Rolul cursurilor de formare profesională în perfecționarea cadrelor didactice




Prof. Mihaela Pînzaru
Școala Gimnazială ”Octav Băncilă” Corni

Motto: ”Dacă vrem să fim fericiți, trebuie să plătim un preț pentru aceasta. Prețul fericirii noastre: să ne dăruim pe noi înșine, nici mai mult, nici mai puțin.” (Phil Bosmans, Cuvinte pentru a fi om)
De multe ori ajungem să ne simțim obosiți, încărcați de frustrare, hotărâm să schimbăm ceva, dar apoi realizăm că nu puiem, că suntem atașați, implicați, că ne pasă cu adevărat de elevii noștri, de ceea ce facem pentru și împreună cu ei, că trebuie să continuăm să fim noi, să fim mai buni zi de zi, că orice victorie – cât de mică – este un adevărat succes, un pas înainte, că pic cu pic se face strop, că fără transpirație, sacrificii și pasiune nu vom ajunge să ne vedem visul împlinit.
Suntem unici. Oricât am încerca să copiem modele, să fim la fel ca alții, ceea ce ne individualizează sunt trăirile, dăruirea față de ceea ce facem, scopurile și modul în care acționăm, determinate de spațiu, timp și locație, căci niciun grup nu seamănă cu altul. Același conținut e receptat diferit, deci abordarea trebuie să fie diferită, în funcție de cerințele societății de mâine. Fiecare cadru didactic își construiește o viziune teoretică asupra procesului educațional, la nivelul gândirii și practicii actuale. Perspectivele merg de la o viziune locală spre una globală, principiile rămânând ca note definitorii ale societății bazate pe cunoaștere:
·         să învățăm să trăim împreună;
·         să învățăm să știm;
·         să învățăm să facem;
·         să învățăm să fim.
Philippe Perrenoud considera că evoluția sistemelor educative spre dezvoltarea competențelor este foarte de dificilă deoarece presupune transformări radicale în programe, didactică, evaluare, în instituții, precum și în profesia de educator. Disciplina limba și literatura română are ca scop al integrării TIC îmbunătățirea și restructurarea modului de predare – învăţare - evaluare, prin adaptarea curriculumului la cerinţele societăţii informatizate, prin abordări noi şi creative, prin dezvoltarea deprinderilor cognitive, practice şi sociale, și prin valorificarea acestora într-un nou context educaţional. Este necesar ca toți profesorii să fie pregătiți să desfășoare acest tip de activități deoarece tehnologia le oferă elevilor posibilitatea să devină capabili să utilizeze tehnologia informației și comunicării, să caute, să analizeze și să evalueze informații, să comunice, să colaboreze, să utilizeze în mod creativ și eficient informațiile specifice.
Alinierea la competenţele-cheie europene  a competenţelor generale se regăsește în programa de limba și literatura română pentru gimnaziu și oferă profesorilor numeroase beneficii în privința proiectării activităților didactice, diversificând strategiile didactice în vederea dezvoltării relațiilor interpersonale și a evaluării rezultatelor elevilor. Aceștia pot utiliza, în cadrul disciplinei,  resurse diversificate, care să stimuleze achiziționarea de cunoștințe și formarea unor deprinderi, în așa fel încât procesul educativ să fie ameliorat.
Câteva oportunități pentru cadrul didactic care utilizează TIC la limba și literatura română, precum și o listă cu limite și riscuri ar putea fi:

oportunități
limite și riscuri
ale utilizării TIC la limba și literatura română
ü  Oferă acces rapid și facil la resurse informa-ționale din afara clasei, școlii, disciplinei;
ü  Facilitează schimbul de experiență între cadre didactice prin postarea de materiale didactice și exemple de bună practică pe site-uri pentru profesori;
ü  Activitatea de căutare a surselor de informații stimulează curiozitatea, explorarea, cercetarea, studiul individual, învățarea prin descoperire;
ü  Stimulează creativitatea în organizarea de-mersului didactic plecând de la un alt model;
ü  Posibilitatea evaluării interactive prin aplica-rea de teste grilă, secvențe sau teste interactive
ü  Crește gradul de obiectivitate a evaluării prin diversificarea strategiilor și procedeelor de evaluare;
    Copierea și preluarea fără particularizare a unor materiale duc la eșec în organizarea propriului demers didactic;
    Utilizarea inadecvată a sistemelor informatice creează premisele unor posibile pierderi – lectura clasică, analiza și lucrul cu/pe text sunt adesea înlocuite;
    Facilitează frauda intelectuală;
    Scade creativitatea prin utilizarea excesivă a modelelor preluate;
    Crește riscul de șablonizare a proiectării didactice;
    Suprasolicitarea ochilor și a coloanei;

Pentru reușita unei lecții utilizând TIC este bine ca profesorul să evalueze anterior cunoștințele de operare ale elevilor, prin desfășurarea unor lecții speciale sau solicitarea rezolvării unor sarcini de lucru în cadrul laboratorului de informatică, deoarece am constatat că elevii știu să acceseze site-uri de socializare, dar nu știu să construiască un document Word, să scrie cu diacritice, să copieze, să modifice, să ajusteze imagini, să creeze tabele în Word sau Excel, să insereze, să șteargă sau să adauge coloane și rânduri, să așeze textul în pagină respectând indicații legate de margini, font, aliniere. Probleme intervin și atunci când li se solicită să își creeze un cont, să atașeze fișiere unui mesaj, să construiască afișe, pliante, diplome, cărți de vizită, orare, scheme gramaticale, prezentări sau alte tipuri de documente în aplicații noi.
Participarea la cursul de formare ”Competenţe-cheie TIC în curriculum şcolar la disciplina limba şi literatura română” desfășurat la Botoșani în perioada martie-mai 2012 a constituit pentru mine o sursă valoroasă de informații pe care le-am valorificat apoi la clasă, urmărind și propunerile de intervenție în programele școlare, care cuprindeau, pe lângă competențele specifice și unitățile de conținut de la fiecare clasă de gimnaziu și aplicații specifice sistemelor de operare sau multimedia, precum: Notepad, Wordpad, Publisher, Paint, Bubble, Prezi, Wikispaces, Windows Moviemaker, Glogster, Picasa, Walwisher, etc.
În acest mod am ajuns la proiectarea unei unități de  învățare la clasa a VII-a, în cadrul căreia am integrat instrumente TIC variate, elevii fiind încântați de felul în care au fost solicitați să lucreze individual și în echipe, de modalitatea de evaluare aleasă – testul grilă alternat cu sarcini de lucru clasice:

Proiectul unității de învățare: Balada cultă
Conţinuturi
C.S.
Activităţi de învăţare
Resurse
Evaluare
Timp
Materiale didactice
Instrumente TIC utilizate
Forme de organizare
 Paşa Hassan, de George Coşbuc
Descifrarea textului
♦ noțiuni de vocabular
♦ topica
♦ forma poeziei – elemente de versificație
Momentul ortografic

3.3.
3.4.
4.2.
·         Prezentarea, de către elevi, a biografiei scriitorului, în urma consultării portofoliilor de lectură sau a unor site-uri de documentare
·         Lectura textului în Prezentare Power Point
1 h

vol. Ostașii noștri de George Coșbuc
Manualul
Laptop
Videoproiector
Prezentare Power Point a textului
Portofoliul de lectură/
 site-uri de documen-tare utile elevilor Excel/ Wikispaces
Activitate individuală
Activitate frontală
Tehnica
întrebărilor şi a
răspunsurilor
Evaluare
formativă

Lecție în AEL – caracterizarea personajelor, antiteza, hiperbola, balada cultă
Momentul ortografic
1.3.
1.4.
3.3.
4.1.
4.3.
4.5.
·         exerciții de teorie literară cu aplicație pe textul dat ;
·         ex. de identificare a unor procedee de expresivitate artistică și de explicare a rolului lor în text;
·         vizionarea a două secvențe din filmul Mihai Viteazul, regia Sergiu Nicolaescu ;
1 h

Manualul
Soft educațional utilizând Edu Integrator în platforma AeL
Activitate frontală
Observarea sistematică
Muncă independentă
Aprecierea răspunsurilor

Adverbul
♦ actualizarea    
   cunoştinţelor
♦ adverbe relative,    
   interogative şi
   nehotărâte
♦ adverbe pronominale
Momentul ortografic
4.4
3.3
2.3
·         exerciții de identificare a adverbelor în contexte diverse;
·         exerciții de aplicare corectă a algoritmului analizei gramaticale;
·         exerciții de construcţie a unui text pe baza cerinţelor date;
1 h

Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Test interactiv în Power Point
Activitate în grupe, frontală, individuală

Observarea sistematică
Grila de evaluare

Prepoziţia
¨       actualizarea cunoştinţelor
¨       regimul cazual al prepoziţiei
¨       locuţiunea prepoziţională
Momentul ortografic
4.4
3.3
2.3
·         exerciții de utilizare a părţilor de vorbire neflexibile;
·         exerciții de identificare a prepoziţiilor specifice cazurilor Ac., G., D.;

1 h



Manualul
Prezentare Power Point sau  Bubble făcută de elevi
Laptop
Videoproiector
Testul interactiv
Activitate în grupe, frontală, individuală

Test cu itemi cu răspunsuri duale
Aprecierea răspunsurilor
Conjuncţia
¨       actualizarea cunoştinţelor
¨       locuţiunea conjuncţională
Momentul ortografic
4.4
3.3
2.3
·         exerciții de utilizare a părţi-lor de vorbire neflexibile;
·         exerciții de construcţie a unor enunţuri pe baza raporturilor de coordonare şi de subordonare;

1 h

Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Testul interactiv în Power Point
Activitate independentă cu evaluare imediată
Test cu itemi
obiectivi
Observarea sistematică
Interjecţia
¨       actualizarea cunoştinţelor
¨       funcţiile sintactice ale interjecţiei
Momentul ortografic
4.4
3.3
2.3
·         exerciții de utilizare a părţi-lor de vorbire neflexibile;
·         exerciții de utilizare expresivă a limbii;
·         exerciții de identificare a funcţiilor sintactice ale interjecţiei;

1 h


Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Testul interactiv sau Bubble
Activitate frontală
Activitate individuală
Muncă independentă
Exerciții – părțile de vorbire neflexibile
Momentul ortografic
4.2.
4.4.
3.3.
·         exerciţii constructive;
·         exerciţii de analiză morfo-sintactică;

1 h


Laboratorul de informatică
Testul grilă (Test For SchoolBoy)
Fișe de lucru
Activitate individuală
Evaluare formativă
Textul argumentativ
cum citim un text argumentativ
cum realizăm un text argumentativ
argumentarea
Momentul ortografic

1.5.
2.1.
2.2.
2.3.
2.5.
4.5.
·         exerciții de construire a unor argumente pe baza unor cerinţe date;
·         exerciţii de susţinere a unui punct de vedere;
·         exerciții de utilizare expresivă a limbii;
·         realizarea unor materiale în Publisher/Glogster/Prezi despre textul argumentativ;


1 h
manualul
Fișe de lucru
Publisher/ Glogster / Prezi
Activitate pe grupe cu evaluare imediată
Observarea sistematică
Aprecierea răspunsurilor fiecărei grupe



În loc de concluzie…
Nimeni nu se naște învățat. Dacă îți dorești cu adevărat să fii mai bun, niciodată nu e prea târziu. Învață de la alții, împreună cu ei, primește și oferă, acceptă criticile constructive, implică-te!
Bibliografie:
Dumitriu Lupan, Nuşa, coordonator, Suport de curs Competenţe-cheie TIC în curriculum şcolar -  
                                      disciplina limba şi literatura română
Perrenoud, Philippe, Construire des compétences dès l'école, Paris, ESF éditeur, 1997

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu