TRADIȚII DE CRĂCIUN ÎN MUNTENIA ȘI OLTENIA




Autori: prof. Linteș RamonaMagdalena
                                                                                  prof. Bărbulescu Daniela Marilena    
                                                                             Școala Gimnazială Nr. 117
                                                              București, sector 6

              Marea Sărbătoare a Nașterii Mântuitorului  are o nebănuită putere de a ne readuce în fiecare an bucuria și lumina în suflete. Și cum oare să fie altfel când, poporul român are mărețul privilegiu de a se fi născut creștin? Prunc, tânăr, sau bătrân, locuitor al oricărei zone geografice a țării, trăim Sfânta Sărbătoare în registre diferite, însă cu aceeași intensitate, fiindcă aceasta are  puterea de a renaște speranțele, de a ne dărui pacea deplină în gând și lumina senină în inimă.
           Postul Crăciunului, însoțit cu rugăciune, devine veritabil prilej pentru maturi de a-și curăți sufletele, de a deveni mai buni, mai milostivi și mai iubitori către aproapele, năzuind spre desăvârșire. Este ceea ce regăsim și în textele colindelor cântate  pe ulițele satelor de cetele de copii ce vestesc  apropierea marii sărbători a creștinătații, fiindcă încă din perioada Postului Crăciunului se începe cântatul colindelor, nu numai acasă, după rugăciune, ci și în cuprinsul satului. Este perioada când copiii tânjesc după  colindatul din Ajunul Crăciunului, Stea și  Irozi, datini ce au o strălucire aparte, desfășurându-se în cele trei zile  de Crăciun, momente de maximă intensitate a sărbătorii creștine.
            Nu se cade ca venirea acestei sărbători să găsească gospodăriile neîngrijite. De aceea în satele din Muntenia și Oltenia, ca pe tot cuprinsul țării, femeile, cu tot frigul aspru care este în această vreme, scot din casă totul afară, ca să văruiască, să repare, să spele ferestrele și ușile, să scuture lucrurile și să le așeze iarăși frumos la locul lor.
          Ziua de 30 noiembrie, sărbătorirea Sfântului Andrei, marchează începutul sărbătorilor de iarnă. În această zi, se stabilesc raporturile dintre cetele de flăcăi și gazda casei unde urmează să se adune componenții grupului pentru a repeta textele de colinde. Obligațiile grupului erau diverse: cărau apa, spărgeau și cărau lemne, curățau prin gospodărie și în grajdul animalelor.  Pe 30 noiembrie, toți românii pun la încoltit grâu în câteva vase de lut, sau pun în apă atâtea rămurele de măr câți membri sunt în familie, iar la Anul Nou se interpretează norocul ce-l va avea fiecare în funcție de înălțimea firelor de grâu, sau de rapiditatea cu care crenguțele au înflorit.
            În Postul Crăciunului nu se fac hore și nunți și singurele prilejuri de adunări și petreceri sunt șezătorile, unde se lucrează de obicei puțin și se petrece mult, vorbindu-se, cântându-se și câteodată, jucându-se. Tineretul are motive întemeiate să aștepte deschiderea sau dezlegarea horilor, care vor atrage după sine, după Bobotează, și nunțile.
            Obiceiurile de Crăciun se respectă în satele  din Muntenia și Oltenia cu sfinţenie. În seara de 23 spre 24 decembrie, după miezul nopții și până la ziuă, se obișnuiește  ca cetele de copii să meargă din casă în casă, cu colinda, Mos-Ajunul, Colindișul sau Bună dimineața la Moș-Ajun. Cetele de colindători cutreieră uliţele satelor şi gospodăriile ţărăneşti, făcând tradiţionalele urări. Farmecul melodiilor şi textelor poetice ale colindelor este inegalabil, favorizând  retrăirea  unor clipe fabuloase ale copilăriei, care ne stau toată viața ascunse în suflet.
          În lumea satelor oltenești, în ziua de Crăciun, dis-de-dimineață, gospodarul aduce din șură un braț de paie. Adunate în mănunchiuri, paiele sunt aruncate în vatra focului, în timp ce se repetă urări de bunăstare : "Atâtea paie/Atâția miei/Atâția purcei/Atâția boi/Atâtea oi/Atâtea vaci/Atăția turmaci".Cele mai multe gospodine pregătesc din timp, înainte de micul dejun al primei zile de Crăciun, apa norocului. Aceasta se prepară din agheasmă și infuzie de plante - mentă, levănțică și mușcată. Stăpânul casei spune o rugăciune înainte de degustarea bucatelor, iar soția lui stropește casa cu această apă norocoasă, care va avea puterea de a ține departe de casă orice lucru rău.
             Prin Muntenia, în noaptea dinaintea Ajunului, tineretul se adună la o casă, aduc lăutari sau cântă unul din fluier și se pun apoi pe petrecere până la miezul nopții, când pornesc spre capul satului, de unde iau casele de-a rândul, strigând: "Bună dimineața la Moș-Ajun !" Gazda le dă colindeți: covrigi, colăcei, poame, iar uneori și un păhărel de vin. Dimineața și ziua umblă cu colindișul copiii mai mici. Prin unele părți din Oltenia, copiii își mai fac și un steag alcătuit dintr-o prăjină lungă, în vârful căreia leagă o basma, două sau trei, care au un ban de argint, câteva fire de busuioc și puțină tămâie, simbolizând darurile pe care magii le-au adus la ieslea în care s-a născut Mântuitorul. În zilele premergătoare Ajunului Crăciunului,  preotul satului însoțit de cântăreții bisericești  merge prin casele credincioșilor cu icoana pe care este zugrăvită nașterea lui Iisus Hristos.
         Gospodinele fierb pentru masa Ajunului din toate felurile de bucate, ca să rodească peste an. Casa se mătura seara, dar gunoiul nu se dă afară, ca să nu aibă gospodarii supărări și pagube la vite și ca să nu le iasă norocul din case. Casa este bine să  se măture de la apus spre peretele de răsărit, spre icoane, ca să se adune pețitorii la acea casă. Alte gospodine pregătesc turte înmuiate într-o apă călduță în care s-a topit zahăr și apoi le așază pe fundul unei farfurii. Pe acest strat de turte se presară  zahăr pisat, amestecat cu miez de nucă, tot pisat, sau numai sămânța pisată de cânepă. Pe acest strat se pune un alt rând de turte înmuiate, și iarăși miez de nucă și astfel se continuă până ce se umple farfuria, peste care se presară zahăr sau miez de nucă; alteori, turtele se ung cu miere.  Aceste turte poartă denumirea de scutecele lui Iisus și sunt așezate în odaia curată, sub icoană, fiind dăruite preotului, când vine să vestească  Nașterea Domnului. La dreapta farfuriei cu turte, se pregătesc pe o jumătate de farfurie, bob zdrobit, cu ceapă prăjită pe deasupra, iar cealaltă jumătate se pun prune fierte. În cele patru colțuri ale mesei se asază și câte un colac. Între colacii din dreapta se pune un fuior de cânepă, bine periat, zicând unii că acesta este barba lui Moș Crăciun și ar avea darul de a aduce prosperitate acelei case.
 În noaptea de Ajun, nu-i este nimănui îngăduit să doarmă pe fân sau pe paie în grajdul vitelor, căci în acea noapte boii vorbesc între dânșii despre Domnul Hristos care s-a născut între ei, în iesle, și pe care ei l-au încălzit cu suflarea lor. Prin alte părți se crede că vorbesc și celelalte vite, destăinuind între altele și locurile unde se află comorile ascunse în pământ; nu-i bine însă să le asculte omul, căci i se pot întâmpla multe primejdii.
        În fiecare gospodărie din spaţiul etnografic oltenesc se pregătesc „colindele”( beţe de alun curăţate de coajă) care se taie înainte de Ignat, se pun la uscat până în seara zilei de Ajun şi se decorează prin afumare cu romburi albe şi negre, dispuse alternativ. Ele simbolizează opoziţia dintre lumină şi întuneric, viaţă şi moarte. Seara, femeia aprinde atâtea lumânări câte „colinde” are şi tot atâţia colaci sunt pregătiţi. În dimineaţa zilei de Ajun, „colindele” se înfig în morminte de către copii, ca liant între „lumea cu dor” şi cea „fără dor”. Cea mai vârstnică din casă ia un colac, o lumânare şi o „colindă”, zahăr, bomboane, nuci şi dă pomană membrilor familiei, numind câte un înaintaş trecut la Domnul. Apoi, cei mici pleacă la colindat, iar cei mari la biserică.
            Începând din Ajun, la geam se aud frumoasele  Colinde și Cântece de Stea, care vestesc în grai dulce și melodios naşterea pruncului Iisus în ieslea din Betleem.
              Toate aceste obiceiuri şi tradiţii îi strâng laolaltă pe cei mari şi pe cei mici, în prag de sfântă şi binecuvântată sărbătoare: Naşterea Domnului.

Toată lumea așteaptă  cu nerăbdare Crăciunul, sărbătoarea care oferă ocazia întrunirii întregii familii, în cadrul primitor al casei părintești, în jurul mesei încărcate cu bucatele tradiționale, în zvon de colindă. La masa sărbătorească, mesenii rostesc rugăciunea "Tatăl nostru",  cel mai vârstnic binecuvântând  bucatele, spre sănătatea și bunăstarea membrilor acelei familii. Aceste obiceiuri felurite fac ca bucuria și veselia să se înstăpânească  în orice suflet li în orice casă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu