SĂRBĂTORILE DE IARNĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ



Profesor învăţământ preşcolar MARCU IOANA-GEORGIANA
Şcoala Gimnazială „Uruguay”, Sector 1, Bucureşti

Curriculumul preşcolar aduce în atenţia cadrelor didcatice următoarele componente: finalităţile, conţinuturile, timpul de instruire şi sugestii privind strategiile de instruire şi de evaluare pe cele două nivele de vârstă (3-5 ani, 5-6/7 ani). De asemenea sunt precizate şi temele anuale de studiu: „Când/cum şi de ce se întâmplă?”, „Cine sunt/suntem?”, „Cine şi cum planifică/organizează o activitate?”, „Ce şi cum vreau să fiu?”, „Cum este/ a fost şi va fi aici pe pământ?”, „Cu ce şi cum exprimăm ceea ce simţim?”. În predarea-învăţarea conţinuturilor învăţământului preşcolar este din ce în ce mai prezentă tendinţa de organizare a acestora dintr-o perspectivă integrată. Proiectarea unor activităţi integrate, apropiate de particularităţile şi nevoile de învăţare ale copiilor cer utilizarea unor strategii în care actorul principal este copilul, cel care învaţă într-un ritm propriu, precum şi armonizarea sistemului de învăţământ românesc cu cerinţele mondiale din domeniul educaţiei. Proiectul tematic reprezintă o modalitatea de abordare integrată a conţinuturilor specifice educaţiei preşcolare. El corelează şi sintetizează informaţii din diverse domenii experienţiale cu scopul creării unui tablou integrativ al realităţii cu care copilul este familiarizat.
În acest context s-a înscris şi demersul educaţional de a aborda proiectul tematic „Din bătrâni se povesteşte”  în cadrul temei anuale „Cum a fost, este şi va fi aici pe pământ?”. În continuare vom prezenta scenariul unei activităţi din săptămâna cu titlul „Tradiţii şi obiceiuri româneşti” parte componentă a acestui proiect tematic.
Proiect de activitate

TEMA ANUALĂ DE STUDIU: „Cum a fost, este şi va fi aici, pe pământ?”
TEMA PROIECTULUI: ”Din bătrâni se povesteşte!”
SUBTEMA : „Tradiţii şi obiceiuri româneşti  specifice sărbătorilor de iarnă.”
FORMA DE REALIZARE: Activitate pe domenii experienţiale-Domeniul om şi societate
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Activitate practică
MIJLOACE DE REALIZARE:  Aplicaţie
SUBIECTUL ACTIVITĂŢII: „Bradul împodobit”
TIPUL DE ACTIVITATE:  Consolidare de priceperi şi deprinderi                   
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
·      fixarea unor reprezentari şi cunoştinţe legate de tradiţiile şi obiceiurile româneşti specifice sărbătorilor de  iarnă;
·      exersarea deprinderilor  de utilizare corectă a tehnicilor de lucru  însuşite în contexte noi;
·      formarea deprinderii  de a duce la bun sfârşit o activitate începută;
·      consolidarea deprinderii de a îmbina  original elementele primite realizând o imagine cu sens;
·      manifestarea unei atitudini pozitive, pline de interes, în timpul desfăşurării activităţii.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
·      să ansambleze elementele componente(mânuţe din hârtie de culoare verde şi ornamente  decupate după contur în activităţile liber alese) pentru a realiza bradul. Obiectivul este atins dacă fiecare copil ansambează cel puţin bradul;
·      să stabilească legătura dintre obiceiul împodobirii bradului şi sosirea lui Moş Crăciun. Obiectivul este atins dacă fiecare copil  respectă tema cerută pentru a fi realizată.
·      să finalizeze lucrarea în condiţii de ordine şi acurateţe. Obiectivul este atins dacă fiecare copil finalizează cel puţin ansamblarea bradului.
·      să enumere aspecte ale tradiţiilor şi obiceiurilor specifice sărbătorilor de iarnă. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil recunoaşte şi denumeşte cel puţin un obicei de Crăciun şi Anul Nou;
·      să aprecieze lucrările proprii şi ale colegilor pe baza criteriilor de evaluare  enunţate de educatoare. Obiectivul este atins dacă copiii apreciază lucrările proprii şi ale colegilor pe baza a cel puţin 3 criterii de evaluare anunţate la începutul activităţii de către educatoare.
CRITERII DE EVALUARE:
·      Respectarea temei activităţii;
·      Ansamblarea corectă a elemetelor componente ale bradului;
·      Armonizarea elementelor compoziţionale (poziţionarea bradului în centru foii de lucru, amplasarea globurilor şi a podoabelor);
·      Originalitaea lucrării;
·      Finalizarea lucrării;
·      Acurateţea lucrării.
STRATEGII DIDACTICE:
·      METODE ŞI PROCEDEE:  exerciţiu, conversaţia, explicaţia, observaţia, metoda turul galeriei, munca individuală.
·      MIJLOACE DE REALIZARE:Materiale didactice:  Hârtie glace, foarfece, imagini cu podoabe pentru brad,mânuţe din hârtie verde pentru a reconstitui bradul, pastă lipici,pensule, foi de  hârtie cu chenar pentru realizarea tabloului, şerveţele umede pentru fiecare copil.
·      MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT: C.D. - uri muzicale cu colinde româneşti, C.D. player, panou pentru expunerea lucrărilor.
·      LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de grupă.
·      MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
  1. Dulamă Eliza Maria. (2012). Abilităţi practice şi creativitate. Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană.
  2.  ***.(2009).M.E.C.I. Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
  3. ***.(2008). Ghid pentru proiecte tematice-activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
·      DURATA: 25 - 30 minute.
·       
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII
Nr.
crt.
Evenimentul
didactic
Conţinutul ştiinţific
Strategii didactice
1.
Organizarea
activităţii
Se vor crea condiţii pentru buna desfăşurare a activităţii:
- aerisirea sălii de grupă;
- aranjarea mobilierului în formă de careu deschis;
- pregătirea materialului didactic necesar;
- introducerea copiilor  în sala de grupă şi  autoservirea acestora
  cu materialele de lucru;
- copiii ocupă locurile şi ascultă explicaţiile;

-conversaţia
-explicaţia
2.
Captarea şi
orientarea atenţiei copiilor
Pentru captarea atenţiei şi menţinerea interesului pentru activitatea ce va urma voi motiva copiii pentru participarea la activitate:
- “Copii, pentru că se apropie sosirea lui Moş Crăciun vă cer ajutorul pentru a împodobi sala de grupă cu tablouri reprezentând bradul împodobit. ”Moşul sigur, văzând lucrările voastre va aşeza sub bradul  nostru cadouri după merit.
-observaţia
-conversaţia
-explicaţia
3.
Anunţarea
temei şi a obiectivelor operaţionale
- „Copii, astăzi la activitatea practică vom realiza un tablou reprezentând bradul împodobit”. Pentru a realiza tabloul vom ansambla elementele componente ale bradului în centrul foii, apoi vom decora bradul cu steluţe, globuri, cadouri. Lucrările vor fi finalizate în condiţii de ordine şi acurateţe şi apoi vom realiza o expoziţie cu toate lucrările.
-expunerea
4.
Dirijarea învăţării

INTUIREA MATERIALULUI: 2-3 copii vor identifica şi denumi materialele pe care le-au primit.
PREZENTAREA MODELULUI:
- se prezintă copiilor modelul educatoarei şi se precizează tehnicile  de lucru utilizate pentru realizarea temei.
EXPLICAREA ŞI DEMONSTRAREA ETAPELOR DE LUCRU
Îmbinarea mânuţelor decupate la baza bradului putând aşeza 3 mânuţe verzi, deasupra 2, şi în vârf 1 mânuţă cu steluţă. Lipiciul se va distribui numai pe partea de sus a mânuţei, degetele fiind lăsate libere pentru a ataşa de acestea globuri, podoabe. Sub brad se pot aplica imagini de cutii cu cadouri.
EXERCIŢII PENTRU ÎNCĂLZIREA MUŞCHILOR MÂINII:
1. Mişcăm degeţelele şi batem pălmuţele,/ ale noastre degeţele se fac mândre păsărele,/zboară sus, zboară jos,/ şi clădesc un cuib frumos! Exerciţiul se va face repetând elementele de proză ritmată.
2. Cântăm la pian
Se urează spor la lucru iar copiii încep lucru.
REALIZAREA TEMEI DE CĂTRE COPII
Pe parcursul activităţii se vor da indicaţii individuale. Copiii lucrează acompaniaţi de un fond muzical: Colinde - “O brad frumos!”, “Moş Crăciun cu plete dalbe”, “Anotimpurile” de Vivaldi. Se corectează poziţiile deficitare ale capului şi corpului copiilor la masa de lucru, se dau explicaţii suplimentare, se încurajează copiii pentru realizarea unor lucrări originale şi pentru păstrarea acurateţei lucrării şi a curăţeniei la masa de lucru. Se reamintesc standardele minimale pentru realizarea obiectivelor propuse. După finalizarea lucrărilor acestea for fi amplasate pe un panou şi evaluate după următoarele criterii:
- corectitudinea ansamblării elementelor;
- finalizarea lucrărilor în condiţii de ordine şi acurateţe;
- originalitaea amplasării elementelor;
Evaluarea lucrărilor se va face utilizând metoda “Turul galeriei”. Copiii privesc toate lucrările şi aleg lucrarea care le place cel mai mult, motivând alegerea făcută.
coşuleţe , foarfece,
hârtie colorată,
pastă de lipici,
foi A4, imagini ale podoabelor de brad,

steluţe aurii

explicaţia,

demonstraţia

 exerciţiu individual


munca independentă









panou,
semene individuale
pentru copii
5.
Realizarea
transferului
şi a feed-back-ului

- Copii, ce am lucrat astăzi la activitatea practică?
- Ce vom face cu lucrările expuse acum pe panou?
- Ce  obiceiuri mai există pentru a-l întâmpina pe Moş Crăciun?
Acum vom strânge toate materialele cu care am lucrat şi le vom aşeza la locul lor.
-conversaţia
6.
Încheierea activităţii
Se fac aprecieri pentru buna desfăşurare activităţii, precum şi progresele realizate de copii în consolidarea deprinderilor de lucru şi însuşirea tehnicilor de lucru specifice acestor activităţi. Copiii părăsesc sala de grupă interpretând colindul “O brad frumos”.
-conversaţia
-feţe zâmbitoare

Bibliografie:

  1. Cucoş Constantin,  Pedagogie, ediţia a-II-a revăzută şi adăugită, Polirom, 2002;
  2. Iucu, R., Manolescu M., Pedagogie - teorie aplicativă şi practică, Editura Bolintineanu, 2002
  3. ***Ghid pentru proiecte tematice, Activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani, Editura Didactica Publish House, 2008;
  4. ***M.E.C.I. Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări, Editura Didactica Publish House, 2009.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu