Obiceiuri religioase de iarnă în zona Câmpulungului Moldovenesc




Autori: prof. Lungeanu Cătălin, Școala gimnazială Sadova, județul Suceava
            prof. Înv. Primar Lungeanu Ioana Mihaela, Școala gimnazială ”Dimitrie Gusti” Fundu Moldovei, județul Suceava


Originalitatea şi bogăţia patrimoniului etnografic şi folcloric românesc, indiferent de specificul şi locul unde se află şi se afirmă, contribuie în mare măsură la cunoaşterea rădăcinilor multimilenare ale civilizaţiei şi culturii populare româneşti, a originii şi continuităţii poporului român, a spiritului de ingeniozitate şi inventivitate, a conştiinţei de făuritor al istoriei sale, al aportului său la cultura europeană şi universală
Ceea ce caracterizează zona Câmpulungului Moldovenesc (care cuprinde orașul propriu-zis și comunele învecinate Vama, Vatra Moldoviței, Moldovița, Argel, Sadova, Pojorâta, Fundu Moldovei, Breaza, Moldova Sulița și Izvoarele Sucevei) este bogăția obiceiurilor tradiționale legate de spiritualitatea oamenilor locului. Având origine foarte veche, cele mai multe dintre ele s-au păstrat, cu succesive schimbări de funcție și cu necontenită accentuare a părții spectaculoase, până în vremurile noastre. Printre obiceiurile tradiționale, cele ale sărbătorilor de iarnă ocupă, datorită amplorii lor, un loc deosebit. Desfăşurându-se  între 24 decembrie şi 7 ianuarie şi având ca puncte centrale zilele Crăciunului, Anului Nou şi Bobotezei (cu ajunurile respective), caracteristica lor cea mai importantă este repertoriul bogat în datini şi credinţe, în realizări artistice literare, muzicale, coregrafice etc.
Tradițiile și obiceiurile caracteristice sărbătorilor de iarnă sunt menținute aproape cu strictețe, începând cu cele din postul Crăciunului și până la urăturile din ajunul Anului Nou şi sorcova din prima zi a anului.
Şi în trecut, dar şi în prezent, ritualul sacrificării porcului are loc în 20 decembrie, oamenii pregătind preparatele din carne (cârnaţi afumaţi, tobă, chişcă) pentru a fi apoi afumate, urmând a fi servite la mesele festive.
În ajunul Naşterii Domnului gospodinele împodobesc casele, prind de grindă sau de streaşină crenguţe de busuioc să aducă noroc, dar şi să emane mirosul frumos specific.  Sărbătoarea Crăciunului este anunțată de copii ce merg prin sat cu colinda şi cu steaua, pentru a anunţa Nașterea Mântuitorului. În aceeaşi zi, preoţii merg cu icoana pentru a  binecuvânta fiecare casă şi locuitorii ei.
Poate cel mai important moment în derularea sărbătorii Crăciunului este seara de ajun, atunci când se pregătește o masă specială, numită "masa de ajun", și încep colindele. Printre mâncărurile gătite de Crăciun se numără zeama de carne, sarmale, răciturile, carne cu hrean şi smântână şi cozonacii cu nucă şi mac, precum şi preparate din carne de porc: cârnaţi afumaţi, tobă sau chişcă.
Numită colindă în zona Câmpulungului Moldovenesc – ca de altfel al întregii Bucovine –, aceast obicei reprezintă o inegalabilă zestre spirituală, pe care o moștenim din moși-strămoși. Colinda transmite un mesaj ceresc simbolic, o veste de la Dumnezeu de întrupare a domnului Isus Hristos.  De altfel, dintre cele mai auzite colinde sunt: ”O, ce veste minunată”, ”Steaua sus răsare”, ”La Vitleem”, „Domn, domn să-nălțăm”, ”Astăzi s-a născut Hristos„,Trei păstori„.
Începând cu seara de 23 decembrie şi până la revărsatul zorilor din ziua următoare, uliţele și străzile  localităților răsună de glasul micilor colindători, interpretând cântece cu tentă religioasă, gazdele răsplătindu-i cu bani și dulciuri. Copiii se asociază, din timp, în grupuri de câte 2 până la 8 persoane, selecția făcându-se în funcție de categoria socială, afinitățile personale, calitățile morale sau gradele de rudenie
Datinile de Crăciun sunt pregătite înainte, odată cu Postul Crăciunului (care începe la 15 noiembrie). Repetițiile pentru însușirea colindelor se fac fie la casele copiilor din ceată, fie la Biserică sau la căminul cultural.
 Colindătorii pornesc de obicei de la casa șefului de ceată, trec pe la primar, preot, profesori, după care pe la locuințele vecinilor, rudelor și cunoscuților.
Există însă și colindători din cadrul corurilor bisericești, de obicei între 10 și 30 de persoane adulte căsătorite, care adună, cu această ocazie, fonduri bănești pentru biserică.
Obicei care face parte din sfera urărilor augurale şi care se petrece în zilele  Crăciunului este Steaua. De obicei, cei care merg cu ”steaua” sunt copii în vârstă de 7-14 ani. Acest obicei are conotaţii religioase referitoare la naşterea Domnului.
„Cântecele de stea” provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievală a Bisericii Catolice şi multe din ele, chiar din tradiţiile locale. Obiceiul are o semnificație religioasă fiind legată de steaua care s-a arătat celor trei magi de la răsărit. Copiii merg câte trei la colindat cu o stea mare, din lemn, gatită cu hartie colorată și crenguțe de brad. Micul cor al copiilor cântă versuri religioase despre naşterea lui Isus, precum: „Steaua sus răsare”, „În oraşul Vitleem”, „Trei crai de la răsărit”, etc.     
Cel mai întâlnit obicei de iarnă din zona Câmpulungului Moldovenesc, cât şi în toată Bucovina, este pluguşorul (uratul). Apoi caută prin pod clopotele, precum şi o traistă pentru încasarea câştigului comun.  Grupurile de urători merg la gospodăriile oamenilor pentru a face urări de sănătate, bunăstare şi rodnicie a pământului, urări însoţite de sunete de bice,“buhai” şi clopoţei. Ca dată calendaristică, pluguşorul este legat de sărbătorea Anului Nou, dar ca moment fix de desfăşurare poate să varieze: atât în dimineaţa ajunului, cât şi în seara ajunului Anului Nou, sporadic chiar în ziua de Anul Nou.
        Urătorii sunt diferenţiaţi pe categorii de vârstă: copii şi flăcăi, care formează grupuri de 3 până la 7/8 inși. Pregătirile se fac însă cu mai multe zile înainte de manifestarea plugușorului, când participanții se adună şi se îngrijesc de confecţionarea bicelor din fuior de cânepă şi a buhaiului făcut dintr-o putină pe care o leagă la gură cu o piele bătucită de oaie şi în care fixează o şuviţă de păr de cal. Prin frecarea parul cu mana umezita, buhaiul scoate un sunet cu care se acompaniaza urarea. Adesea, cozile biciului si harapnicului sunt ornamentate cu crestături, iar împletitura este împodobitaă cu ciucuri și panglicuțe. Ajungând sub fereastra casei unui gospodar, copiii încep a ura. De obicei unul ură (adică verbalizează repertoriul), ceilalți agitând clopotele și plesnind din bici. Uneori buhaiul este impodobit, i se pun coarne invelite în hârtie colorată și ciucuri.  Copiii umbă cu plugușorul numai seara. Noaptea uratul cu plugul se face de catre flacăi și oameni maturi. Se umblă de la casă la casă cu uratul de belșug în noul an. Versurile cuprind descrierea muncii agrare.
În afară de plugușor, de Anul Nou se practică nenumarate alte obiceiuri de către cete de feciori sau chiar maturi. O manifestare spectaculoasă a sărbătorilor de iarnă este malanca (banda), întâlnit în zona Câmpulungului Moldovenesc. Personajele ”malăncii”: bunghierii, baba şi moşneagul, ofițerul, doctorul, popa, țiganul, capra şi ciobanul, căiuţii, ursul, cerbul sunt satirizate, având menirea de a lua în derâdere toanele societăţii. Această numeroasă grupare de personaje mascate cuprinde zeci de persoane. Conducatorul tuturor este „Căpitanul”, un băiat demn de încrederea întregului sat. Acesta nu poartă mască. El este îmbrăcat în costum de ofițer, iar ca insemn al rangului ceremonial ce-l deține, poartă pe cap o căciulă neagră din blană de oaie, împodobită cu panglici, pene și margele, iar în mână are un baltag din lemn ferecat cu alamă și cositor. În cadrul cetelor complexe de tip Malanca, scenariul specific fiecarui obicei – capra, urs, căiuți etc – se desfășoară pe rând, Căpitanul comandând ordinea intrării lor în scenă. Membrii bandei au rolul de a întreține o atmosferă de veselie, făcând cele mai năstrușnice fapte: se dau peste cap, fugăresc fetele și le mânjesc cu funingine, se bagă pe sub paturi, se urcă prin copaci, caută prin cămări și în oalele cu mâncare etc.
Spectacolul oferit este grandios: un alai de persoane îmbrăcate în tinută impecabilă, populară, sau din contră costumații extravagante– însoțiți de muzicanți cutreieră pe la gospodăriile oamenilor sau pensiunile turistice spre deliciul turiștilor. Atrag atenția măștile ce acoperă figurile principalilor ”actori„. În mod ingenios sunt evidențiate defectele fiecăruia pentru a ridiculiza unele defecte ale caracterului uman, totul pentru a capta asistența si a crea bună dispoziție.
      
„Bunghierii” şi „urâţii” sunt elemente specifice Câmpulungului Moldovenesc, în cadrul manifestărilor complexe ale Anului Nou. Bunghierii sunt îmbrăcaţi în uniformă albastră sau kaki, cu foarte mulţi nasturi, cu epoleţi, parodiind uniforma austriacă. Căciulile sunt împodobite, îmbrăcate în pene diferit colorate în funcţie de rangul pe care îl are mascatul în ceată.
În antiteză cu bunghierii se află „urâţii”.Aceştia evidenţiază, prin intermediul măştilor, cele mai respingătoare elemente ale caracterului uman. Prin intermediul acestor măşti se ironizează prostia, se ia în batjocura bătrâneţea (ca fenomen) şi moartea.
Tot procesul urării de Anul Nou are un aspect complex de teatru popular, în care fiecare personaj își are rolul, textul, costumul, masca și recuzita sa proprie, pe baza unei regii tradiționale, care mereu se îmbogățește chiar până în actualitate. Semnificația malăncii este profundă: convingerea că respectând „legea pământului” (obiceiul moștenit) oamenii vor putea dobândi, în anul care vine, belșugul și rodnicia holdelor, a turmelor și livezilor, dar și sănătatea și puterea mult dorite.
În prima zi a noului an, de Sf. Vasile, copii merg la vecini şi rude cu sorcova (sau semănatul). Însemnul ritual este alcătuit dintr-un băţ sau o ramură verde, împodobită, sau, aruncarea unui pumn de orez la ușa casei, adresându-se gazdelor urări de bun augur, invocându-se sănătatea, belşugul şi prosperitatea.
Boboteaza ca și Crăciunul, este precedată de un ajun mai deosebit, ajun ce concentrează o multitudine de practici și credințe ce decurg, în special, din datina numită “umblatul preotului cu botezul” sau Chiralesa.
Chiraleisa se practică în ajunul Bobotezei, când grupurile de fete şi băieţi merg înaintea preotului la gospodării și-i anunță sosirea. Urmând oarecum modelul colindelor, Chiralesa este socotit un obicei de purificare a spațiului și de invocare a rodului bogat. Acest cuvânt provine din greaca veche și înseamnă “Doamne miluiește!”. Exista credința că, strigând Chiralesa, oamenii capătă putere, toate relele fug și anul va fi curat până la Sfântul Andrei.
De obicei, în întâmpinarea preotului iese gospodarul casei, având în mâini o lumânare aprinsă. Preotul stropește cu agheasmă toată gospodăria şi masa încărcată cu alimente simbolistice (grâu pisat și fiert, îndulcit cu miere de albine, prune afumate și fierte, sarmale cu crupe etc.), credința generală fiind că agheasma alungă necuratul și duhurile rele. Apoi, preotul era invitat să se așeze și să guste din bucatele de pe masă, primea bani, colacul popii și un fuior de cânepă pe care gospodina îl aranjează în formă de cruce.
Tot din tradiţia locală face parte şi obiceiul sculptării unei cruci din gheaţă. Această cruce este dusă în curtea bisericii şi aşezate pe o masă, alcătuind astfel unui altar de gheaţă care să străjuiască lăcaşul de cult. După sfințire, crucea este așezată la malul râului. O explicație a crucii de gheață este aceea că în vechime credincioșii mergeau la un iaz, la un râu, sau un izvor unde se săvârșea sfințirea apei. Crucile de gheață ridicate sunt folosite la slujba de Bobotează, iar oamenii primesc apă sfințită de la preot. Crucile vor rămâne în picioare până se vor topi. Pregătirea acestui moment se face cu multă atenție, în fiecare comunitate.   După slujba de sfințire a apei, transformată în agheasmă, fiecare persoană își ia apa sfințită în vase. Apa sfințită este considerată tămăduitoare și protectoare. Odată ajunși acasă, oamenii sfințesc cu agheasmă șura, grajdul, animalele din grajd, pomii din livadă, casa și interiorul casei.
                                                    

Prin urmare, evoluţia obiceiurilor de iarnă a fost marcată atât de supravieţuirea unor forme vechi, ancestrale, cât şi de fenomenul îmbogăţirii repertoriului cu forme noi, apărute în lumea satului suprapusă tradiţiei străvechi. Chiar obiceiurile de influenţă străină, adoptate la noi, au fost împământenite şi prelucrate după spiritul românesc, pentru că de-a lungul timpului s-a inovat mereu în cultura populară.



REFERINȚE BIBLIOGRAFICE

Balan, T. (1960), Din istoricul Câmpulungului Moldovenesc, Editura Științifică, București.
Jucan, G. (1975), Câmpulung Moldovenesc. Vatră folclorică, Editura Litera, București.
Jucan, G. (1991), Câmpulungul Moldovenesc. Repere spirituale, Editura Muzeul Bucovinei, Câmpulung Moldovenesc.
Jucan, G. (1971), De sub muntele Rarău. Folclor din ținutul Câmpulungului Moldovenesc, Suceava.
Marian S., Fl. (reed.1994), Sărbătoarea la români. Studiu etnografic, vol. I, Editura Fundației Culturale Române sub îngrijirea lui Datcu I., București.
Rusan, D., Zahaniciuc M. (1996), Zona etnografică Câmpulung Moldovenesc, Muzeul ”Arta Lemnului”, Câmpulung Moldovenesc.
Rusu, Gh. coordonator (1999), Sadova ”satul cu oameni frumoși”, Editura Biblioteca ”Miorița”, Câmpulung Moldovenesc.


        


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu