SĂRBĂTORILE DE IARNĂ ŞI OBICEIURILE SPECIFICE






                                                                                             Prof. Inv.primar Ristea Daniela Simona
                                                                                                    Şcoala gimnazială Mihai Eminescu
                                                                                                                      Com.Bradu , jud.Argeş


         Sărbătorile şi obiceiurile populare, grupate în preajma solstiţiului de iarna (20 decembrie - 7 ianuarie), poartă numele generic de sărbători de iarnă. Perioada este deschisă şi închisă de sărbători prefaţate de ajunuri, atât Craciunul, cât şi Boboteaza, şi intersectate la mijloc de noaptea Anului Nou. principalele sărbători ale ciclului de iarna - Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul vremii ca momente independente de înnoire a timpului şi de inceput de an. Românii folosesc, pe langă calendarul oficial, recunoscut de stat şi Biserică, un calendar neoficial - calendarul popular - creat de popor şi transmis folcloric.
Spre deosebire de calendarul bisericesc oficial şi de calendarul civil, care constituie un simplu tabel al zilelor grupate pe săptămani şi luni, calendarul popular indică timpul optim pentru arat şi semănat, pentru peţit şi logodit, pentru moştenirea strămoşilor sau aflarea ursitei etc. Sărbătorile şi obiceiurile populare, care au loc în decurs de o zi sau de mai multe zile, diurne sau nocturne, cu dată fixă sau mobilă, dedicate divinităţilor calendaristice, oamenilor, animalelor, păsărilor, plantelor, fenomenelor terestre şi cosmice sunt cunoscute şi respectate, în unele zone etnografice, până astăzi. Unele au preluat numele sfinţilor creştini, altele nu au nicio legatură cu creştinismul ("Caloianul", "Paparuda", "Drăgaica" etc.) sau sunt pe cale de a fi asimilate, precum Crăciunul, de creştinismul carpatic. Divinităţi moştenite de la substratul autohton, trac şi greco-dac, cele împrumutate şi similate de la greco-romani şi popoarele orientale, cât şi creaţiile mitice strămoşeşti şi româneşti alcătuiesc un original panteon.

         Ignat este divinitatea solară care a preluat numele şi data de celebrare a Sf. Ignatie Teofanul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor - în zorii zilei de Ignat se taie porcul de Craciun - şi cu Inatoarea. Potrivit calendarului popular, Inatoarea, reprezentare mitică a panteonului românesc, pedepseşte femeile care sunt surprinse lucrând (torc sau ţes) în ziua de Ignat. Animalul sacrificat în această zi este substitut al zeului care moare şi renaşte. Împreună cu timpul, la solstiţiul de iarnă. În antichitate, porcul a fost simbol al vegetaţiei, primăvara, apoi sacrificiul lui s-a transferat în iarnă.

         Colindatul este un scenariu compus din texte ceremoniale (colinde), formule magice, dansuri, gesturi, interpretat în casă, pe uliţe, de o ceată sacră. În calendarul popular, acest fenomen apare sub diferite denumiri zonale în perioadele solstiţiului de iarnă. ("Steaua", "Pluguşorul", "Sorcova"), echinocţiului de primavară, solstiţiului de vară şi echinocţiului de toamnă. Colindele transmit urări de sănătate, rod bogat, împlinirea dorinţelor în noul an. Colindatul este cea mai răspândită tradiţie a românilor. Când persoanele colindate nu primesc colindătorii, închid uşile sau nu oferă daruri, efectele magice sunt opuse, ei încălcând regulile acestui obicei.

         Crăciun este un zeu solar, de origine indo-europeană, specific teritoriilor locuite de geto-daci, indentificat cu zeul roman Saturn şi cu zeul iranian Mithra. Timp de peste un mileniu, creştinii sărbătoreau Anul Nou în ziua de Crăciun. Determinativul de "moş" arată vârsta zeului adorat, care trebuie să moară şi să renască, împreună cu timpul calendaristic, la Anul Nou. În legătură cu Moş Crăciun au circulat multe legende. Prin tot ce face, Crăciun se opune sau împiedică naşterea pruncului creştin Iisus, deoarece venirea pe lume a acestuia înseamnă moartea Moşului. Tradiţiile contemporane despre "sfântul" Crăciun, despre Moşul "darnic şi bun", "încărcat cu daruri multe" sunt influenţe livreşti care au pătruns în cultura populară de la vest la est şi de la oraş la sat. Sărbătorile de Crăciun durează, în sens restrâns, trei zile (25-28 decembrie), sau, în sens larg, 19 zile (20 decembrie - 7 ianuarie). 

         Pomul de Crăciun este un brad împodobit, substitut al zeului adorat în ipostaza fitoforma, care moare şi renaşte la sfârşit de an, în preajma solstiţiului de iarnă, sinonim cu Butucul de Crăciun. Împodobirea bradului şi aşteptarea de către copii a "Moşului", numit, în sud-estul Europei, Crăciun, care vine cu daruri multe, este un obicei occidental care a pătruns de la oraş la sat, începând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Pomul de Crăciun s-a suprapus peste un mai vechi obicei al incinerarii Butucului (zeul mort) în noaptea de Crăciun, simbolizând moartea şi renaşterea divinităţii şi a anului la solstiţiul de iarnă, Obiceiul a fost atestat la români, aromâni, letoni şi sârbo-croaţi.

· "Steaua" este un colind care începe din prima seară a Crăciunului şi se încheie la Bobotează.


CRĂCIUNUL - Naşterea Domnului (25 Decembrie )

         Dumnezeu, văzând ca neamul omenesc este asuprit de diavol, S-a milostivit şi L-a trimis pe Arhanghelul Gavril să vestească Fecioarei Maria naşterea, prin puterea Duhului Sfânt, a Fiului lui Dumnezeu, facut om, Iisus Hristos. Fiul lui Dumnezeu s-a născut într-o peştera din Bethleem şi a fost pus, înfăşat, de către Născătoarea de Dumnezeu, în ieslea dobitoacelor, El Cel care venise să ne mântuiască pe toţi de păcatele noastre. Naşterea unui mare Împărat fusese prorocită de mult de Vrăjitori, care spuneau că "Stea din Iacov va rasări şi va zdrobi stăpâniile lui Moab". Trei magi, cunoscând această prorocire, cercetau când o să apară această stea şi când au văzut steaua lui Hristos au urmat-o şi, căzând în genunchi, I s-au închinat Lui şi I-au adus daruri, aur, tămâie şi smirnă. Irod, împăratul iudeilor, temându-se că va pierde tronul prin naşterea lui Mesia, a poruncit ca toţi pruncii din Bethleem să fie ucişi. Aşa au murit 14.000 de copii, dar Iosif şi Maria au reuşit să-L salveze pe Fiul Domnului, vestiţi de un înger, fugind în Egipt. Dumnezeu s-a facut om pentru a nu ne mai vedea cazuţi în rele şi nenorociri, pentru mântuirea păcatelor noastre. Crăciunul, ziua Naşterii Domnului Iisus Hristos, este cea mai mare sărbătoare a creştinismului. La români, sărbătoarea Naşterii Domnului se sprijină pe un fond străvechi, legat de cultul solstiţiului de iarnă, al lui Crăciun, personaj mitic dacic, dar şi pe datinile romane legate de zilele "Soarelui Invingator" şi Saturnalii. Pentru că acum, la sfârşit de decembrie, este ziua cea mai mică a anului, Soarele trebuie ajutat, prin tot felul de elemente magice, să nu moară. În vechiul mit al ciobanului Zeu-Moş se introduc elemente creştine şi astfel se conturează povestea ciobanului Crăciun. Acesta refuză să o primească pe Fecioara Maria să-şi nască pruncul. În ascuns, soţia sa o găzduieşte şi-l moşeşte pe Iisus. Crăciun o pedepseşte tăindu-i mâinile. Fecioara Maria înfăptuieşte o minune lipindu-i mâinile la loc, lucru ce îl converteşte pe Crăciun la creştinism. De bucurie că nevasta sa a scăpat cu bine, Crăciun aprinde un rug din lemne în jurul căruia se încinge o horă. După joc, Crăciun îi face daruri Fecioarei Maria şi pruncului şi, astfel, se produce transfigurarea lui Crăciun în sfântul care aduce daruri copiilor de ziua Naşterii lui Iisus. Este demn de remarcat că cei mai mulţi cercetători români afirma că apelativul de Crăciun derivă din cratio, - onis care, în latineşte, înseamnă naştere. În afara graniţelor românismului, termenul nu se regăseşte decât la slavii din imediata vecinatate, care l-au imprumutat de la români. Sărbătoarea de Crăciun îmbina o mulţime de obiceiuri. Dominantă este componenţa creştină care marchează naşterea lui Hristos şi ea se vede în colindele religioase "Steaua" şi "irozii" ş.a. Crăciunul marchează însă şi un nou ciclu de viaţă, începutul unui nou an roman. Obiceiurile au semnificaţii multiple. Pe de o parte, se întrevede urarea menită a prevedea, a provoca îndeplinirea dorinţelor omului şi ale comunităţii, dar şi protejarea faţă de forţele răului. Colindul, în acest context, începe nu întâmplător seara şi după reguli bine stabilite. În seara de Ajun colinda doar copiii, simboluri ale purităţăii, ale curăţeniei fizice şi morale. Abia în ziua de Crăciun colinda flăcăii, femeile fiind excluse. Ceata de colindători se organizează pe vecinătăţi şi merge din casă în casă pentru ca urarea lor este socotită de bun augur. Arsenalul lor format din clopoţei, bete, bice are menirea ca, prin zgomotul făcut, să alunge forţele malefice. În acelaşi cadru trebuie amintite jocurile cu maşti: capra cu variantele sale - camila şi chiar girafa, ursul, caluţii, dar şi ceata de mascaţi, care are menirea de a stigmatiza toate racilele din comunitate. Sunt reprezentate, de asemenea, şi profilurile ocupaţionale: crăşmarul, căldărarul, agricultorul etc. Din costum nu lipseşte niciodată şiragul de zurgălăi, care are aceeaşi menire - de a îndeparta forţele răului. Crăciunul este marcat şi printr-o masă bogată, din care nu trebuie să lipsească colacii, cornurile, fructele, peştele, dulciurile şi, bineînteles, băutura. Tot ce se pune pe masă are o trimitere clară la ocupaţiile tradiţionale ale comunităţii româneşti. De pe masă nu pot lipsi nucile şi ouale, care au o simbolistică mai complexă, cu trimitere la rezistenţa în timp, la sămânţa care nu se pierde. Sărbătorile de iarna, începute de Crăciun odată cu Naşterea lui Iisus, se încheie abia la Bobotează când în lumea satului au loc alte petreceri unde, într-un cadru special, sunt prezentate comunităţii viitoarele cupluri şi astfel viaţa îşi reia ciclul firesc, odată cu renaşterea naturii.

         COLINDELE


         Începând cu noaptea de 23 spre 24 Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul zorilor uliţele satelor răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindători odată cu lăsarea serii şi pâna în miez de noapte. Cu traista după gât, cu bâta în mâna şi căciula pe urechi, colindătorii merg din casă-n casă şi strigă la ferestrele luminate:
"Bună dimineaţa la Mos Ajun,
Ne daţi ori nu ne daţi",
şi dacă cei din casă întârzie a le deschide usa spre a le împărţi colindeţi, încep să cânte mai departe:

"Am venit şi noi odată
La un an cu sănătate,
Şi la anul să venim
Sănătoşi să vă găsim.
Ne daţi, ne daţi,
Ori nu ne daţi"

         Cu acest prilej gazda le împarte colindeţe: covrigi, nuci, mere, colăcei de făina frământaţi şi copţi chiar în acea noapte a Moş Ajunului.
         În ajunul Craciunului, ca şi în ajunul Anului Nou în toate provinciile românesti copiii formeaza grupuri şi pornesc pe la casele gospodarilor cântând cântece ce au refrenuri ca: "Florile dalbe", "Lerui ler", "Ziurel de ziua", ori "Valerim" şi "Veler Doamne".
         În afara de seara mare a colindelor se mai colindă şi în seara Sfântului Vasile, paralel cu Pluguşorul sau Uratul, precum şi de Florii şi Paşte.
         Sub numele de colind şi colindat trebuie să întelegem vechiul obicei pe care-l întâlnim în sărbătorile susmenţionate când copiii, ca şi flăcăii satelor, merg din casă în casă, cântând cântece pentru a ura sănatate şi fericire gazdelor ce-i ascultă, de la care primesc daruri (colindeţe) în bani sau în natură: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.
         Colindele sunt de două feluri: religioase şi laice. Cele religioase au origine literară, iar subiectele lor se referă de cele mai multe ori la Isus. Colindele profane (sau lumeşti) au un caracter liric, şi de multe ori sunt adaptate de colindători la situaţia celor în faţa cărora le cânta.
Colindatul cu motive religioase, deşi de origine bisericească, e totuşi format tot după modelul colindatului de tip pagân: având de fapt origine comuna cu acesta. Astfel întâlnim:

         Colindele Domnului (În drum spre Vitleim, Nasterea Domnului, Vestirea Păstorilor, Închinarea Păstorilor, Pornirea Magilor după stea, Închinarea Magilor, Tăierea Pruncilor, Numele Domnului, Patimile Domnului, Vânzarea şi Răstignirea , Coborârea de pe Cruce);
Colindele Sfinţilor (Colindul Craciunului, Sf. Vasile, Sf. Nicolae, Sf. Ion, etc.);
Colindele Omului (Colind de copil mic, de fata mare, de flacau, colindul omului bogat si milostiv, colind de preot, de cioban, de vânator, de pescari, de marinari, colind de viteaz, de familie, de însuratel, etc.)
         Creatorii acestor producţii populare sunt diferiţi, după cum diferit este şi felul colindului:
pentru cele religioase de nuanţa creştina putem socoti ca făuritorii sunt preoţii, călugării şi cântăreţii bisericeşti, dascălii şi diecii, fiindca ei erau cunoscători ai Evangheliilor şi ai Vieţilor Sfinţilor. Cât priveşte pe cele profane, ca autori definim pe anonimii creatori talentaţi care au faurit poezia populară. Peste această creaţie iniţială s-a suprapus prelucrarea veac de veac şi an de an în obiceiurile şi datinile strămoşeşti, la marile sărbători de iarnă.
         Steaua

         De la Craciun şi pâna la Bobotează copiii umblă cu steaua, un obicei vechi ce se întâlneşte la toate popoarele creştine.
Acest obicei vrea să amintească steaua care a vestit naşterea lui Isus şi i-a călăuzit pe cei trei magi.
         Cântecele despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievală a Bisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţa Calvina şi multe din ele, chiar din tradiţiile locale. Micul cor al stelarilor, care intră în casă în zilele Crăcinului, cânta versuri religiose despre naşterea lui Isus: "Steaua sus răsare"; "În oraşul Vitleem"; "La nunta ce s-a întâmplat"; "Trei crai de la rasarit".

BIBLIOGRAFIE
1.Mică enciclopedie de tradiţii româneşti,Ion Ghinoiu, Ed.Enciclopedică, 2001
2. Sărbători şi obiceiuri , C.Brăiloiu,Ed. Enciclopedică, 2002
3.Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun, M.Mitroi, Ed. Autorul,2004


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu