Colindele la romani Gheorghies Diana- Scoala Gimnaziala „George Cosbuc”Iasi



Prin numarul lor mare, prin frumusetea muzicii si poeziei lor, colindele domina sarbatorile Craciunului. Se colinda de obicei  seara si in ziua de Craciun, dar in unele locuri si in ajunul si ziua de Anul Nou . La colindat participa toata lumea. Sunt locuri unde colinda si fetele, mai rar femeile, si uneori fetele si flacaii impreuna.
Traditia obiceiurilor  de Craciun si Anul Nou cere ca flacaii care colinda si ura  cu plugusorul si cu buhaiul, sau care fac jocurile cu masti, sa fie organizati in cete. Acolo unde formele traditionale au fost bine pastrate, colindatul era un maret spectacol, ce dadea deosebita solemnitate sarbatorilor Craciunului. Se colinda in tot satul. Gazda casei colindate este intotdeauna intrebata daca primeste colinda. Se canta intai o colinda la usa sau la fereastra, prin care de obicei se vestea  sarbatoarea, apoi ceata intra in casa, canta colinda gospodarului (colinda cea mare) si pe urma, din initiativa cetei sau la cererea gazdei, alte 2-3 colinde. In casa colindatorii sunt asteptati cu darurile pe masa. Dupa terminarea colindatului, se ureaza pentru fiecare dar in parte si la sfarsit se multumeste gazdelor in formule traditionale. In anumite regiuni se danseaza la casele cu fete sau acolo unde este loc mai mult si vin fetele din mai multe case sa intampine ceata colindatorilor. Pe ulita ceata se deplaseaza cu cantece si strigaturi.
In trecut era si obiceiul intrecerii intre cetele de colindatori din acelasi nopti, ceata urca in turnul bisericii si colinda spre "cele patru zari". In trecut era si obiceiul intrecerii intre cetele de colindatori din acelasi sat sau din satele vecine. Ceata colinda insotita de un instrument muzical. Pana la primul razboi mondial, in multe regiuni se mai colinda cu cimpoiul. Azi se colinda cu fluierul, cu clarinetul, cu taragotul, cu vioara.
Desi se colinda in grup, colinda se canta la unison. In cele mai multe locuri ea este executata antifonic, pe doua sau trei grupe. Rostul tuturor colindelor este urarea. Totusi deosebim, datorita desfasurarii si continutului, colindele propriu-zise de colindele de copii.
Copiii colinda in ajunul Craciunului si de Anul Nou. Colindele lor sunt scurte, vestesc sarbatoarea, ureaza belsug de miei, vitei, purcei, pui etc. si cer in versuri pline de haz, darurile cuvenite: alune, nuci, mere, pere, colaci etc. In unele parti ale Olteniei si Transilvaniei, copiii numiti si pitarai ating cu betele sau nuielele, pe care le poarta anume, stalpii portilor, usorii usilor de la grajduri sau hambare, grinda casei si scormonesc in carbuni, pentru a aduce noroc si belsug.
In colindele de copii, urarea este intotdeauna directa si, desi concreta in enumerarea celor dorite si chiar a darurilor pretinse in schimb, are un caracter general si se canta la fel la toate casele.Colindele propriu-zise sugereaza urarea prin cantece care vorbesc despre intelepciunea si opulenta gospodarului, a ciobanului, pescarului etc, despre viteji si fapte vitejesti, despre feti frumosi si fete frumoase, despre logodnici si nunti minunate si despre tot felul de fapte si intamplari deosebite, pe care le descriu si le glorifica. Urarea directa apare doar ca o completare la sfarsit sau la unele daruri.
.           Exista si colinde de doliu etc. Exista tipuri de colinde mai mult sau mai putin precise astazi, pentru diferitele momente ale colindatului.
Individualizarea duce la o mare varietate de tipuri, la o mare diversitate de teme. Exista un intreg ciclu de colinde cosmogonice, un ciclu de colinde vanatoresti, in care cerbul si leul ocupa un loc deosebit, un ciclu de colinde pe tema metamorfozelor, un ciclu de colinde pastoresti. Poezia acestor colinde este de o mare frumusete. Colindele vorbesc, intr-o atmosfera de legenda, despre lume si stihii, dar mai cu seama despre trei domenii din viata satului si a oamenilor: viata gospodareasca sub diferitele ei aspecte, puterea si frumusetea tinerilor, eroismul si iubirea vazute sub perspectiva unei casnicii.
BIBLIOGRAFIE:
Catrinel A. Ştefan, Kallay Eva, Dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale la preşcolari, editura ASCR, Cluj-Napoca, 2007.
Revista învăţământului preşcolar, nr. 1-2/ 2011. Gardner, H., Mintea disciplinată, Ed. Sigma, Buc., 2006
Gardner, H., Inteligenţele multiple. Noi orizonturi, Ed. Sigma, Buc., 2006
Bernat, Simona-Elena, (2005), Diversitatea în învăţare şi modalităţi de a răspunde acesteia prin predare, Şcoala reflexivă, volumul 2, numărul 1 (4), Cluj-Napoca

Gardner, Howard, (1993), The Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, Fontana Press, An Inprint oh Harper Collins Publishers, Second Edition, New York

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu