Tradiţii şi obiceiuri de iarnă în satele din Botoşani



P.i.p Hriţuc Camelia, Şcoala Gimnazială Nr. 12 Botoşani
P.i.p Alexa Ana, Şcoala Gimnazială Nr. 12 Botoşani

Sărbătorile de iarnă, având ca punct central Crăciunul, încep cu sărbătorile Sfinţilor Andrei şi Nicolae, continuă cu Crăciunul şi Anul Nou, care la noi este primit cu mai multă bucurie şi fast decât în alte părţi şi se sfârşesc cu Boboteaza şi Sfântul Ion.
Crăciunul este sărbătoarea cea mai încărcată de obiceiuri, tradiţii, rituri, practici, credinţe. În aşteptarea lui, oamenii devin mai buni, mai generoşi , mai optimişti, sperând că Naşterea Domnului şi Anul Nou vor veni cu pace, sănătate, şi bucurie. Însuşirea fundamentală a sărbătorilor de iarnă este bucuria, speranţa cu care omul întâmpină trecerea de la anul vechi la anul nou, începutul unei noi etape din viţă, fiind şi începutul unei perioade de vegetaţie din viaţa sătenilor. Acesta este momentul de a saluta cu bucurie Naşterea Domnului şi  venirea Anului Nou, de a-l întâmpina cu cântece şi jocuri, daruri şi urări exprimate prin tradiţii şi obiceiuri cunoscute , ca: împodobirea bradului, colindele, Jocul caprei, Jocul căluţilor, Pluguşorul, Sorcova.
Tradiţia împodobirii bradului şi a casei cu crenguţe de brad este un obicei relativ nou, preluat pe la jumătatea secolului al XIX-lea, de la ţările germanice. Prin forma sa triunghiulară, bradul simbolizează Sfânta Treime, iar podoabele cu care bradul este împodobit, semnifică bogăţia şi cunoaşterea, ca şi pomul sacru din Grădina Edenului.
 În zilele noastre, împodobirea bradului este una din cele mai iubite datini, atât în mediul rural , cât şi în mediul urban, odată cu aşteptarea în seara de Ajun  lui Moş Crăciun. Copiii ştiu că Moş Crăciun aduce daruri mai multe celor care au fost cuminţi. Acesta este şi astăzi un argument foarte serios şi o motivaţie  convingătoare pentru copii, care se străduiesc să devină mai harnici, mai cuminţi, mai ascultători pentru ca anul viitor să primească mai multe daruri.
Sărbătoarea Crăciunului este anunţată prin obiceiul copiilor de a merge cu colindul şi cu Steaua, pentru a vesti Naşterea Domnului. De asemenea, o veche tradiţie este „mersul cu icoana”, un fel de colindat care se face de către preoţii comunităţii locale, cu icoana Naşterii Domnului, binecuvântându-se casele şi creştinii. Colindele de iarnă sunt texte rituale, cântate, închinate Crăciunului şi Anului Nou. Originea lor se pierde în istoria poporului român. Evocând  momentul când, la naşterea lui Iisus  s-a ivit pe cer steaua care i-a călăuzit pe cei trei magi la locul naşterii, copiii câte trei, ca cei trei magi, merg din casă în casă cântând colindul „Steaua sus răsare..” purtând cu ei o stea. Ajunul Crăciunului începe cu colindul „Bună dimineaţa la Moş Ajun”, casele frumos împodobite îşi primesc colindătorii. Aceştia sunt răsplătiţi de gazde cu fructe, covrigi, dulciuri şi chiar bani.
 Jocul caprei este un obicei străvechi, exponent peste veacuri al spiritualităţii populare, fiind păstrat şi astăzi în toate satele  din judeţul Botoşani. Obiceiul este definit de costumul de „Capră”, dar şi de celelalte elemente specifice: obiecte de recuzită, texte literare şi muzicale, dans. Costumul este confecţionat dintr-un cap care să redea cât mai real forma capului de capră sculptata în lemn, maxilarul inferior este mobil, în timpul dansului acesta este acţionat fiind tras de o sfoară, producând sunetul unei clămpăniri în ritm de fluier sau a strigăturilor interpretate de către cioban, cum ar fi : Ţa, ţa , ţa, căpriţă, ţa. Pentru a corespunde cât mai mult cu realitatea, capul este încadrat de două corniţe împodobite cu oglinzi şi panglici, fixat apoi pe un băţ care se sprijină pe pământ. Corpul personajului care interpretează capra este acoperit cu a scoarţă, peste care se coase diferite panglici, deşi până nu demult corpul caprei era acoperit cu stuf. Dansul caprei este săltăreţ, imitând rolul zvăpăiat al acestor animale, totul desfăşurându-se pe ritmul şi în acordul cântecului unui fluieraş. Ca şi la jocul urşilor, la jocul caprei sunt întâlnite mai multe faze, printre care îmbolnăvirea, moartea şi reînvierea.
Jocul căiuţilor are o valoarea deosebită pentru săteni, fiind unul dintre cele mai frumoase jocuri. Tinerii ce formează grupurile de căiuţi sunt , în general, foarte buni dansatori, manifestând prin joc dinamismul şi forţa vitală a tinereţii. Dansul căiuţilor exprimă curajul şi voinicia, vitejia celor ce plecau să-şi apere hotarele ţării. Tricolorul este întotdeauna prezent la costumele căiuţilor. Cei care îmbracă costumul de căiuţ sunt dotaţi cu capete de cal , confecţionate din lemn şi îmbrăcate în pânză albă, venind şi cu alte elemente ornamentale: oglinzi, beteală, panglici. Capul de cal este fixat într-un suport de lemn, de obicei, o covată găurită la mijloc, acoperită de o fustanela din pânză albă, peste care se aplică elemente decorative. Căiuţii sunt grupaţi în cete conduse de un căpitan. Jocul  acestor tineri care interpretează dansul căiuţilor se desfăşoară faţă în faţă, radial, în linie şi în cerc, sub comanda căpitanului, amintindu-ne parcă , de un atac cavaleresc. Se spune că în credinţele străbune, calul avea o funcţie de apărare, ocrotire a caselor şi a bisericilor, de duhurile rele. Astăzi, jocul căiuţilor este reprezentat nu  pentru semnificaţiile simbolice ancestrale, cât pentru frumuseţea jocului.
Jocul ursului
Pregătirea costumului de urs pentru seara de Anul Nou, se face din timp, cu o deosebită minuţiozitate, capul de urs este confecţionat dintr-un suport metalic , astfel încât să redea cât mai real forma de cap a animalului, peste care se întinde o piele de miel, fiind împodobit ulterior cu şiraguri de mărgele. Tinerii care îmbracă acest costum, poartă de gât în jos un cojoc lung întors pe dos sau o blană de oaie, în mână ţin un toiag, având la unul dintre capete un lanţ scurt de care se prinde un franj de culoare roşie. Cetele de urşi sunt formate din 3, până la 6 personaje, conduşi de un ursar, costumul acestuia fiind confecţionat dintr-un material  în care predominantă este culoarea roşie. Tinerii cei mai vânjoşi ce îmbracă aceste măşti, au ocazia de a-şi etala forţa şi iscusinţa, caractere des întâlnite la urs, ridicându-şi ursarul pe bâte şi purtat pe umerii acestora, îşi fac loc prin mulţimea adunată la această desfăşurare de parade mascate, ce au loc în ultima zi a anului. Jocul urşilor este imprimat după un ritual mai vechi  în care se mimează moartea ursului, apoi reînvierea, rotirea acestora în cerc şi ridicarea pe toiag, făcând parcă aluzie la depăşirea iernii acestui animal prin hibernare şi venirea primăverii, simbol al regenerării vegetaţiei. Jocul   urşilor este la fel de apreciat ca şi jocul căiuţilor, fiind foarte spectaculos.
Tonul pluguşorului sau uratul este dat de către copiii care, în ultima zi din an, în preajma amiezii, încep a umbla pe la case rostind urături şi primind în schimb colaci, fructe sau bani, după posibilitatea gazdelor. Urătura cea mai des întâlnită este Pluguşorul, fiind strâns legată de mitul fertilităţii. Către seară, copiii se retrag fiecare pe la casele lor, făcând loc cetelor de mascaţi formate din urşi, căiuţi , capre etc. Deşi  nu se mai cunoaşte în totalitate sensul acestor semnificaţii şi simboluri, întreg procesul ritualic ala cestor datini se desfăşoară păstrând tradiţia „din tată-n fiu”, măştile de o adevărată măiestrie, întruchipând diferite figuri mitologice, costumele, excelare învăţatului jocului ce îl vor executa cetele şi întreaga recuzită sunt pregătite din timp, necesitând multă atenţie şi respect, toate acordate acestor obiceiuri.

Bibliografie:
1.                  Ghinoiu Ion, „Mică enciclopedie de tradiţii româneşti”, Editura Agora, Bucureşti, 2008
2.                  Ghinoiu Ion, „Sărbători şi obiceiuri româneşti”, Editura Elion, Bucureşti, 2002

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu