SĂRBĂTORI DE IARNĂ ÎN SUFLETUL COPIILOR


                               

                                                                                           Prof. înv. preşc.  Condurache Dorina
                                                                  Şcoala Gimnazială Nr, 12/ Grădiniţa Nr.15 Botoşani
                                                                                            Prof.înv.preşc.Joian Doiniţa
                                                                   Şcoala Gimnazială Nr.1 Cristeşti,Botoşani

            Obiceiurile, tradiţiile şi datinile -tezaur de înţelepciune şi experienţă de viaţă trebuie apreciate şi promovate aşa cum se cuvine.Prin interesul manifestat de copii dar şi abilităţile căpătate ,s-a confirmat faptul că acestea dispun de multiple valenţe educative care contribuie la formarea bunului gust pe care neamul nostru l-a dovedit în tot ceea ce a creat.
           Chiar dacă nu suntem creatori de folclor, avem la îndemână, prin meseria noastră, oportunitatea de a provoca o stare de spirit pozitivă în rândul copiilor şi părinţilor acestora faţă de arta populară învăţându-i să aprecieze valoarea şi frumosul.
            Tradiţiile au rolul lor, verificat  de-a lungul istoriei, în permanenţa culturală a unui neam. De aceea noi am căutat să cultivăm copiilor conştiinţa apartenenţei la o cultură naţională valoroasă .
             Educatoarea este cea care poate transmite cel mai bine copilului emoţii, sentimente puternice, cea care poate pătrunde în fiinţa puiului de om pentru a sădi frumosul şi sensibilitatea.
              Faptul că se observă o îndepărtare a tinerilor de la tradiţiile populare, ne fac să insistăm pe cunoşterea de la cea mai fragedă vârstă a acestora, pe educarea copiilor în spiritul respectului şi păstrării lor.
              Educaţia religioasă îl ajută pe copil să cunoască îndatoririle pe care le are faţă de el însuşi, faţă de ceilalţi oameni şi faţă de tot ceea cel înconjoară pentru a deveni un bun creştin.
În  perioada preşcolară, copiii trebuie să fie educaţi să-l iubească pe Dumnezeu şi să creadă în El,să fie educaţi să deosebească  binele de rău, să ştie ce trebuie să facă pentru a trăi creştineşte, curaţi ca îngerii la trup şi la suflet.
                Am încercat împreună cu copiii în perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă să discutăm şi să găsim răspuns la ceea ce-i frământă şi la mai multe întrebări:
,,Iarna vine Moş Nicolae şi Moş Crăciun.”
,,De Crăciun împodobim bradul.”
,,Cum a fost ales bradul ca pom de Crăciun?”
,,De Crăciun copiii primesc cadouri.”
,,De Crăciun mergem la biserică.”
,,De ce mergem la biserică?”
,,Cine este îngerul păzitor?”
,,Cine a fost Crăciun?”
,,Ce înseamnă sărbătoarea Crăciunului?”
,,Cum trebuie să întâmpinăm Crăciunul?”
,,Unii oameni taie porcul.”
,,Mamele în bucătărie pregătesc dulciuri şi mâncăruri alese”;etc
             Imaginându-şi pentru un timp că sala lor de grupă este atelierul lui Moş Crăciun, iar ei copiii,ajutoarele lui preţioase ,copiii au desfăşurat activităţi plăcute la toate sectoarele pe diferite teme:,,Dacă aş fi în ţara lui Moş Crăciun, aş vrea să fiu...”, ,,Discuţie cu renii lui Moş Crăciun”, ,,Ornamente pentru pomul de iarnă”, ,,Globuri pentru brad”, ,,Cărticică de Crăciun” , ,,Povestea lui Moş Crăciun” , ,,De-a cofetarii moşului” , ,,Felicitări pentru sărbători” , ,,Casa lui Moş Crăciun” , ,,Orăşelul lui Moş  Crăciun”.
             Urmărind să educăm copiii în spiritul valorilor moral religioase:iubirea de aproape, împlinirea de fapte bune, respectarea părinţilor şi a bunicilor am desfăşurat activităţi sub denumirea:,,Învăţăm să dăruim”, ,,De Crăciun fii mai bun”prin care am urmărit implicarea copiilor în activităţi de tip umanitar. Obiectivele acestor activităţi au fost de a cultiva dorinţa de a face fapte bune şi de a fi cinstiţi; de a-i obişnui să respecte şi să ajute pe cei nevoiaşi; înţelegerea mesajului ortodox :,,Să fim buni şi iertătoti”,dar şi formarea unor comportamente: să fie afectuoşi şi sensibili atunci când dăruiesc; să înveţe poezii, cântece, scenete, dansuri.Astfel de activităţi apropie copiii aducându-i unul lângă celălalt, dar apropie şi sufletele părinţilor, sensibilizează cetăţenii,  în general,pe cei care participă la diferite acţiuni organizate în  comun.
                În urma acestor activităţi copiii au dobândit deprinerea de a se purta frumos,de a fi respectuoşi,de a dărui celor săraci şi de a fi milostivi cu cei neajutoraţi aşa cum au aflat ei că era Sf. Nicolae.Un copil peste ani ,ar putea fi foarte generos sau indiferent . De noi depinde dacă sufletul lui porneşte pe drumul cel bun sau pe drumul cel rău.Câtă vreme vom avea grijă de copiii noştri, putem nădăjdui într-o lume mai bună, mai curată.Copiii au vizitat împreună cu părinţii lor biserica din cartierul în care locuiesc unde au avut ocazia să cunoască aspectul locaşului sfânt, să se familiarizeze cu unele texte religioase şi să înţeleagă limbajul din sfera valorilor religioase.
             Un loc aparte în cadrul activităţilor desfăşurate în grădiniţă îl ocupă serbările.Ele sunt un prilej de bucurie, emoţie, bună dispoziţie pentru copii şi părinţi, dar şi momentul în care copilul se pune în valoare folosindu-şi imaginaţia,dicţia, mimica, siguranţa de sine, plăcerea de  a apărea în faţa publicului.Serbarea pentru cei mici este nu numai o îndeletnicire plăcută ,ea este o artă a ordinii,a măsurii,a proporţiei,a echilibrului,a armoniei şi prin aceasta ea are valenţe educative deosebit de valoroase. Aşa cum o poveste care nu este narată cu căldură, cu mimică şi inflexiuni vocale adecvate, nu transmite mesajul dorit, tot aşa nici cântecul, dacă nu este trăit nu va putea pune în rezonanţă corzile sufleteşti ale fiinţei umane.Totodată mi-am dat seama că cel mai important lucru este ca educatoarea să ajungă la sufletul copilului să facă în aşa fel încât preşcolarul să vibreze, să iubescă şi să înţeleagă mesajul artistic.Prin cântece şi jocuri muzicale, audiţii, copiilor li se dezvoltă dorinţa de a cânta ei înşişi.Copiii sunt impresionaţi de muzică de la cea mai fragedă vârstă, însă pentru a face educaţie muzicală trebuie să-i iubeşti şi să le cunoşti firea ,,Ca să poţi povesti sau cânta copiilor, trebuie să-i iubeşti,să cauţi să pricepi firea şi lumea aparte în care trăiesc, să ştii să cobori până la nivelul personalităţii lor. Trebuie să iei parte la toate manifestările lor sufleteşti, într-un cuvânt, rămânând om mare să fii cât se poate de copil”(George Coşbuc).Prin perceperea frumosului din muzică , copilul devine mai bun, mai corect,mai sociabil. Copilul este pus în situaţia de a fi el însuşi un personaj în cadrul unui spectacol.Dacă copilul iese zâmbind dintr-o activitate, cu cântecul pe buze, înseamnă că s-au realizat multe dintre obiectivele propuse pentru acea activitate.
            Serbările impun cu mai multă pregnanţă sincronizarea între vers şi muzică, aducându-şi din plin contribuţia la educaţia estetică.După ce copiii reuşesc să-şi coordoneze mişcările în ritmul unui joc cu cânt se poate trece la o formă superioară de manifestare artistică- dansul popular.Dansul popular prin varietatea sa, prin tradiţie şi sentiment, este expresia fiecărui colţ de ţară, cu obiceiurile, oamenii şi cultura lor.Dansurile populare constituie un mijloc complex de educaţie deoarece îi familiarizează pe copii cu unele elemente de folclor contribuind astfel la dezvoltarea dragostei pentru tradiţiile populare, la dezvoltarea gustului pentru frumos, pentru armonie, le cultivă răbdarea, stăpânirea de sine, perseverenţa, încrederea în sine, spiritul de echipă, precum şi capacitatea de a-şi coordona mişcările şi simţul ritmic.Prin  frumuseţea costumului şi a melodiei, prin supleţea şi expresivitatea mişcărilor, prin vioiciunea pe care o imprimă copiilor, dansurile populare contribuie în mare măsură la dezvoltarea simţului ritmic, a dragostei pentru folclor. Strigăturile cu caracter satiric prin spontaneitatea şi dinamismul lor mobilizează copiii la joc, acesta devenind mai dinamic, mai antrenant, iar prin tâlcul lor popular sugerează mişcările,uşurând astfel executarea corectă a dansului şi asimilarea lui mai rapidă.
            Am organizat serbări, copiii interpretând dansuri şi cântece cu strigături auzite din bătrâni, care aduc o notă de veselie jocului. Aceste serbări au dat posibilitatea de a-şi respecta portul ,obiceiurile şi tradiţiile.Astfel i-am făcut pe copii să înţeleagă că Hora, ca dans popular nu este doar o inlănţuire de braţe, ci o înlănţuire de sentimente şi de năzuinţe ,este preţuirea celui de lângă tine, pe care te poţi bizui, te poţi sprijini. Copiii cântă şi dansează împreună, pentru că împreună suntem la bine şi la greu, aşa cum au fost şi strămoţii noştri pe plaiurile noastre.
         Şi dacă i-am învăţat pe copiii noştri versuri din cântecele vechi, paşi din dansul strămoşilor noştri, făcându-i să înţeleaă că prezentul este valoros numai împreună cu trecutul fiindcă astfel îmbinate prezintă o garanţie pentru viitor, înseamnă că am sădit în sufletele lor unul dintre cele mai alese sentimente.
         Sărbătorile de iarnă reprezintă un izvor nesecat de satisfacţii, bucurii,crează bună dispoziţie, favorizează dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic şi psihic .Aceste sărbători le-am transformat în sărbători pentru sufletul copilului încercând să ţin seama de sufletul copilului,de ceea ce i-ar face mai multă plăcere, de ce l-ar face fericit cu adevărat, de ce aş putea crea aşa încât să îi rămână în memorie ca un reper de bucurie autentică.
            Sărbătorile de iarnă au parfumul lor aparte. Pluteşte în aer mirosul cetinii de brad,a cozonacilor,iar pe străzi răsună colinde cântate de copii.Sunt clipe unice,de fiecare dată, în fiecare an.
           Emoţiile şi bucuriile comune trăite cu prilejul serbărilor de Crăciun i-au relaxat pe copii şi au contribuit la închegarea colectivului ,la întărirea relaţiilor de de prietenie între ei.Aceste experienţe au fost benefice şi pentru părinţi care au văzut cum se comportă copiii lor în colectivitate , cum participă la acţiunile comune, au putut aprecia rezistenţa lor la efort, reacţiile lor la nou şi la necunoscut şi mai ales au petrecut momente plăcute cu copiii lor.
           Nu există pentru părinţi fericire mai mare decât fericirea şi sănătatea copiilor lor.Pentru ei am vrea ca în fiecare zi să fie Crăciun. Aşa, în fiecare zi ar avea parte de câte o mică bucurie care le-ar aduce acel zâmbet care ne face tuturor viaţa mai frumoasă.
           Să primim în sufletele noastre sărbătorile de iarnă prin glasul colindelor cântate de copii să primim Crăciunul prin poeziile rostite cu emoţie de copiii noştri cu inimi curate şi nevinovate dar mai ales să îl  ajutăm pe Moş Crăciun să ajungă pe la casele tuturor copiilor.
           Activităţile desfăşurate în perioada sărbătorilor de iarnă îi ajută pe copii să înţeleagă ce mult înseamnă dragostea, căldura sufletescă, respectul şi toleranţa, lucruri deosebit de importante pentru această experienţă în afara familiei.
            
 Bibliografie:

     C.Palade;L.Palade,Aspecte metodice priind predarea educaţiei muzicale în grădiniţa de copii,Editura Axa,Bucureşti,2004.
      Pr.dr. Ion Sauca,Abecedarul micului creştin,Patriarhia Română,Bucureşti,1992.

      Ghid de bune practici în educaţia timpurie a copiilor de 3-6/7 ani,Bucureşti,2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu