AVANTAJE TIC PENTRU COPIII CU CERINTE SPECIALE

Inv. Iacob Oana






Omenirea se îndreaptă cu paşi rapizi spre societatea globală informaţională, ceea ce necesită adaptarea la noile tehnologii a tuturor sectoarelor de activitate. Un plus de atenţie trebuie acordat învăţământului, ca mijloc de pregătire, în special a tinerei generaţii, pentru a putea face faţă noilor cerinţe impuse de societate. 

Cadrele didactice care au acces la un calculator conectat la internet pot: 

■ să se informeze, să se documenteze ; 

■ să viziteze site-ul ministerului, inspectoratului pentru a fi la curent cu programele şcolare, cu metodologiile diverse elaborate, cu programele care se derulează şi la care pot participa, pot să-şi exprime părerea pe forumul dedicat lor; 

■ să comunice cu colegi din alte şcoli, din alte ţări pe teme de interes comun; 

■ să se înscrie în forumuri de discuţii pe teme de interes şcolar; 

■ să acceseze materiale existente pe diverse medii de stocare (dischete, CD-uri); 

■ să descarce materiale interesante găsite pe internet pe care să le comenteze apoi cu colegii/elevii săi; 

■ să declanşeze desfăşurarea unor activităţi, unor aplicaţii ca urmare a ceea ce au descoperit interesant pe internet; 

■ să creeze o bibliotecă de: 

❍ CD-uri cu enciclopedii, accesibilă atât profesorilor cât şi elevilor; 

❍ CD-uri inscripţionate cu materiale didactice utile,selectate de-a lungul timpului de diverse cadre didactice din diverse surse pentru a putea fi folosite la clasă; 

❍ CD-uri cu materiale didactice elaborate în timp de cadrele didactice, de elevii din şcoala pentru un schimb de experienţă cu participanţi (cadre didactice) din alte şcoli; 

Deschiderea către o uriaşă sursă de informare, aşa cum este Internet-ul, îl ajuta pe profesor: 

■ să privească materia pe care o predă sub diferite aspecte; 

■ să descopere feţe diferite ale aceleiaşi teme; 

■ să aleagă din multitudinea de modalităţi de abordare a acesteia pe aceea pe care o consideră potrivită pentru scopul propus în actul didactic; 

■ să manifeste deschidere, flexibilitate în modul de abordare a materiei pe care o predă; 

■ să se adaptaze uşor la nou; 

Altfel spus, posibilităţile de informare, prelucrare şi stocare pe care le oferă calculatorul, constituie oportunităţi de ameliorare a actului didactic. Pe de o parte, calculatorul incită la permanenta reconfigurare a imaginii pe care o avem despre domeniile cunoaşterii – accesarea de surse diverse de informaţii ne dă nu numai un plus de cunoaştere în termeni cantitativi (aflăm mai multe despre subiectul x!), dar şi în termeni calitativi (privim subiectul x din mai multe perspective!). Pe de altă parte expunerea la acest demers de informare conduce la noi idei pentru practica didactică. Astfel învăţatorul / profesorul este mai bine pregătit atât în specialitate cât si metodologic. Avantaj elevii! 

Tehnologia Informaţională şi de Comunicare este denumirea pentru un ansamblu de instrumente şi resurse tehnologice utilizate pentru a comunica şi pentru a crea,a difuza,a stoca şi gestiona informaţia destinată procesului educativ. 

Pentru educarea acestor copii profesorii trebuie să utilizeze metode şi tehnici speciale pentru a găsi modalităţi noi,inovatoare,de recuperare a deficienţelor şi de formare a stimulilor motivaţionali corecţi.În aceste situaţii calculatorul poate deveni un instrument indispensabil.Copiii cu activitate cognitivă scăzută reţin foarte bine ceea ce îi interesează,ceea ce are un ecou emoţional.Calculatorul le trezeşte un interes constant şi dorinţa de a-l folosi în primul rând pentru jocuri.Pentru a face acest lucru,ei trebuie să înveţe să efectueze lucruri elementare cum ar fi utilizarea mouse-ului şi a tastaturii. 

Utilizarea calculatorului în procesul de predare-învăţare la copii cu dizabilităţi rezolvă două probleme: 

■copiii îşi dezvoltă o motivaţie bună pentru activităţi de învăţare; 

■copiii învaţă să lucreze la un calculator,ceea ce ulterior le va facilita integrarea socială; 

În procesul instructiv-educativ al copiilor cu CES calculatorul poate fi folosit prin: 

■jocuri educative şi didactice pentru dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor de bază; 

■utilizarea Microsoft Word; 

■utilizarea jocurilor educative pentru consolidarea cunoştinţelor despre calculator. 

Jocurile educative sunt foarte populare în rândul copiilor.Acestea sunt bine exrimate,viu colorate,personajele se mişcă şi vorbesc.Sarcinile propuse copiilor,de obicei, sunt împărţite în funcţie de tematică, sunt adaptate la vârstă şi au un nivel diferit de complexitate. Singurul neajuns al acestor jocuri este imposibilitatea de schimbare a conţinuturilor, de adaptare la tema dorită de profesor. Folosind aceste jocuri copiii îşi dezvoltă coordonarea manuală (trebuie să folosească mouse-ul şi tastatura), atenţia vizuală şi auditivă, memoria şi formează premisele motivaţionale. 

În condiţiile abordării educaţiei incluzive este necesară o astfel de organizare a procesului de învăţare care să corespundă nivelului programelor şcolare şi caracteristicilor individuale ale copiilor cu CES. Scopul metodelor este de a face copilul să adopte o poziţie activă, de se exprima ca un subiect al activităţii de învăţare. 

TIC permite diminuarea defectelor de auz, vedere, motrice şi a celor ale activităţii verbale. Programele de calculator adaptate specificului fiecărei deficienţe sunt uşor de utilizat şi vor permite copiilor să studieze cu plăcere. Introducerea şi utilizarea noilor tehnologii informaţionale şi de comunicare pentru învăţământul la distanţă (resurse educaţionale online, proiecte e-learning, chat-uri, forumuri, informaţii audio şi video în format electronic) va spori considerabil adaptarea educaţională şi socială a copiilor cu dizabilităţi. 

Astfel, utilizarea tehnologiei informatice în procesul de predare - învăţare le permite copiilor cu dizabilităţi să se simtă încrezători, ajutându-i să se adapteze la cerinţele şcolii, contribuie la socializarea lor, permite învăţarea competenţelor de bază pentru o viitoare profesie. 

Lumea elevilor noştri este din ce în ce mai bine conturată de abilităţilor lor de a comunica, de a achiziţiona informaţii, de a accesa şi de a manipula aceste informaţii folosind calculatorul, de a răspunde creativ la tehnologiile noi. 

Folosirea TIC în cadrul lecţiilor nu implică neapărat schimbarea metodelor de predare şi obţinerea rezultatelor diferite, ci, mai degrabă, folosirea metodelor potrivite. 

Atât importanţa, cât şi dificultăţile pe care le implică integrarea tehnologiei informaţiei şi comunicării în procesul de predare – învăţare în zilele noastre sunt indiscutabile, cu atât mai mult cu cât se aşteaptă de la sistemul de învăţământ să pregătească elevii pentru folosirea eficientă a calculatoarelor în viaţa de zi cu zi. Aceste abilităţi nu sunt dezvoltate neapărat separat, ci pot fi integrate în actul educativ, fiind dobândite în timp şi folosite ca instrument de învăţare. 

Integrarea TIC în lecţii îi oferă elevului posibilitatea de a deţine controlul accesului la resursele electronice şi de a face propria selecţie a informaţiei; de asemenea, sintetizarea informaţiilor din mai multe surse va contribui la dezvoltarea capacităţii de a selecta, de a compara şi de a combina cele mai bune dintre acestea. 

Lecţiile care integrează şi tehnologia informaţiei şi comunicării vor implica elevii prin metode care nu erau posibile înainte de apariţia calculatoarelor, pot facilita progresul şcolar, pot crea noi posibilităţi de învăţare şi extind interacţiunea în cadrul comunităţilor locale şi globale. 

În etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre tehnologiile informaţionale sunt aplicate cu succes în diferite domenii ale activităţii omului,inclusiv în activitatea de recuperare/educare a copiilor cu CES.Calculatorul este un instrument unic de individualizare şi ameliorare a procesului de învăţare,ceea ce este deosebit de necesar în lucrul cu aceşti copii. 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu