Importanţa folclorului în educaţia preşcolarilor



Prof. înv. preşc. Smaranda Alina


     În cadrul procesului complex şi îndelungat de formare a personalităţii copilului, cunoaşterea producţiilor şi manifestărilor folclorului are o importanţă deosebită datorită conţinutului de idei şi sentimente, a faptelor care  oglindesc trecutul bogat şi plin de speranţă al poporului nostru.
     Aceste creaţii ale folclorului nostru trezesc în sufletul şi în mintea copiilor dragostea pentru folclor şi tradiţii dar şi respectul pentru cei ce le-au creat, înaintaşii noştri.
     De asemenea, ele formează la copii dragostea şi preţuirea pentru folclorul autentic, mai ales în condiţiile în care acesta tinde a fi uitat şi chiar înlocuit cu producţii noi fără substanţă sau valoare artistică.
   Experienţa dobândită până acum în realizarea activităţilor programate cu copiii preşcolari, atestă în modul cel mai convingător că valorile estetice şi etice cuprinse în producţiile folclorice constituie o sursă inepuizabilă pentru formarea umanistă şi morală a copiilor.
     În acelaşi timp, folclorul, precum bine se ştie, reflectă o anumită viziune despre lume şi viaţă, exprimă noianul de idei şi sentimente, convingeri pe care poporul român le-a trăit şi pentru a căror înfăptuire a luptat de-a lungul istoriei.
La vârsta preşcolară sunt greu de înţeles evenimentele petrecute de Crăciun, Boboteaza, Paşte.
  Noi, educatoarele încercăm să transmitem din generatie în generatie, portul, graiul, obiceiurile şi datinile asa cum le-am moştenit de la străbuni.
O ocazie eficientă de valorificare a tradiţiilor populare şi a obiceiurilor româneşti o constituie serbările
Prin interpretarea rolurilor şi pregătirea decorurilor pentru diversele "spectacole" urmărim atât un efect artistic cât şi pedagogic, cautând un imbold pentru a trezi la copii dorinţa de a cunoaşte şi păstra tradiţiile şi obiceiurile strămoşeşti.
Pentru a avea o influenţă pozitivă asupra copilului, serbările trebuie să fie înţelese de acesta şi să-l afecteze psihologic.Sensul unui spectacol va depinde de:calitatea lui, de folosirea adecvată a costumaţiilor şi decorurilor,de participare afectivă a copilului.
Costumele populare, ia şi catrinţa, brâiele şi opincile, camaşa şi iţarii sunt primenite si pregătite pentru spectacolul mult aşteptat.Atmosfera de sărbatoare din sala de festivităţi prin ornarea şi decorarea cu elemente specifice sărbătorilor constituie un alt prilej de bucurie pentru copii ,ei descoperind tradiţiile şi obiceiurile practicate în timpul sărbătorilor de iarnă, simt şi preţuiesc frumuseţea obiceiurilor şi traditiilor de Crăciun.
           Pentru cea mai asteptata sarbatoare din decembrie, Craciunul, românii au apelat in egala masura la traditie, stiind sa accepte si obiceiuri mai recente. Intâmpinata cu bucurie, Nasterea Mântuitorului aduce cu ea si o suma de practici foarte vechi prin care se celebra Echinoctiul de Iarna, momentul in care natura da sperante ca va renaste.
           Obiceiul colindatului a inglobat in el nu numai cântec si gest ritual, ci si numeroase mesaje si simboluri ale unei stravechi spiritualitati românesti. El s-a pastrat asociindu-se cu celebrarea marelui eveniment crestin care este Nasterea Domnului Iisus Hristos. In ajunul Craciunului, pe inserat, in toate satele din tara, incepe colindatul. Copiii cu steaua vestesc Nasterea Domnului si sunt primiti cu bucurie de gazdele care ii rasplatesc cu mere, nuci si colaci.
  Pentru cel mai important moment, trecerea in noul an, pregatirile se reiau. In saptamâna dintre Craciun si Anul Nou, in toate satele cetele de flacai se prepara pentru "urat", sistem complex de datini si obiceiuri. Pe inserat, in ajunul anului sunt asteptati sa apara "Ursul", "Capra", "Bunghierii", "Caiutii", "Malanca", "Jienii", "Mascatii" etc.
           Concretizarea spectaculoasa a unor mituri antice legate de simbolistica animalelor, aceste manifestari reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor asociatii rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui. Exista si un cuvânt generic pentru aceste obiceiuri: "mascatii". Recuzita, mastile, costumele sunt pregatite din vreme. Mai ales mastile sunt cele care vorbesc cel mai mult despre imaginatia si umorul sateanului român. Anume mesteri s-au specializat in confectionarea lor, ele devenind cu timpul adevarate podoabe de arta populara.
În atmosfera spirituală a Crăciunului, interpretarea unor dansuri populare ( Haţegana, Sârba) dă posibilitatea de a cunoaşte sufletul ţăranului român, frumuseţea portului şi cântecului popular.
Dansurile populare prin frumuseţea costumelor, a melodiilor sunt îndrăgite de copii şi interpretate cu multă pasiune aproape la toate serbările.
Cântecele populare întâlnite la toate serbările antrenează, tonifică şi energizează gândirea, memoria, atenţia, imaginaţia, creativitatea, spiritul de disciplină, prietenia. Daca jocul şi cântecul nu este trăit, nu poate pune în rezonanţă corzile sufleteşti ale fiinţei umane.
     Datorită forţei inegalabile de penetraţie artistică a patrimoniului folcloric, copilului, de pe acum,  i se “luminează mintea şi i se “încălzeşte” inima, participând afectiv la năzuinţele şi aspiraţiile strămoşilor noştri.
Prin această comuniune “cu” şi adeziune “la” ceea ce a făurit “ geniul” creaţiei populare, copiii învaţă să înţeleagă trecutul nostru istoric şi să-l apropie de prezent, prin aceea că încep “să descifreze’’ faptul istoric în dinamica sa, pe temeiul viu al existenţei populare româneşti: ce am fost, ce suntem, ce vom fi în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat.
     Cultura noastră asimileaza, în mod creator, tot ceea ce este valoros în cadrul moştenirii culturale. Imensul tezaur folcloric al poporului nostru constituie o componentă valoroasă a acestei moşteniri.
     Folosirea folclorului şi artei populare în procesul instructiv-educativ din grădiniţa de copii, contribuie la îmbogăţirea şi extinderea orizontului cultural artistic al copiilor, la educarea sentimentelor de dragoste şi admiraţie, de mândrie şi de respect faţă de comorile creaţiilor populare, la formarea personalităţii copilului preşcolar.
     O educatoare pasionată de munca sa, dar şi de folclor, trebuie şi poate, în limitele timpului afectat activităţilor obligatorii, activităţilor alese si activitatile extracurriculare să-i educe pe copii prin producţii folclorice autentice, demonstrând astfel, în mod practic că şi prin folclor pot fi realizate scopurile şi sarcinile educării şi formării copilului preşcolar.
Bibliografie :
Andrei, Mariana, “Introducere în literatura pentru copii”, Editura Paralela 45, Piteşti 2005
.Mitu, Florica ; Antonovici, Ştefania „Metodica activităţilor de educaţie a limbajului în învăţământul preşcolar”,Humanitas Educaţional, Bucureşti, 2005
.*** Revista “ Catedra”, nr. 28/ 2000



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu