Prof. ȋnv. preṣcolar Enache Maria
Şcoala Gimnazială „Uruguay” Bucureṣti
„Debitor prin tot ce moṣteneṣti direct
sau indirect din marele depozit de valori al poporului tău, eṣti dator faṭă de
tine, sau faṭă de ȋntreaga colectivitate să prelucrezi orice strop de energie
naṭională ṣi să sporeṣti prin valori noi, tezaurul colectiv” (B.Ş. Delavrancea)
Fiecare popor se ȋnscrie ȋn contextul istoriei universale cu anumite trăsături
morale ṣi culturale particulare. Insă, indiferent de zona geografică sau
istorică ȋn care trăieṣte, există un fond universal de elemente general umane
care pot fi ȋntâlnite la toate popoarele. In acest tezaur de valori perene se
ȋnscriu ṣi obiceiurile/tradiṭiilepopulare, iar copilul – viitor reprezentant al
omenirii este desemnat să păstreze cu demnitate acest izvor de autenticitate.
In învăţământul preşcolar se derulează numeroase activităţi care valorizează obiceiurile ṣi tradiṭiile
populare specifice anotimpului rece: memorizări, povestiri, dramatizări, dansuri
populare,observări, lecturi după imagini, scenete, jocuri didactice ṣi
logico-matematice etc. Dincolo de aceste activităţi se pot propune spectacole,concursuri,
teatru de păpuşi, emisiuni mass-media etc.
Indiferent
de modalitatea lor de realizare, activităṭile cultural-recreative, ȋmbinate
armonios, au un efect pozitiv asupra copiilor, crează bună dispoziṭie ṣi
veselie. Emoṭiile de bucurie comună ocazionate de excursii, drumeṭii, vizite, serbări
tematice contribuie la ȋntărirea relaṭiilor de prietenie, la conturarea ṣi
ȋnchegarea colectivului de copii. Valenṭele formative ale acestor activităṭiȋmbogăṭesc sfera informaṭională,
stimulează spiritul de iniṭiativă, formează conduite moral-civice, calităṭi
voliṭionale cum ar fi: tenacitatea, cinstea, hotărârea, curajul, disciplina,
responsabilitatea.In acest scop am organizat cu preṣcolarii grupei excursii ȋn
diferite localităṭi din ṭară vizite la muzee precum: „Muzeul ṭăranului român”,
„Muzeul satului”, destinaṭii având drept obiectiv olăritul.
Prin serbările derulate ȋn preajma Crăciunuluine-am
propus să reînviem tradiţiile şi obiceiurile de iarnă: naṣterea Domnului Isus,
colindatul cu pluguṣorul, sorcova, capra, sosirea lui Moṣ Crăciun.Cântecele,
jocurile ṣi dansurile populare organizate cu copiii, specifice diferitelor zone
din ṭară, ne amintesc de spaṭiul mitic românesc, de marile evenimente ale vieṭii.
Copiii prind ȋn miṣcarea lor noroc, reuṣită, energie, comuniune ṣi vitalitate. Atmosfera de sărbătoare din sala de grupă constituie un nou prilej
de bucurie pentru copii,ei descoperind frumuseṭea obiceiurilor ṣi tradiṭiilor
de Crăciun.
Ilustraţiile,
poeziile, poveştile despre eroii neamului, albumele de artă, CD-urile cu
cântece şi dansuri populare, costumele naţionale autohtone, obiectele
tradiţionale etc., mijlocesc informarea corectă a copiilor cureprezentări ṣi noṭiuni despre portretul spiritual al poporului român.
In
cadrul activităṭilor artistico-plastice copiii ȋṣi pun ȋn valoare potenṭialul
creativ, oglindind cu inocenṭa sa interioară gândurile ṣi trăirile lor afective.
Ei transpun frumuseṭea ṣi diversitatea elementelor de artă populară ȋn mod
original, ȋntr-un curcubeu de culori specifice spontaneităṭii ṣi inventivităṭii
lor. Prin pictură pe sticlă, faianṭă, carton etc., prin desen sau modelaj,
copiii au realizat brăduṭi, coroniṭe, colindători, aspecte legate de tradiṭiile
ṣi obiceiurile de iarnă.
La centrul „Joc de rol”, copiii, mici actori, utilizând achiziṭiile din
activităṭile integrate sau pe domenii experienṭiale au derulat jocuri de tipul:
„De-a colindătorii”, „Aṣteptăm musafiri”, „Pregătim covrigei pentru
colindători”, creând scenarii ȋndrăgite ȋn funcṭie de preferinṭele lor.
Activităṭile
practice,prin diferitele sale tehnici: tăiere, mototolire, asamblare, decorare,
lipire, ṣnuruire, ȋmpletire şi materiale precum: hârtie colorată, hârtie
creponată, autocolant, confete, material din natură/textil reprezintă un mijloc
preṭiosde dezvoltare a abilităṭilor ṣi deprinderilor copiilor, a capacităṭilor
de percepṭie ṣi exprimare. Dincolo de vizual ṣi tactil, de pregătirea fizică ṣi
psihică, plăcerea copiilor de a reda obiecte specifice acestui anotimp ṣi
sărbătorilor de iarnă vine din nevoia de a ȋntâlni frumosul ṣi sensibilitatea
din viaṭă. Confecṭionând sorcove sau ȋmpodobind brazi, modelând prajituri
pentru colindat sau aplicând clopoṭei, reprezentând prin colaje datini ṣi tradiṭii
de iarnă, ornând obiecte de artizanat sau ṣnuruind ghetuṭe copiii ṣi-au dezvoltat
dragostea pentru estetic ṣi frumos, ȋncrederea ȋn forṭele proprii.
Aflaṭi la vârsta când au nevoie de
modele de imitare, când eroii din poveṣti, lecturi, scenă sau ecran le suscită
interesul ṣi imaginaṭia, copiii evadează ȋntr-o lume proprie cu fanteziile
specifice micii copilării. Este important să le oferim modele autentice de
urmat, să le trezim respectul faṭă de ȋnaintaṣi noṣtri. Trebuie să-i
învăţăm pe copiii să preţuiască obiceiurile/tradiţiile în care s-au născut, să
iubească meleagurile natale, portul ṣi
graiul românesc. Să le sădim în suflet mândria de a fi români, că aparṭinem
acestui neam de oameni harnici ṣi primitori. Să-i ȋndrumăm să respecte elementele
definitorii ale identităţii neamului românesc fără de care nu am mai putea şti
cine suntem. Să-i ajutăm să înţeleagă imensitatea tezaurului nostru folcloric,
arta populară românească - oglinda în care se reflectă cu mare
intensitate frumuseţea României, istoria şi mai ales sufletul neamului.
„Să ne ṭinem de tradiṭie: ea poate să ne scape de pieire. Să ne ṭinem de
obiceiurile strămoṣeṣti, atât cât nu suntem ȋmpotriva dreptei cugetări”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu