PĂSTRAREA TRADIȚIILOR ȘI OBICEIURILOR DE IARNĂ PRIN INTERMEDIUL SERBĂRILOR ȘCOLARE

                                    
Prof.Gliz Dorina ,Grădinița nr.19, Botoșani
                 
A vorbi despre tradiții poate însemna un lucru perimat dacă acestea nu sunt exersate în adevăratul sens al cuvântului . Tradiția însemnează o sumă de valori ,o experiență comunitară în mijlocul căreia ne naștem și de la care plecăm ,chiar atunci când inovăm. Atunci când tradiția este înțeleasă ca o sumă de valori adică totalitatea valorilor acumulate de societate la un moment dat tradiția poate fi legată de cultură ,de educație ,de credință ,de tehnică adică de toate domeniile vieții ,de noi înșine care ar trebui să fim responsabili  pentru valorile pe care le creăm și pe care le transmitem celor care ne vor urma .Dar păstrarea valorilor identitare întâmpină dificultăți atunci când se simte tot mai mult mișcarea către lumea tehnologică și pierderea cu timpul a patrimoniu –lui viu. Tradiția este acel principiu de continuitate care leagă trecutul ,prezentul și viitorul unei societăți care-i conferă consistență în timp. Este purtătoarea valorilor de organizare ce orientează evoluția societății – norme și legi scrise , obiceiuri – cu care membrii ei se familiarizează încă din primele clipe și la care trebuie să se conformeze de-a lungul vieții.Transmiterea traditiei presupune circulația valorilor și ideilor fundamentale ,obiceiurilor , portului ,creației orale ,sentimentelor majore , judecăților de valoare printr-un fir de continuitate ce unește generațiile. Această legătură peste timp este asigurată într-o măsură mai mare sau mai mică de fiecare membru al societății în parte și în mod excepțional de personalități marcante.Circulația valorilor în timp asigură legătura și dependența viitorului societății de trecutul acesteia. Tradiția este procesul de creare ,promovare și propagare în spațiu și timp a acelor produse culturale pe care conștiința colectivă le consideră valoroase.Tradiția românilor este reprezentativă  printr-o diversitate de valori și domenii ,ca o adevărată purtătoare a identității neamului nostru de la port la meșteșuguri ,arhitectură până la cele mai subtile laturi spirituale cum ar fi literatura, mentalitatea ,practicile și riturile,care coboară tradiția din sfera teoreticului în viața de zi cu zi .
În contextul globalizării actuale este ușor să preluăm obiceiuri și moduri de viață noi ,dar protejarea culturii proprii rămâne primordială pentru identitatea culturală a popoarelor. Grădinița este prima școală din viața unui copil . Având calitatea educațională grădinița poate reprezenta una dintre locurile de păstrare și transmitere a valorilor identitare. Cadrele didactice din grădiniță au un rol fundamental  ca prin tactul și dăruirea cu care transmit aceste tradiții și obiceiuri șă nască în inima și sufletul copiilor dorința ardentă de a învăța dansurile noastre populare precum și colindele specifice sărbătorilor de iarnă datinile și obiceiurile de Crăciun și cele de Anul nou. Aceste modalități de exprimare a tradițiilor și obiceiuri-lor de iarnă se desfășoară în cadrul serbărilor școlare.
Pentru a înțelege și a trăi emoția acestor sărbători am organizat cu preșcolarii serbări complexe unde am îmbinat elemente de iarnă cu versuri și dans dar și teatru și scenete având ca subiect – Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos. Copiii au fost plăcut impresionați de tematica și de personajele din aceste manifestări artistice astfel încât chiar și după trecerea evenimentelor ei mai fredonau versuri sau cântece din programele efectuate cu acele prilejuri. Semnificative au fost pentru ei costumațiile tradiționale toți fiind dornici de a le îmbrăca și de a-și spune rolurile atribuite cu mai multă simțire  și dăruire.
Perioada preșcolară este cea mai nimerită vârstă pentru a sădi în sufletul copilului sentimente și emoții legate de tradiții și obiceiuri specifice unui popor. Pentru  crearea unui cadru adecvat momentului  foarte importante sunt elementele de recuzită  care reîntregesc  spațiul artistic  și  dau o notă de autenticitate și  firesc. Venirea lui Moș Crăciun la serbările de iarnă au motivat și mai mult copiii să învețe și mai bine rolurile pentru a primi daruri de la el .Lecturile și povestirile educatoarei cele legate de Nașterea pruncului Iisus precum și povestea lui Moș Crăciun au stimulat gândirea copiilor precum și creativitatea acestora făcându-i să realizeze lucrări foarte originale cu multe elemente noi care au întregit atmosfera de sărbătoare și au dat o notă cu totul deosebită.
Evenimentele populare tradiționale constituie cele mai bogate și colorate prilejuri de manifestări folclorice,cele mai multe  axându-se pe uratul de viață lungă și noroc , colindatul al cărui mobil  principal este uratul – Plugușorul din ajun , Semănatul , Sorcova și Vasilca din dimineața Anului Nou .În zona Moldovei jocurile cu măști au loc cu prilejul Anului Nou ,acestea fiind obiceiuri arhaice cu origini traco-getice rituri care au evoluat și s-au dezvoltat permanent. Constituite în alaiuri de cai,capre,cerbi,urși ,boi în sunetul tălăngilor ,al zurgălăilor ,al fluierului și tobelor măștile străbat și acum satele în Ajunul și în ziua de Anul Nou ,amintind de toate sărbătorile străvechi de pretutindeni legate de cultul fertilității și fecundității .Măștile de teatru tradițional din Moldova atestă nu numai existența pe aceste  meleaguri a unor milenare obiceiuri ,dar și continuitatea lor. Măștile constituie dovezi ale istoriei nescrise a unor obiceiuri străvechi. Referitor la aceste măști și obiceiuri străvechi , Mircea Eliade spunea : „ Asemenea ceremonii sunt încă populare în Balcani , în România mai ales , în timpul celor 12 zile din Ajunul Crăciunului până la Bobotează. „ În Moldova pregătirea jocurilor tradiționale cu măști începe de la lăsata secului ,la începutul postului , când tinerii tocmesc lăutari să le cânte de sărbători și în seara de Sfântul Andrei ,când are loc conform tradiției , „păzitul usturoiului “. În Moldova , la Botoșani  împodobirea măștilor de Anul Nou se face cu diferite podoabe , panglici colorate , hurmuz, zgărdițe de mărgele , flori de lămâiță , năframe , brâie ca și alte piese de port tradițional care se păstrează în lăzi pentru astfel de ocazii. Cu acest prilej ies la iveală tălăngile,clopoțeii , zurgălăii și curele de piele cu nasturi metalici , pe care le poartă mascații. Jocul cu măști începe cu urătura sau plugușorul în Ajunul Anului Nou , și cu semănatul în ziua de Anul Nou . Urătura este un obicei străvechi . Aruncatul boabelor de grâu este un simbol al belșugului , al străvechiului  cult al grâului ,al vegetației folosindu-se și în alte obiceiuri legate de ciclul vieții. Primul colac pe care-l face gospodina de Anul Nou se păstrează  la icoană până la primăvară. Măștile animate ,ca și cele umane ,constituie un important capitol al culturii noastre populare. Masca  este un obiect ritual , dar încă din antichitate ea devine și un obiect de recuzită , un element al spectacolului , așa cum afirmă folcloristul  Mihai POP. În jocurile cu măști de animale , la români predomină figurarea caprei , ursului, cerbului, calului,țapului etc. Pentru a –și forma o imagine corectă despre aceste măști , am invitat o personalitate recunoscută în zona Botoșaniului , în persoana d-nului GHEORGHE  ȚUGUI  din Vorona care a venit cu măști de probă și cu materiale pentru a confecționa în fața copiilor diferite măști , astfel încât la final copiii erau foarte dornici de a  le proba. Întreaga grupă de copii și-au exprimat dorința de a-l mai invita pe păstrătorul tradiției să mai vină în mijlocul nostru. D-nul Țugui le-a povestit copiilor istoricul și legenda măștilor  prezentate. Jocurile cu măști sunt dovezi sigure ale continuității poporului nostru în spațiul  carpato- danubiano- pontic.




Bibliografie :
1.      Nicolae Iorga – Istoria românilor prin călătorii –vol I , București , 1928.

2.      Istoria teatrului în România – editura Academiei R.S.R , VOL I.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu