Învățător:
Rotaru Alice- Marilena
Planul-cadru
pentru învățământul primar prevede un număr de 7 ore pentru disciplina Comunicare
în limba română la clasa I. Dintre acestea, o oră este dedicată lecturii.
Este ora în care elevii intră în lumea basmelor, fac cunoștință cu personaje
care le oferă exemple pozitive de comportament. De asemenea, în cadrul acestor
ore școlarii își îmbogățesc vocabularul cu numeroase cuvinte și expresii
noi. Este o oră în care se împletește
utilul cu plăcutul, care dezvoltă dorința de a citi mai mult, cu ajutorul a
numeroase metode dintre care cea principală este jocul care îi ajută pe
școlarii de vârstă școlară mică să își însușească noi cunoștințe într-o manieră
plăcută, atractivă.
Ca
și aplicație la cele spuse mai sus, vă propun un model de proiectare didactică:
Clasa: I
Unitatea tematică: Lumea
vie
Subiectul: Cântec
de George Topârceanu
Forma de realizare:
Activitate integrată(C.L.R.+M.M.+A.V.A.P.)
Tipul lecției: mixt
Scopul lecției:
îmbogățirea vocabularului elevilor cu cuvinte noi
Competențe specifice:
2.1. Formularea unor enunțuri
proprii în diverse situații de comunicare
2.3. Participarea cu interes la
dialoguri simple, în diferite contexte de comunicare
3.1. Citirea unor cuvinte și
propoziții scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână
3.4. Exprimarea interesului pentru
lectura unor texte simple, susținute de suport imagistic
Obiective operaționale:
La
sfârșitul activității elevii vor fi capabili să:
C.L.R.:
O1: să utilizeze în enunțuri proprii cuvintele: huceag,adie,
străbat, cărare;
O2: să
găsească cuvinte cu sens opus pentru urâtă,rară,veștejit,grea;
A.V.A.P.
O3: să
deseneze obiecte care să se poată asocia cuvintelor cu sens opus găsite;
M.M.
O4: să
interpreteze în colectiv cântece cunoscute, asociind mișcarea sugerată de
textul
cântecelor
O5: să participe activ și
afectiv la lecție
Strategii didactice:
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, munca independentă,
jocul didactic
Mijloace de învățământ: imagini referitoare la anotimpuri, portretul lui George
Topârceanu, caiete auxiliare, fișe de lucru, creioane colorate
Resurse umane: 28 de copii
Resurse procedurale:
-
temporale: 45 minute
-
locul
desfășurării: sala de clasă
Resurse bibliografice:
Hobjilă,
Angelica, Metodica predării limbii și literaturii române, curs
e-learning
Programa
școlară pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa
pregătiroare, clasa I și clasa a II-a, Aprobată prin ordin al
ministrului Nr. 3418/19.03.2013, București, 2013
Suport de curs „Organizarea
interdisciplinară
a ofertelor de învățare pentru formarea competențelor cheie la școlarii mici”, 2012
Secvențe didactice
|
Obiective operaționale
|
Conținutul
instructiv-educativ
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
|||||
|
|
|
Procedurale
|
Materiale
|
Forme de organizare
|
|
|||
1. Moment
organizatoric 1'
|
|
Asigur condițiilor
optime pentru desfășurarea orei de comunicare în limba română: aerisirea
clasei, stabilirea liniștii.
|
conversația
|
|
frontal
|
|
|||
2. Verificarea temei 5'
|
|
Solicit elevilor să prezinte tema
pentru acasă. Aprecia modul de lucru.
|
conversația
|
|
frontal și individual
|
aprecieri
verbale
|
|||
3. Captarea atenției 2'
|
|
Solicit elevilor să
interpreteze un fragment din cântecul Carnavalul animalelor, le explic faptul că textul care urmează
să îl studiem se referă la pădure.
|
conversația
explicația
|
|
frontal
|
aprecieri
verbale
|
|||
4. Anunțarea subiectului
lecției și a obiectivelor operaționale 1'
|
|
Prezint elevilor, pe scurt și pe înțelesul lor, subiectul
lecției și obiectivele operaționale.
|
explicația
|
|
|
|
|||
5. Dirijarea învățării
26'
6. Obținerea
performanței 5'
7. Asigurarea retenției și a
transferului 5'
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Prezint elevilor
portretul lui George Topârceanu și imagini cu zânele celor patru anotimpuri,
explicându-le că bătrânul an le-a făcut o surpriză trimițându-și cele patru
fiice ale sale la lecția noastră; fiecare dintre ele îi privește și, la final de lecție, cu
ajutorul doamnei învățătoare, vor premia elevul cel mai atent, cel mai
cuminte și cel mai activ din clasă.
Citesc textul Cântec de
George Topârceanu. Le solicit elevilor să citească textul.
Solicit elevilor să
lucreze independent exercițiile din auxiliar; pe măsură ce termină o sarcină,
aceasta este discutată cu întregul colectiv.
Solicit elevilor să
explice se sentiment le transmite poezia, apoi să precizeze starea opusă
acestui sentiment. Indic elevilor să interpreteze cântecul If you are
happy, asociind melodiei
mișcarea adecvată.
Cer elevilor să explice
cuvintele noi și să alcătuiască propoziții cu acestea.
Indic elevilor să
găsească ordinea corectă a cuvintelor de la exercițiul 6 din auxiliar și să
transcrie forma corectă a propoziției.
Solicit elevilor să
găsească cuvinte cu sens opus pentru urâtă, rară, veștejit,
grea,apoi să deseneze câte un obiect care poate fi caracterizat de
cuvântul găsit.
Pe parcursul lecției, în
funcție de starea elevilor, solicit să
realizeze exerciții de mișcare, să interpreteze cântece cunoscute.
Împart elevilor fișe cu un copăcel care
are pe trunchi lipită o porțiune de scoarță de frasin și o frunză de
frasin. Prezint elevilor faptul că
jucăm un joc de atenție și de mimică. Prin acțiunile realizate, elevii trec,
imaginar, prin toate cele patru anotimpuri.(Sugerez elevilor să mângâie
copăcelul, să își imagineze că zâna primăvară îl încălzește și îi deschide
floricelele, presărând petale deasupra lor, apoi că zâna vară îi coace
fructele și presară fructe decupate pe băncile lor, apoi că zâna toamnă
îngălbenește frunzele și le presară deasupra băncilor și, în cele din urmă,
că zâna iarnă presară deasupra băncilor fulgi de nea).
Explic elevilor tema pentru acasă- au de
citit poezia și de ilustrat anotimpul favorit.
Cel mai cuminte,cel mai
atent și cel mai activ elev primește calificativul maxim și o carte-premiu.
Primesc calificative și alți elevi care au participat activ la lecție.
![]() |
explicația
exercițiul
munca independentă
exercițiul
exercițiul
munca independentă
jocul didactic
|
Portretul
lui George Topârceanu
Imagini
cu zânele anotimpurilor
caietul
de lectură
caietul
de lectură
fișe
de lucru
|
frontal
individual
frontal
frontal
individual
individual
frontal
|
aprecieri
verbale
aprecieri
verbale
aprecieri
verbale
aprecieri
verbale
aprecieri
verbale
![]() |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu