Prof. Istrăţa Andreea Mihaela
Liceul Tehnologic “Horia Vintilă”, Segarcea
Motivatia alegerii temei
Una dintre marile probleme ale lumii contemporane este violenta. Acest
fenomen este puternic mediatizat, cercetarile si statisticile oficiale
raportând o crestere spectaculoasa a fenomenului în ultimele doua decenii,
astfel încât escaladarea acesteia în scoala a devenit cea mai vizibila evolutie
din câmpul educatiei formale. Zilnic, mass-media prezinta diverse scene de
violenta petrecute în scoala, de la cele mai usoare forme, pâna la cele mai
violente.
Chiar
daca este o problema delicata, stapânirea acestui fenomen nu se poate face
decât daca îi sunt cunoscute cauzele, originile, formele de manifestare si
posibilitatile de prevenire.
Asumarea cu seriozitate si responsabilitate de catre scoala a ghidarii
educative a elevilor presupune confruntarea noastra, a cadrelor didactice cu
problemele cotidiene ale comportamentelor agresive si violente ale elevilor,
generate de cauze concrete precum anturaj, familii dezorganizate, carente
educationale, consum de alcool sau droguri.
Din
aceasta cauza se impune afectarea unui timp special identificarii si
solutionarii problemelor fiecarui elev în parte sau ale grupului de elevi si
îmbunatatirea parteneriatului scoala-familie-institutii implicate în procesul
educational ( biserica, politia, etc..).
Importanta temei
Scolii
îi revine o responsabilitate majora în educarea si formarea la elevi a atitudinilor
si comportamentelor non-violente. Educatia în scoala trebuie sa vizeze
ansamblul personalitatii elevului, urmarind sa-i formeze nu numai orizontul
cultural, ci si cel afectiv, motivational, volitiv, atitudinal, sa-i sustina
eforturile, sa-i largeasca interesele, sa-i determine progresiv orientarea si
sa-i optimizeze procesul de socializare.
Violenta este un act brutal, în afara regulilor si legilor, incompatibil
cu ideea de dreptate. Violenta înseamna negarea existentei unei persoane, este
o forma de anulare, prin forta, a libertatii de actiune si de exprimare a
acesteia. Violenta poate rani fizic si psihic, redeschide rani nevindecate,
poate fragiliza persoana umana într-atât încât aceasta sa fie afectata tot
restul vietii.
Scoala
constituie un spatiu social de transmitere si asimilare de informatii, dar si
de modelare a personalitatii si de socializare. scoala este unul din mediile
unde energia agresiva este mobilizata si drept urmare trebuie sa raspunda
exigentelor adaptarii elevilor la continutul
de cunostinte, la metodele de lucru propuse, la modul de functionare si la
regulile de disciplina.
Problema cercetării:
Problema care face obiectul
acestei cercetări este atitudinea refractara , violenta
fizic si verbal a unui elev in timpul programului scolar, la inceputul
clasei I, an scolar 2009-2010.
Definirea obiectului cercetării:
Domeniul cercetării este reprezentat de starile de refuz, refractare , de violenta
fizica si verbala ale unui copil de 6
ani in timpul unor activitati ludice desfasurate in cadru organizat ,in compania
altor copii de aceeasi varsta.
Obiectul cercetării îl reprezintă depistarea factorilor
generatori ai comportamentului mai sus amintit.
Scopul cercetării:
Scopul cercetării este ameliorarea comportamentului elevului,
constientizarea de catre acesta a faptului ca un comportament calm, civilizat,
binevoitor este calea cea mai eficienta de a rezolva problemele ivite și de a
castiga respectul celor din jur.
Obiectivele cercetării:
Cercetarea abordează un demers inductiv, de
la fapte la generalizări şi işi propune următoarele obiective:
·
atragerea
familiei in demersul pedagogic ;
·
depistarea
factorilor declansatori ai comportamentelor neadecvate, refractare si violente;
·
observarea
evolutiei interactiunii, comunicarii cu colegii, integrarii in colectivul
clasei;
·
formarea
deprinderilor de muncă independentă si dezvoltarea gândirii,memoriei,
atentiei,limbajului, imaginaţiei prin varietatea situaţiilor cărora trebuie să
le facă faţă;
·
optimizarea
randamentului scolar.
Ipotezele cercetării:
·
daca se va
dobandi colaborarea familiei privind abordarea unor comportamente calme,
calde, de incurajare a activitatilor pozitive ale copilului, atunci actiunile
intreprinse la scoala vor avea continuitate si acasa;
·
daca se va obtine colaborarea tuturor
elevilor din clasa, precum si a familiilor acestora, atunci ameliorarea
comportamentelor violente va fi mai rapida ;
·
dacă se va
urmari si analiza fiecare comportament
neadecvat, atunci se va depista factorul declansator dupa modelul
"cauza-efect" ;
·
daca se va
lucra diferentiat, atunci se vor inregistra progrese in randamentul scolar.
Metodele de cercetare utilizate
Pe
parcursul cercetarii am utilizat urmatoarele metode:
- conversatia didactica;
- observatia sistematica;
- studiul documentelor;
- ancheta
- analiza și sinteza.
DESFASURAREA CERCETARII
NUME : Marius
DATA NASTERII: 2 aprilie 2004
LOCUL NASTERII : Craiova
DOMICILIU: Rast, Dolj
CLASA A II-A
SCOALA Gimnaziala Rast
Familia
Tatal: - fara loc de munca ,lucreaza cu ziua pentru a-si intretine cei doi copii;
-nivel de studii – scoala
profesionala;
Mama: - muncitoare;
-
nivel de studii – scoala profesionala.
Sora mai mare : - eleva clasa aX-a;
Parintii locuiesc impreuna cu cei doi copii.
Atmosfera familiala este deseori tensionata, au loc scandaluri ce sunt auzite
de catre vecini. Tatal consuma alcool aproape in fiecare zi.
Starea de sanatate: elevul nu este
inregistrat in evidentele medicului de familie cu vreo boala cronica .
Atmosfera familiala
Din discutiile cu vecinii și cu ceilalti
parinti din clasa, am aflat ca Dani este adeseori batut ”cu pumnii și chiar cu
picioarele” de catre tatal sau. De asemenea acesta foloseste adeseori un limbaj
violent și vulgar. Se spune ca mama ar fi fost violata in adolescenta. În
vacanta de dinaintea inceperii clasei a IX-a sora mai mare a fugit de acasa,
practicand prostitutia in cateva orase din tara.
Analiza si interpretarea datelor
Colectivul clasei I este format din 14 elevi , in urma
evaluarii initiale 10 elevi au dobandit calificativ FB, 2 elevi – calificativ
B, 2 elevi –calificativ S. Dintre cei doi elevi cu calificativ S , unul este
Dani, care dadea dovada si de un
comportament refractar la tot ce insemna activitate didactica si o mare
neincredere in fortele proprii .
Primul
demers a fost acela de a ma apropia de
baiat, de a-i castiga increderea.
Totul
a fost bazat pe o interventie directa de tip joc .
Pasul
urmator a fost reprezentat de discutiile purtate cu mama , pentru a afla daca
elevului ii place la scoala, daca vine
cu placere sau obligat la scoala, daca vorbeste acasa despre ceea ce se petrece
in clasa.
Mama a cooperat intotdeauna, sprijinindu-l pe baiat,
ajutandu-l la teme , impulsionandu-l sa participe alaturi de colegi la activitati scolare si extrascolare ,
acordandu-i din ce in ce mai multa atentie acasa .
Fiecare
comportament violent a fost urmat de o discutie invatator –elev –mama.
Colaborarea
cu mamal a dat rezultate, deoarece Dani o iubeste și tine cont de sfaturile si parerile acesteia.
De asemenea colaborarea a vizat modul de continuare a invatarii acasa, modul
cum poate fi ajutat.
Cu
ocazia unei sedinte cu părintii, cand mama nu a putut veni, am reusit sa stau
de vorba cu tatal, explicandu-i urmarile comportamentelor violente ale
parintilor asupra copiilor. Acesta a negat ca l-ar bate pe Dani sau ca ar tipa
la el. Nu am insistat, dar la fiecare intalnire am subliniat faptul ca toti
copiii au nevoie de afectiunea părintilor.
Initial,
parerea mea era ca Dani a fost dat la scoala prea devreme.
Am
întocmit un pentru el un plan de interventie personalizat, care a vizat atat
procesele cognitive, cat si pe cele afective.
EVALUARE FINALĂ--CRITERIALĂ
Criterii de evaluare minimale:
- să identifice literele, cu accent pe b,d,p prin recunoaşterea lor şi prin verbalizare;
- să discrimineze forma grafemelor b, d, p în orice context ;
- să citească silabe, cuvinte monosilabice, bisilabice;
- să scrie corect, după dictare cuvinte de doua- trei silabe;
Criterii de evaluare maximale:
- să citească propoziţii scurte formate din cuvinte care conţin literele b,d,p, în diferite poziţii;
- să transcriescrie texte scurte, formate din propoziţii care conţin cuvinte în care se află grafemele b,d,p ;
- să citească silabisind cuvintele un text scurt (4-6 propozitii) la prima vedere;
Instrumente de evaluare :
- fişe de lucru individuale;
- probe curriculare;
- teste criteriale cu itemi pentru fiecare obiectiv în part
BIBLIOGRAFIE
Eco, Umberto. [1997] (2000). Cum
se face o lucrare de licenţă. Constanţa; Editura Pontica
Jinga, I. (1995) . Didactica moderna. Cluj
Napoca; Editura Dacia
Revista.
(2010). Invatamantul prescolar, nr.1-. ,
Editura Arlequin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu