OBICEIURI DE IARNĂ PÎP. BUDACĂ LILIANA

OBICEIURI   DE   IARNĂ
PÎP. BUDACĂ LILIANA
Şcoala Primară nr.3- Miron Costin, strucutră a
Şcolii Gimnaziale „ Gh. Burac”- Vlăsineşti, Botoşani

„ Un popor fără tradiţii este un popor fără viitor”
Albero Lleras Camargo

       Aflat în prelungirea sud-estică a judeţului Iaşi, Botoşaniul, învecinat  cu Suceava la vest, a păstrat neclintite multe obiceiuri şi tradiţii specifice zonei cuprinse între Siret şi Prut, spaţiu în care s-a format şi dezvoltat civilizaţia sătească.
       Crăciunul, sărbătoarea Naşterii Domului nostru Iisus Hristos este o bucurie şi o binecuvântare pentru lumea creştină. Pentru această sărbătoare oamenii se pregătesc creştineşte începând cu patruzeci de zile înainte, prin postul pe care îl urmează cu sfinţenie. Pentru ca sărbătoarea să fie pe deplin creştinească, în ajunul Crăciunului, părintele satului, dascălul şi palamarul însoţiţi de băieţii satului ce strigă „mihoho” , poposesc pe la casele oamenilor pentru a vesti prin rugăciune Naşterea Domnului. În fiecare casă, se pregătesc din ajun, bucate pentru familie şi musafiri, daruri pentru colindători. Încă se păstrează obiceiul frumos de a vizita rudele, prietenii, părinţii, bunicii dar toate după participarea la slujba şi liturghia ce se desfăşoară în fiecare zi de Crăciun la Sfânta Biserică.
        Colindele sunt cele care deschid zilele sărbătorilor de iarnă. Acestea sunt cântate de copii la „uşă” sau la „fereastră”  în pofida frigului, acestea aducând atmosfera frumoasă, specifică sărbătorilor de iarnă. Cetele de colindători primesc răsplata de la gazde; bătrânii respectând şi astăzi tradiţia cu „ nuci şi covrigi”. Acest spectacol se întinde până spre miezul nopţii.
      Steaua este un obicei tot atât de vechi ca şi colindele. Dacă cu colinda mergeau atât fete cât şi băieţi, cu steaua merg doar băieţii. Aceştia sun în număr de trei ( cei trei crai), poartă o stea făcută din şipci fixate într-o cutie rotundă, având în mijloc o iconiţă. Uneori, alături de stea se află ataşată o stea mai mică (luceafărul) ce este manevrată cu ajutorul unor pârghii pentru a fi înălţată. Este interpretată colinda „Steaua”, ei fiind răsplătiţi cu bani, nuci, dulciuri.
       Tot în zilele de Crăciun băieţii din sat umblă cu banda: „Banda lui Jianu”, „ Banda lui Gruia”. Aceştia prezintă „o piesă de teatru” , personajele fiind cele specifice satului românesc: haiduci, ciobeni,  soţii şi babe, viaţa acestora fiind tulburată de apariţia burghezilor, căpitanului şi a sergentului. Costumaţiile acestora sunt cele care se impun şi fac atât rolul cântat cât şi cel recitat să fie la înălţime.
     Motivaţia este mai tot timpul aceeaşi, iar conflictul se rezolvă printr-un şiretlic, element mai nou în viaţa celor ce contruiesc şi pun la cale asfel de scenarii, şi anume corupţia; cei prinşi la ananghie propun un târg celor justiţiari: o sumă de bani, armele şi uneori chiar nevestele. Bineînţeles că propunerea este acceptată după o lungă negociere, morala fiind evidentă.
      În ajunul Anului Nou, când toată suflarea satului se pregăteşte să poposească pe la casele gospodarilor, urătorii, căiuţii, caprele, urşii etc. Aceştia se adună la casa preotului unde se desfăşoară un adevărat spectacol pentru a fi binecuvântaţi spre a porni pe la casele sătenilor. Acest obicei este specific comunei noastre, şi nimeni nu porneşte pe lacasele oamenilor fără binecuvântarea preotului.
     Anul nou, sărbătoare cu belşug de bucate, petrecere şi urări de sănătate şi prosperitate pentru anul care începe, debutează cu urătorii cei mici ai satului care vin însoţiţi de clopoţei împodobiţi cu busuioc, făcând primele urări pentru noul an la ferestrele gospodarilor. Către seară, încep să răsune glasurile celor mai mari, apoi odată cu întunericul pornesc flăcăii cu plugurile. Ei evocă muncile agricole şi încep printr-o oprire imaginară a plugului: „ Aho, aho...copii şi fraţi/ Staţi puţin şi nu mânaţi...”. Se înşiruie etapele lucrărilor agricole. Minuţioasa prezentare a drumului parcurs de la bobul de grâu până la rodul pâinii viitoare, ţine de impulsionarea prin magie de limbaj a eficacităţii muncii depuse. Baba, personaj cu atribute miraculoase, ce apare în majoritatea variantelor de pluguşor tradiţional din această zonă, credem că ea ar trebui asociată cu întruchipările antropomorfe arhaice care o reprezintă pe mama grâului.
      În prezent versurile pluguşorului prezintă evenimente satirice din viaţa de zi cu zi bazate pe improvizaţie.
     Ca şi uratul, semănatul, ce se „desfăşoară” în dimineaţa Anului Nou, de Sf. Vasile este o urare făcută tot din casă în casă de copii de vârstă şcolară şi preşcolară, care folosind seminţe de grâu, cânepă, mai recent de orez ori zahăr, rostesc versurile sorcovei pentru noul an cât mai îmbelşugat. Bătrânii, încă respectă tradiţia, îşi doresc ca primul semănător să fie băiat, ei socotind că aceştia (băieţii) aduc mult noroc pentru animale, îndeletnicirea de bază a ţăranilor. Aceştia îi invită pe semănători să le sorcovească şi în grajduri, la animale pentru prosperitate, sănătate şi înmulţire.
     Capra, un element indispensabil în satele comunei noastre. Stăpânul caprei, un urător şi un instrumentist ( fluier, muzicuţă, acordeon) şi câţiva mascaţi formează suita care însoţeşte capra. Jocul caprei are un ritm ţopăit, însoţit de strigături. Nici jocul ursului nu lipseşte de pe uliţele satului, acesta fiind un joc la fel de preţios ca cel al caprei. Urările şi datinile sunt asemănătoare, doar personajul principal fiind diferit (capra, respectiv ursul).
       Dacă jocurile cu măşti, capra, ursul le-am descris ca fiind jocuri îndrăgite de gospodari, căiuţii oferă cel mai frumos spectacol. Jocul lor fiind cel mai des întâlnit. Dacă ursul sau caprele le găsim în una- două grupuri, caii sunt foarte numeroşi, ei având cea mai mare densitate în arealul judeţului Botoşani.
       Ca şi în teatrul folcloric, şi aici întâlnim personaje: căiuţi de la 2 la 6, uneori şi mai mulţi, împăratul, căpitanul, ciobanul, calfa, muzicantul. Dansul este specific satului şi este însoţit de strigături. Acestea împreună cu măştile şi costumele dau spectaculozitate jocului de Căiuţi.
     Alt obicei , care de altfel este întâlnimt pe tot cuprinsul ţării este împodobirea bradului de Crăciun, cu jucării, lumini, globuri, beteală. Obiceiul este de dată recentă (se întâlnea în România, până la sfârşitul secolului al XIX-lea, numai în casele nemţilor care locuiau prin oraşele mari) şi nu face parte din tradiţiile vechi româneşti, ci a fost preluat din Occident. Românii aveau obiceiul de a împodobi un pom, o ramură verde, doar la nuntă şi la înmormantarea unui tânăr nenuntit. Cu toate acestea, specialiştii vorbesc despre existenţa, la sate, a unui pom de fasole sau din paie. Alţii preferau pomul "de vâsc", ţinut astazi în casă de Anul Nou, cu credinţă că aduce noroc.
    Acum Crăciunul este o sărbătoare de familie, când se adună copiii, părinţii şi nepoţii la masă. Participa la slujbele bisericii, îi primesc pe colindători, sau fac parte ei inşişi din cete. Crăciunul este considerat sărbătoarea păcii, când orice conflict încetează.
În calendarul românilor, acest ciclu de sărbători este foarte important. Este cea mai lungă perioadă a anului când sărbătorile se ţin lanţ, cea mai bogată în semnificaţii şi evenimente creştine; cea care îi leagă pe români mai mult de tradiţiile populare şi de locurile natale; cea care impune comunităţii româneşti alte ierarhii, altă stratificare socială decât cea obişnuită; este perioada care, în multe locuri, te transportă intr-o lume străină parcă de obişnuintele cotidiene - o lume în care e, cu adevărat, sărbătoare.





BIBLIOGRAFIE:

  • Iuliana, Băncescu, “ Obiceiuri tradiţionale din România. Sărbători în imagini”, editat de Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovara Culturii Tradiţionale Româneşti, Bucureşti, 2006
  • Gheorghe, Burac, “Comuna Vlăpsineşti-Datini etno-folclorice”, ed. Agata, Botoşani, 2007
  • Andiescu, Silvia şi Vasile, “Teatru folcloric şi jocuri de căiuţi din judeţul Botoşani”, Botoşani, 1997

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu