SĂRBĂTORILE DE IARNĂ ÎN TRADIŢIA POPULARĂ




PROF. PT  ÎNV. PREPRIMAR ALECUDORICA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR 12/GRĂDINIŢA NR 15 BOTOŞANI

Atmosfera de Crăciun ne aduce bucurie şi ne aminteşte cu precădere de anii copilăriei, de emoţia aşteptării împodobirii bradului, de clipa la care visăm să-l întâlnim pe Moş Crăciun. Dincolo de faptul că este una dintre cele mai importante sărbători creştine, Crăciunul e aşteptat cu mare entuziasm de toată lumea, indiferent de vârstă, uneori chiar şi de religie. Sigur te gândeşti cu drag la cadourile lui Moş Crăciun, la colinde, la mirosul de brad şi la vâscul din pragul uşii. Şi, cu siguranţă, experienţele personale au încărcat astfel de clipe magice cu semnificaţii proprii. Dar mai mult decât atât, tradiţiile legate de Crăciun aduc simboluri naturale vechi de sute de ani.In continuare voi aminti cateva tradiţii legate de aceasta sfanta sarbatoare, sarbatoare Crăciunului.
Bradul de Crăciun
Bradul deţine rolul principal în perioada Crăciunului. Împodobitul acestuia este cel mai îndrăgit obicei de sărbători, datorită simbolurilor care i se asociază: iubire (pentru că este împodobit de întreaga familie), bucurie şi fericire (pentru că sub el sunt puse cadourile), magie (se spune că Moş Crăciun nu vine în casele unde nu e brad), viaţă, trăinicie şi sănătate (pentru că este mereu verde, chiar şi când afară e zăpadă). Practic, bradul a devenit centrul sărbătorilor de iarnă!Şosete tricotate, crenguţe de brad şi de vâsc, globuleţe, fundiţe, ghirlande colorate, oameni de zăpadă, steluţe şi fulgi, toate te vor ajuta să intri în atmosfera de sărbătoare.
Steluţa
Mulţi brazi de Crăciun au o steluţă în vârf. Se spune că stelele ne conduc spre locuri speciale, iar pe vremuri multe dintre constelaţii, de exemplu, Ursa Mare şi Ursa Mică erau venerate ca divinităţi. Evreii din vechime foloseau steaua în şase colţuri a lui David ca simbol religios, iar steaua de Crăciun în cinci colţuri ne aminteşte de steaua apărută deasupra Betleemului la naşterea Pruncului. În multe culturi, stelele sunt semne ale norocului şi ale realizării unor ţeluri măreţe.
Coroniţa de Crăciun
Agăţarea coroniţelor de uşa casei este un obicei originar din Europa, unde, de Crăciun, porţile se decorau cu ramuri veşnic verzi, pentru a invita în casă spiritele pădurii. Există crezul că aceste spirite ar aduce sănătate şi noroc. Oamenii încă îşi mai împodobesc casele cu coroniţe de brad şi de laur, ca mod de a-şi întâmpina prietenii şi rudele. Forma circulară a coroniţei simbolizează natura veşnică a dragostei.
Vâscul
Se crede că vâscul a fost utilizat dintotdeauna pentru a sărbători sosirea iernii. Această plantă veşnic verde era folosită pentru decorarea locuinţei, se credea că posedă puteri tămăduitoare speciale, vindecând orice, de la infertilitatea femeilor până la otrăviri. Scandinavii vedeau vâscul ca pe o plantă a păcii şi a armoniei, asociindu-l cu Frigga, zeiţa dragostei. Obiceiul sărutului sub vâsc provine din credinţa că acest gest sub un lăstar al plantei aduce armonie şi înţelegere şi face ca să crească iubirea în cuplu.
Lumânările
Aprinderea lumânărilor în perioada Crăciunului este o tradiţie veche ce reprezintă naşterea lui Iisus şi reînnoirea vieţii, puritate, speranţă, găsirea drumului bun în viaţă. Se crede că Martin Luther, reformatorul protestant, a fost primul care a aprins lumânările din bradul de Crăciun. Venind acasă într-o seară de decembrie întunecată, în apropierea Crăciunului, acesta a fost uimit de frumuseţea luminilor care străluceau printre ramurile unui brăduţ din faţa casei sale. Luther a împodobit apoi bradul de Crăciun din casa sa cu lumânări.
Ciorăpeii de Crăciun
Obiceiul ciorapilor de Crăciun provine dintr-o legendă despre un nobil care şi-a risipit necugetat averea, lăsându-şi fetele fără zestre. Sfântul Nicolae a auzit despre această situaţie şi a venit pe ascuns la locuinţa fetelor. El a aruncat trei pungi cu monede de aur prin hornul casei, care au căzut în ciorapii fetelor, atârnaţi la uscat lângă şemineu.
În secolul al XVIII-lea, copiii din Olanda îşi lăsau saboţii lângă vatră, sperând că Sinterclass (Moş Crăciun) le va aduce daruri. Mai târziu, pantofiorii de lemn s-au transformat în şoseţele, iar Sinterclass a devenit, pentru englezi, Santa Claus. Astăzi, multă lume încă foloseşte ciorăpelul de Crăciun, în care pune mici daruri pentru copii şi cei dragi.
Colindele
Colindele sunt o parte importantă a spiritului Crăciunului. Grupuri de copii, fete şi băieţi, merg din casă în casă să colinde, toată ziua de Ajun. Se spune că e bine să primeşti colindători, pentru că urarea lor aduce noroc, iar dacă nu primeşti colindul vei fi urmărit de ghinion. După ce colindătorii termină de cântat, gazda îi invită în casă şi le oferă mere, nuci, dulciuri şi colaci. Nucul simbolizează belşugul şi longevitatea, iar merele semnifică bunăstare şi bogăţie.
Colindul, in acest context, incepe, nu intamplator, seara si dupa reguli bine stabilite. In seara de Ajun colinda doar copiii, simboluri ale puritatii, ale curateniei fizice si morale. Abia in ziua de Craciun colinda flacaii, femeile fiind excluse. Ceata de colindatori se organizeaza pe vecinatati si merge din casa in casa pentru ca urarea lor este socotita de bun augur. Arsenalul lor, format din clopotei, bete si bice are menirea ca, prin zgomotul facut, sa alunge fortele malefice. In acelasi cadru trebuie amintite jocurile cu masti: capra ,ursul, calutii, dar si ceata de mascati, care are menirea de a stigmatiza toate relele din comunitate. Sunt reprezentate, de asemenea, si profilurile ocupationale: crasmarul, caldararul, agricultorul etc. Din costum nu lipseste niciodata siragul de zurgalai, care are aceeasi menire - de a indeparta fortele raului. Craciunul este marcat si printr-o masa bogata, din care nu trebuie sa lipseasca colacii, cornurile, fructele, pestele, dulciurile si, bineinteles, bautura. Tot ce se pune pe masa are o trimitere clara la ocupatiile traditionale ale comunitatii romanesti. De pe masa nu pot lipsi nucile si ouale, care au o simbolistica mai complexa, cu trimitere la rezistenta in timp, la samanta care nu se pierde.
Sărbătorile de iarnă, incepute de Craciun odata cu Nasterea lui Iisus, se incheie abia la Boboteaza, cand in lumea satului au loc alte petreceri unde, intr-un cadru special, sunt prezentate comunitatii viitoarele cupluri si astfel viata isi reia ciclul firesc, odata cu renasterea naturii. De la Craciun si pana la Boboteaza, copiii umbla cu "steaua", un obicei vechi ce se intalneste la toate popoarele crestine. Acest obicei vrea sa aminteasca steaua care a vestit nasterea lui Isus si i-a calauzit pe cei trei magi. Cantecele despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantina ortodoxa, altele din literatura latina medievala a Bisericii Catolice, cateva din literatura de nuanta calvina si, multe din ele, chiar din traditiile locale. Micul cor al stelarilor, care intra in casa in zilele Cracinului, canta versuri religioase despre nasterea lui Isus: "Steaua sus rasare"; "In orasul Viflaim"; "La nunta ce s-a intamplat"; "Trei crai de la rasarit".
Sărbătoarea ortodoxă rămâne autentică în măsura în care contaminarea cu elementele profane nu desfiinţează specificitatea acesteia. Este ştiut că în decursul istoriei unele aspecte’’ păgâne’’ au intrat sau au fost resemnificate la nivelul dreptei credinţe.
Multe aspecte de tip folcloric au fost prelucrate sau s-auîngemănat cu riturile creştine. Sărbătorile noastre  creştine nu se pot transforma în prelungite festine,intervale vide de activitate, ci trebuie să se transforme în momente privilegiate de activism spiritual ,de formare duhovnicească.Desacralizarea  sărbătorilor este o primejdie ce nu trebuie neglijată.Nu poate şi nu trebuie ‘’sfinţit’’ orice butic sau cine ştie ce aşezământ al desfătărilor lumeşti.
Actul sacru nu se poate săvârşi oricând şi oriunde. Sărbătoarea trebuie să devină o culme a trăirii spirituale,o ocazie de re-înduhovnicire, de ataşare mai puternică faţă de divinitate, de trăire autentică întru Hristos.
Să nu uităm că Sărbătoarea Domnului [Duminica] presupune ‘’ să nu lucrezi în acele zile nimic, fără numai cele pentru suflet’’.
Aşadar,sărbătoarea înseamnă activitate, este o lucrare a spiritului, devine un moment orientat către perfecţionarea sufletului nostru. Cei care se dedică unui ‘’cult’’ în mod ‘’ maşinal’’ ,în virtutea tradiţiei,pentru că ‘’ asa se cade ‘’,se află doar la începutul drumului către credinţă,într-o fază cât se poate de ‘’ lumească’’ .Să avem grijă să nu alunecăm  în acest soi  de sărbătoare pervertită să cinstim cum se cuvine cele sfinte, să ne ‘’ însărbătorim’’ sufletele cât mai mult şi cât mai des.


BIBLIOGRAFIE
M.E.N.,Consiliul Naţional pentru Curriculum, Programa şcolară de religie clasa I ,Editura Educaţia religioasă, Bucureşti,2005
Ani Răducu,Îndrumător-elemente de educaţie religioasă pentru învăţământul preşcolar,Patriarhia Română-diac.Nicu D.Octavian,diac.Valentin Bădescu, pr.Sorin Filip ,Editura Grafika Print,Bucureşti,1999
Biblia,traducere Dumitru  Cornilescu



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu