TEATRU FOLCLORIC DIN BOTOȘANI

Prof.Baltariu Violeta

De-a lungul timpului folclorul botoșănean a intrat în atenția mai multor cercetători  interesați de bogăția și diversitatea lui.
Fiind o zonă de interferețe folclorice între specificul bucovinean și cel al Văii Siretului și Moldovei, cât și de influențe basarabene (zonă falsificată de influențele rusești),zona folclorică a Botoșanilor și-a păstrat totuși ,elementele în linie simplă.
De remarcat sunt datinile și obiceiurile,iar dintre acestea teatrul folcloric,acesta fiind mai puțin cercetat și conservat.
Teatrul folcloric din Botoșani și-a continuat existența chiar și în perioada comunistă,nefiind întrerupt sau modificat în fondul său tradițional și chiar în mesajele transmise ,mesaje  ce conțin elemente în general de moralitate în contextul unor momente istorice.
Definim Teatrul folcloric acele obiceiuri tradiționale  dramatizate și transmise pe cale orală de-a lungul anilor,obiceiuri care au o origine îndepărtată,dar care,în timp,și-au schimbat personajele,evenimentele,subiectele,păstrându-se atât cât s-a putut ,temele,ideile.
Teatrul folcloric nu cuprinde numai evenimentele sau subiecte încadrate în spațiul de manifestare a obiceiurilor de iarnă ,începând cu nașterea lui Iisus Hristos și încheind cu Boboteaza ,ci și alte aspecte,teme,subiecte,legate de  obiceiurile de peste an:Paștele ,Paparudele,Drăgaicele,Nunta,Botezul,aspecte din viața unor eroi locali deveniți evenimente de tradiție.Din acest ansamblu de momente prilejuite  de tot soiul de evenimente tradiționale de peste an , s-a născut, cu caracteristici de zonă și mesaj (uneori și artistic)așa-zisul teatru folcloric.
   Specifică satului  Corni este Banda lui Jianu,formată din tineri căsătoriți ,care ,în noaptea Anului Nou umblă pe la casele celor mai de vază gospodari ,pe la prieteni și prietene.Un tânăr dă ,,bună seara”  la fereastră și întreabă gazda dacă primește ,,Banda lui Jianu” .Dacă răspunsul e afirmativ,tinerii  încep a cânta și a intra în casă.Personjele sunt Jianu ,care este căpitanul bandei. Se îmbracă haiducește și are pistoale în mâini.Anul Vechi are barbă lungă ,căciulă țuguiată,suman opinci în picioare.Un alt personaj este Anul Nou este un tânăr îmbracat în costum național.Banda mai este formată din doi turci care poartă chipiu cu pompon și funde din panglici de mătase,tunică roșie ,diagonală dublă cu rozete ,ighileți.Un brâușor își resfiră franjurile peste fusta albă .Poartă ițari,bocanci și sabie.
Mireasa  ,logodnica Jianului este un tânar travestit,iar Alexa este un tânăr ce dorește a intra în bandă.Mai participă și doi haiduci îmbrăcați specific.
     De remarcat este faptul că epicul scenariilor nu duce de fiecare dată la acela scontat în basmul popular în care binele învinge răul,ci are menirea  de-a face coerent discursul scenariului ,mesajul  și mai ales de –a crea teatralitate,spectaculozitate,ceea ce este important și definitoriu în teatrul prezentat.În astfel de ocazii,de sfârșit de an ,ceea ce este de urmărit în construcția scenariilor de teatru folcloric este perspectiva binelui în contextul urării de început de an .Conflictul rămâne doar premisa de la care se pleacă în astfel de scenarii.

                                                                                                                              
Bibliografie:Teatrufolcloricși jocuri de căiuți din județulBotoșani,SilviaȘiVasile Andriescu,1997.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu