Importanța orei de lectură în cadrul orelor de Comunicare în limba română

                                   




                       
                                                          

                                                                                                                                                                                                                                                       Învățător: Rotaru Alice- Marilena




                        Planul-cadru pentru învățământul primar prevede un număr de 7 ore pentru disciplina Comunicare în limba română la clasa I. Dintre acestea, o oră este dedicată lecturii. Este ora în care elevii intră în lumea basmelor, fac cunoștință cu personaje care le oferă exemple pozitive de comportament. De asemenea, în cadrul acestor ore școlarii își  îmbogățesc  vocabularul cu numeroase cuvinte și expresii noi.  Este o oră în care se împletește utilul cu plăcutul, care dezvoltă dorința de a citi mai mult, cu ajutorul a numeroase metode dintre care cea principală este jocul care îi ajută pe școlarii de vârstă școlară mică să își însușească noi cunoștințe într-o manieră plăcută, atractivă.
            Ca și aplicație la cele spuse mai sus, vă propun un model de proiectare didactică:

Clasa:  I                                                                
Unitatea tematică: Lumea vie             
Subiectul: Cântec de George Topârceanu
Forma de realizare: Activitate integrată(C.L.R.+M.M.+A.V.A.P.)
Tipul lecției: mixt
Scopul lecției: îmbogățirea vocabularului elevilor cu cuvinte noi
Competențe specifice: 
2.1. Formularea unor enunțuri proprii în diverse situații de comunicare
2.3. Participarea cu interes la dialoguri simple, în diferite contexte de comunicare 
3.1. Citirea unor cuvinte și propoziții scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână
3.4. Exprimarea interesului pentru lectura unor texte simple, susținute de suport imagistic
Obiective operaționale:
            La sfârșitul activității elevii vor fi capabili să:
            C.L.R.:
            O1:  să utilizeze în enunțuri proprii cuvintele: huceag,adie, străbat, cărare;
            O2: să găsească cuvinte cu sens opus pentru urâtă,rară,veștejit,grea;
            A.V.A.P.
            O3: să deseneze obiecte care să se poată asocia cuvintelor cu sens opus găsite;
            M.M.
            O4: să interpreteze în colectiv cântece cunoscute, asociind mișcarea sugerată de textul
 cântecelor
            O5: să participe activ și afectiv la lecție
Strategii didactice:
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, munca independentă, jocul didactic
Mijloace de învățământ: imagini referitoare la anotimpuri, portretul lui George Topârceanu, caiete auxiliare, fișe de lucru, creioane colorate
Resurse umane: 28 de copii
Resurse procedurale:
            - temporale: 45 minute
-        locul desfășurării: sala de clasă
Resurse bibliografice:
            Hobjilă, Angelica, Metodica predării limbii și literaturii române, curs e-learning
            Programa școlară pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa pregătiroare, clasa I și clasa a II-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013, București, 2013
             Suport de cursOrganizarea interdisciplinară a ofertelor de învățare pentru formarea competențelor cheie la școlarii mici”, 2012
           




Secvențe didactice
Obiective operaționale
Conținutul instructiv-educativ
Strategii didactice
Evaluare



Procedurale
Materiale
Forme de organizare

1. Moment organizatoric  1'


Asigur condițiilor optime pentru desfășurarea orei de comunicare în limba română: aerisirea clasei, stabilirea liniștii.





conversația










frontal


















2. Verificarea temei 5'

Solicit elevilor să prezinte tema pentru acasă. Aprecia modul de lucru.
conversația

frontal și individual
aprecieri verbale

3. Captarea atenției 2'




Solicit elevilor să interpreteze un fragment din  cântecul Carnavalul animalelor, le  explic faptul că textul care urmează să îl studiem se referă la pădure.
conversația
explicația

frontal
aprecieri verbale
4. Anunțarea subiectului lecției și a obiectivelor operaționale 1'


 Prezint elevilor,  pe scurt și pe înțelesul lor, subiectul lecției și obiectivele operaționale.
explicația



5. Dirijarea învățării 26'





























6. Obținerea performanței 5'









7. Asigurarea retenției și a transferului 5'






















































































O1




O2


O3


O4




O5
Prezint elevilor portretul lui George Topârceanu și imagini cu zânele celor patru anotimpuri, explicându-le că bătrânul an le-a făcut o surpriză trimițându-și cele patru fiice ale sale la lecția noastră; fiecare dintre ele îi privește și, la final de lecție, cu ajutorul doamnei învățătoare, vor premia elevul cel mai atent, cel mai cuminte și cel mai activ din clasă.
Citesc textul Cântec de George Topârceanu. Le solicit elevilor să citească textul.
Solicit elevilor să lucreze independent exercițiile din auxiliar; pe măsură ce termină o sarcină, aceasta este discutată cu întregul colectiv.
Solicit elevilor să explice se sentiment le transmite poezia, apoi să precizeze starea opusă acestui sentiment. Indic elevilor să interpreteze cântecul If you are happy, asociind melodiei mișcarea adecvată.
Cer elevilor să explice cuvintele noi și să alcătuiască propoziții cu acestea.
Indic elevilor să găsească ordinea corectă a cuvintelor de la exercițiul 6 din auxiliar și să transcrie forma corectă a propoziției.
Solicit elevilor să găsească cuvinte cu sens opus pentru urâtă, rară, veștejit, grea,apoi să deseneze câte un obiect care poate fi caracterizat de cuvântul găsit.
Pe parcursul lecției, în funcție de starea elevilor,  solicit să realizeze exerciții de mișcare, să interpreteze cântece cunoscute.


Împart elevilor fișe cu un copăcel care are pe trunchi lipită o porțiune de scoarță de frasin și o frunză de frasin.  Prezint elevilor faptul că jucăm un joc de atenție și de mimică. Prin acțiunile realizate, elevii trec, imaginar, prin toate cele patru anotimpuri.(Sugerez elevilor să mângâie copăcelul, să își imagineze că zâna primăvară îl încălzește și îi deschide floricelele, presărând petale deasupra lor, apoi că zâna vară îi coace fructele și presară fructe decupate pe băncile lor, apoi că zâna toamnă îngălbenește frunzele și le presară deasupra băncilor și, în cele din urmă, că zâna iarnă presară deasupra băncilor fulgi de nea).
 Explic elevilor tema pentru acasă- au de citit poezia și de ilustrat anotimpul favorit.
Cel mai cuminte,cel mai atent și cel mai activ elev primește calificativul maxim și o carte-premiu. Primesc calificative și alți elevi care au participat activ la lecție.















explicația










exercițiul

munca independentă


exercițiul





exercițiul






munca independentă








jocul didactic
Portretul lui George Topârceanu
Imagini cu zânele anotimpurilor







caietul de lectură















caietul de lectură








fișe de lucru
frontal












individual



frontal





frontal

individual




individual









frontal













aprecieri verbale



aprecieri verbale






aprecieri verbale





aprecieri verbale









aprecieri verbale

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu