltându-le capacitatea de a integra informaţiile noi în modele explicative proprii.

Elevii sunt îndrumaţi să-şi dezvolte cunoaşterea de la explorarea şi investigarea lumii înconjurătoare către reprezentarea unor lumi mai îndepărtate şi mai cuprinzătoare, parcurgând calea de la cunoştinţe preştiinţifice (subiectivate) la înţelegerea şi experimentarea unor legi universale, deci obiective, prin care omul transformă natura în beneficiul său la asumarea răspunderii pentru limitarea efectelor acţiunii sale asupra echilibrului natural.

Programa şcolară de Ştiinţe ale naturii pentru clasele a III-a – a IV-a porneşte de la obiective comune domeniilor studiate pe care le corelează cu teme specifice acestor discipline, a căror abordare poate fi realizată, la nivelul acestor clase, integrat. Au fost urmărite obiectivele ciclului curricular de dezvoltare care vizează printre altele:

-          observarea şi interpretarea proceselor naturale care au loc în mediu;

-          înţelegerea impactului proceselor naturale asupra activităţilor umane şi al activităţilor umane asupra mediului;

-          investigarea şi interpretarea interdependenţelor în şi între sisteme biologice, fizice şi chimice;

-          încurajarea elevilor pentru asumarea de responsabilităţi şi pentru cooperare.

Competenţele ce se urmăresc a fi formate prin curriculum-ul disciplinei Ştiinţe ale naturii se referă la comunicare, studiu individual, înţelegerea şi valorificarea informaţiilor tehnice, relaţionarea în mediul natural şi social. La acestea se adaugă atitudini precum: grija faţă de sănătatea proprie, a celorlalţi  şi faţă de cea a mediul natural, interesul pentru aprecierea şi argumentarea logică, curiozitatea şi preocuparea faţă de fenomenele din mediu, independenţa gândirii, creativitatea.

În scopul formării acestor competenţe şi atitudini, vor fi valorificate cunoştinţe privind mediul natural, individul, grupul de indivizi, relaţiile dintre indivizi şi dintre aceştia şi mediu, fenomene şi interacţiuni specifice din mediu, modificări ale mediului ca urmare a intervenţiei omului. Programa de Ştiinţe ale naturii urmăreşte structura celorlalte programe ale disciplinelor pentru învăţământul primar. Tematica propusă are în vedere relaţionarea conţinuturilor atât în interiorul ariei curriculare "Matematică şi ştiinţe ale naturii", cât şi posibilităţile de relaţionare la nivelul celorlalte arii curriculare.

Acest demers educaţional are un puternic caracter inovator în învăţământul românesc, atât din punct de vedere al concepţiei, structurii şi metodelor didactice de aplicare, cât şi a compatibilizării conţinutului ştiinţific cu particularităţile de vârstă ale copiilor cărora li se adresează.


Abilități practice

         Ordinea de parcurgere a conținuturilor propuse de programă, precum si numărul de ore pentru fiecare temă sunt stabilite în funcție de activitățile tematice planificate pentru fiecare perioadă, astfel încât să fie relaționate cu discipline din celelalte arii curriculare) tinzând astefel spre abordarea de tip integrat.

         Disciplina Abilități practice urmărește  să dezvolte la școlarul mic atitudini si capacități de tip creativ, reflexiv, cognitiv, de interacțiune socială și de comunicare, să  încurajeze cooperarea și să elimine competiția la acest nivel.


Educație tehnologică


Curriculum anterior
Curriculum actual
formularea obiectivelor în termeni generali, nespecifici
formularea obiectivelor în termeni de competenţe şi capacităţi
conţinuturi directive, aceleaşi pentru toţi elevii
conţinuturi variabile oferind o paletă largă de activităţi prin care elevul îşi poate acoperi sfera de interese
conţinuturi fixe, neadaptate la resursele locale
conţinuturi nuanţate, flexibile, adaptabile la resursele locale
activităţi didactice orientate spre preda-rea frontală
activităţi didactice orientate spre lucrul independent, individual şi pe grupuri, încurajând iniţiativa şi stimulând creativitatea
lipsa corelărilor interdisciplinare
corelarea şi integrarea cu obiectele de studiu din celelalte arii curriculare
activităţi preponderent mecanice
activităţi bazate pe explorare şi joc


           Se urmărește o corelare și integrare a disciplinei Educație tehnologică cu celelalte arii curriculare în vederea unei abordări integrate .


 Educație plastică

        Oiectivele sunt elaborate astfel  încât elevii sa nu îsi însușească noțiunile abstracte din domeniu, ci să opereze cu tehnici de lucru, să își cultive gustul pentru frumosul artistic, să își exprime liber, prin compozitii plastice, propriile gânduri si sentimente în legătură cu spatiul perceput sau cu cel imaginar. De asemenea, prin conceperea conținuturilor, a obiectivelor si a activităților de învățare se facilitează dezvoltarea legăturilor interdisciplinare, relațiile dintre Educatia plastică și celelalte discipline pe care le studiază elevii.


                  


  NOUL CURRICULUM și ABORDAREA INTEGRATĂ

                 

                 O noutate în învățământul românesc o reprezintă curriculum pentru învățământul primar specific clasei pregătitoare ,conceput astfel încât să respecte principiul continuității între nivelurile sistemului de învățământ și în vederea atingerii nivelului de performanță elementar în formarea competențelor cheie care determină profilul de formare al elevului la sfârșitul clasei a II-a.

                  Introducerea termenului de competență în sistemul educațional demonstrează receptivitatea acestuia față de ideile socio-economice dominante.

                  Educația  bazată  pe  competențe  urmărește  în esență trei mari obiective:

·         să pună accentul pe ceea ce știe elevul  ,dar mai ales să facă elevul cu ceea ce știe

·         să raporteze permanent învățarea la situații care  au sens pentru el și să utilizeze achizițiile sale în aceste situații

·         să certifice achizițiile elevului în termeni de rezolvare de situații concrete și nu țn termenii unei sume de cunoștințe și deprinderi pe care elevul le va uita ,pe care nu știe cum să le utilizeze în viața activă

                  Proiectarea noului curriculum reprezintă ,,motorul inovator ,, al abordării crros-curriculare.Demersul de proiectare nu mai pornește de la discipline/obiecte de studiu ca principiu organizator,ci de la teme,subiecte,probleme sau provocări care pot ,sau nu pot să fie încadrate ulterior în anumite discipline de studiu.

         

 Proiectarea curriculară poate îmbrăca două forme:

·         proiectarea tematică/curriculum tematic

·         proiectarea bazată pe competențe/curriculum centrat pe competențe.

Proiectarea demersului didactic în manieră integrată poate fi:

 -pe unități tematice de studiu (integrate în cadrul unei discipline sau de natură interdisciplinară)

 -module(centrate pe formarea unor competențe clar definite)

 -teme transversale (corelează deprinderi și cunoștințe dintr-un ansamblu de domeniisau discipline)

         Implementarea noului curriculum aduce schimbări la nivelul planificării și proiectării didactice

           Planificarea presupune o puternică flexibilizare a orelor tradiționale fragmentate și evoluția către o abordare integrată a gestionării timpului școlar.Alocarea timpului nu mai urmărește doar secvențe clasice de 50 minute pentru o disciplină ,ci se lucrează cu blocuri de timp alocate unor proiecte /teme care își propun formarea unor competențe sau a unor valori și atitudini la elevi.

             Planul cadru aprobat prin O.M.E.C.T.S din 29.03.2012 pentru ciclul achizițiilor fundamentale operează cu următoarele arii curriculare Limbă și comunicare,Om și societate,Matematică și Științe ale naturii,Arte și Tehnologii,Sănătate și Motricitate,Consiliere și orientare.

                 În consecință ,programele școlare se centrează pe coordonate ale schimbării care vizează dezvoltarea de competențe și înarmarea copilului cu instrumente cu ajutorul cărora să surprindă specificitatea fiecărui domeniu ,în scopul unei învățări aprofundate ,aducând o schimbare a priorităților ,în care dobândirea de informații trece pe locul secund ,conturând și un profil al copilului în urma dezvoltării acestor competențe pentru fiecare disciplină în parte ,,curriculum pentru clasele pregătitoare urmărește dezvoltarea fizică,socioemoțională,cognitivă a limbajului și comunicării ,precum și dezvoltarea capacităților și a atitudinilor în învățare ,asigurând totodată punțile către dezvoltarea celor opt competențe cheie din cadrul european al calificărilor.

              Din chiar denumirea disciplinelor cuprinse în planul cadru (Comunicare în limba română,Educație pentru societate,Matematica și explorarea mediului,Arte vizuale și lucru manual,Muzică și mișcare,TIC (Jocul cu calculatorul),Educație fizică și sport,Dezvoltare

personală) reiese noua modalitate de abordare ,una integrată,nondisciplinară,o modalitate de organizare a curriculumului la care,din considerente legislative dar și psihologice-este conformă cu specificul vîrstei psihologice a copiilor aflați la această vârstă de școlaritate-și pedagogice-,,cunoștințele capătă valoare deplină dacă sunt integrate,împreună cu anumite capacități și abilități,în structuri de aplicație,în rezolvări de probleme și situații create de existența cotidiană-se recurge din anul școlar 2012-2013 și în învățământul primar începând cu clasele pregătitoare.

Fiecare arie curriculară dispune de o disciplină opțională.


             Construcția planului –cadru de învățământ are în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează clasa a II-a ,profil determinat de domeniile de competențe cheie specificate în Legea educației naționale.În mod concret ,până la finalul clasei a II-a ,se urmărește atingerea unui nivel de performanță elementar în formarea competențelor cheie : Competențe de comunicare

                                    Competențe de bază specifice matematicii,științei și tehnologiilor

                                    Competențe de utilizare a tehnologiei informației ca instrument

                                    de învățare și cunoaștere

                                    Competențe sociale și civice

                                    Competențe antreprenoriale

              Acum, abordarea integrată are ca referință nu o disciplină de studiu ,ci o tematică unitară ,comună mai multor discipline.Aceasta se fundamentează pe două sisteme de referință:

·         unitatea științei

·         procesul de învățare la copil.

                  Este o strategie ce presupune schimbări nu numai în planul organizării conținuturilor,ci și în ,,ambianța,, predării și învățării .Punctul de pornire în domeniul proiectării și implementării curriculumului îl constituie elevul și experiența sa.

                 Cadrul didactic trebuie să construiască pentru fiecare elev un flexibil ,,puzzle story,, de design instrucțional în concordanță cu stilurile de învățare prezente în clasa sa și cu propriul stil de predare.

                Se recomandă,deci, începând cu clasa pregătitoare proiectarea în manieră integrată a activităților .Acestea se vor desfășura pe parcursul unei săptămâni maxim trei.Disciplinele integrate pot fi comunicare în limba română+matematică și explorarea mediului+arte vizuale+muzică și mișcare.La sfârșitul proiectului tematic are loc procesul de evaluare care va pune accent pe recunoașterea experiențelor de învățare și a competențelor dobândite de copii în contexte non-formale sau informle.



       „Succesul în viața personală, profesională și socială e dat tocmai de capacitatea de a ieși din cutia disciplinară, de capacitatea de a realiza conexiuni care să conducă la rezolvarea eficientă a problemelor concrete.” (L. Ciolan, Dincolo de discipline)





Bibliografie:


*Bocoş,M.,(2001),Curriculumul şcolar.Conţinutul învãţãmântului, în „Pedagogie.Suporturi pentru formarea profesorilor ”,M.Ionescu,V.Chiş,(coord.), Editura Presa Universitarã Clujeanã,Cluj-Napoca.

*Creţu,C.,(1998),Conţinuturile procesului de învãţãmânt, componentã a curriculumului în „Psihopedagogie – pentru examenele de definitivare şi grade didactice ”,C.Cucoş, (coord.),Editura Polirom,Iaşi.

*Cristea,S.,(2000),Dicţionar de pedagogie ,Editura Litera.Litera Internaţional,Chişinãu-Bucureşti.

*Cucoş,C.,(1998),Pedagogie ,Editura Polirom,Iaşi. D ’Hainaut,L.,(1981),Programe de învãţãmânt  şi educaţie permanentã ,Editura Didacticã şi Pedagogicã, Bucureşti.

*Niculescu,R.M.,(2003),Teoria şi managementul curriculum-ului ,Editura Universitãţii „Transilvania ”, Braşov.

*Pãun,E.,Potolea,D.,(coord.),(2002),Pedagogie. Fundamentãri teoretice şi demersuri aplicative ,Editura Polirom,Iaşi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu