MĂRŢIŞOR...DE SUFLET - Proiect educaţional

Şcoala Gimnazială „ Octav Băncilă”
Com. Corni, Jud. Botoşani

Director,
Prof. Pînzaru Mihaela


                                                       MĂRŢIŞOR …DE SUFLET
                                                             PROIECT EDUCAŢIONAL





*      DENUMIREA PROIECTULUI : MĂRŢIŞOR …DE SUFLET
* TIPUL DE EDUCAŢIE ÎN CARE SE ÎNCADREAZĂ: EDUCAŢIE PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ, EDUCAŢIE ECOLOGICĂ


* UNITĂŢI APLICANTE : ŞCOALA GIMNAZIALĂ " OCTAV BĂNCILĂ” CORNI, JUD.BOTOŞANI
* ECHIPA DE PROIECT:     Prof. înv. primar  Muraru Amalia
                                                Prof. înv. primar. Oboroceanu C-tin
                                                Prof. înv. primar Irimia Gabriela
*  PARTENERI : Directorul şcolii: prof. Pînzaru Mihaela
                  Consiliul elevilor de la Şcoala Gimnazială „Octav Băncilă”  Corni

*  ARGUMENT
                  An de an sărbătoarea de 1 Martie ne readuce speranţa, optimismul, credinţa în bine şi spor la toate. Din încleştarea frigului cu razele soarelui, a întunericului cu lumina, după ultimele zvârcoliri  din zilele babelor, învinge viaţa, primăvara, soarele.
            Acest triumf al reînvierii şi regenerării nu putea fi invocat decât prin Mărţişor – pe care îl dăruim celor dragi la „ cap de primăvară”.
            Şnurul alb şi roşu cu o amuletă (bănuţ, o scoică) îl legau părinţii la mâna copiilor, îl dăruiau flăcăii fetelor, îl schimbau fetele între ele cu sens de urare de noroc, de sănătate ca
 „ argintul curat , ca piatra de râu, ca scoica din ape”.
            Mărţişorul dăruit în zorii primei zile din Martie se purta 9-12 zile, uneori chiar până la vederea primului pom înflorit, apoi se atârna de ramurile înflorite, crezându-se că astfel va fi şi anul celui care l-a purtat.
            Sunt frumoase tradiţii româneşti de mărţişor pe care nu am vrea să le lăsăm să piară! Şi ne-am gândit că un bun început ar putea să fie derularea acestui proiect.

*      De noi depinde în cea mai mare parte ca acest proiect să-şi atingă scopul. Reuşita activităţilor propuse se leagă direct de alegerea strategiilor didactice adecvate, îmbinarea metodelor expozitive cu cele activ – participative, care să ducă la realizarea produselor dorite cu întregul  colectiv de elevi.
*        Proiectul propus nu atinge doar obiective care se înscriu în sfera educaţiei estetice, ci şi a celei morale şi ecologice, dat fiind faptul că elevii vor oferi mărţisoarele realizate, femeilor pe care le vor găsi pe parcursul  zilei de 1 Martie. Latura de educaţie ecologică a proiectului se va reflecta în realizarea unor felicitări utilizând materiale refolosibile, felicitări ce vor fi oferite mămicilor, bunicilor, dar şi femeilor întâlnite pe strada în timpul marşului cu caracter ecologic ce va fi organizat în data de 8 Martie 2013.


*      SCOPUL PROIECTULUI:
Ø      Dezvoltarea capacităţii de valorizare si păstrare a tradiţiilor lăsate de înaintaşi referitoare la mărţisor de mărţişor, contribuind la dezvoltarea experienţei practice a elevilor din şcoala aplicantă, prin implicarea acestora în acţiuni plăcute şi constructive;cultivarea dorinţei de a trăi într-un mediu curat.
*      OBIECTIVE GENERALE:
Ø      Dezvoltarea respectului pentru valorile umane ale culturii româneşti;
Ø      Dezvoltarea respectului pentru valorile tradiţionale ale creaţiei populare;
Ø      Dezvoltarea simţului artistic şi a spiritului practic;
Ø      Cultivarea dorinţei de a proteja si înfrumuseţa mediul înconjurător.


*      OBIECTIVE SPECIFICE:
Ø      Culegerea şi valorificarea unor informaţii menite să păstreze şi să ducă mai departe tradiţiile şi obiceiurile legate de mărţişor.
Ø      Stimularea iniţiativei şi creativităţii;
Ø      Implicarea responsabilă a elevilor în acţiuni de protejare a mediului prin colectarea şi atribuirea de noi utilităţi unor obiecte;
Ø      Implicarea părinţilor în acţiuni derulate în cadrul proiectului;
Ø      Stimularea şi promovarea capacităţilor creatoare ale elevilor prin organizarea de expoziţii;
Ø      Realizarea la nivelul şcolii a unor activităţi cultural – artistice de omagiere a fiinţelor care ne-au dat viaţă.

*      RESURSE :
Ø      Umane: preşcolari, elevi, cadre didactice, părinţi;
Ø      Materiale: albume, Cd-uri, casete audio-video,materiale necesare realizării produselor finite;
Ø      De timp: februarie – martie 2010, februarie-martie 2011, februarie-martie 2012 ; februarie-martie 2013.       
*      GRUP ŢINTĂ:
Ø      Un număr de  80 copii din învăţământul primar
*      Cadre didactice, reprezentanţi ai comunităţii locale , părinţi, care doresc să se implice
*      Elevi din învăţământul preprimar, primar şi gimnazial, cadre didactice care doresc să participe
*      DURATA : FEBRUARIE – MARTIE 2013


*      ORGANIZAREA PROIECTULUI:
Ø      Încheierea protocolului de colaborare între iniţiatorii proiectului şi partenerii de lucru;
Ø      Aprobare proiectului de către conducerea Şcolii cu clasele I-VIII „Octav Băncilă” Corni
Ø      Popularizarea proiectului în şcoală  prin intermediul afişelor, lansarea de invitaţii ;
Ø      Înscrierea claselor care vor să participe la derularea proiectului;
Ø      Derularea proiectului;
Ø      Evaluarea proiectului;


PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
*      Prezentarea proiectului   
Ø      Lansarea proiectului -Popularizarea proiectului şi înscrierea claselor dornice să se implice;
Ø  Legenda mărţişorului; tradiţii de mărţisor -Lectura/audierea diferitelor variante ale legendei mărţisorului; discuţii, dramatizări, recitare de poezie tematică în scopul de a „lega” de sufletul copiilor frumuseţea obiceiurilor de mărţişor şi necesitatea de a le păstra şi transmite mai departe pentru conservarea valorilor tradiţiei româneşti;

*      Realizarea mărţişoarelor şi a felicitărilor -Procurarea de materiale şi realizare (în ateliere) a mărţişoarelor şi felicitărilor. Mărţişoarele vor fi realizate din absolut orice materiale şi vor fi în totalitate produsul activităţii elevilor; felicitările, pe lângă mesajul transmis celei mai suave fiinţe, vor conţine pe „spatele” felicitării , în partea de sus sau în partea de jos, un mesaj ecologic(economisirea resurselor, păstrarea curată a apelor, aerului, pădurilor, solului etc.). La realizarea mărţişoarelor  participă şi părinţii în cadrul acţiunilor realizate la fiecare clasă.
*             Creaţii literare- poezii, compuneri, eseuri.
*      Primirea lucrărilor - În urma expoziţiilor realizate la clasă, fiecare cadru didactic va selecta 5 mărţişoare şi 3 felicitări pe care le va înmâna echipei de proiect pentru a fi expuse spre jurizare. Lucrările primite nu se vor returna.
*      Evaluarea lucrărilor- Un juriu va analiza lucrările (conform criteriilor dinainte stabilite) şi va  desemna câştigătorii; Creaţiile literare premiate vor fi prezentate în cadru festiv .
*          Înmânarea diplomelor  - Vor fi înmânate  diplome câştigătorilor în urma jurizării lucrărilor;
*          Diseminarea proiectului
Ø      Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi mărţişoare şi felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii.
Ø      Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte care vizează calitatea activităţii elevului, calitatea procesului de realizare a proiectului;
Ø      Se vor posta pe pagina şcolii  şi în revista on-line, Flux Botoşani, rezultatele concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi fotografii din timpul derulării proiectului--- „ Mărţişor …de suflet ”

EVALUARE - CALITATE                    
*      INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA PROIECTULUI
Ø      Modul de concepere şi dezvoltare a proiectului;
Ø      Modul în care au fost valorizate în cadrul proiectului conexiunile transdisciplinare;
Ø      Acurateţea şi rigurozitatea demersului, corectitudinea realizării lui;
Ø      Calitatea materialului utilizat;
Ø      Creativitatea .

INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA ACTIVITĂŢII ELEVULUI, CALITATEA PROCESULUI DE REALIZARE A PROIECTULUI
Ø      Raportarea elevului  la tema proiectului;
Ø      Nivelul de performanţă la care se plasează elevul pe parcursul realizării proiectului;
Ø      Respectarea termenelor pentru fiecare etapă a proiectului;
Ø      Creativitatea elevilor reflectată în produse originale, dovadă a efortului sau a inspiraţiei personale.






*      MODALITĂŢI DE EVALUARE
INTERNĂ
Ø      Constituirea unei echipe de monitorizare ( echipa de proiect);
Ø      Depistarea şi remedierea disfuncţionalităţilor care pot apărea în funcţionarea proiectului;
Ø      Chestionare care să vizeze interesul copiilor pentru activităţile propuse;
Ø      Analiza produselor activităţilor;
Ø      Discuţii cu elevii şi cu părinţii;
Ø      Observarea sistematică a elevilor;
Ø      Acordarea unor diplome pentru: creativitate, originalitate, ingeniozitate, cel mai frumos mesaj adresat mamei etc;
Ø      Analiza activităţilor individuale şi de grup;
Ø      Observarea comportamentelor elevilor sau grupurilor de elevi în timpul desfăşurării activităţilor din cadrul proiectului;
Ø      Portofoliile elevilor cuprinzând fişe de informare şi documentare independentă;
Ø      Grupuri de discuţii cu elevii – schimburi de opinii;
Ø      Grupuri de discuţii cu cadrele didactice – schimburi de opinii şi experienţă pentru o gestiune cât mai concisa şi mai eficientă a acţiunilor;
Ø      Realizarea unei expoziţii cu materialele realizate în şcoala , expoziţie finalizată cu premii pe secţiuni.


EXTERNĂ
Ø      Chestionare pentru elevi care să reflecte atitudinea acestora faţă de modalităţile de organizare şi desfăşurare a proiectului;
Ø      Chestionare pentru cadrele didactice şi părinţi care să reflecte opiniile acestora în legătură cu acţiunile desfăşurate pe parcursul derulării proiectului;
Ø      Măsurarea /înregistrarea utilizării resurselor materiale legate de acţiunile desfăşurate: timpul necesar, activităţile, în ce măsură echipamentele si resursele şcolii sunt utilizate(calculatoare, lecturile necesare, accesul la internet)





PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR

An şcolar 2012-2013


NR.
CRT.
DENUMIREA
ACTIVITĂŢII
PARTICIPANŢI
DATA/PERIOADA
OBSERVAŢII
1.
Prezentarea proiectului.Popularizarea proiectului şi înscrierea claselor dornice să se implice.
Echipa de proiect;
Cadre didactice dornice să se implice;
Elevi.
15.02.2013-25.02.2013

2.
Realizarea lucrărilor (creaţii literare, mărţişoare şi felicitări)
Echipa de proiect
Elevi implicaţi
Cadre didactice
Părinţi
18.02.2013-27.02.2013

3.
Primirea lucrărilor
Echipa de proiect
25.02.2013-01.03.2013

4.
Evaluarea lucrărilor
Echipa de proiect
Juriul desemnat
07.03.2013

5.
Diseminarea proiectului
- Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi mărţişoare şi felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii.
-Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte care vizează calitatea activităţii elevului, calitatea procesului de realizare a proiectului;
- Se vor posta pe pagina şcolii  şi în revista Flux Botoşani rezultatele concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi fotografii din timpul derulării proiectului--- „ Mărţişor …de suflet ”


Echipa de proiect
Elevi

07.03.2013-31.03.2013


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu