Prof.
Mihaela Pînzaru
Școala
Gimnazială ”Octav Băncilă” Corni
Motto: ”Dacă
vrem să fim fericiți, trebuie să plătim un preț pentru aceasta. Prețul
fericirii noastre: să ne dăruim pe noi înșine, nici mai mult, nici mai puțin.” (Phil
Bosmans, Cuvinte pentru a fi om)
De
multe ori ajungem să ne simțim obosiți, încărcați de frustrare, hotărâm să
schimbăm ceva, dar apoi realizăm că nu puiem, că suntem atașați, implicați, că
ne pasă cu adevărat de elevii noștri, de ceea ce facem pentru și împreună cu
ei, că trebuie să continuăm să fim noi, să fim mai buni zi de zi, că orice victorie
– cât de mică – este un adevărat succes, un pas înainte, că pic cu pic se face
strop, că fără transpirație, sacrificii și pasiune nu vom ajunge să ne vedem
visul împlinit.
Suntem
unici. Oricât am încerca să copiem modele, să fim la fel ca alții, ceea ce ne
individualizează sunt trăirile, dăruirea față de ceea ce facem, scopurile și
modul în care acționăm, determinate de spațiu, timp și locație, căci niciun
grup nu seamănă cu altul. Același conținut e receptat diferit, deci abordarea
trebuie să fie diferită, în funcție de cerințele societății de mâine. Fiecare
cadru didactic își construiește o viziune teoretică asupra procesului
educațional, la nivelul gândirii și practicii actuale. Perspectivele merg de la
o viziune locală spre una globală, principiile rămânând ca note definitorii ale
societății bazate pe cunoaștere:
·
să învățăm să trăim împreună;
·
să învățăm să știm;
·
să învățăm să facem;
·
să învățăm să fim.
Philippe
Perrenoud considera că evoluția sistemelor educative spre dezvoltarea
competențelor este foarte de dificilă deoarece presupune transformări radicale
în programe, didactică, evaluare, în instituții, precum și în profesia de
educator. Disciplina limba și literatura română are ca scop al integrării TIC
îmbunătățirea și restructurarea modului de predare – învăţare - evaluare, prin adaptarea curriculumului
la cerinţele societăţii informatizate, prin abordări noi şi creative, prin dezvoltarea deprinderilor cognitive,
practice şi sociale, și prin
valorificarea acestora într-un nou context
educaţional. Este necesar ca
toți profesorii să fie pregătiți să desfășoare acest tip de activități deoarece
tehnologia le oferă elevilor posibilitatea să devină capabili să utilizeze
tehnologia informației și comunicării, să caute, să analizeze și să evalueze
informații, să comunice, să colaboreze, să utilizeze în mod creativ și eficient
informațiile specifice.
Alinierea
la competenţele-cheie europene a competenţelor generale se regăsește în programa de limba și
literatura română pentru gimnaziu și oferă profesorilor numeroase beneficii în
privința proiectării activităților didactice, diversificând strategiile
didactice în vederea dezvoltării relațiilor interpersonale și a evaluării
rezultatelor elevilor. Aceștia pot utiliza, în cadrul disciplinei, resurse diversificate, care să stimuleze
achiziționarea de cunoștințe și formarea unor deprinderi, în așa fel încât
procesul educativ să fie ameliorat.
Câteva
oportunități pentru cadrul didactic care utilizează TIC la limba și literatura
română, precum și o listă cu limite și riscuri ar putea fi:
oportunități
|
limite și
riscuri
|
ale utilizării
TIC la limba și literatura română
|
|
ü
Oferă acces rapid și facil la resurse
informa-ționale din afara clasei, școlii, disciplinei;
ü
Facilitează schimbul de experiență
între cadre didactice prin postarea de materiale didactice și exemple de bună
practică pe site-uri pentru profesori;
ü
Activitatea de căutare a surselor de
informații stimulează curiozitatea, explorarea, cercetarea, studiul individual,
învățarea prin descoperire;
ü
Stimulează creativitatea în
organizarea de-mersului didactic plecând de la un alt model;
ü
Posibilitatea evaluării interactive
prin aplica-rea de teste grilă, secvențe sau teste interactive
ü
Crește gradul de obiectivitate a
evaluării prin diversificarea strategiilor și procedeelor de evaluare;
|
▼
Copierea și preluarea fără
particularizare a unor materiale duc la eșec în organizarea propriului demers
didactic;
▼
Utilizarea inadecvată a sistemelor
informatice creează premisele unor posibile pierderi – lectura clasică,
analiza și lucrul cu/pe text sunt adesea înlocuite;
▼
Facilitează frauda intelectuală;
▼
Scade creativitatea prin utilizarea
excesivă a modelelor preluate;
▼
Crește riscul de șablonizare a
proiectării didactice;
▼
Suprasolicitarea ochilor și a
coloanei;
|
Pentru
reușita unei lecții utilizând TIC este bine ca profesorul să evalueze anterior
cunoștințele de operare ale elevilor, prin desfășurarea unor lecții speciale sau
solicitarea rezolvării unor sarcini de lucru în cadrul laboratorului de
informatică, deoarece am constatat că elevii știu să acceseze site-uri de
socializare, dar nu știu să construiască un document Word, să scrie cu diacritice,
să copieze, să modifice, să ajusteze imagini, să creeze tabele în Word sau
Excel, să insereze, să șteargă sau să adauge coloane și rânduri, să așeze
textul în pagină respectând indicații legate de margini, font, aliniere. Probleme
intervin și atunci când li se solicită să își creeze un cont, să atașeze
fișiere unui mesaj, să construiască afișe, pliante, diplome, cărți de vizită,
orare, scheme gramaticale, prezentări sau alte tipuri de documente în aplicații
noi.
Participarea
la cursul de formare ”Competenţe-cheie TIC în curriculum şcolar la disciplina
limba şi literatura română” desfășurat la Botoșani în perioada martie-mai 2012
a constituit pentru mine o sursă valoroasă de informații pe care le-am
valorificat apoi la clasă, urmărind și propunerile de intervenție în programele
școlare, care cuprindeau, pe lângă competențele specifice și unitățile de
conținut de la fiecare clasă de gimnaziu și aplicații specifice sistemelor de
operare sau multimedia, precum: Notepad, Wordpad, Publisher, Paint, Bubble,
Prezi, Wikispaces, Windows Moviemaker, Glogster, Picasa, Walwisher, etc.
În acest mod am ajuns la proiectarea unei unități de învățare la clasa a VII-a, în cadrul căreia
am integrat instrumente TIC variate, elevii fiind încântați de felul în care au
fost solicitați să lucreze individual și în echipe, de modalitatea de evaluare
aleasă – testul grilă alternat cu sarcini de lucru clasice:
Proiectul unității de învățare: Balada cultă
Conţinuturi
|
C.S.
|
Activităţi de învăţare
|
Resurse
|
Evaluare
|
||
Timp
|
Materiale didactice
Instrumente TIC utilizate
|
Forme de organizare
|
||||
Paşa Hassan, de George Coşbuc
Descifrarea
textului
♦
noțiuni de vocabular
♦ topica
♦ forma poeziei – elemente de versificație
Momentul ortografic
|
3.3.
3.4.
4.2.
|
·
Prezentarea, de
către elevi, a biografiei scriitorului, în urma consultării portofoliilor de
lectură sau a unor site-uri de documentare
·
Lectura textului
în Prezentare Power Point
|
1 h
|
vol. Ostașii noștri de George Coșbuc
Manualul
Laptop
Videoproiector
Prezentare Power Point a textului
Portofoliul de lectură/
site-uri de documen-tare utile elevilor Excel/ Wikispaces
|
Activitate individuală
Activitate frontală
|
Tehnica
întrebărilor şi a
răspunsurilor
Evaluare
formativă
|
Lecție în AEL – caracterizarea
personajelor, antiteza, hiperbola, balada cultă
Momentul ortografic
|
1.3.
1.4.
3.3.
4.1.
4.3.
4.5.
|
·
exerciții de teorie
literară cu aplicație pe textul dat ;
·
ex. de
identificare a unor procedee de expresivitate artistică și de explicare a
rolului lor în text;
·
vizionarea a două secvențe
din filmul Mihai Viteazul, regia
Sergiu Nicolaescu ;
|
1 h
|
Manualul
Soft educațional
utilizând Edu
Integrator în platforma AeL
|
Activitate frontală
|
Observarea sistematică
Muncă independentă
Aprecierea
răspunsurilor
|
Adverbul
♦ actualizarea
cunoştinţelor
♦ adverbe relative,
interogative şi
nehotărâte
♦ adverbe pronominale
Momentul ortografic
|
4.4
3.3
2.3
|
·
exerciții de
identificare a adverbelor în contexte diverse;
·
exerciții de
aplicare corectă a algoritmului analizei gramaticale;
·
exerciții de
construcţie a unui text pe baza cerinţelor date;
|
1 h
|
Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Test interactiv în Power
Point
|
Activitate
în grupe, frontală, individuală
|
Observarea sistematică
Grila de
evaluare
|
Prepoziţia
¨ actualizarea cunoştinţelor
¨ regimul cazual al prepoziţiei
¨ locuţiunea prepoziţională
Momentul ortografic
|
4.4
3.3
2.3
|
·
exerciții de utilizare a părţilor de
vorbire neflexibile;
·
exerciții de
identificare a prepoziţiilor specifice cazurilor Ac., G., D.;
|
1 h
|
Manualul
Prezentare
Power Point sau Bubble făcută
de elevi
Laptop
Videoproiector
Testul
interactiv
|
Activitate
în grupe, frontală, individuală
|
Test cu itemi cu răspunsuri duale
Aprecierea răspunsurilor
|
Conjuncţia
¨ actualizarea cunoştinţelor
¨ locuţiunea conjuncţională
Momentul ortografic
|
4.4
3.3
2.3
|
·
exerciții de utilizare a părţi-lor de
vorbire neflexibile;
·
exerciții de
construcţie a unor enunţuri pe baza raporturilor de coordonare şi de
subordonare;
|
1 h
|
Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Testul interactiv în Power Point
|
Activitate independentă cu evaluare
imediată
|
Test cu itemi
obiectivi
Observarea sistematică
|
Interjecţia
¨ actualizarea cunoştinţelor
¨ funcţiile sintactice ale interjecţiei
Momentul ortografic
|
4.4
3.3
2.3
|
·
exerciții de utilizare a părţi-lor de
vorbire neflexibile;
·
exerciții de
utilizare expresivă a limbii;
·
exerciții de
identificare a funcţiilor sintactice ale interjecţiei;
|
1 h
|
Manualul
Fișe de lucru
Laptop
Videoproiector
Testul
interactiv sau Bubble
|
Activitate frontală
Activitate individuală
|
Muncă independentă
|
Exerciții – părțile de vorbire neflexibile
Momentul ortografic
|
4.2.
4.4.
3.3.
|
·
exerciţii constructive;
·
exerciţii
de analiză morfo-sintactică;
|
1 h
|
Laboratorul de informatică
Testul
grilă (Test For
SchoolBoy)
Fișe de lucru
|
Activitate individuală
|
Evaluare formativă
|
Textul argumentativ
♦ cum citim un
text argumentativ
♦ cum realizăm
un text argumentativ
♦ argumentarea
Momentul ortografic
|
1.5.
2.1.
2.2.
2.3.
2.5.
4.5.
|
·
exerciții de construire a unor
argumente pe baza unor cerinţe date;
·
exerciţii de
susţinere a unui punct de vedere;
·
exerciții de
utilizare expresivă a limbii;
·
realizarea
unor materiale în Publisher/Glogster/Prezi despre textul argumentativ;
|
1 h
|
manualul
Fișe de lucru
Publisher/ Glogster /
Prezi
|
Activitate pe grupe cu evaluare
imediată
|
Observarea sistematică
Aprecierea răspunsurilor fiecărei grupe
|
În loc de concluzie…
Nimeni nu se naște învățat. Dacă îți
dorești cu adevărat să fii mai bun, niciodată nu e prea târziu. Învață de la
alții, împreună cu ei, primește și oferă, acceptă criticile constructive, implică-te!
Bibliografie:
Dumitriu Lupan, Nuşa, coordonator, Suport de curs Competenţe-cheie
TIC în curriculum şcolar -
disciplina
limba şi literatura română
Perrenoud,
Philippe, Construire des compétences dès l'école, Paris, ESF éditeur,
1997
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu