Obiceiuri oltenesti pastrate din străbuni



 Prof. Laura Mariana Barbu
Gr. Nr. 37,, Dumbrava Minunata"

Din cele mai vechi timpuri,  arta noastră populară,  manifestată sub toate aspectele ei,  prezintă o bogăţie,  nepreţuită de comori,  poporul român având darul de a-şi tălmăci experienţa,  bucuria şi durerea prin obiceiuri,  costume populare,  cântece şi daruri.
Dintotdeauna, oamenii de la tara au fost strâns legati de elementele naturii, pe care au incercat sa si le apropie, sa le descifreze sensurile. Din intelesuri simple, credinte pagâne, iar mai apoi crestine, si-au plamadit adevarate reguli, definitii de viata de nezdruncinat. In functie de ele traiesc si astazi, cu toate incercarile societatii moderne de a le inlatura.
Multe dintre obiceiurile populare se pastreaza în multe locuri din aproape toată ţara. Dintre acestea , eu m-am oprit acum la obiceiul Colindatului, care se păstrează ca și alte obiceiuri străbune, şi astazi. In functie de grupul care colinda, colindele sunt de copii si de ceata. Colindatorii sunt purtatorii si transmitatorii unui mesaj catre gazde. Fie el magic, de urare, de legitimare a cetei sau crestin (de vestire a Nasterii lui Hristos), mesajul colindatorilor doreste sa aiba efect asupra gazdei, sa-i aduca bogatie, prosperitate, in noul an, sa o schimbe in mai buna, mai credincioasa, mai fericita, mai sanatoasa. Colindatorii poarta diferite denumiri: ceata de colindatori, ceata de feciori (in Transilvania), ceata de juni (in tinutul Sibiu-Fagaras), bute, butea feciorilor (junilor) (in tinutul dintre Olt si Tarnave), beze (in Campia Transilvaniei si Nasaud), dubasi (in Hunedoara vestica si tinutul Halmagiu-Beius), preuca (in Tara Lovistei), zoritori (in Tara Barsei), caluseri (in zona dintre Sibiu si Strei, intrucat colindatorii ureaza si joaca jocul cu acest nume), etc.
Se disting, in mare, cateva tipuri de cete. Una dintre acestea e cea mai numeroasa, in care trebuia sa intre cate un fecior sau barbat din fiecare casa. Aceasta se intalnea in Estul Transilvaniei si avea chiar mai mult de 30-40 de membri, a caror varsta putea trece de 40 de ani, cu conditia sa cunoasca repertoriul. Ceata de juni era compusa din adolescenti si tineri necasatoriti, patronata, in general, de biserica sau autoritatea administrativa a satului. Rolul ei se extindea pe parcursul intregului an, fiind organizatoarea jocului duminical si cea care ii initia pe membrii cetei si tineretul feminin. In Nordul Transilvaniei, Moldova si Muntenia se intalneste ceata de flacai, cu atributii doar de urare. Exista si cete de barbati sau mixte, barbati si femei, iar in Muntenia Subcarpatica (Muscel) se intalnesc cete de fete care ii colinda cu precadere pe flacai (10). Actuale sunt cetele mixte, formate din copii si tineri, sau amestecati cu barbati si femei. Craciunul fiind sarbatoare care se tine in familie, am remarcat marea raspandire a "cetelor" formate din toti membrii unei familii, care colinda la rude, vecini sau prieteni.
Constituirea si "repetitiile" sunt in legatura cu intinderea repertoriului de colinde si cu atributiile cetei. Ca functii, ceata are un conducator (vataf, primar, jude, birau, primar, marcoton si, mai nou, sef). El indeplineste si rolul de casier; este si cel care introduce fetele in joc. Cel (cei) ce duc(e) darurile sunt numiti iapa, cal, desagar, purcica, goaga, sacari, mihoi. Mai exista, uneori, un casier (somes, camaras, pargos, pristac) si un supraveghetor al proviziilor cetei (crasmar, caprar, colacar, chelar, fagadas, borbirau).
In general, colindatorii poarta costumul popular de sarbatoare, adaugand palarii, caciuli. Uneori poarta o bata sau maciuca, special ornamentata, traista, clopotei, dube sau alte instrumente muzicale (cel mai adesea fluier), in anumite zone, o panglica rosie sau tricolora pe piept, peste mijloc sau la bata. Frecvente sunt acum si ornamentele din beteala, hartie creponata, globuri sparte, paiete, etc.
Repetitiile se fac de la inceputul Postului pana la Sfantul Nicolae, ori chiar cu cateva zile inainte de Craciun. Traditia era ca o ceata sa-si aleaga o gazda, la care organiza si petrecerea de Craciun; un om mai bogat din sat. Ca daruri, colindatorii primeau colaci (in care etnologii vad simboluri solare), mere, nuci (in care se vede apropierea de saturnalii) dulciuri, carnati si produse din carne de porc. Mai recent, primesc exclusiv bani. La casele unde nu erau primiti sau gaseau poarta incuiata, rosteau "descolindari", formule de urari negativ-umoristice adresate gazdei, ori luau poarta si o mutau din loc.
In prezent, se poate vorbi de un caracter in general crestin al colindatului. Colindatorii ii simbolizeaza pe ingerii care cantau deasupra ieslei din Betleem, slavind nasterea Pruncului Iisus. Pe langa aceasta "veste minunata", care se afla in centrul celor mai multe colinde contemporane, colindele religioase mai vorbesc despre Patimile Domnului, despre sfinti, despre Maica Domnului, despre batranul Craciun, despre tradarea lui Iuda, etc. Uneori filonul popular si cel crestin coexista; exista chiar variante crestine ale unor colinde consacrate. Influenta crestina se manifesta si sub forma de refrene, corective crestine aduse colindei populare, personaje, solutii dramatice (11).
Colinda populara, in mare parte inlocuita de cea crestina, se distinge prin faptul ca isi precizeaza destinatarul (exista colinde "de fata", "de flacau", "de copil", "de cioban", "de preot", "de pescar", etc.) si prin functia predominanta de urare. Exista, de asemenea, colinde ce au ca tema lupta cu leul, ciuta, colinde de instrainare (mai ales adresate feciorilor care pleaca la oaste).
In ziua de azi, colinda are functie de urare si o functie de vestire a Nasterii Domnului. Ei ii sunt asociate tendintele tot mai marcate de trecere de la ritual la spectacol. Acum au fost uitate vechile simboluri si functia lor originara, accentul deplasandu-se pe valoarea estetica, pe frumos. Aceste caracteristici fac posibila valorificarea lor scenica, sub forma de spectacole si festivaluri de folclor si in cadrul repertoriului interpretilor consacrati, de muzica populara sau usoara. Treptat, acest gen de manifestari tind sa devina traditii locale, cu rol de a conserva (macar sub aceasta forma) obiceiul, dar si cu "dezavantajele" pe care le presupune noul context al desfasurarii, publicul, etc. Dincolo de acestea, este un fenomen al evolutiei unui vechi si foarte practicat obicei, in conditiile societatii moderne.
In zilele Craciunului, pana la Sfantul Vasile, sau chiar pana la Boboteaza, copiii umbla cu Steaua. Ei se numesc stelari, crai, colindari sau colindatori. Umbla in cete mici, cu o stea facuta dintr-o sita veche, cu sase, opt sau douasprezece coarne triunghiulare, invelite in hartie colorata. In centru, au icoana Nasterii Domnului. Miezul cantarii lor se refera la cautarea si aflarea pruncului Iisus de catre magi sau crai. Dar cantarea cuprinde si o parte a troparului Nasterii Domnului si o oratie catre gazde. Prin zona Muscelului e obiceiul ca stelarii sa-si inchine steaua, la intalnirea a doua cete.
Uneori, ei colinda impreuna cu Vicleimul (Irozii, Viflaemul), teatru popular care prezinta scene de la Nasterea Domnului: a gasirii de catre Iosif si Maria a unui loc pentru a-L naste pe Iisus, a magilor, a pastorilor, a uciderii pruncilor de catre Irod, a cautarilor acestuia pe la carturarii vremii, a chinuirii lui Irod de catre draci. Considerat a fi venit la noi pe la sfarsitul secolului al XVIII-lea, din Galia, teatrul de irozi este putin jucat in zilele noastre, mai ales in Transilvania si sporadic, in variante muntenesti sau moldovenesti. Acolo unde exista, este un adevarat spectacol, care se incheie cu o suita de colinde, in vazul intregii comunitati adunate.
Aceste obiceiuri de iarnă, sunt desigur printre cele mai cunoscute. Dar nu lipsesc nici alte datini, cum ar fi cele de primavara si vara, de nastere sau de botez.
Obiceiurile de primavara si vara debuteaza spre sfârsitul lunii februarie, prin punerea ramurilor verzi la portile caselor si adapostul animalelor, acestea semnificând trezirea la viata a vegetatiei. Dragobetele, numit si Navalnicul sau Logodnicul Pasarilor, este obiceiul care, desi in mediul urban a fost inlocuit neintemeiat cu americanul Sf. Valentin, la tara inca semnifica, la inceputul fiecarei primaveri, nunta tuturor animalelor, dragostea de viata. Pe 1 martie, la Bralostita, flacaii si fetele merg in padure si culeg flori, cânta, iar fetele stau sa fie sarutate de baieti. Unul dintre cele mai cunoscute obiceiuri de primavara este reprezentat de jocul Calusului, care evoca activitatile practice ale comunitatii.
În majoritatea localitatilor rurale,  nu mai exista azi obiceiul mositului. Femeile nu mai nasc acasa, ci prefera sa se lase pe mâna medicilor, in spitalele apropiate. Astfel a disparut moasa, care altadata era foarte apreciata. Exista insa aici obiceiul de a „brodi“, adica a ghici sexul viitorului nascut: se pune femeii gravide sare pe cap. Daca aceasta isi pune mâna la nas, se spune ca o sa nasca baiat, iar daca duce mâna la gura, sigur se va naste o fata! La trei zile dupa nastere, se spala tot in casa, se face curat, iar moasa pune masa de ursitori. Pe masa se pun „carte, pix, furculita, lingura, cutit (poate se face bucatar!), lucruri care se considera ca determina viitorul copilului“. Pentru ursitori se pune un pahar cu apa, unul cu vin, pâinea pentru ursitori (azima), se spoieste cu nuca si miere, se fac trei cruci pe ea si se pune sare pe pâine. De asemenea, se pun trei bani pe pâine. Crucile sunt destinate celor trei ursitori: Ursitoarea Mare, Ursitoarea Mijlocie si Ursitoarea Mica, iar alimentele de pe pâine sunt menite sa le binedispuna - mierea le face sa fie dulci, apa - sa fie line, vinul - sa fie vesele. Hainele copilului nu se lasa afara, pâna la botez, pentru ca „plânge, il bântuie si nu poate sa-l descânte“. De asemenea, spun oamenii din Bralostita, daca pruncul se naste cu caita (tichie) pe cap, se spune ca-i nascut cu „tichie de drac“, iar „tichia e buna la judecati, la procese, sa le câstige. De-aia e bine sa o ia mama la spital, s-o pastreze si când o fi copilul mare, sa i-o dea la el, s-o ia la judecata“.
La botez, moasa aduce hainele copilului si-l duce la biserica. Este asteptata aici de nasa, care trebuie „sa-i plateasca“ moasei pentru copil. Acesta este lasat pe iarba, iar moasa il ia si-l duce in biserica, unde este botezat de preot. La intoarcerea acasa, copilul este imbracat in hainele aduse de nasa, iar lumânarea de botez trebuie tinuta aprinsa pentru a fi stinsa de tocul usii. Ajunsa acasa, nasa pune copilul pe pragul usii si trece peste el „ca sa nu se mai deoache“. Datorita mirului, hainele cu care copilul a fost imbracat la botez sunt considerate sfinte. Ele sunt spalate a doua zi dupa botez, atunci când moasa face si prima baie a copilului.
Inainte ca baiatul sau fata sa implineasca un an, are loc taierea motului, la nasi acasa. Se prinde parul copilului cu o sfoara rosie. Nasul pune sub mot o bancnota pe care sa cada parul taiat, iar acesta se pastreaza pâna la doi - trei ani, uneori chiar mai mult, când i se arata copilului si este intrebat carui animal ii apartine. In functie de raspuns, se prezice astfel bogatia animalului de care va avea belsug familia.
            Sfntii 40 de Mucenicii- Ziua de 9 martie este ziua cand Biserica Ortodoxa sarbatoreste cei 40 de Mucenici (cei 40 de martiri crestini ucisi in cetatea Sevastiei la inceputul crestinismului). Acestia erau soldati crestini, aflati in slujba imparatului roman Licinius. Afland despre credinta lor, guvernatorul Armeniei, pe numele sau Agricolae, i-a obligat sa se inchine idolilor. Acestia refuzand, au fost aruncati in inchisoare si timp de 8 zile au fost batuti. In cele din urma, guvernatorul i-a condamnat la moarte prin inghetare in lacul Sevastiei. In aceea noapte se spune ca s-au petrecut mari minuni, apa lacului s-a incalzit, gheata s-a topit si 40 de cununi stralucitoare s-au coborat deasupra capetelor mucenicilor. Vazand aceasta, guvernatorul a poruncit ca sa fie scosi din lac si lasati pe camp sa moara, dupa ce le-a zdrobit fluierele picioarelor.
Astfel, ziua de 9 martie a ramas ziua cand se prazmuiesc cei 40 de Mucenici care si-au dat sufletul pentru daruirea totala fata de Isus.
Iata care era numele celor 40 de martiri: Chirion, Candid, Domnos, Isihie, Ieraclie, Smaragd, Valent, Vivian, Evnichie, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ioan, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetie, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Leontie, Gorgonie, Teofil, Dometian, Gaie, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton si Aglaie.In aceasta zi, in vremuri vechi in toate comunitatile rurale erau mai multe obiceiuri, printre care si obiceiul de a se scoate plugul la arat.  Toate plugurile din sat se adunau pe islazul satesc unde, in fata multimii adunate, era chemat preotul care facea o slujba de sfintire a apei si de stropire a fiecarui plug in parte. Dupa acest ritual, plugarii mergeau pe campul ce trebuia arat si trageau doar o brazda simbolica, dupa care se ospatau pe brazda si eliberau si hraneau si animalele de la car.Din pacate aceast obicei al plugului a disparut in zilele noastre, in special datorita faptului ca tractorul a luat locul carelor cu boi sau cai.Se considera ca daca ploua in aceasta zi, va ploua si de Pasti; daca tuna, vara va fi prielnica tuturor culturilor; daca ingheata in noaptea dinaintea acestei zile, atunci toamna va fi lunga.In ziua de astazi, singurul obicei care mai persista este acela ca femeile sa coaca sau sa fiarba in ziua de 9 martie 40 de figurine din aluat, numite “sfintisori” sau “mucenici. Mucenicii sunt facuti din aluat dospit si au forma cifrei opt, care este considerata cifra echilibrului cosmic. Dupa ce sunt scosi din cuptor, ei se ung cu miere de albine si se presara din belsug cu nuca pisata, dupa care se impart, pentru sufletul mortilor. Numarul lor trebuie sa fie de 40 sau 44. Acest obicei este specific zonei Moldovei de aceea mucenicii se numesc mucenici moldovenest. In Oltenia se obisnuieste sa se faca mici colacei in forma de 8 care sa fie fierti in zeama dulce (mucenici oltenesti). In zona Ardealului nu exista acest obicei al mancatului de mucenici in aceasta zi.
O alta traditie din aceasta zi este ca barbatii sa bea 40 de pahare de vin sau de tuica pentru ca sa fii sanatosi si sa nu se lipeasca bolile de ei tot anul.  Acestea se spune ca reprezinta sangele varsat de cei 40 de sfinti mucenici din cetatea Sevastei. Cei care nu pot sa bea cele 40 de pahare cu vin, e bine ca macar sa guste vin in aceasta zi de 9 Martie, sau sa fie stropit cu vin, acesta insemnand sange si putere de munca peste an.
Daca in ziua de 8 martie, femeile au o zi a lor, ziua de 9 Martie, ziua Mucenicilor, poate fi considerata in traditia romaneasca ca ziua barbatilor.

Bibliografie:
-        M.Pop, Obiceiuri traditionale romanesti, Ed. Minerva, Buc., 1976,  
-        O. Barlea, Folclor literar romanesc, Vol I, Ed. Minerva, Buc., 1981,
-        M. Bratulescu, Colinda romaneasca, Ed. Minerva, Buc., 1981,


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu