FOLCLORUL OBICEIURILOR DE IARNĂ Obiceiuri pitoreşti


Prof. Înv. Preşcolar: Hoancia Liliana
Şcoala Gimnazială Sfânta Maria Botoşani –
Grădiniţa Nr. 11,,Micii Cercetaşi” - structură


Sărbătorile şi obiceiurile populare, grupate în preajma solstiţiului de iarnă (20 decembrie - 7 ianuarie), poartă numele generic de sărbători de iarnă. Perioadă este deschisă şi închisă de sărbători prefaţate de ajunuri, atât Crăciunul, cât şi Bobotează, şi intersectate la mijloc de noaptea Anului Nou. Principalele sărbători ale ciclului de iarnă - Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul vremii ca momente independente de înnoire a timpului şi de început de an. Romanii folosesc, pe lângă calendarul oficial, recunoscut de stat şi Biserica, un calendar neoficial - calendarul popular - creat de popor şi transmis folcloric. Spre deosebire de calendarul bisericesc oficial şi de calendarul civil, care constituie un simplu tabel al zilelor grupate pe săptămâni şi luni, calendarul popular indica timpul optim pentru arăt şi semănat, pentru petit şi logodit, pentru moştenirea strămoşilor sau aflarea ursitei etc.
Sărbătorile şi obiceiurile populare, care au loc în decurs de o zi sau de mai multe zile, diurne sau nocturne, cu data fixă sau mobilă, dedicate divinităţilor calendaristice, oamenilor, animalelor, păsărilor, plantelor, fenomenelor terestre şi cosmice sunt cunoscute şi respectate, în unele zone etnografice, până astăzi. Unele au preluat numele sfinţilor creştini, altele nu au nici o legătură cu creştinismul ("Caloianul", "Paparuda", "Drăgaica" etc.) sau sunt pe cale de a fi asimilate, precum Crăciunul, de creştinismul carpatic. Divinităţi moştenite de la substratul autohton, trac şi greco-dac, cele împrumutate şi similare de la greco-romani şi popoarele orientale, cât şi creaţiile mitice strămoşeşti şi romaneşti alcătuiesc un original panteon.
Ignat este divinitatea solară care a preluat numele şi data de celebrare a Sf. Ignatie Teofanul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor - în zorii zilei de Ignat se taie porcul de Crăciun - şi cu Inătoarea. Potrivit calendarului popular, Inătoarea, reprezentare mitică a panteonului românesc, pedepseşte femeile care sunt surprinse lucrând (torc sau tes) în ziua de Ignat. Animalul sacrificat în această zi este substitut al zeului care moare şi renaşte. Împreună cu timpul, la solstiţiul de iarnă. În antichitate, porcul a fost simbol al vegetaţiei, primăvara, apoi sacrificiul lui s-a transferat în iarna.
·Colindatul este un scenariu compus din texte ceremoniale (colinde), formule magice, dansuri, gesturi, interpretat în casă, pe uliţe, de o ceată sacră. În calendarul popular, acest fenomen apare sub diferite denumiri zonale în perioadele solstiţiului de iarnă. ("Steaua", "Pluguşorul", "Sorcova"), echinocţiului de primăvară, solstiţiului de vară şi echinocţiului de toamnă. Colindele transmit urări de sănătate, rod bogat, împlinirea dorinţelor în noul an. Colindatul este cea mai răspândită tradiţie a românilor. Când persoanele colindate nu primesc colindătorii, închid uşile sau nu oferă daruri, efectele magice sunt opuse, ei încălcând regulile acestui obicei.
Începând cu noaptea de 23 spre 24 Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul zorilor uliţele satelor răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindători odată cu lăsarea serii şi până în miez de noapte. Cu traista după gât, cu bâta în mâna şi căciula pe urechi, colindătorii merg din casă-n casă şi strigă la ferestrele luminate:
"Bună dimineaţa la Moş Ajun,
Ne daţi ori nu ne daţi",

Şi dacă cei din casa întârzie a le deschide uşa spre a le împărţi colinde, încep să cânte mai departe:
"Am venit şi noi odată
La un an cu sănătate,
Şi la anul să venim
Sănătoşi să vă găsim.
Ne daţi, ne daţi,
Ori nu ne daţi"
Cu acest prilej gazda le împarte colindeţe: covrigi, nuci, mere, colăcei de faină frământaţi şi copţi chiar în acea noapte a Moş Ajunului.
În ajunul Crăciunului, ca şi în ajunul Anului Nou în toate provinciile romaneşti copiii formează grupuri şi pornesc pe la casele gospodarilor cântând cântece ce au refrenuri ca: "Florile dalbe", "Lerui ler", "Ziurel de ziua", ori "Valerim" şi "Veler Doamne".
În afară de seară mare a colindelor se mai colinda şi în seara Sfântului Vasile, paralel cu Pluguşorul sau Uratul, precum şi de Florii şi Paşte.
Sub numele de colind şi colindat trebuie să înţelegem vechiul obicei pe care-l întâlnim în sărbătorile susmenţionate când copiii, ca şi flăcăii satelor, merg din casă în casă, cântând cântece pentru a ura sănătate şi fericire gazdelor ce-i ascultă, de la care primesc daruri (colindeţe) în bani sau în natură: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.
În multe sate româneşti, în seara de Crăciun ( ca şi-n noaptea Sf. Andrei ) se ung cu usturoi vitele şi grajdurile, pentru ca să nu vină cumva pe-acolo şi să le omoare strigoii, moroii şi alte duhuri necurate. Usturoiul se pune în coarne, pe frunte, pe spate, făcânduli-se vitelor semnul crucii. Se mai ung si oamenii cu usturoi în frunte, la coate şi-n genunchi, precum şi uşorii şi ferestrele, pentru a se îndepărta demonii nopţii.
În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm pe faţă cu apă curgătoare, luată anume dintr-o vale, în care punem şi o monedă de argint, pentru ca tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi de bube şi beteşuguri, care vor merge pe … vale, in jos.
Femeia care face colacii pentru Crăciun, se duce în grădină cu mâinile pline de aluat şi zice către fiecare pom aşa : ,,Măr ( păr, prun etc.), astfel de rodnic să fii cum stă aluatul pe mâinile mele .‘’
Tot în seara de Crăciun până la Anul Nou, fetele care doresc să-şi cunoască viitorul lor ursit iau din fiecare mâncare câte puţin şi pun într-o ulcică. Mai apoi, în seara de Anul Nou, înconjoară goale casa de 9 ori ; a noua oară, uitându-se pe fereastră, îl văd pe cel adorat mâncând din ulcică.
Prin unele părţi, este obiceiul ca în ziua de Ajunul Crăciunului, dascălii tineri bisericeşti să umble cu ICOANA. Este vorba de o icoană pe care este zugrăvită naşterea lui Isus Cristos, în mijlocul staulului. Intrând în casă, unul din dascăli aşază marginea de jos a icoanei pe piept, ţinând mâinile de cele două colţuri de sus şi începe a cânta troparul naşterii Mântuitorului.
Un alt obicei, răspândit mai cu seamă în Moldova, este SFINŢIREA MESEI DE AJUN. Această datină de a umbla preotul cu Ajunul ca să sfinţească masa şi să vestească enoriaşilor Naşterea Domnului este foarte veche. Prin Nordul Moldovei, se pregăteşte masa pentru Ajunul Crăciunului cu mâncăruri de post. Nimeni n-are voie să descopere masa până nu intră preotul pe uşă. Preotul blagosloveşte masa de post, gustă primul din bucate, apoi cei ai casei.
În vechime, la curţile noastre domneşti, era şi obiceiul numit ORAŢII, devenite ,,uraţii’’ de la ,,a ura’’. Cărturarul Dan Simionescu srie în legătură cu această datină voievodală : ,,În prima zi de Crăciun Domnul avea obiceiul să cheme la masă pe boieri. La masă Mitropolitul ridica paharul cu vin, făcând oraţii pentru a slăvi pe Dumnezeu şi pentru sănătatea familiei domnitoare. A doua zi de Crăciun, obiceiul oraţiilor se continua astfel : veneau la palatul domnesc dascălii şcolilor cu discipolii lor, care rosteau oraţii întâi în greceşte şi apoi în româneşte…’’
În ajunul Crăciunului, se agită fetele mari, ca să-şi viseze ursitul, adică viitorul soţ. Astfel, fata pune, sub perna pe care va dormi, toate lingurile cu care a mâncat la masă, aşa cum au rămas – nespălate. Tot aşa, după ce
s-a spălat, îşi pune săpunul şi piaptănul sub pernă. De obicei, se adună la o casă mai multe fete şi, una după alta, iau câte o sămânţă de cânepă şi, după ce o înfig într-un ac, o întind la flacăra unei lumânări. Dacă sămânţa pocneşte, atunci fata se va mărita cât mai curând ; dacă nu, va trebui să mai aştepte. Dacă în ziua de Ajun se decide o căsătorie, atunci perechea aceea va fi foarte fericită.     De la Ajunul Crăciunului până la Bobotează se mătură casa de la răsărit, spre icoane, ca să vină peţitorii la casa cu fete mari. Din acelaşi motiv, în această perioadă nu se toarce. Tot în Ajun, când fata face colaci, are mare grijă să nu greşească şi să iasă frumoşi din cuptor ; căci de vor fi frumoşi şi viitorul soţ va fi frumos! După ce i-a copt, taie o bucată dintr-un colac şi o dă câinelui, şi încontro va porni câinele cu bucata de colac în gură, din partea aceea îi va veni alesul.
În seara de Ajun, fata se duce afară, ia un braţ de lemne, tăiate mărunt, şi pune lemnele sub masă după ce au mâncat toţi ai casei , fata le numără şi de vor fi cu soţ, se va mărita chiar în anul următor. Ea nu şade la colţul mesei, fiindcă nu se va mai mărita niciodată, ori, chiar de se va mărita, va lua un văduv. În seara spre Crăciun, fata nu se culcă ; la miezul nopţii, aşterne o faţă de masă albă pe masă  şi, după ce toţi ai casei pleacă la biserică, iese în curte, înconjoară casa de trei ori, apoi se uită pe fereastră în casă ; şi de va vedea faţa unui om, acela va fi ,,scrisul’’ ei. Când aude clopotul la biserică, fata începe să scuture pomii din grădină, pe rând, până când clopotele încetează ; după aceea, numără pomii şi, de vor fi cu soţ, se va mărita foarte repede.
În Ajunul Crăciunului şi în zilele următoare, omul trebuie să se ferească să se certe sau să fie ocărît, fiindcă tot anul va fi în ceartă şi ocară. Daca vrei să-ţi meargă bine tot anul, să nu laşi lingura din mână la masa din seara de Ajun. Tot în această zi, nu e bine să dai foc din casă, căci tot anul următor nu vei avea noroc la vite şi, apoi, îţi dai singur norocul din casă. În Ajun se dă doar de pomană pentru morţi. În unele zone, femeile împart ,,turte’’, făcute cu miez de nucă şi înmuiate în zeamă dulce. Aceste ,,turte’’ se împart în amintirea scutecelor Mântuitorului.
Dacă se naşte un copil în Ajunul Crăciunului, va fi norocos. Cine vrea să aibă noroc şi sănătate nu mănâncă nimic toată ziua. Gospodarii se scoală foarte devreme  şi aduc din curte paie, surcele, aşchii şi le bagă în sobă, zgîndărind focul ca să iasă scîntei multe, căci atunci vor avea parte de bucate, bani şi vite.
Nu e bine ca în Ajunul Crăciunului să fie pus pe masă mai intâi rachiul, pentru că nu el  are întâietate în această seară, ci bucatele.
Dacă visezi grâu verde în postul Crăciunului e semn bun că anul care vine are să fie mănos în toate.
În Ajunul Crăciunului se leagă pomii cu paie, pentru că aceşti pomi să lege rod bogat. Pomul Crăciunului imbracă în sate din zona Codru aspecte diferite, deosebindu-se de bradul cu elemente ornamentale cumpărate din oraş.
Cel mai răspândit era pomul cu cercuri din nuiele de salcie sau din sârmă, îmbrăcate în hârtie colorată, peste ele sunt trecute sfori din aţă de fuior pe care sunt înşirate boabe de fasole albă.
În alte sate se făcea pom împodobit cu paie de grâu tăiate scurt şi înşirate pe sfoară, delimitate de floricele de porumb. Fasolea albă simboliza "curăţirea sufletului". Unii locuitori preferau pomul de vâsc, pe care se aplicau panglici de hârtie colorată.


BIBLIOGRAFIE
1.Constantin Eretescu –“Folclorul literar al ronânilor”,editura Compania 2007.
2.Narcisa  Alexandru Stiuca-Sarbatoarea noastra de toate zilele –sarbatori in cinstea iernii,Editura Cartea de buzunar,2005


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu