Prof. Cerasela Cătălina Lascu
Colegiul Tehnic Energetic
„Regele Ferdinand I” Timișoara
Literatura
populară reprezintă o parte integrantă, specifică poporului român și, implicit,
folclorului românesc. Aceasta reprezintă
totalitatea creațiilor literar-artistice transmise, din generație în generație,
prin viu grai sau prin anumite practici. Folclorul românesc este extrem de
original și valoros, deoarece acesta include creații populare care s-au
sedimentat și s-au păstrat de-a lungul vremii, deși unele nu cunoscuseră
tiparul, cu excepția celor culese și publicate; totodată, acestea au devenit o sursă importantă
de inspirație pentru literatura cultă. Spre exemplu, Mihai Eminescu este
fascinat de folclor încă din copilărie, valorificându-l în multe din poeziile
sale și recunoscându-i meritele:”Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor
cum soarbe soarele un nour de aur din marea de amar”. Folclorul definește și
reliefează astfel partea spirituală a poporului român, popor caracterizat prin
trei cuvinte unice- dor, doină și colind.
Literatura
populară constituie o sursă de inspirație care se regăsește în majoritatea
operelor scriitorilor români; Mihail Kogălniceanu a intuit faptul că o
adevărată literatură națională, originală nu poate fi întemeiată decât plecând
de la izvorul viu al literaturii populare. În Introducţie la „Dacia literară” din anul 1840, M. Kogălniceanu
remarca dorul imitaţiei, devenit o manie primejdioasă deoarece nimicește (“omoară”)
duhul naţional. Acesta îndrumă scriitorii către izvoarele poeziei populare cu
scopul de a crea o literatură națională, originală. Sursele de inspirație
indicate de M. Kogălniceanu au fost istoria naţională, folclorul sau
frumuseţile naturii: “Frumoasele noastre ţări sunt destul de
mari, obiceiurile noastre sunt destul de pitoreşti şi de poetice pentru ca să
putem găsi şi noi sujeturi de scris, fără să avem trebuinţă să ne împrumutăm de
la alte naţii.”Primele producții ale
literaturii populare au fost publicate, de către poetul Vasile Alecsandri, în
culegerea intitulată Poezii populare. Balade (Cântice bătrânești).Culegereaaapărutînanul
1652, motto-ulacesteiafiind: “Românul e născut poet.”
Creațialiterarăpopularăspecificăanotimpurilorcuprinde:poeziaobiceiurilor
de Crăciunși de AnulNou (colinde, Plugușorul, Capra, Ursul), obiceiuri de
primăvară( Vergelul, Junii, Sâmbraoilor), obiceiuri de seceriș (Cununa,
Drăgaica), darșirituri de invocare a ploii
(Paparudele, Scaloianul). Trăsăturile[1]literaturiipopularesunt:
- caracterul oralreprezintă
trăsătura specifică literaturii populare, aceasta fiind păstrată prin viu grai,
de la o generație la alta, de către rapsozi.
- caracterul tradiționalse
referă la existența, în cadrul literaturii folclorice, a unui sistem
prestabilit de mijloace de expresie artistică
- caracterul colectiv redă
particularitatea operei literare/folclorice de a fi produsul artistic al unei
conștiințe colective. Colectivitatea asigură dreptul de circulați,e în mai
multe arii geografice, a unui produs folcloric creat de un individ anonim.
- caracterul anonim este
direct determinat de oralitatea folclorului. Opera literară folclorică nu este
marcată de identitatea vreunui autor individual, însă poartă amprenta
talentelor umane care au participat la desăvârșirea ei.
- caracterul sincretic redă
contribuția mai multor arte la realizarea unor opere folclorice: spre exemplu,
poezia (doine, balade) se cântăsau se
scandeazăînritmuljocului (strigăturile); colindele se cântă, dar pot fi, de asemenea, însoțite de piese vestimentare, obiecte și
instrumente tradiționale, simbolice. Literatura populară poate constitui tema
unui proiect școlar, în care elevii vor fi împărțiți pe grupe. Fiecare grupă de
elevi va prezenta, conform unei fișe de evaluare a proiectului, dar adăugând și
elemente originale, proprii, produsul final. Aceștia și-au ales tradiții și
obiceiuri românești specifice diverselor zone ale țării. În prezentarea
proiectului, elevii au inserat versuri, imagini, fotografii, însoțite de fundal
sonor. Cei mai curajoși sau talentați au cîntat versuri reprezentative din
literatura populară, iar alții au prezentat obiecte specific românești. Au fost
și elevi care au rezonat în totalitate cu tematica propusă, aceștia îmbrăcând
portul popular românesc. Temele și motivele specifice literaturii populare[2]
sunt dintre cele mai diverse, așa cum au dovedit și elevii prin intermediul
versurilor selectate, recitate sau fredonate:comuniunea om-natură cu motivele: transhumanța, testamentul, alegoria
viață-moarte; jertfa pentru creație; tema iubirii;binele și răul; dorul, o
simțire românească unică, un sentiment complex care exprimă iubire,durere,
jale, speranță; înstrăinarea, cu motivul dezrădăcinării; ireversibilitatea
timpului. “Fugit irreparabile tempus” se
regăseșteînmultedoinesaubaladepopulare, ideeafilozoficăfiindpreluată de
scriitoriprecum L. Blagasau M. Eminescu:
„Codrule, codruțule,
Ce mai faci, drăguțule,
Că de când nu ne-am văzut
Multă vreme a trecut...
- ... Și mai fac ce fac de mult,
Vara doina mi-o ascult
Pe cărarea spre izvor
Ce le-am dat-o tuturor,
Împlându-și cofeile,
Mi-o cântă femeile.”
Ce mai faci, drăguțule,
Că de când nu ne-am văzut
Multă vreme a trecut...
- ... Și mai fac ce fac de mult,
Vara doina mi-o ascult
Pe cărarea spre izvor
Ce le-am dat-o tuturor,
Împlându-și cofeile,
Mi-o cântă femeile.”
Bibliografie
Badea, Mariana,
Negru, Mariana, Literatura română, Editura Badea & Professional
Consulting, București, 2003.
Simion,
Eugen (coord.), Rogalski, Florina, Hărtescu, Diana, Limba și literatura
română, Editura corint, București, 2000.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu