ŞI NOI RESPECTǍM TRADIȚIILE DE IARNǍ


                                                  Prof. ȋnv. preṣcolar Enache Maria
Şcoala Gimnazială „Uruguay” Bucureṣti

„Debitor prin tot ce moṣteneṣti direct sau indirect din marele depozit de valori al poporului tău, eṣti dator faṭă de tine, sau faṭă de ȋntreaga colectivitate să prelucrezi orice strop de energie naṭională ṣi să sporeṣti prin valori noi, tezaurul colectiv” (B.Ş. Delavrancea)

      Fiecare popor se ȋnscrie ȋn contextul istoriei universale cu anumite trăsături morale ṣi culturale particulare. Insă, indiferent de zona geografică sau istorică ȋn care trăieṣte, există un fond universal de elemente general umane care pot fi ȋntâlnite la toate popoarele. In acest tezaur de valori perene se ȋnscriu ṣi obiceiurile/tradiṭiilepopulare, iar copilul – viitor reprezentant al omenirii este desemnat să păstreze cu demnitate acest izvor de autenticitate.
In învăţământul preşcolar se derulează numeroase activităţi  care valorizează obiceiurile ṣi tradiṭiile populare specifice anotimpului rece: memorizări, povestiri, dramatizări, dansuri populare,observări, lecturi după imagini, scenete, jocuri didactice ṣi logico-matematice etc. Dincolo de aceste activităţi se pot propune spectacole,concursuri, teatru de păpuşi, emisiuni mass-media etc.
Indiferent de modalitatea lor de realizare, activităṭile cultural-recreative, ȋmbinate armonios, au un efect pozitiv asupra copiilor, crează bună dispoziṭie ṣi veselie. Emoṭiile de bucurie comună ocazionate de excursii, drumeṭii, vizite, serbări tematice contribuie la ȋntărirea relaṭiilor de prietenie, la conturarea ṣi ȋnchegarea colectivului de copii. Valenṭele formative ale acestor activităṭiȋmbogăṭesc sfera informaṭională, stimulează spiritul de iniṭiativă, formează conduite moral-civice, calităṭi voliṭionale cum ar fi: tenacitatea, cinstea, hotărârea, curajul, disciplina, responsabilitatea.In acest scop am organizat cu preṣcolarii grupei excursii ȋn diferite localităṭi din ṭară vizite la muzee precum: „Muzeul ṭăranului român”, „Muzeul satului”, destinaṭii având drept obiectiv olăritul.
      Prin serbările derulate ȋn preajma Crăciunuluine-am propus să reînviem tradiţiile şi obiceiurile de iarnă: naṣterea Domnului Isus, colindatul cu pluguṣorul, sorcova, capra, sosirea lui Moṣ Crăciun.Cântecele, jocurile ṣi dansurile populare organizate cu copiii, specifice diferitelor zone din ṭară, ne amintesc de spaṭiul mitic românesc, de marile evenimente ale vieṭii. Copiii prind ȋn miṣcarea lor noroc, reuṣită, energie, comuniune ṣi vitalitate. Atmosfera de sărbătoare din sala de grupă constituie un nou prilej de bucurie pentru copii,ei descoperind frumuseṭea obiceiurilor ṣi tradiṭiilor de Crăciun.
Ilustraţiile, poeziile, poveştile despre eroii neamului, albumele de artă, CD-urile cu cântece şi dansuri populare, costumele naţionale autohtone, obiectele tradiţionale etc., mijlocesc informarea corectă a copiilor  cureprezentări ṣi noṭiuni despre portretul spiritual al poporului român.
       In cadrul activităṭilor artistico-plastice copiii ȋṣi pun ȋn valoare potenṭialul creativ, oglindind cu inocenṭa sa interioară gândurile ṣi trăirile lor afective. Ei transpun frumuseṭea ṣi diversitatea elementelor de artă populară ȋn mod original, ȋntr-un curcubeu de culori specifice spontaneităṭii ṣi inventivităṭii lor. Prin pictură pe sticlă, faianṭă, carton etc., prin desen sau modelaj, copiii au realizat brăduṭi, coroniṭe, colindători, aspecte legate de tradiṭiile ṣi obiceiurile de iarnă.
       La centrul „Joc de rol”, copiii, mici actori, utilizând achiziṭiile din activităṭile integrate sau pe domenii experienṭiale au derulat jocuri de tipul: „De-a colindătorii”, „Aṣteptăm musafiri”, „Pregătim covrigei pentru colindători”, creând scenarii ȋndrăgite ȋn funcṭie de preferinṭele lor.
Activităṭile practice,prin diferitele sale tehnici: tăiere, mototolire, asamblare, decorare, lipire, ṣnuruire, ȋmpletire şi materiale precum: hârtie colorată, hârtie creponată, autocolant, confete, material din natură/textil reprezintă un mijloc preṭiosde dezvoltare a abilităṭilor ṣi deprinderilor copiilor, a capacităṭilor de percepṭie ṣi exprimare. Dincolo de vizual ṣi tactil, de pregătirea fizică ṣi psihică, plăcerea copiilor de a reda obiecte specifice acestui anotimp ṣi sărbătorilor de iarnă vine din nevoia de a ȋntâlni frumosul ṣi sensibilitatea din viaṭă. Confecṭionând sorcove sau ȋmpodobind brazi, modelând prajituri pentru colindat sau aplicând clopoṭei, reprezentând prin colaje datini ṣi tradiṭii de iarnă, ornând obiecte de artizanat sau ṣnuruind ghetuṭe copiii ṣi-au dezvoltat dragostea pentru estetic ṣi frumos, ȋncrederea ȋn forṭele proprii.
Aflaṭi la vârsta când au nevoie de modele de imitare, când eroii din poveṣti, lecturi, scenă sau ecran le suscită interesul ṣi imaginaṭia, copiii evadează ȋntr-o lume proprie cu fanteziile specifice micii copilării. Este important să le oferim modele autentice de urmat, să le trezim respectul faṭă de ȋnaintaṣi noṣtri. Trebuie să-i învăţăm pe copiii să preţuiască obiceiurile/tradiţiile în care s-au născut, să iubească meleagurile natale, portul  ṣi graiul românesc. Să le sădim în suflet mândria de a fi români, că aparṭinem acestui neam de oameni harnici ṣi primitori. Să-i ȋndrumăm să respecte elementele definitorii ale identităţii neamului românesc fără de care nu am mai putea şti cine suntem. Să-i ajutăm să înţeleagă imensitatea tezaurului nostru folcloric, arta populară românească - oglinda în care se reflectă cu mare intensitate frumuseţea României, istoria şi mai ales sufletul neamului.
„Să ne ṭinem de tradiṭie: ea poate să ne scape de pieire. Să ne ṭinem de obiceiurile strămoṣeṣti, atât cât nu suntem ȋmpotriva dreptei cugetări”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu