OBICEIURI DE IARNĂ PE MELEAGURI VÂLCENE



Educatoare: GEORGESCU MONICA
UNGUREANU AURORA
GRĂDINIȚA CU PP NORD 2 RM. VÂLCEA, VÂLCEA

Obiceiurile tradiţionale de iarnă, în satele vâlcene, se desfăşoară în intervalul de timp cuprins între Ajunul Crăciunului (24 decembrie) şi sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul (7 ianuarie), după un ritual bine stabilit:
Colindeţii: În dimineaţa Ajunului de Crăciun – 24 decembrie, indiferent de starea vremii, gospodarii împart copiilor colindeţi, care sunt daruri făcute în alimente. Niciodată nu se împart bani sau obiecte de îmbrăcăminte. În trecut, ,,colindeţii’’ erau nişte covrigi (colăcei), copţi pe plită sau în cuptor. Aceştia se împărţeau copiilor sosiţi în ograda gospodarului după miezul nopţii (ziua Ajunului). Cu această ocazie se făceau unele urări din partea copiilor: ,,Bună dimineaţa la Moş Ajun,/ Ne daţi ori nu ne daţi!?’’. Sau unele strigături cu rostul de a stârni hazul: ,,Dă-mi un covrig, că-ngheţ de frig,/ Să nu fie ars, că ţi-l dau în nas!’’, Sau  ,,Colindeţ, că-ngheţ!’’,Sau ,,Dă-mi o nucă, că mă dau cu capul de ulucă!’’Astăzi colindeţii pot fi: covrigi, cornuri, bucăţi de pâine, biscuiţi, turte dulci, fructe, bomboane etc. Prin tradiţie se justifică faptul că împărţirea colindeţilor se face pentru a avea noroc şi spor în bucate şi vite. De când se împart aceşti ,,colindeţi’’ nimeni nu ştie. Toţi răspund că : ,,aşa am moştenit de la părinţi’’.
Colindatul băieţilor sau Colindele de Crăciun. Este specia folclorică cea mai răspândită nu numai în judetul Vâlcea, ci în toată Ţara Loviştei. Cântecele de colindă se cântă la gospodăria fiecărui sătean, în noaptea de Ajunul Crăciunului, adică în noaptea de 24 spre 25 decembrie, în fiecare an. Ele sunt cântate de băieţii din sat, fiecare în satul lor. Pentru că textele şi melodiile colindelor sunt de obicei destul de mari şi greoaie, pregătirea (repetiţiile) începe cu mult înainte de Crăciun, de obicei de la ,,lăsatul secului” – cca. 15 noiembrie al fiecărui an şi acestor pregătiri li se acordă o atenţie deosebit.  Cu colindătorii merg băieţii începând de la vârsta de 15-16 ani, până la vârsta însurătorii şi chiar ,,feciorii tomnatici”. În cadrul unei şezători se adună băieţii, care de la început îşi aleg ,,capii de preucă” sau ,,şefii de strană”, dintre cei care cunosc cel mai bine atât textul, cât şi melodia colindelor. Menţionăm faptul că aceste colinde sunt cântate numai în timpul repetiţiilor şi în noaptea de 24 spre 25 decembrie şi numai de către băieţi, nu şi de fete, chiar dacă acestea cunosc conţinutul şi melodia colindelor. Când se colindă, nu se cântă şi alte cântece, ci numai colindele transmise din bătrâni. Nici instrumentele muzicale nu se folosesc. Majoritatea colindelor, prin conţinutul şi lirismul lor, au menirea unor cântece de urare, de belşug şi sănătate, cu referiri la Dumnezeu Creatorul şi la ceilalţi sfinţi. Colindele se împart în mai multe categorii: colinde de la fereastră, colinde de intrare în casă, colinde de masă, colinde pentru cei căsătoriţi, colinde de băiat, colinde de fată, colinde de plecare din casă şi ziorile, urmând o cale precisă, care diferă de la sat la sat. În satul Titeşti, în ultima perioadă, merg cu colindatul şi cei căsătoriţi, dar nu prin tot satul, ci numai pe la neamuri şi prieteni şi după ce adevăraţii colindători au colindat gospodăriile respective. Aceasta se face pentru petrecere şi pentru aducere aminte de când şi ei erau ,,junii buni colindători”. Cu colindătorii merg numai cei ce ştiu să cânte colindele. Cei ce le cunosc mai puţin sunt folosiţi să poarte darurile ce se dau colindătorilor: desagii cu colaci sau damigeana cu ţuică. În satul Bratoveşti acesta se numea ,,iapă”, la Cucoiu ,,măgar”, iar la Titeşti ,,disăgar”. Colinde noi nu există, cântându-se numai cele transmise din generaţie în generaţie. Noi le transmitem fără a modifica nimic din conţinut sau pronunţie, redând cât mai exact textul colindelor. Textul colindului se învaţă cântând. Puţini sunt colindătorii care pot recita colindul. Fiecare preucă (ceată) este împărţită în două strane, care la cântat îşi păstrează locul, fără să se amestece colindătorii între ei, fie când colindă afară, fie în casă. La fiecare strană există un ,,cap de strană”, care are responsabilitatea de a asigura perfecţiunea interpretării colindatului. Capul de strană începe primul grup de versuri ce-i revine stranei. Peste toată preuca se alege un casier, care primeşte banii. El se mai cheamă ,,vătaf” , ,,primar” sau ,,casier”. Fiecare gazdă, şi mai ales cele care au băieţi sau fete de căsătorit - se pregăteşte pentru primirea col.indătorilor – împodobind casa cu cele mai frumoase lucruri, pornind de la ,,faţa de masă”, şervețele alese, macaturi şi scorţatele cele mai reuşite. Pe masă se aşează darurile cu care sunt cinstiţi colindătorii.
 Colindul cântat la ,,fereastră”, ,,la uşă”, ,,afară” se face pentru a trezi gazdele, din care cauză pe uliţe colindătorii nu fac gălăgie, pentru a surprinde gazdele dormind. Preucile se aşează una la uşă, iar cealaltă la fereastră. Colindul se cântă în întregime dacă colindătorii nu sunt băgaţi în casă. Dacă sunt invitaţi înăuntru, se cântă numai până-n acel moment. Dacă gazda nu iese afară după ce s-a terminat tot colindul, se începe alt colind şi dacă nici atunci nu răspunde, colindătorii părăsesc gospodăria, convinşi că ceva s-a întâmplat. Sunt rare cazurile când gazda refuză primirea colindătorilor. Se ocolesc casele unde a murit cineva sau e cineva grav bolnav. Se intră în casele unde gazdele au plăcerea să-i invite pe colindători, mai ales unde sunt fete sau băieţi pentru colindat. După terminarea colindelor, colindătorii se ridică, iar gazda îi invită să primească darurile de pe masă. Banii ce se primesc sunt luaţi de casier, iar eventualele daruri sunt luate de ,,disăgar”, ,,iapă” sau ,,măgar”. După terminarea colindatului, colindătorii merg într-o casă, unde se procedează la număratul banilor, după care ei se cinstesc din darurile adunate, când se discută şi felul cum vor organiza masa băieţilor. În unele sate, masa băieţilor se organiza în ziua de ,,Bobotează” (6 ianuarie), iar în alte sate de ,,Anul Nou”.  
Jucat de la Crăciun până la Bobotează, Vicleimul este o forma de teatru popular care înfăţisează nașterea lui Iisus. Inspirat din literatura bisericească creată în marginea textelor bilblice, Vicleimul păstrează urme din colindatul cu măști. Spectacolul este adesea precedat de o dispută între anul vechi și anul nou, iar epilogul său ia forma unei urări. Irodul este numit dupa loc : Steaua, Craii, Viflaimul sau Vicleimul. Irodul reprezintă istoria nașterii lui Iisus. Personajele sale sunt Imparatul (Irod), Magi sau Craii dar si Ofițerul.
Un obicei raspândit și foarte așteptat în Vâlcea este obiceiul Iordanitorilor: în ziua de 7 ianuarie, de Sfântul Ion, baieții necasătoriți, până în 33 de ani,  umblă prin sat pe la toate familiile și iordanesc oamenii, stropindu-i cu aghiazmă, cântând: ”În Iordan, botezându-te Tu Doamne”. Cel din familia colindată care iese și răsplătește grupul cu bani este aruncat în sus de către toți băieții.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu