Tradiţii şi obiceiuri de iarnă - Anul Nou




Prof. Nichita Florica
                                                                      Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă” Corni-Botoşani

,,Aho, aho, copii şi fraţi, staţi puţin şi nu mânaţi şi cuvântu-mi ascultaţi”!
     După Crăciun, taina sărbătorilor de iarnă continuă la Anul Nou să străbată hotarul vremurilor, introducându-l pe om intr-o altă lume, parcă guvernată de forţele ascunse dar capabile să influenţeze cursul normal al vieţii, înrădăcinându-ne în mitul ancestral, legănd punţi nevăzute între om şi cosmos, între om şi mediu, între om şi oameni. Fiecare dintre ceremonialuri are rolul de a transfigura mitic munca zilnică (ocupaţiile, meşteşugurile, îndeletnicirile casnice etc.) cât şi etapele cruciale din evoluţia biologică a indivizilor (naşterea, cărătoria, moartea), în scopul sincronizării şi armonizării lor cu marile ritmuri ale biocosmosului.În manifestările legate de Anul Nou se integrează cetele care umblă cu pluguşorul, capra, urşi, corbi, împăraţi, căiuţi, jieni, codreni, babe şi moşnegi, căldarari, păpuşari, miri si mirese, draci etc., care sunt cu mult mai bogate în conţinut.

     Uratul cu pluguşorul începe în ajunul Anului Nou. Un obicei foarte răspândit şi practicat în zona noastră în Ajunul Anului Nou, precum şi în seara şi noaptea Anului Nou este „Pluguşorul”.

Colindătorii urează de sănătate şi belşug. Oraţia este adresată gazdelor, textul fiind un real manual versificat al practicilor agricole şi are rolul de a proteja casa colindată. În pocnet de bici, în sunet de clopoţel sau de talangă colindătorii îşi spun urarea însoţită de refrenul „Ia mânaţi măi ... hăi, hăi!”. Vorbind despre aratul pământului cu 12 boi, despre semănatul, seceratul şi măcinatul grâului, pluguşorul este datina românească prin care se zugrăveşte cu multă poezie deprinderea principală a poporului nostru, agricultura. Copiii umblă cu pluguşorul  şi îşi procură clopote, tălangi, bice şi harapnice împodobite cu lână şi ciucuri. Biciul are codiriştea lungă şi împletitura subţire, fiind cel folosit de căruţaşi la îndemnatul calului; harapnicul are codoriştea groasă, scurtă, iar împletitura lungă şi este utilizat de obicei pentru boi. Adesea, cozile biciului şi harapnicului sunt ornamentate cu crestături, iar împletitura este impodobită cu ciucuri şi pănglicuţe. Ajungând sub fereastra casei unui gospodar, copiii încep a ura. De obicei unul vorbeşte, ceilalţi agitând clopotele şi plesnind din bici. Din recuzita plugului face parte şi buhaiul, o putinică sau o cofă, legată la gură cu o piele de vită. La mijlocul pieii este o gaură prin care se trece părul de cal. Prin frecarea părului cu mâna umezită, buhaiul scoate un sunet cu care se acompaniază urarea. Uneori buhaiul este împodobit, i se pun coarne invelite in hartie colorată şi ciucuri. Copiii umblă cu pluguşorul mic numai seara. Noaptea, cand se porneşte plugul mare, ei se retrag. Uratul cu plugul mare se face de către flăcăi şi oameni maturi. La un plug împodobit cu panglici, ciucuri, hărtii colorate, crengi verzi si clopote si înjugă vitele. Se foloseşte şi la ceata mare toată recuzita existentă la plugul mic, inclusiv buhaiul. Ceata poate fi mai mare. Se umblă de la casă la casă cu uratul de belşug în noul an. Versurile cuprind descrierea muncilor agrare.

     În afară de pluguşor, de Anul Nou se practică nenumărate alte obiceiuri de către cete de feciori sau chiar maturi. Tot procesul urării de anul nou are un aspect complex de teatru popular, in care fiecare personaj îşi are rolul, textul, costumul, masca şi recuzita sa proprie, pe baza unei regii tradiţionale, care mereu se îmbogăţeşte chiar până în actualitate. Făcând o statistică a personajelor din cadrul urătorilor, ajungem la următoarea listă: capra, cerbul, ursul, calul, turca, anul nou sau anul vechi, babele, moşii, ţiganii, mocănaşii, dracii, turcii, împăraţii, generalii, pandurii, haiducii, damele, miri şi mirese, doctori, boieri, negustori etc. Apariţia pe uliţele satelor contemporane în seara de ajun a Anului Nou, a Urşilor, Caprelor, Cerbilor, Căiuţilor, Moşilor şi Babelor, Frumoşilor şi Urâţilor, etc. alături de pluguşor şi buhai nu este determinată doar de sensul ludic al petrecerilor de Revelion, ci şi de o motivaţie mult mai profundă: convingerea că respectand „legea pământului” (obiceiul moştenit) oamenii vor putea dobândi, în anul care vine, belşugul si rodnicia holdelor, a turmelor şi livezilor, dar si sănătatea şi puterea mult dorite.
     În costumaţii de o inegalabilă fantezie, întruchipând cele mai bizare creaturi, mascaţii însoţiţi de muzicanţi şi nenumaraţi curioşi, încep a umple uliţele satului, stârnind larma şi făcând tot felul de ghiduşii. La adăpostul măştilor, gesturile şi mişcările moşilor, babelor, turcilor, ţiganilor şi altor asemenea personaje capătă o valoare simbolică, dincolo de normalitatea şi banalitatea cotidianului. Odată cu seara, parada desfăşurată în faţa mulţimii adunate in centrul satului se transferă pe la casele oamenilor. Specific majoritătii aşezărilor este reunirea tuturor personajelor mascate intr-o singură ceată, numită Banta. Această numeroasă grupare de personaje mascate poate depăşi uneori o sută de persoane. Conducătorul tuturor este „Calfa”, un fecior frumos, destoinic şi corect, demn de încrederea întregului sat. Calfa nu poartă mască. El este îmbrăcat in frumoase haine ţărăneşti de sărbătoare, iar ca însemn al rangului ceremonial ce-l deţine, poartă căciulă neagră din astrahan, împodobită cu panglici şi mărgele. In cadrul cetelor complexe, scenariul specific fiecărui obicei – capra, urs, caiuţi etc – se desfăşoară pe rând, Calfa comandând ordinea intrării lor în scenă. Grupurile de „Urâţi” şi „Frumoşi” au rolul de a intreţine o atmosferă de veselie exuberantă. „Urâţii” fac cele mai năstruşnice fapte: se dau peste cap, fugăresc fetele şi le mânjesc cu funingine, se bagă pe sub paturi, se urcă prin copaci, caută prin cămări şi în oalele cu mâncare şa.m.d. „Negustorii” şi „Căldărarii” îşi dispută fiecare câte ceva, iar dialogul este plin de o suculentă ironie.
     Capra este un personaj mito-zoomorf cu largă răspândire; ea îşi subordonează toate celelalte personaje care o înconjoară: „Moşii”, „Babele”, „Ciobanul”, „Mireasa” etc. Capra este o prezenţă fascinatorie care se caracterizează printr-o vitalitate excesivă, reuşind să capaciteze întreaga asistenţă prin dezinvoltura pantomimei şi expresivitatea ţinutei. În unele sate, numărul caprelor poate ajunge la 6-8 exemplare, fiind înconjurate şi de alte personaje mascate, fără o identitate mitologică. În desfăşurarea tradiţională a obiceiului, Caprele alcătuiau cete separate. În această ipostază, când trebuiau să intre în casa, ele erau chemate de Ciobani cu strigături. Jocul Caprelor se desfăşoară pe fond muzical, iar Ciobanul rosteşte urări pline de haz. În momentul când Capra se îmbolnăveşte şi cade la pământ, Ciobanul intră în panică, se agită şi poartă un dialog straniu cu animalul. Când Capra reînvie, spre bucuria tuturor, glumele şi ironiile isi reiau cursul.
     Ursul este o prezenţă la fel de agreată în obiceiurile de Anul Nou. În spaţiul românesc cultul ursului îşi află originile în zorii civilizaţiei (paleolitic). La geto-daci ursul era considerat un animal sacru, cu multiple virtuţi simbolice. El apărea şi în cultul lui Zalmoxis, numele acestuia fiind derivat de la însăşi blana ursului (zalmos = blana de urs). Din bogatul simbolism al ursului s-au păstrat, până astăzi, unele credinţe care atesta venerarea animalului. În desfăşurarea jocului ritual al Ursului – etalare de forţă, vitalitate şi dibăcie – se mai pot vedea şi acum câteva secvenţe care evidenţiază credinţele referitoare la urs ca simbol al perpetuei regenerari vegetale. Rostogolirea Urşilor în cerc, bătutul şi moartea acestora, apoi învierea miraculoasă, redau metaforic succesiunea anotimpurilor ce stau sub semnul acestui animal, capabil să învingă iarna şi să ştie când vine primăvara cu adevărat.Capul măştilor de urs se bucură de o atenţie specială. Utilizând aproape aceleaşi materiale, creativitatea localnicilor a impus o varietate tipologică extrem de mare. Spectaculozitatea acestui tip de mască constă în bogaţia şi diversitatea podoabelor ce îi sunt aplicate: panglici multicolore, mărgele, beteala, ciucuri de lână, flori artificiale. Jocul Ursului este condus de „Ursari” care îi îndeamnă să evolueze in ritmul unor melodii locale cum ar fi Ursăreasca şi Mărunţica.
     Calul este o altă întruchipare plastică a unor simboluri puternic mitologizate in tradiţiile româneşti şi universale. Frumos, agil, sprinten, dar şi foarte nervos si imprevizibil în mişcările sale, calul este un animal îndrăgit de săteni, calul reprezentând pentru localnici nu numai un animal de fală ci şi expresia unui simbolism extrem de complex. Din această perspectivă, calul este simbolul vieţii tumultoase şi al morţii.Calul are şi funcţii apotropaice, de protejarea gospodăriilor şi chiar a bisericilor. În cadrul obiceiurilor tradiţionale de Anul Nou, jocul Calului (Căiuţii) este practicat pentru aceste motivaţii simbolice, dar şi pentru spectaculozitatea dansului interpretat de purtătorii măştilor de Cal. Tinerii aleşi să poarte aceasta costumaţie rituală trebuie să fie excelenţi dansatori şi cunoscători desăvârşiţi ai repertoriului zonal, deoarece, conform credinţelor străvechi, ei sunt călăreţii ce exprimă vitalitatea şi forţa tinereţii, virtuozitatea şi exuberanţa, dar şi înţelepciunea cunoaşterii mişcărilor armonioase. Cei mai vestiţi dansatori provin din satul Sarafinesti. Aici jucatorii execută, în cerc sau în linie – faţă în faţă – adevărate „sarje de cavalerie”, în ritmul melosului local. Masca de Cal cunoaşte multe variante plastice. Capul Calului este sculptat din lemn, capul şi gâtul animalului fiind acoperite cu panză colorată (albă, roşie sau neagră), prevăzute cu coamă din păr de cal şi bogat împodobite cu oglinzi, mărgele, panglici multicolore, flori naturale şi artificiale, beteală etc. Pentru a fi purtat în timpul jocului, acest cap este fixat într-un suport din lemn – o covată găurită la mijloc sau două vesce de la ciur – care se acoperă cu un covor sau un fel de fustă albă din panză. Peste aceste tesături se cos diverse elemente decorative (batiste, panglici, ştergare etc).
     O altă categorie de măşti şi costumaţii rituale amplu reprezentată în obiceiurile de Anul Nou sunt Urâţii. Masca de cap evidenţiază în mod original şi expresiv, caricatural cele mai urâte şi respingătoare racile ale caracterului uman. Ochii, nasul, gura, urechile şi părul sunt îngenios metamorfozate pentru a întruchipa bătrâneţea (Moşii, Moşnegii, Babele), identitatea etnică (ţigani, turci, cazaci, armeni), specificul unor profesiuni (negustor, doctor, felcer, pădurar) şi, nu în ultimul rând, Moartea şi Dracii. Fiecare personaj poartă măşti hidoase si veşminte cât mai bizar asociate. În timpul colindatului, Urâţii formează grupuri independente pentru a capacita asistenţa şi a crea buna dispoziţie. In opoziţie cu aceştia şi apărând mai târziu in cadrul obiceiurilor practicate de Anul Nou, apar Frumoşii: Împărat”, „Ministru”, „General”, „Jandarm”, „Irozii”, „Damele”, „Căpitanii” etc.La hotarul dintre cele două categorii de personaje mascate, „Urâţii” şi „Frumoşii”, şi-a făcut apariţia în cadrul obiceiurilor de Anul Nou – Nunta tărănească. Creaţie locală, în spiritul structurilor ceremoniale consacrate, această manifestare este o abordare caricaturală, plină de umor şi de ironie, a nunnii tradiţionale. „Alaiul de nuntă” reuneşte, conform canoanelor zonale, toate rangurile ceremoniale: mirele si mireasa, naşul şi nănaşa, vătăjeii şi druştele, cuscrii şi nuntaşii. Spectacolul oferit este grandios: un alai de persoane îmbrăcate într-o ţinută impecabilă – costume populare de maximă autenticitate – însoţiţi de muzicanţi, avansează solemn pe uliţele satului. Ceea ce atrage atenţia însă, este masca ; aceasta acoperă figurile principalilor interpreţi. In mod ingenios sunt evidenţiate defectele fiecăruia: mirele este un fecior mic si gras, uneori cocoşat sau şchiop, mireasa este înaltă şi subţire, contrastând vizibil cu viitorul ei soţ. Vătăjeii si druştele sunt şi ei aleşi pentru a ridiculiza unele defecte ale caracterului uman. Nănaşii îşi îndeplinesc pe dos atribuţiunile, fiecare făcând ceea ce trebuia să facă celălalt; totul pentru a capacita asistenţa şi a crea o bună dispoziţie.



Bibliografie

Adăscăliţei, Vasile, Istoria unui obicei. Pluguşorul, Iaşi, Ed. Junimea, 1987
Butură, Valer, Etnografia poporului român, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1978
Olaru– Paveliuc, Angela,  Zona etnografică Botoşani, Bucureşti, Ed. Sport – turism, 1983




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu