FARMECUL SĂRBĂTORILE DE IARNĂ

                                                       

                                                                              Prof.înv.preşc.CIOBANU CAMELIA
Şcoala Gimnazială Nr.1 Săveni/
                                                                              Grădiniţa cu P.P.Nr.4 Săveni,Botoşani
                                           Prof.itinerant Achilăriţei Maria
      Liceul Tehnologic Special “Sf. Stelian” 
                                                                                          Botoşani

  
                                              “Eu cred că veşnicia s-a născut la sat.”
                                             Lucian Blaga
Pentru noi toţi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al bucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea Naşterii Domnului. Obiceiurile legate de sărbători fac parte din cultura tradiţională a neamului nostru.Este o mare bucurie că încă se mai păstrează în zona noastră aceste datini care ne ajută să înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de MarelePraznic.                                                                                                                     Practicile tradiţionale ale sărbătorilor de iarnă moştenite din cele mai vechi timpuri se desfăşoară şi în prezent în forme deosebit de variate, implicînd participarea întregii colectivităţi, inclusiv a copiilor. Crăciunul concentrează o seamă de ritualuri şi obiceiuri între care se remarcă, în toată frumuseţea şi prospeţimea sa, colindatul copiilor.             Crăciunul deschide ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor Anului Nou. Obiceiul de a colinda însemna, de fapt, a merge din casă în casă cu diferite urări. El se manifesta pregnant în ciclul Anului Nou, dar nu lipsea nici la alte obiceiuri, de pildă la Calus. La baza lui stă principiul pe care se întemeiază rînduiala convieţuirii şi a solidarităţii colective din satele noastre de obşte: toţi pentru unul şi unul pentru toţi.                              Despre numele propriu “Crăciun” s-a scris mult. Specialişti din generaţii diferite au căutat să explice originea cuvîntului prin latinescul crastinum derivat, la rîndu-i, din latinescul clasic cras (miine), din latinescul calatio (chemare, convocare), din slavul Krăciun, din cuvintul latinesc creatio, de la expresia latina Quartum jejunum, din albanezul Kercum, pătruns în limba română prin intermediul limbilor slave. După un secol de dezbateri problema a rămas nerezolvată. Astfel, într-un interesant studiu intitulat “Vestigii ale cultului solar: Craciunul”, Gh.Musu ajunge la concluzia că un termen atât de înrădăcinat în cultura românească a existat la nordul şi sudul Dunării înainte de venirea românilor şi a rezistat operaţiunii “de curăţare” a calendarului popular de către biserica crestină. Într-adevăr, Crăciunul are atribuţiile unui zeu solar, plasat, asemanător şi altor zei solari (Saturn, Mithra) la solstiţiul de iarnă.                                                                              Generaţia de sfinţi-moşi care apare la sfârşitul anului (Nicoară, Spiridon, Ajun, Crăciun) indică apropierea sfârşitului de an şi îmbătrânirea timpului. Din informaţiile etnografice şi folclorice aflăm că aceşti “sfinţi” erau nişte personaje curioase, cu trăsături bivalente: aveau forte miraculoase, specifice zeilor si eroilor din basme, dar si calitati si defecte, specifice oamenilor. Astfel Crăciunul era imaginat ca o simplă persoană profană: “om bătrân”, “un păstor bătrân cu barba ca omătul”, “un uncheş bătrân cu barba albă”, “vecinul lui Moş Ajun”, “fratele mai mic al lui Moş Ajun”, “omul care a tăiat mâinile Crăciunesei” etc. Sub influenţa creştinismului, Crăciunul apare însă ca şi figura apocrifă: “mai mare peste ciobanii din staulul unde s-a născut Hristos”, “mai bătrân decât toţi apostolii”, “născut mai înainte decât toţi oamenii”, “soţul femeii care a moşit pe Maria”etc.
Practicile tradiţionale ale sărbatorilor de iarnă moştenite din cele mai vechi timpuri se desfăşoară şi în prezent în forme deosebit de variate, implicând participarea întregii colectivităţi, inclusiv a copiilor. Crăciunul concentrează o seamă de ritualuri şi obiceiuri între care se remarcă, în toată frumuseţea şi prospeţimea sa, colindatul copiilor.             Urarea de Moş Ajun (23-24 decembrie) se practică în întreaga ţară, cu denumiri variate. Astfel, în unele părţi din Muntenia, Oltenia, Transilvania şi Dobrogea se întâlnesc ajunul, moş-ajunul, bună dimineaţa la moş-ajun, colindişul, neatalasul, colinda sau la colindeti/colindete. în sudul Banatului, nordul Olteniei şi unele părţi din Transilvania şi din Crişana, obiceiul este cunoscut sub numele de pitarai sau piterei - denumire ce o poartă şi copiii colindători iar în Bihor, întâlnim şi denumirea de a cucuta.                           Colindele copiilor sunt scurte, vestesc sărbătoarea, urează belşug în miei, viţei, purcei, pui şi cer, în versuri pline de haz, daruri cuvenite: alune, pere, mere, colaci. În Oltenia si Tansilvania, copiii, numiţi pitarai, atingeau cu beţe sau cu nuiele stâlpii porţilor, uşorii uşilor de la grajduri şi hambare, grinda casei şi scormoneau în cărbuni pentru a aduce noroc şi belşug: ”Bună-i ziua lui Ajun/ Că-i mai bun’a lui Crăciun/ într-un ceas bun!/ Porci graşi unsuroşi/ Să-i mănânce oamenii sănătoşi./ Boi tragători,/ Stupi roditori,/ Cai încurcători, / Oile linoase,/ Vacile lăptoase,/Pui de găina,/ Pui de rată, / Pui de toate animalele,/ Bani si sănătate.”                                                                                                                    Obiceiul se desfăşoară în “cete” de copii, băieţi - mai rar fete - sau în grupuri mixte. Numărul participanţilor dintr-o ceată este de doi, patru, cinci copii-la categoria celor mici (de la 3-4 ani până la 6-7 ani) şi de 4, 6, 7, 12 copii la categoria şcolarilor (de la 6-7 ani până la 14-15 ani).                                                                                                                   In acelaşi sat pot exista unul sau mai multe grupuri de vârste diferite. Manifestarea se desfăşoară de două ori-în noaptea de 23 spre 24 decembrie şi în zorii zilei de 24 decembrie. Copii se adună, de obicei, la o casă unde repetă colindele, şi odată cu venirea serii îşi încep colindatul. Colindătorii poartă trăistuţe atârnate de gât în care pun darurile ce le primesc, iar în mână ţin un băt numit, în unele zone, colindă sau pitară. Colinda este facuta, de obicei, din lemn de alun frumos încrustat. Ea este purtată de căţiva băieţi mai mari din ceată, numiţi uneori vătafi, şi este folosită, în unele zone ale ţării, pentru scormonirea în cenuşă sau în focul din vatră. Acţiunea are, în mentalitatea populară, semnificaţia de a aduce noroc şi belşug în casa gospodarului.                                                               Urările copiilor sunt de cele mai multe ori scurte, dupa care, în versuri pline de umor, solicită gazdei darurile. Conţinutul urării poate să fie acelaşi la fiecare casă colindată. Copii sunt răsplătiţi întotdeauna cu daruri. Cel mai răspândit este colacul de pâine, pregătit anume pentru acest prilej. Colacii făcuti din făină de grâu, împletiţi în formă de opt, se numesc colindeţe sau colindeţi. Alteori se mai numesc bolindeţe, bolindeţi sau bobideţi. În afară de colaci darurile pot fi compuse din fructe, bomboane.       Un obicei mai puţin cunoscut, prezent astăzi doar în câteva sate din Brăila este Căluşul de iarnă. Se practică în dimineaţa primei zile de Crăciun, în general, de către tineri între 10 şi 19 ani, pe grupe de vârstă, cea mai mică grupă cuprinzănd băieţi între 10 şi 12 ani. Obiceiul, numit local caluşerie, constă într-un dans executat de către căluşari în număr de 5 sau 7. Dintre acestea, cel mai bun, denumit calfă, are rolul de a conduce jocul şi strigăturile precum şi de a primi darul de bani. Cel mai tânăr, denumit iapa, are rolul de a necheza din când în când şi de a primi carnea dăruită de gazde pe care o înfige pe o ţăcălie. Recuzita principală o reprezintă ciurica (valul alb) ce le acopera faţa. În mâini au bastoane de metal cu mânerul îndoit şi îmbrăcate cu fâşii multicolore din hârtie, iar la picioare au clopoţei. Desfăşurarea obiceiului constă din joc, participare vocala şi instrumentală.                                                                                                                        Sărbătorile de iarnă din Moldova, de exemplu, sunt însoţite de colinzi, hăituri, scenete teatralizate ale copiilor şi maturilor de la casă la casă, vestind cu bucurie sosirea unui An Nou. Toţi aşteaptă cu nerăbdare venirea lui Moş Crăciun cu sania sa plină de daruri. De obicei, copiii se pregătesc minuţios pentru această întâlnire: îşi pregătesc diferite costume, măşti, montează scenete teatralizate ... De fapt, în această perioadă sărbătorile calendarului agricol tradiţional se suprapun cu cele creştine, legate de Naşterea lui Hristos – Craciunul.                                                                                                     În obiceiurile moldoveneşti s-au păstrat pînă în prezent forme ample de desfășurare, în care vechile rituri se îmbină cu acte ceremoniale și manifestări spectaculoase. În acest sens, este important să conștientizăm că avem nevoie să păstrăm legătura cu trecutul, cu tradițiile seculare, să protejăm și să promovăm patrimoniul spiritual-imaterial.

BIBLIOGRAFIE:
1.Drăguşeni-500,Editura „Glasul Bucovinei,Ortansa şi Aristotel Crâşmaru,1992”;
2.Revista Învăţământul Preşcolar 3-4/2006.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu