DATINI ȘI OBICEIURI DE CRĂCIUN ȘI ANUL NOU DIN ZONA GLADNEI


                         

                           Prof.înv. primar,Neamţu Mihaele Sorina,
                                                                      Şcoala  Gimnazială Fîrdea 

   
     În timpul sărbătorilor de iarnă, 24 decembrie – 7 ianuarie, mai ales la Crăciun şi Anul Nou, tradiţiile locale moştenite din moşi strămoşi se menţin, parcă cu mai multă frumuseţe şi intensitate, după o perioadă de stagnare şi interdicţii, din partea regimului trecut, când se încerca a se da un alt sens acestor obiceiuri.
    Între genurile şi speciile  folclorice populare cu valoare artistică deosebită, cele mai legate de sărbători şi gustate de popor sunt colindele.
    Textele colindelor sunt de natură religioasă, sau descriu într-o realizare artistică  deosebită, aspecte ale vieţii şi ale aspiraţiilor de muncă în familie. Prin conţinutul lor, colindele oglindesc partea frumoasă a vieţii şi au rol de a propovădui o viaţă mai bună, îmbelşugată şi plină de bucurii.
    Crăciunul şi Anul nou sunt întâmpinate, întodeauna, cu bucurie de către toţi locuitorii satelor, mai ales de copii şi tineri, care se pregătesc din timp pentru a merge la colindat.
    Manifestările tradiţionale, organizate cu ocazia marilor sărbători, încep cu “Moş Nicolae “ şi tăiatul porcului.
        Oamenii sărbătoresc Naşterea Domnului, bucurându-se mult de farmecul colindelor, se veselesc, lasând speranţa să renască. Caută să fie mai buni, mai generoşi, căci bucuria sărbătorilor nu este niciodată deplină dacă n-o împart şi cu alţii aşa cun ne îndeamnă vechiul nostru colind :
      “ Şi nu uita când esti voios
        Române să fi bun.”
    Un obicei frumos, aşteptat mult, mai ales de copii şi care din păcate a dispărut în timpul regimului trecut, a fost mersul în “piţărăi”.
    Piţărăii erau grupurile de copii care în dimineaţa de Ajun porneau pe uliţele satului, pe la casele oamenilor, să le facă cunoscut despre marea sărbatoare a Crăciunului din ziua următoare.
    Gospodinele, harnice şi pricepute, pregăteau din aluat “colăcuţi” şi “cinari”, colaci în formă de potcoavă în care, după ce se coceau în ţăst sau în cuptor, se introducea câte un criţar. Umpleau una sau două “straiţe” (săcuie mai mari făcute din lână, ţesute în război, cu motive florale), cu colăcuţi şi cinari şi le duceau la biserică, în dimineaţa de Moş Ajun. Tot în straiţe mai puneau seminţe de grâu, cucuruz, fasole, cânepă, sfeclă, trifoi, seminţele plantelor pe care ţăranii le cultivau în gospodăriile lor. Între femei avea loc o întrecere tacită, care duceau la biserică cele mai frumoase straiţe şi cele mai doldora de colaci.
    După ce preotul săvârşea slujba de sfinţire a colacilor, copii se aşezau pe două rânduri, având şi ei străicuţe legate peste umeri, femeile treceau printre rânduri şi le împărţeau colaci. Celor care erau rude apropiate (nepoţi, verişori, fini) le dădeau câte un cinar cu ban, iar la săraci le dădeau colăcuţi. Copii când ajungeau acasă se bucurau de numărul mare de colaci şi bani primiţi la biserică.
    La Gladna Română, femeile care nu se puteau duce la biserică, aşteptau copiii la intersecţia străzilor sau la cruci, când se intorceau de la biserică şi le împărţeau colăcuţii şi cinari.
    După ce se încheie activitatea cu “piţărăii” porneau la colindat echipele de “stelari” şi “dube” sau cu “cerbul”, cum li se mai spune în zonă. Echipele de stelari erau formate din 5-6 copii de 12-14 ani, şcolari. În postul Crăciunului ei învăţau colindele de la cei mai mari sau de la părinţi şi oraţiile pe care le rosteau în versuri, sub forma unui teatru popular. Fiecare copil reprezenta un personaj biblic: Irod, Baltazar, Melchior, Gaşpar, Piticul şi Împăratul cel Mare care, de obicei, conducea toată formaţia.
    Steaua, în cinci colţuri, era confecţionată de copii ajutaţi de părinţi, din lemn îmbrăcată în hârtie viu colorată.
    Costumele stelarilor se compuneau din: cămăşi cusute cu mătase colorată, se incingeau cu panglici trei culori, care se treceau şi peste umeri şi se înnodau cu fundă la şold. Pe cap purtau “comănace” confecţionate din carton, îmbrăcate tot în hârtie colorată. Fiecare comănac reprezenta pe unul dintre eroii din : “Naşterea lui Cristos şi Irod Împărat”, purtau săbii şi diverse accesorii. Pe picioare încălţau opinci de cauciuc şi ciorapi albi de lână, înalţi, peste “cioarecii” de şubă tesută în casă.
    În ziua de Ajun “stelarii” colindau pe preotul satului, învăţătorii, primarul şi notarul comunei. În ziua de Crăciun, după ce participau la Sfânta Liturghie, colindau pe la toate casele ţăranilor.
    Un alt obicei din zona noastră era “colindatul cu dubele”, care începea în după amiaza zilei de Ajun. Grupul de colindători se prezenta la casa preotului, unde erau primiţi cu bucurie, acesta rostea o rugăciune pentru ei  şi le dădea sfaturi asupra modului cum trebuia să se comporte şi îi invita ca în ziua de Crăciun, după Sfânta Liturghie, să prezinte colindele în biserică pentru toţi credincioşii, iar după masă plecau la colindat pe la casele cu fete mari. Peste tot erau gostiţi cu răchie caldă şi plăcinte. Fetele mari şi gazdele erau luate la joc de flăcăi, la fiecare casă se strângeau rudele şi vecinii şi se închega câte o mică petrecere. Colindătorii mai erau cinstiţi cu colaci şi cârnaţi.
    Am cules o colindă din repertoriul formaţiei de dubaşi care ne-au colindat de-a lungul anilor:
                                                 Colindul Linei

                                            


Pleacă Lina la fântană,
 Dăliana fată dalbă
Cu cantuţele în mână
  La fântâna din Nucetu,
  Unde apa curge-n-cetu
  Găsi apa tulburată, 
  Şi fântâna-nconjurată
  De trei voinici feciori
  Rumeniţi şi frumuşori
 Un voinic aşa-i zicea:
  -Lino, Lino, draga mea!
  Dă-mi mie ulciorul tău
  Să-mi astâmpăr dorul meu
  Lina mândră răspundea:
  -N-am ulcior pe seama ta!
  Alt voinic aşa-i zicea:
  -Lino, Lino, draga mea,
    Dă-mi un măr din sânul tău,
     Să mă joc cu el mereu,!
      Ea atuncea răspundea:
       Eu n-am măr pe seama ta!
       Alt voinic aşa-i zicea:
       -Lino, Lino, draga mea,
        Dă-mi mie inelul tău,
         Să-l pun pe degetul meu!
         Lina mândră-i răspundea:
         N-am inel pe seama ta!
         Alt voinic aşa-i zicea:
         -Lino,Lino, draga mea
          Dă-mi mie cununa ta,
           Să mă cununez cu ea!
           Lina mandră i-o dădea,
            Si pe loc se cununa.

                


             
                Bibliografie:

  • Ion Căliman, „Pe rouă nescuturată” , Editura NAGARD , Lugoj
  • Ion Căliman, Elena David, „Descântec pentru Cornel Veselău”, Editura NAGARD , Lugoj
  • Ionel Negrea, Constantin Buiciuc, „Vină, vină, badeo, vină”, Editura Marineasa Timișoara

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu