Înv. Isvoranu Cornelia
Școala Gimnazială Câmpulung la Tisa, Maramureș
Pretutindeni în lume, popoarele creștine, între
care și poporul român, celebrează de secole la rând Nașterea Domnului, a
Crăciunului, la 25 Decembrie, sărbătoare marcată de manifestări religioase, de
colinde, obiceiuri și tradiții specifice fiecărui popor.
Sărbătoarea Crăciunului pare a fi cea mai
aproape de sufletul nostru: în fiecare an ne umple sufletul de amintirile
zăpezilor îmbelşugate, a clinchetelor de clopoţei pierdute în taina serii de
Crăciun, a frânturilor de colinde amestecate cu viforul ninsorilor, a mirosului
proaspăt de brad din casă, a ieslei Naşterii Mântuitorului aşezată în biserică,
a aşteptării pline de curiozitate şi de nerăbdare a darurilor de Crăciun… Abia
începe să miroasă a iarnă şi toate aceste amintiri se întorc la noi din
străfundurile copilăriei. Şi parcă ne încearcă un sentiment de nostalgie
Pentru noi toţi, iarna
nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al bucuriilor
prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea Naşterii
Domnului. Timp de 40 de
zile înainte de această sărbătoare creştinii respectă Postul Crăciunului când
nu mănâncă carne sau produse lactate pregătindu-se astfel pentru a sărbători.
Tăierea porcului este un moment deosebit de important ce anticipă Crăciunul. Apoi, pregătirea mâncărurilor capătă dimensiunile unui ritual străvechi. Mâncărurile tradiţionale: cârnaţii, chişca, toba, răciturile, sarmalele, friptura de porc, jufla şi nelipsitul cozonac vor trona pe masa de Crăciun, fiind la loc de cinste alături de vinul roşu cinstit de toată lumea.
Tăierea porcului este un moment deosebit de important ce anticipă Crăciunul. Apoi, pregătirea mâncărurilor capătă dimensiunile unui ritual străvechi. Mâncărurile tradiţionale: cârnaţii, chişca, toba, răciturile, sarmalele, friptura de porc, jufla şi nelipsitul cozonac vor trona pe masa de Crăciun, fiind la loc de cinste alături de vinul roşu cinstit de toată lumea.
Obiceiurile legate de sărbători fac parte din
cultura tradiţională a neamului nostru. Este o mare bucurie că încă se mai
păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care ne ajută să înţelegem
sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de Marele Praznic. Păstrarea
acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem o conştiinţă a neamului
din care facem parte.
Obiceiurile ţin
de conştiinţa poporului român pentru că exprimă înţelepciunea populară a
acestui neam, sunt esenţe ale bogăţiei noastre spirituale. Cele mai răspândite
şi mai fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de marele Praznic al Crăciunului
şi de sărbătorirea Anului Nou. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi
tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de
stea, vifleemul, pluguşorul, sorcova, vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul,
brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii, călușarii)
- şi o seamă de datini, practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu
originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine.
Un obicei
foarte cunoscut este împodobirea pomului de Crăciun, a bradului. Bradul care
este veşnic verde simbolizează viaţa, făcându-se astfel analogie cu viaţa care
intră în lume o dată cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, Căci Cel Ce este Viaţa Se
naşte pentru ca noi să dobândim viaţa veşnică.
Conform
tradiţiei, în dimineaţa zilei de 24 decembrie şi până aproape spre miezul
zilei, cete de copii între 5 şi 14 ani merg cu „Moş Ajunul”, un text augural
scurt rostit la fiecare casă şi care anunţă deschiderea seriei de colinde şi de
practici uzitate în această perioadă. Seara, după ieşirea de la biserică, cete
de copii merg cu „Steaua”, textul fiind de factură religioasă. Ca obiect de
recuzită, ceata poartă o stea, luminată din spate cu o lumânare; steaua are în
centrul ei o reproducere a Naşterii Domnului. Colindatul deschide astfel ciclul
celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă. La colindat, tradiţional, participă
tot satul, deşi efectiv colindă doar copiii şi flăcăii, constituiţi în cete,
ceata fiind alcătuită după o orânduială bine stabilită, având o ierarhie
proprie, un conducător şi un loc de întâlnire. Darul oferit de gazde
colindătorilor – în forma tradiţională a obiceiului – este colacul, el însuşi
semn de belşug şi roade bogate.
Primele
semne ale Sărbătorii Naşterii Domnului le dau grupurile de colindători, care
pornesc din casă în casă, cu o traistă încăpătoare pe umăr, pentru a le ura
gazdelor fericire, sănătate şi prosperitate. Aceste colinde sunt creaţii
populare cu text şi melodie, care conţin mesaje speciale (religioase sau
satirice la adresa celor uraţi). Colindătorii vestesc naşterea Domnului, urează
gazdelor sănătate şi bucurii, primind pentru aceste urări cozonac, prăjiturele,
covrigi, nuci, mere şi chiar colăcei - pe care gospodinele care respectă
tradiţia le-au pregătit cu mult timp înainte. Diferind doar destul de puţin,
colindele religioase sunt foarte asemănătoare în toate zonele ţării, cele mai
cunoscute şi apreciate fiind: ,,O, ce veste minunată”, ,,Steaua”, ,,Trei
păstori”, ,,La Vifleim colo-n jos”, ,,Cântec de Crăciun”, ,,Aseară pe
înserate”.
Adevăratul colindat se desfășoară în seara și
noaptea de Crăciun. Colindătorii se adună în cete bine rânduite. Fiecare grup își
alege un conducător numit de obicei ,,vătaf” sau ,,jude”. Colindătorilor propriu-ziși
li se alătură câțiva flăcăi cu sarcina să poarte, în saci și traiste, darurile
primite. Pe vremuri, fiecare ceată putea să ia la colindat numai o anumită
parte a satului, având grijă să nu pătrundă în zona ce se cuvenea alteia.
Odată intrați în curtea casei, colindătorii își deapănă repertoriul înaintea membrilor casei, adunați în prag. Cântecele sunt întotdeauna însoțite de dansuri. După ce cântecele și dansurile din fața casei s-au terminat, gazda își invită colindătorii în casă. Aici, înainte de așezarea la masă pentru ospățul comun, vătaful cetei poruncește să se cânte alte câteva colinde. Numărul colindelor depinde în mare măsură de rangul gazdei și de belșugul de daruri pe care ea urmează sa le ofere colindătorilor.
Odată intrați în curtea casei, colindătorii își deapănă repertoriul înaintea membrilor casei, adunați în prag. Cântecele sunt întotdeauna însoțite de dansuri. După ce cântecele și dansurile din fața casei s-au terminat, gazda își invită colindătorii în casă. Aici, înainte de așezarea la masă pentru ospățul comun, vătaful cetei poruncește să se cânte alte câteva colinde. Numărul colindelor depinde în mare măsură de rangul gazdei și de belșugul de daruri pe care ea urmează sa le ofere colindătorilor.
De
peste 40 de ani, la Sighetu Marmaţiei se pune în scenă o sinteză a obiceiurilor
de iarnă româneşti. Festivalul se realizează fără întrerupere din anul 1969, în
preajma datei de 27 decembrie, cea din anul 2013 va fi cea de-a 45-a ediție.
Este
unul dintre cele mai importante evenimente pe care le găzduiește Sighetul, deoarece
și-a propus încă de la prima ediție, să valorifice și să prezinte tot ce are Maramureșul mai trainic și
mai autentic. Acest deziderat s-a păstrat de-a lungul timpului,
festivalul devenind un obicei al locului, dovadă a puterii de creație și permanență, dar și
un semn al solidarității spirituale, a unității și continuității noastre pe întregul
pământ românesc, reușind astfel
să informeze publicul național și internațional asupra tradițiilor și
obiceiurilor de iarnă(colinde si jocuri cu măști) desfășurate de la Crăciun și
până la Bobotează.
Pe
lângă reprezentanții satelor și a ansamblurilor folclorice maramureșene, la
Sighet vin și iubitori ai obiceiurilor strămoșești din alte regiuni ale țării(Banat,
Moldova, Bucovina, Dobrogea, Oltenia etc.). Chiar și formații din străinătate
au „urcat” pe străzile Sighetului, în special din satele românești din Ucraina .
Festivalul
de regulă începe cu primirea, în fața primăriei localității, a plugușorului venit
din Vadul Izei. Momentul principal este alaiul care are loc pe străzile orașului.
Fiecare formație (îmbrăcată în portul popular specific zonei din care a venit) prezintă un colind, un joc cu măști sau un
obicei specific de iarnă. Spre deliciul publicului dracii și personaje mascate,
călăreții și căruțele dau savoare evenimentului. După epuizarea acestui moment,
grupurile participante susțin un spectacol de gală, în care își prezintă o
parte din repertoriul propriu.
Astfel străzile orașului mustesc, atât de privitori, cât si de draci, călăreți, copii si adulți îmbrăcați în
costume populare, care va vor împărtăși un strop din marele suflet al țăranului
român, prin intermediul datinilor și obiceiurilor de iarnă.
Străzile
oraşului sunt pline de maramureşeni îmbrăcaţi în costume tradiţionale.
Călăreţi, căruţe cu colindători, viflaimuri, mascaţi, capre, obiceiuri şi
datini din Maramureş, dar şi din alte judeţe din ţară, încântă ochii
privitorilor.
Cu
această ocazie organizatorii pregătesc
momente artistice, concursuri, expoziţii, un alai al colindătorilor şi
spectacole în aer liber. Această zi întotdeauna reprezintă o
sărbătoare şi o zi mare pentru Sighet, o sărbătoare şi o zi mare pentru
Maramureş şi o sărbătoare şi o zi mare pentru spiritualitate, datinile şi
obiceiurile româneşti.
Sărbătoarea
Crăciunului este sărbătoarea colindelor
străbune care vin din adânc de istorie și prin care am străbătut veacurile
păstrându-ne credința și iubirea.
Hristos a coborât din ceruri, pentru ca noi
să-i ieşim întru întâmpinare prin trăirea virtuţilor care duc la desăvârşire. Să avem,
aşadar, mereu în inimile noastre fiorul sfânt, trăit de magii care au mers să
se închine Mântuitorului, aducând daruri Celui ce S-a făcut om, pentru ca noi
să ne îndumnezeim prin credinţă şi faptele noastre.
Bibliografie
Roşu G., Crăciunul la
români, în www.cimec.ro/Etnografie
Mihai Dăncuş, Zona etnografică Maramureş, editura
Sport-Turism, Bucureşti, 1986
Simion Florea Marian, Sărbătorile la
români, editura Grai şi Suflet, Bucureşti, 2001
Sarcone I., La storia del presepe,
www.presepenapoletano.it
Scarola S., Origins of Christmas Traditions,
www.domestic-church.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu