Profesor învăţământ preşcolar MARCU IOANA-GEORGIANA
Şcoala Gimnazială „Uruguay”, Sector 1, Bucureşti
Curriculumul preşcolar aduce în atenţia cadrelor didcatice următoarele
componente: finalităţile, conţinuturile, timpul de instruire şi sugestii
privind strategiile de instruire şi de evaluare pe cele două nivele de vârstă
(3-5 ani, 5-6/7 ani). De asemenea sunt precizate şi temele anuale de studiu:
„Când/cum şi de ce se întâmplă?”, „Cine sunt/suntem?”, „Cine şi cum planifică/organizează
o activitate?”, „Ce şi cum vreau să fiu?”, „Cum este/ a fost şi va fi aici pe
pământ?”, „Cu ce şi cum exprimăm ceea ce simţim?”. În predarea-învăţarea
conţinuturilor învăţământului preşcolar este din ce în ce mai prezentă tendinţa
de organizare a acestora dintr-o perspectivă integrată. Proiectarea unor
activităţi integrate, apropiate de particularităţile şi nevoile de învăţare ale
copiilor cer utilizarea unor strategii în care actorul principal este copilul,
cel care învaţă într-un ritm propriu, precum şi armonizarea sistemului de
învăţământ românesc cu cerinţele mondiale din domeniul educaţiei. Proiectul
tematic reprezintă o modalitatea de abordare integrată a conţinuturilor
specifice educaţiei preşcolare. El corelează şi sintetizează informaţii din
diverse domenii experienţiale cu scopul creării unui tablou integrativ al
realităţii cu care copilul este familiarizat.
În acest context s-a înscris şi demersul educaţional de a aborda
proiectul tematic „Din bătrâni se povesteşte” în cadrul temei anuale „Cum a fost, este şi va
fi aici pe pământ?”. În continuare vom prezenta scenariul unei activităţi din
săptămâna cu titlul „Tradiţii şi obiceiuri româneşti” parte componentă a
acestui proiect tematic.
Proiect de activitate
TEMA ANUALĂ DE STUDIU:
„Cum a fost, este şi va fi aici, pe pământ?”
TEMA PROIECTULUI:
”Din bătrâni se povesteşte!”
SUBTEMA : „Tradiţii
şi obiceiuri româneşti specifice
sărbătorilor de iarnă.”
FORMA DE REALIZARE:
Activitate pe domenii experienţiale-Domeniul om şi societate
CATEGORIA DE
ACTIVITATE: Activitate practică
MIJLOACE DE
REALIZARE: Aplicaţie
SUBIECTUL
ACTIVITĂŢII: „Bradul împodobit”
TIPUL DE
ACTIVITATE: Consolidare de priceperi şi
deprinderi
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
·
fixarea unor reprezentari şi cunoştinţe
legate de tradiţiile şi obiceiurile româneşti specifice sărbătorilor de iarnă;
·
exersarea deprinderilor de utilizare corectă a tehnicilor de
lucru însuşite în contexte noi;
·
formarea deprinderii de a duce la bun sfârşit o activitate
începută;
·
consolidarea deprinderii de a
îmbina original elementele primite
realizând o imagine cu sens;
·
manifestarea unei atitudini
pozitive, pline de interes, în timpul desfăşurării activităţii.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
·
să ansambleze elementele
componente(mânuţe din hârtie de culoare verde şi ornamente decupate după contur în activităţile liber
alese) pentru a realiza bradul. Obiectivul este atins dacă fiecare copil
ansambează cel puţin bradul;
·
să stabilească legătura dintre
obiceiul împodobirii bradului şi sosirea lui Moş Crăciun. Obiectivul este atins
dacă fiecare copil respectă tema cerută
pentru a fi realizată.
·
să finalizeze lucrarea în condiţii
de ordine şi acurateţe. Obiectivul este atins dacă fiecare copil finalizează
cel puţin ansamblarea bradului.
·
să enumere aspecte ale tradiţiilor
şi obiceiurilor specifice sărbătorilor de iarnă. Obiectivul este realizat dacă
fiecare copil recunoaşte şi denumeşte cel puţin un obicei de Crăciun şi Anul
Nou;
·
să aprecieze lucrările proprii şi
ale colegilor pe baza criteriilor de evaluare
enunţate de educatoare. Obiectivul este atins dacă copiii apreciază
lucrările proprii şi ale colegilor pe baza a cel puţin 3 criterii de evaluare
anunţate la începutul activităţii de către educatoare.
CRITERII DE
EVALUARE:
·
Respectarea temei activităţii;
·
Ansamblarea corectă a elemetelor
componente ale bradului;
·
Armonizarea elementelor
compoziţionale (poziţionarea bradului în centru foii de lucru, amplasarea
globurilor şi a podoabelor);
·
Originalitaea lucrării;
·
Finalizarea lucrării;
·
Acurateţea lucrării.
STRATEGII
DIDACTICE:
·
METODE ŞI PROCEDEE: exerciţiu, conversaţia, explicaţia,
observaţia, metoda turul galeriei, munca individuală.
·
MIJLOACE DE REALIZARE:Materiale
didactice: Hârtie glace, foarfece,
imagini cu podoabe pentru brad,mânuţe din hârtie verde pentru a reconstitui
bradul, pastă lipici,pensule, foi de
hârtie cu chenar pentru realizarea tabloului, şerveţele umede pentru
fiecare copil.
·
MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT: C.D. - uri
muzicale cu colinde româneşti, C.D. player, panou pentru expunerea lucrărilor.
·
LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de
grupă.
·
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
- Dulamă Eliza Maria. (2012). Abilităţi
practice şi creativitate. Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană.
- ***.(2009).M.E.C.I. Curriculum pentru
învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări. Bucureşti: Editura
Didactica Publish House.
- ***.(2008).
Ghid pentru proiecte tematice-activităţi integrate pentru preşcolari 3-5
ani. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
·
DURATA: 25 - 30 minute.
·
DESFĂŞURAREA
ACTIVITĂŢII
Nr.
crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Conţinutul ştiinţific
|
Strategii didactice
|
1.
|
Organizarea
activităţii
|
Se vor crea condiţii pentru buna desfăşurare a activităţii:
- aerisirea sălii de grupă;
- aranjarea mobilierului în formă de careu deschis;
- pregătirea materialului didactic necesar;
- introducerea copiilor în
sala de grupă şi autoservirea acestora
cu materialele de lucru;
- copiii ocupă locurile şi ascultă explicaţiile;
|
-conversaţia
-explicaţia
|
2.
|
Captarea şi
orientarea atenţiei copiilor
|
Pentru captarea atenţiei şi menţinerea interesului pentru activitatea
ce va urma voi motiva copiii pentru participarea la activitate:
- “Copii, pentru că se apropie sosirea lui Moş Crăciun vă cer ajutorul
pentru a împodobi sala de grupă cu tablouri reprezentând bradul împodobit.
”Moşul sigur, văzând lucrările voastre va aşeza sub bradul nostru cadouri după merit.
|
-observaţia
-conversaţia
-explicaţia
|
3.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor operaţionale
|
- „Copii, astăzi la activitatea practică vom realiza un tablou
reprezentând bradul împodobit”. Pentru a realiza tabloul vom ansambla
elementele componente ale bradului în centrul foii, apoi vom decora bradul cu
steluţe, globuri, cadouri. Lucrările vor fi finalizate în condiţii de ordine
şi acurateţe şi apoi vom realiza o expoziţie cu toate lucrările.
|
-expunerea
|
4.
|
Dirijarea învăţării
|
INTUIREA MATERIALULUI: 2-3 copii vor identifica şi denumi materialele
pe care le-au primit.
PREZENTAREA MODELULUI:
- se prezintă copiilor modelul educatoarei şi se precizează tehnicile
de lucru utilizate pentru realizarea
temei.
EXPLICAREA ŞI DEMONSTRAREA ETAPELOR DE LUCRU
Îmbinarea mânuţelor decupate la baza bradului putând aşeza 3 mânuţe
verzi, deasupra 2, şi în vârf 1 mânuţă cu steluţă. Lipiciul se va distribui
numai pe partea de sus a mânuţei, degetele fiind lăsate libere pentru a ataşa
de acestea globuri, podoabe. Sub brad se pot aplica imagini de cutii cu
cadouri.
EXERCIŢII PENTRU ÎNCĂLZIREA MUŞCHILOR MÂINII:
1. Mişcăm degeţelele şi batem pălmuţele,/ ale noastre degeţele se fac
mândre păsărele,/zboară sus, zboară jos,/ şi clădesc un cuib frumos!
Exerciţiul se va face repetând elementele de proză ritmată.
2. Cântăm la pian
Se urează spor la lucru iar copiii încep lucru.
REALIZAREA TEMEI DE CĂTRE COPII
Pe parcursul activităţii se vor da indicaţii individuale. Copiii
lucrează acompaniaţi de un fond muzical: Colinde - “O brad frumos!”, “Moş
Crăciun cu plete dalbe”, “Anotimpurile” de Vivaldi. Se corectează poziţiile
deficitare ale capului şi corpului copiilor la masa de lucru, se dau
explicaţii suplimentare, se încurajează copiii pentru realizarea unor lucrări
originale şi pentru păstrarea acurateţei lucrării şi a curăţeniei la masa de
lucru. Se reamintesc standardele minimale pentru realizarea obiectivelor
propuse. După finalizarea lucrărilor acestea for fi amplasate pe un panou şi
evaluate după următoarele criterii:
- corectitudinea ansamblării elementelor;
- finalizarea lucrărilor în condiţii de ordine şi acurateţe;
- originalitaea amplasării elementelor;
Evaluarea lucrărilor se va face utilizând metoda “Turul galeriei”.
Copiii privesc toate lucrările şi aleg lucrarea care le place cel mai mult,
motivând alegerea făcută.
|
coşuleţe , foarfece,
hârtie colorată,
pastă de lipici,
foi A4, imagini ale podoabelor de brad,
steluţe aurii
explicaţia,
demonstraţia
exerciţiu individual
munca independentă
panou,
semene individuale
pentru copii
|
5.
|
Realizarea
transferului
şi a feed-back-ului
|
- Copii, ce am lucrat astăzi la activitatea practică?
- Ce vom face cu lucrările expuse acum pe panou?
- Ce obiceiuri mai există
pentru a-l întâmpina pe Moş Crăciun?
Acum vom strânge toate materialele cu care am lucrat şi le vom aşeza
la locul lor.
|
-conversaţia
|
6.
|
Încheierea activităţii
|
Se fac aprecieri pentru buna desfăşurare activităţii, precum şi
progresele realizate de copii în consolidarea deprinderilor de lucru şi
însuşirea tehnicilor de lucru specifice acestor activităţi. Copiii părăsesc
sala de grupă interpretând colindul “O brad frumos”.
|
-conversaţia
-feţe zâmbitoare
|
Bibliografie:
- Cucoş Constantin, Pedagogie, ediţia a-II-a revăzută şi adăugită, Polirom, 2002;
- Iucu, R., Manolescu M., Pedagogie - teorie aplicativă şi
practică, Editura Bolintineanu, 2002
- ***Ghid
pentru proiecte tematice, Activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani,
Editura Didactica Publish House, 2008;
- ***M.E.C.I.
Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări,
Editura Didactica Publish House, 2009.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu