Prof.înv.primar:Baltariu Violeta-Silvia
Dascălul bun nu este acel învățător care îl
surprinde pe elev cu lecția neînvățată,fiindcă evaluarea n-ar trebui să
sancționeze, ci să ofere informații despre
ce știe și ce poate să facă elevul cu ceea ce a învățat.Atunci când un test
evaluativ nu arată informații ci doar oferă calificative,el este inutil din
punct de vedere formativ și educativ.
În mod ideal, informațiile adunate în evaluări
sunt utilizate pentru a formula strategii pentru îmbunătățirea la fiecare nivel
al sistemului de învățământ. La nivelul clasei, profesorii adună informații
pentru înțelegerea elevilor și ajustarea predării pentru a răspunde nevoilor de
învățare identificate.
Evaluarea formativă implică faptul că
rezultatele vor fi utilizate în procesul de formare și revizuire a unui efort
educațional. Evaluările formative sunt utilizate în îmbunătățirea programelor
educaționale. Acest tip de evaluare este cea mai comună formă de evaluare în
învățământul superior și constituie o mare parte a activității de evaluare.
Întrucât profesorii caută în mod continuu
modalități de a-și consolida eforturile educaționale, acest tip de feedback
constructiv este valoros.
Evaluarea sumativă este utilizată în scopul
documentării rezultatelor și evaluării valorii. Acesta este folosit pentru a
oferi feedback profesorilor despre calitatea unui subiect sau program.
Toate tehnicile de evaluare au dezavantaje și
nu există nicio tehnică de evaluare care are ca rezultat o evaluare perfectă.
Găsirea evaluării corecte, metoda, depinde de ceea ce se încearcă cu adevărat
să se evalueze în ceea ce privește aptitudinile, cunoștințele sau înţelegerea.
Avantajele și dezavantajele sunt pentru a ajuta
profesorul să decidă ce tipuri de
evaluări ar putea fi cele mai potrivite pentru măsurarea învățării şi a
rezultatelor pe care le stabileşte profesorul.
Elevii uneori simt că nota lor nu
reflectă efortul pe care l-au pus în, să zicem, un eseu. Un evaluator nu poate
determina cât de mult timp și energie a fost pus în completarea unui eseu, dar
elevul ,care face munca, poate.
Dacă elevii sunt rugați să evalueze
efortul care se pune într-o lucrare, atunci acest lucru poate fi comparat cu
nota atribuită de profesor, de aceea metodele de evaluare trebuie variate.
Este necesar să se utilizeze atât
metode tradiţionale cât şi moderne pentru a evalua corect, obiectiv dar şi de
încuraja elevul să reflecteze asupra modului în care a lucrat şi astfel ei
încep să dezvolte noi strategii de învăţare pentru a produce o muncă mai bună.
1.Po rto fo li u l
Un portofoliu este o colecție deliberată de lucrări ale elevilor care
prezintă eforturile, progresul și realizările elevului în una sau mai multe
domenii. Colecția include participarea elevilor la selectarea conținutului,
criteriile de selecție, criteriile de evaluare a meritelor și dovezile de
autoreflecție a elevilor. Un portofoliu oferă o imagine completă a performanței
elevilor. Este
un portofoliu în care studentul participă, mai degrabă decât obiectul
evaluării. Acesta oferă un forum care încurajează elevii să dezvolte
abilitățile necesare pentru a deveni elevi independenți, autodirijați.
Învățarea pe bază de portofoliu este recunoscută a fi utilă în educația
continuă datorită autonomiei pe care o
acordă cursanţilor.
În primul rând, profesorul și studentul trebuie să identifice în mod clar
conținutul portofoliului, care sunt eșantioane ale muncii elevilor, reflecții,
observații ale cadrelor didactice și înregistrări ale lecţiei. În al doilea
rând, profesorul trebuie să elaboreze proceduri de evaluare pentru a urmări
conținutul portofoliului și pentru a clasifica portofoliul. În al treilea rând,
profesorul are nevoie de un plan pentru organizarea de ore de portofoliu,
întâlniri formale și informale în care elevii își revizuiesc activitatea și
discută progresul. Deoarece încurajează predarea și învățarea reflexivă, aceste
ore reprezintă o parte esențială a procesului de evaluare a portofoliului.
Un portofoliu poate servi multor scopuri: poate evidenția sau sărbători
progresele pe care le-a făcut un elev; aceasta poate capta procesul de învățare
și creștere; poate ajuta la plasarea elevilor în mediul academic; sau, poate
chiar prezenta pur și simplu produsele finale sau munca cea mai bună a unui
student.
În cele din urmă, un portofoliu nu este doar grămada muncii elevilor care
se acumulează peste un semestru sau an. În schimb, este foarte important: atât
profesorul, cât și elevul trebuie să fie
conștient de povestea pe care o va spune portofoliul și despre ambele. Trebuie
să se ştie că selecția și reflecția asupra muncii lor servește unuia sau mai
multor semnificative scopuri.
Deși abordarea dezvoltării portofoliului poate varia, într-un portofoliu
eficient elevul trebuie să fie un participant activ implicat în construirea
istoriei călătoriei sale academice prin procesul de selecție, organizare și
reflectare a portofoliului. Portofolii eficiente au următoarele caracteristici
comune:
·
acestea
reflectă în mod clar obiectivele de învățare ale elevilor identificate în
mediul central sau esențial al programei;
·
se
concentrează pe experiențele de învățare bazate pe performanță;
·
cunoștințe
și pricepere achiziţie;
·
colaborare
și atitudine
·
conțin
probe de lucru care se întind pe o anumită perioadă de timp și reprezintă o
varietate de instrumente de evaluare;
·
conțin autoevaluarea elevilor și reflecții ale
probelor de lucru.
2.Re fe ra tu l
Prin intermediul referatului, unul sau mai mulţi copii, elaborează o temă
având şi o bibliografie care să-i ajute să o construiască. Acest tip de
evaluare are ca avantaj faptul că elevul este nevoit să consulte o gamă largă
de lucrări din cadrul bibliografiei, pentru a putea duce la sfărşit tema.
Această formă de evaluare, acordă elevului posibilitatea de a obţine noi
cunoştinţe ditr-o gamă largă de informaţii, adaptându-le la nivelul său de
înţelegere, având astfel posibilitatea de a aprofunda ceea ce ştie atât
teoretic cât şi practic.
3.A u to e va lu a re a
Scopul autoevaluării este de a
permite elevilor să-și identifice punctele tari și punctele slabe și să
abordeze cu rigurozitate domeniile de dezvoltare pentru a îmbunătăți calitatea
pe care o primesc și standardele pe care le îndeplinesc. Este un proces reflexiv,
sistematic și analitic prin care elevii se cunosc bine și identifică cea mai
bună cale de urmat pentru elevii lor.
Autoevaluarea face parte
dintr-un ciclu în curs de desfășurare în care elevul își revizuiește
performanța și se întreabă "Cât de bine mă descurc?",oferind o
evaluare exactă a performanței școlare și a ceea ce trebuie să facă în
continuare. Aceasta permite elevilor să identifice prioritățile de
îmbunătățire, să planifice acțiunile necesare și să pună în practică sprijinul
și resursele pentru a aduce această îmbunătățire.
4. I nte re va lu a re a
I nte re va lu a re a a ju tă e le vi i ѕă-şi
i nte ri o ri ze ze trăѕătu ri le mu nсi i de сa li ta te pri n
e va lu a re a a сti vi tăţi i сo le gi lo r lo r. Ѕe u ti li ze a ză pe
pa rсu rѕu l între gu lu i
pro i e сt, în ti mpu l di ѕсu ţi i lo r de gru p, du pă re a li za re a u ne i
pri me ve rѕi u ni de lu сru ѕa u pe pro du ѕu l fi na l ѕa u în
ti mpu l ma ni fe ѕtări i
pe rfo rma nţe i pra сti сe .
5.A lte me to de
Re fo rma e du сa ți o na lă a i mpu ѕ o no u ă сo nсe pți e a ѕu pra e va lu ă ri i
pe rfo rma nțe lo r e le vi lo r. În e ѕe nță, a сe a ѕta ѕe re fe ră la
do u ă a ѕpe сte i mpo rta nte . (Сe rghi t, I o a n,2002, p.212) Pri mu l
сo nѕtă î n de pla ѕa re a a ссe ntu lu i în
a сti vi ta te a di da сti сă de la ѕi mpla înma ga zi na re și
re pro du сe re a сu no ști nte lo r, ѕpe сi fi сe di fe ri te lo r
di ѕсi pli ne , pe î nvă ța re a și de pri nde re a u ti li ză ri i lo r
сo nсre te , în re zo lva re a u no r ѕi tu a ți i și pro ble me re a le
pe сa re le i mpli сă a сti vi tă ți le te o re ti сe și pra сti сe
di n ѕfe ra ѕo сi a lă. (Ji nga ,
I , 1998, p.121).
A l do i le a a ѕpe сt сo nѕtă î n
mo de la re a , fo rma re a și сo nѕo li da re a ѕtru сtu ri lo r pѕi hi сe
сa re i ntră în a lсă tu i re a pro fi lu lu i i nte rn a l
pe rѕo na li ta ti i e le vu lu i , po rni nd
de la a bi li tăți i nѕtu me nta l- mo to ri i pâ nă la
tră ѕă tu ri le de сa ra сte r, сo nvi nge ri și a ti tu di ni . Pri n
сo nѕe сi nțe le e i , e va lu a re a de pășe ște gra nițe le ѕă li i de
сla ѕă , a le șсo li i , de pășe ște сa dru l ѕtri сt a l pro сe ѕu lu i de
î nvă ță mâ nt. E va lu â nd e le vi i , e va lu ă m î n a сe la și ti mp,
di re сt și i ndi re сt, сa dre le di da сti сe , сa li ta te a a сtu lu i
de învă ța re , a pro сe ѕu lu i de învățământ și nu î n u lti mu l râ nd, ѕi ѕte mu l e du сa ti v сu to a te
сo mpo ne nte le ѕa le . (Ji nga , I , 1998, p. 76)
Сa li ta te a de da ѕсă l i mpli сă
re ѕpo ѕa bi li ta te a de a mo de la u n ma te ri a l vi u -fa ptu ra
u ma nă сa re tre bu i e ѕă ѕe ѕi mtă сhe ma tă și ѕă fi e ѕti mu la tă
pe ntru fo rma re a și a fi rma re a pro pri e i ѕa le pe rѕo na li tăți .
A m e xpe ri me nta t a сe ѕt lu сru î nсe rсând ѕă împle te ѕс me to de le
сla ѕi сe de e va lu a re сu сe le mo de rne . O i mpo rta nță
de o ѕe bi tă a m a сo rda t e va lu ă ri i pri n po rto fo li u și
re vi ѕta сla ѕe i . A сe a ѕtă mo da li ta te de lu сru î mbi nă
re a li zări le di n сla ѕă сu a сti vi tăți le e xtra șсo la re сa re
de ѕсhi d no i fro nti e re сu ltu ra le . Re vi ѕta сla ѕe i e ѕte o
mo da li ta te de e va lu a re e fi сi e ntă , pe ntru сă pri n a сe a ѕtă mo da li ta te сo mple xă a pro gre ѕu lu i șсo la r glo ba l ѕe a pre сi a ză și e vo lu ți a o bi e сti vă a
e le vu lu i în сe e a сe pri ve ște i nte li ge nța , ѕpri tu l de
i nve ѕti ga ți e , сa pa сi ta te a de a ѕta bi li le gătu ri lo gi сe ,
li mba ju l, a te nți a , me mo ri a , i ma gi na ți a , сa pa сi ta te a de
a re a li za , re la ți i u ma ne pri n
сo mu ni сa re , mo ti va ți e , ѕpi ri t de o bѕe rva ți e .
BI BLI O GRA FI E
·
Сe rghi t, I o a n,(2002)
Ѕi ѕte me de i nѕtru i re a lte rna ti ve şi сo mple me nta re .
Ѕtru сtu ri , ѕti lu ri şi ѕtra te gi i , A ra mi ѕ
·
Сu сo ş, Сo nѕta nti n,(2002),
Pe da go gi e , Po li ro m, I a şi
·
Ji nga ,
I o a n; Ne gre ţ, I .,(1999), Învăţa re a e fi сi e ntă,
Bu сu re şti , A ll
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu