Luna bucuriilor si traditiilor-decembrie




                                                                                        Manea-Nutescu Elvira
                                                                                        Scoala Gimnaziala Nr.1 Baluseni



„ ... Cum oare vom rămâne un popor şi nu o simplă populaţie într-o lume fără sat, fără cultură folclorică majoră şi completă cum a fost a noastă ...”
                                  
                                     Constantin Noica

            Obiceiurile şi tradiţiile care patronează anumite sărbători vin, desigur, din stratul precreştin al culturii noastre populare. Există foarte bine păstrate în cultura noastră tradiţională la nivelul credinţelor, obiceiurilor, ceremonialurilor, diverse aspecte particulare de manifestare care se sprijină pe o concepţie de viaţă bine fundamentată a propriului popor.
            Obiceiurile populare româneşti urmează o succesiune potrivit calendarului popular. În evoluţia normală, socială şi istorică, obiceiurile suferă schimbări adecvate momentului respectiv, capătă nuanţări specifice după zonele etnografice în care se desfăşoară. Derularea obiceiurilor începe cu luna martie, deoarece în vechime era considerată ca început de an. Nu am avut în vedere succesiunea cronologică a tuturor obiceiurilor din cadrul fiecărei luni şi al fiecărui anotimp, ci ne-am oprit cu predilecţie la acelea care ni s-au părut relevante pentru scopul principal urmărit, acela de a descoperi şi detalia structurile pe care se construiesc cele mai multe obiceiuri şi tradiţii populare din zona Moldovei.

            Luna decembrie este cea mai iubită şi aşteptată de către noi toţi, deopotrivă copii şi adulţi. Decembrie este luna încărcată de dragoste şi iubire faţă de semeni, dărnicie şi milostenie. Este luna în care îi aşteptăm pe Moş Nicolae şi Moş Crăciun. În concepţia populară Moş Nicolae era socotit „făcător de bine, milostiv, protector al casei, al celor de călătoresc pe ape, aducător de noroc pentru femei, dar mai ales pentru fetele nemăritate”. Sărbătoarea Sfîntului Nicolae prefigurează victoria binelui asupra răului, a luminii asupra întunericului. Tradiţia populară bucovineană îl închipuie pe Sfîntul Nicolae ca al doilea sfânt făcut de Dumnezeu, stând la stânga părintelui ceresc. Se crede că în noaptea de Sfîntul Vasile, Dumnezeu şi Sfîntul Nicolae stau la masă arătându-se lumii în lumina mare, atunci când cerurile se deschid de 3 ori. Intr-o colindă publicată de Sabin Drăgoi se spune: “Dar la masă cine-mi şade ? / Şade-mi dragul Dumnezeu / Cu sfinţii pe lîngă El / Şi cu sfete Nicolae.” La Sfîntul Nicolae, după credinţa multora, începe iarna: “Dacă ninge în ziua lui, se zice că Sfîntul Neculai îşi scutură barba” –  S.Fl.Marian în Sărbătorile la români, I, 1892 spune: “Dacă a venit SînNicoară pe cal alb, Sîntion va merge pe cal negru, adică va aduce iarna.” Calitatea Sfîntului Nicolae (Moş Nicolae) de “dăruitor” se leagă de prezenţa sa la începutul unui nou ciclu temporal (iarna). Darurile simbolice de Moş Nicolae se pun în ciorapi sau ghete, ambele simbolizând mersul, păşirea în ceva nou, necunoscut. Moşul Nicolae va fi secondat, în acest sens, de Moş Ajun şi Moş Crăciun.
Simbol al marii sărbători creştine Naşterea Domnului, moş Crăciunul din tradiţia populară românească, încorporează în întruchiparea şi constituirea sa mai multe accepţiuni; prima şi cea mai veche este aceea de zeu solar. Intr-o reprezentare pe care o regăsim în vechi colinde româneşti, Moş Crăciun este moşul “cel mai de demult”, “ăl bătrân”, al cărui veşmânt ni-l arată ca stăpân al cerului şi al pămîntului: “Moş Crăciun mai mare / Că-i mai de demult / … In veşmânt mohorît / Lung mi-i, largul în pămînt / Pe la poale-i poliit / Pe la margini mărginit / Jur, prejur de mînecele / Lucesc stele mărunţele / Intre doi umeri ai lui / Lucesc doi luceferi / Dar în faţă şi în dos / Dar în faţă ce-mi lucia ? / Lucia soare cu căldura / Dar în dos ce mai lucia ? / Lucia luna cu lumina /… Mîna stîngă cruce-mi duce / Si în cea dreaptă busuioc”. De o mare răspândire în cultura populară românească se bucură legenda lui Crăciun, bătrânul aspru şi neîndurător, care îşi pedepseşte soţia, pe Crăciuneasa, care era moaşă, pentru că a oferit găzduire Fecioarei Maria  şi a ajutat la naşterea pruncului Iisus. Copleşit de minunea înfăptuită, atunci când Crăciuneasa atinge faşa Pruncului Sfânt, mâinile făcându-se de aur,  Crăciun se căieşte, se botează şi devine astfel primul creştin convertit la naşterea Domnului: “Umblă Maica pe pămînt / Să nască pe Fiul Sfînt / Merge-n sus şi iară-n jos / Că bate vînt friguros / Se luară, se duseră / Tocma-n curtea lui Crăciun / Bună seara, Moş Crăciun /
Lasă-mă-n palatul tău / C-am să nasc pe Dumnezeu / Zise-atunci Moş Crăciun: / Du-te-n grajdul cailor / Ori în tîrla oilor / Ori în ieslea boilor / Că aicea n-ai ce face / Nu te las să naşti în pace !”.
O altă ipostază a lui Moş Crăciun în cultura populară românească este cea întruchipată de Moş Nicolae “cel mai plăcut Dumnezeu”, apărător şi protector al casei şi gospodăriei, moş cu barbă albă care vine cu o sanie trasă de iepuraşi (ca şi Moş Crăciun) şi împarte daruri tuturor.
O altă reprezentare, este cea pe care o cunoaştem cu toţii, a lui Moş Crăciun sub forma unui personaj legendar, binevoitor şi generos, care aduce daruri pentru copii, dar şi pentru părinţii lor şi care a pătruns în cultura românească pe la jumătatea secolului al XIX-lea.
Dacă moş este Crăciunul, apoi moş trebuie să fie şi vestitorul sosirii sale, adică Ajunul (Moş Ajun).
În ajunul Crăciunului şi în zilele următoare, omul trebuie să se ferească să se certe sau să fie ocărât, fiindcă tot anul va fi în ceartă şi ocară.
Un alt obicei răspândit în Moldova, este sfinţirea mesei de ajun, datină foarte veche prin care preotul umblă cu Ajunul ca să sfinţească masa şi să vestească Naşterea Domnului. Tot acum, se pregăteşte masa cu mâncăruri de post. Nimeni nu are voie să descopere masa până nu intră preotul pe uşă.
În dimineaţa de Crăciun este bine să ne spălăm pe faţă cu apă curgătoare, luată anume dintr-o vale, pentru ca tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi de bube şi beteşuguri care vor merge pe vale în jos.
Colindele, alt însemn sacru al Crăciunului, asemănătoare cu cântecele de leagăn care “îl dezmiardă pe cel născut în Betlleem”, vin din vremuri străvechi. In colinde găseşti şi mituri şi balade, cântece de leagăn, bocete, descântece etc. Colindele sunt aşadar o expresie a veşniciei noastre. Performerii colindelor sînt de obicei copiii, care sunt, în acest context, hristofori (teofori), adică “purtători de Hristos (de Dumnezeu)” pe care îl aduc prin cântecele lor în casele oamenilor şi în inimile lor.
Specialiştii în domeniu afirmă că nici un popor din lumen u posedă o colecţie mai frumoasă şi variată de colinde precum poporul roman.
Un alt însemn sacru al Sfintei Sărbători a Crăciunului este şi pomul de Crăciun. În afara datinei general răspândite a bradului de Crăciun, care are şi ea certe rădăcini mitologice, arhetipale, obiceiul pomului de Crăciun la români trebuie descifrat şi explicat, mai întâi, în reprezentările sale străvechi. Este vorba de confecţionarea pomului vechi de Crăciun românesc din paie de cereale, nuiele de salcie, din fire de cânepă pe care se înşirau boabe de fasole albe, din scai, din vârf de fag. Aceste forme arhaice s-au păstrat până în zilele noastre în Maramureşul istoric sau în părţi ale Ardealului.
Bradul la noi, ca pom de Crăciun, nu are tradiţie strămoşească, însă acest arbore sfânt face obiectul unui cult cu totul aparte.
Cultul Bradului împodobit trebuie legat de obiceiul de a atârna de grinda casei, crengi de brad încă din vremurile biblice: crenguţa Iesse, simbol al genealogiei lui Iisus, dar şi simbol al Pomului raiului.  Azi pomul de Crăciun, încărcat cu jucării şi daruri, e prezent în fiecare casă, deşi nu face parte din tradiţia pur românească.
Un obicei de demult, între Crăciun şi Bobotează, este acela de a „umbla cu Steaua”, stea luminoasă, întocmită cu meşteşug din brad şi hârtie colorată. Cei ce umblă cu Steaua cântă colinde care amintesc de viaţa Domnului; cei care anunţă steaua (mai ales copiii) vin la ferestre şi strigă: „Cine primeşte / Stea frumoasă / Şi luminoasă, / Cu colţuri multe / Şi mărunte, / De la naşterea / Lui Hristos / Dăruite.” Steaua este poftită în casă (ori la fereastră) şi atunci copii încep a cânta: „Steaua sus răsare / Ca o taină mare, / Steaua luminează / Şi adeverează / Steaua străluceşte şi lumii vesteşte / ...”.
Noaptea Anului Nou, trecerea din anul vechi în anul nou, este considerată a fi un interval de timp al neliniştii, al fricii de ceea ce va urma, acestea fiind pe fondul unui haos general, o dezlănţuire a tuturor energiilor. Acest moment decisiv este perceput ca o trecere efectivă ce antrenează toate resursele omului în confruntarea dintre haos şi ordinea ce trebuie să se instaleze. Şi în zilele noastre acest haos este marcat de travestiuri, deghizări, mascări rituale şi de o explozie de exuberanţă verbală, gestuală, aparent incoerentă, care îşi are justificarea în acest moment.
După obiceiul străbunilor daci în Noaptea de Anul Nou şi în zilele următoare se îmbracă cojoace întoarse pe dos, sau piei de animale pe care sunt cusute tălăngi, clopoţei şi panglici colorate care întruchipează animale ca ursul, cerbul şi capra.
Minunate  şi pline de semnificaţie sunt aceste jocuri "ale animalelor" în timpul cărora se rostesc sacadat strigături în ritmul muzicii şi tobelor proprii.
Mulţimea şi diversitatea jocurilor de Anul Nou poate fi reluată oricând în contexte adecvate.
Magia lunii decembrie este un prilej de bucurie şi încântare pentru şcolarii de la toate nivelele de vârstă.
Fiecare zi petrecută în scoala în această perioadă este aşteptată cu plăcere şi curiozitate sorbind cu nesaţ din povestirile, colindele şi minunatele jocuri în care îi imită pe adulţi cu gingăşia şi puritatea sufletului de copil.
Misiunea noastră, a cadrelor didactice, este de a păstra cu sfinţenie aceste obiceiuri şi a le transmite generaţiilor viitoare, pentru o dreaptă înţelegere a ceea ce suntem, a ceea ce am fost şi mai ales pentru o bună cunoaştere a moştenirii noastre tradiţionale, aceea pe care nu ne-o poate lua nimeni, oricât de săraci am fi, pentru că ea este, de fapt, expresia bogăţiei noastre spirituale.


Bibliografie


1. Ivan Evseev, Dicţionar de simboluri şi arhetipuri culturale, Ed. Amarcord, Timişoara, 2001
2. Elena Niculita-Voronca, Lucia Berdan, Victor Durnea, Datinile şi credinţele poporului român: adunate şi aşezate în ordine mitologică, vol.1. Ed. Polirom, Iaşi, 1998
3. Ion Ghinoiu, Vîrstele timpului, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1988
4. I.Muşlea, O.Bîrlea, Tipologia folclorului din răspunsurile la chestionarele lui B.P:Haşdeu, Ed. Minerva, Bucureşti, 1970

5.”Traditii si obiceiuri populare”,Simpozion International Lugoj

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu