Prof.îndrumător: Chiliment Mihaela
– Şcoala Gimnazială „N. Bălcescu” Piteşti
Prof. Bibireaţă Nicoleta – Şcoala Gimnazială „N. Bălcescu” Piteşti
Traditiile si obiceiurile noastre populare
sunt încãrcate de vitalitate si mister, dar, în acelasi timp, trec în revistã
principalele evenimente din viata omului. Astfel, Sumedru, personaj al
Panteonului românesc, este incinerat simbolic la Focul lui Sumedru, patron al
iernii pastorale, care a preluat numele si data de celebrare a Sfântului Mare
Mucenic Dumitru de la Tesalonic, la data de 26 octombrie din calendarul
ortodox. Împreunã cu Sângiorzul (Sfântul Gheorghe), Sumedru împarte anul
pastoral în douã anotimpuri simetrice: vara, între 23 aprilie si 26 octombrie,
având ca miez al timpului data de 20 iulie, Sântilie, si iarna, între 27
octombrie si 23 aprilie, cu miez al timpului la 16 ianuarie, Sânpetru de iarnã.
În opozitie cu Sângiorzul, care încuie iarna si înfrunzeste codrul, Sumedrul
încuie vara si desfrunzeste codrul. În legendele, credintele si basmele din
creatia popularã, Sumedru este un bãrbat obisnuit, pãstor sau crescãtor de
animale sau fecior, care se metamorfozeazã pe timpul noptii în porc, strãvechi
simbol zoomorf pentru spiritul grâului. În ceremonialul nocturn numit Focul lui
Sumedru, eroul capãtã înfãtisarea unui brad care e tãiat din pãdure si
incinerat în timpul unui ospãt nocturn, ca si Revelionul, amintind de un
strãvechi început de anotimp. În ipostaza de sfânt, Sumedru umbla pe pãmânt
însotit de Sângiorz, cu care a încheiat un legãmânt pe viatã si pe moarte:
Sângeorzul trebuie sã înfrunzeascã pãdurea pânã la 23 aprilie, iar Sumedru sã o
desfrunzeascã pânã la 26 octombrie. Sumedru se mostenea din tatã în fiu ca
antroponim si patron al casei.
Credinte si obiceiuri despre divinitatea
precrestinã peste care s-a suprapus Sfântul crestin Dumitru sunt atestate
pretutindeni în România, cu precãdere în zonele crescãtorilor de animale. În
trecut, sãrbãtoarea era preferatã de Ajun, când se aprindeau Focurile lui
Sumedru, si de Mosii lui Sumedru, când se împãrteau abundente ofrande pentru
morti. Fiind stâlp de înnoire a timpului sezonal sau anual, Sumedru concentra
numeroase acte rituale de purificare, de fertilitate, de divinatie, practici de
pomenire si de îmbunare a sufletelor mortilor, care pãrãseau, la acea datã,
mormintele, de tundere ritualã a coamei cailor, pronosticuri pentru iarna
deschisã de Sumedru, precum si activitãti social-economice. Data de 26 octombrie
era consideratã a Soroacelor, când se încheiau vechi întelegeri si se legau noi
învoieli.
Focul lui Sumedru este un ceremonial
nocturn de înnoire a timpului calendaristic, care se desfãsoarã în ajunul
Sumedrului, 25-26 octombrie, si la care participã, în jurul unui imens rug
funerar, aprins pe înãltimi de flãcãi, întreaga suflare a satului. În unele
asezãri, în mijlocul grãmezii de lemne si a cetinii uscate se împlântã un brad
verde pentru a fi incinerat. În timpul ceremoniei, dupã aprinderea focului, pe
coastele dealurilor se rostogoleau roti de car în flãcãri, pe care se
înfãsurau, în prealabil, paie si se striga: „Hai la Focul lui Sumedru!"
Local, chemarea era fãcutã de flãcãi, care colindau din casã în casã în ziua de
25 octombrie cu strigãtura de mai sus. Seara târziu, în jurul Focului lui
Sumedru, întretinut cu lemne si paie uscate si cu resturile rãmase de la
melitatul cânepei, se mânca, se bea, se petrecea si, din când în când, se
repeta strigãtura consacratã momentului. Femeile le împãrteau celor prezenti
colaci, nuci, fructe si tuicã. De obicei, fetele si flãcãii, spre final, sar
peste vâlvãtaia Focului, copiii scormonesc în tãciuni pentru a produce cât mai
multe scântei. Aprinderea focului din noaptea de Sumedru este asteptatã cu mare
interes si de bãtrânii satelor, femei si bãrbati, indiferent de vârstã, care
chiuie si joacã. La plecarea spre case, participantii iau tãciuni aprinsi spre
a-i arunca pe pãsuni, prin grãdini si livezi pentru spor si rod bogat în noul
an.
Obiceiul îsi are originea în îndepãrtata
istorie a popoarelor, când oamenii primitivi sãrbãtoreau descoperirea focului
prin cânt si joc. Mai târziu, o datã cu aparitia religiilor, focul a devenit
ceva sfânt, un dar al cerului, si se sãrbãtorea la o anumitã datã. A fost
asociat, de asemenea, cu un cult al soarelui, ca si focurile de primãvarã.
Crestinii l-au suprapus sãrbãtorii Sfântului Dumitru, care, dupã traditie, este
„culegãtorul si strângãtorul tuturor pâinilor si al fructelor". Pentru
aceasta pledeazã si etimologia cuvântului Sfântul Dumitru - Sân Dumitru - Sân
Medru - Su Medru - Sumedru sau Simedru. Rãspândit peste tot în Arges, obiceiul
se pãstreazã mai putin în regiunea de câmpie si este mai bine conservat în
zonele montane , cu precãdere în comunele Dragoslavele (un adevarat muzeu
etnografic in aer liber) si Rucar.
Desi unele obiceiuri nu s-au mai pãstrat,
iar unele tehnici de înfãptuire a focului s-au modernizat, spiritul unitar al
sãrbãtorii s-a pãstrat. În realizarea unui foc cât mai frumos fiecare grup, fie
de adulti, fie de copii, îsi are locul lui bine stabilit. Scopul final este
acela de a înãlta cel mai frumos foc de pe dealuri, ca sã se vadã cât mai
departe în zare. Limbile de foc strãbat negura noptii ca niste sãgeti spre cer,
iar miile de scântei joacã în noapte ca niste artificii. Obiceiul n-a generat
un bogat folclor, în afara versurilor: „Hai la Focul lui Sumedru/C-a mâncat
lupu' iedu'", considerate a fi cele mai rãspândite, iar aceastã sãrbãtoare
rãmâne un prilej de bucurie pentru oamenii locului, care aduc un prinos de
multumire în fata darurilor bogate ale toamnei
BIBLIOGRAFIE:
Teodor Mavrodin – „Argeşul şi Muscelul –
spaţii istorice ale românismului”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu