STIMULAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR PRIN ACTIVITĂŢI EXTRACURRICULARE






                                                                                                             

Prin structură, obiective şi conţinut, educaţia trebuie să răspundă necontenit exigenţelor cerute de evoluţia realităţii naţionale şi internaţionale. Semnificaţia şi eficienţa actului educativ sunt date de disponibilitatea educaţiei de adaptare şi autoreglare faţă de cerinţele tot mai numeroase ale spaţiului social.
Cultivarea capacităţii creatoare a devenit o sarcină importantă a şcolilor contemporane, chiar dacă au existat şi poziţii sceptice care au susţinut că  învăţământul actual nu contribuie la dezvoltarea creativităţii, observându-se că el cultivă mai ales gândirea critică, disciplina, conformismul, incompatibile cu climatul de libertate favorabil imaginaţiei creatoare.
Creativitatea este un complex de însuşiri şi aptitudini psihice care în condiţii favorabile generează produse noi şi valoroase pentru societate.
Şcoala trebuie să stimuleze exprimarea potenţialului creativ al fiecărui copil, să încurajeze iniţiativele lui, ingeniozitatea şi curiozitatea, să favorizeze stabilirea unor  relaţii care să nu exagereze prin autoritate, să ofere ocazii  elevului de a lua singur decizii şi să stimuleze încrederea în sine, într-o atmosferă de comunicare liberă.
Activităţile şcolare chiar dacă urmăresc însuşirea de către elevi a unor cunoştinţe temeinice, a unor priceperi şi deprinderi, implicând în ansamblu o concepţie ştiinţifică despre lume şi viaţă şi chiar dacă duc la formarea şi dezvoltarea unei personalităţi creatoare, nu pot răspunde suficient dorinţei de cunoastere şi de creaţie - însuşiri caracteristice copiilor.
Modernizarea şi perfecţionarea procesului instructiv-educativ impun îmbinarea activităţii şcolare cu activităţi extracurriculare ce au numeroase valenţe formative. Desfăşurarea activităţilor şcolare şi extraşcolare permite şi manifestarea creativităţii de grup, a relaţiilor creative. În acest cadru şi educatorul îşi poate afirma spiritul novator, creativitatea didactică.
Activităţile extracurriculare sunt activităţi complementare activităţii de învăţare realizată la clasă, urmăresc lărgirea şi adâncirea informaţiei, cultivă interesul pentru diferite ramuri ale ştiinţei, atrag individul la viaţa socială, la folosirea timpului liber într-un mod plăcut şi util, orientează elevii către activităţi utile care să întregească educaţia şcolară, contribuind la formarea personalităţii. De aceea şcoala trebuie să fie deschisă spre  acest tip de activitate care îmbracă cele mai variate  forme.
Realizarea acestor activităţi presupune alegerea din timp a materialului de către cadrul didactic, abordarea creatoare a temelor de către acesta  şi, nu în ultimul rând, măiestrie pedagogică şi dragoste pentru copii.
Astfel de activităţi se deosebesc de cele şcolare prin varietatea formelor  şi a conţinutului, prin durata lor, prin metodele folosite, prin utilizarea unei forme specifice de verificare şi apreciere a rezultatelor şi prin raporturile de colaborare, de apropiere, de încredere şi de prietenie dintre cadrele didactice şi elevi.
Accepţiunea termenului are un sens foarte larg.
În sens restrâns, termenul se referă la toate manifestările organizate de şcoală, cu obiective educative şi recreative, care se desfăşoară în afara programului şcolar. Pot fi şi activităţi extraşcolare de masă - excursii, concursuri, spectacole, serbări etc.- sau activităţi extraşcolare în cercuri de elevi. În acest sens, termenul este echivalent cu educaţie extradidactică.
Activităţile extracurriculare  se desfăşoară sub forme variate, ca de exemplu: activităţi artistice, ştiinţifice, activităţi sportive, obşteşti, turistice ş.a.m.d. Astfel de activităţi oferă numeroase prilejuri de afirmare a elevilor, de  dezvoltare a personalităţii acestora, întrucât lumea actuală este stăpânită de televizor sau de calculator .
Activităţile turistice sunt activităţi extracurriculare cu o deosebită valoare formativă. Ele se pot realiza sub forma plimbărilor, excursiilor sau taberelor.
Astfel de activităţi asigură un contact direct cu obiectele şi fenomenele în condiţii naturale, ceea ce uşurează procesul formării reprezentărilor despre acestea şi ajută copiii în cadrul activităţilor organizate în şcoală. În acest sens, am organizat  excursii cu elevii la cetatea Sucevei, Cetatea Neamţului,mănăstirile din nordul Moldovei, obiective turistice din judeţ, etc.
Am constatat că  aceste activităţi au îmbogăţit cunoştinţele elevilor despre viaţa plantelor şi a animalelor, dar au încurajat şi exprimarea liberă a copiilor în afara clasei. S-a mai observat că ei  pot reprezenta cu mai multă creativitate realitatea atunci când desenează, modelează sau au de alcătuit scurte texte .
Serbarea este o manifestare festivă, cu program complex, prilejuită de sărbătorirea diferitelor evenimente de însemnătate naţională sau internaţională, de tradiţiile  şi obiceiurile statornicite în şcoală.
Serbarea şcolară este o activitate extracurriculară tradiţională, care are mari valenţe educative. Această activitate permite exprimarea activă nu numai a câtorva elevi mai talentaţi într-un domeniu sau altul, ci a unui număr cât mai mare de elevi, fiecare contribuind, în felul lui, la reuşita comună.
Am realizat astfel de acţiuni cu ocazia zilei de 1 Decembrie, a Crăciunului, a zilei de 8 Martie, a Zilei Europei sau la sfârşit de an şcolar, oferindu-le elevilor posibilitatea de a se exprima liber oral, în scris sau prin muzică.
Carnavalul este o manifestare veselă, antrenantă, plină de mişcare şi surprize. Am organizat carnavale cu ocazia sărbătorilor de iarnă, cu ocazia Zilei Pământului sau cu ocazia zilei de 1 Iunie. Participanţii au purtat costume întruchipând diverse personaje, iar jocul de rol  a stimulat imaginaţia elevilor. Element dominant al carnavalului a fost dansul, intercalat cu diverse forme de manifestări artistice. Elevii au avut posibilitatea de a se manifesta liber, atât în crearea costumului , cât şi în interpretarea/realizarea unor monologuri.
Concursurile sunt forme competiţionale de activitate extraşcolară, organizate pe diferite teme. Am organizat la nivel de şcoală concursuri de dans, de creaţii artistice, de desen, între clase paralele sau între clasele de nivel primar, dar am participat şi la Concursul Naţional de creaţie plastică ,,Roata anotimpurilor”, ediţia ,,Fantezii de toamnă” din judeţul Botoşani, prin care s-a stimulat dezvoltarea creativităţii elevilor.
Vizionarea spectacolelor, a filmelor, a diafilmelor sau a emisiunilor de televizor sunt forme de activităţi prin care elevul nu doar dobândeşte informaţii, ci este stimulat spre activităţi de pictură, dans ş.a.m.d. determinând astfel şi dezvoltarea creativităţii.
Activităţile extraşcolare au o mare valoare educativă întrucât realizarea lor se face şi din punct de vedere interdisciplinar. Astfel de activităţi am realizat în cadrul proiectului ,,Eminescu în suflet de copil”, marcat în final de o activitate comună, clasa a-IV-a cu clasa I, ce a presupus muncă în echipe combinate, dar şi în stimularea potenţialului creativ al copiilor prin organizarea şi derularea unor programe artistice sau a unor expoziţii cu lucrările elevilor. Dintre acţiunile ce au fost practici de succes în şcoală  aş enumera:
-realizarea unei expoziţii cu vânzare de diverse obiecte realizate de elevi;
-organizarea de serbări;
-activitatea de strângere şi de dăruire de fonduri şi de dulciuri pentru copiii devaforizaţi din comunitate;
-vizionarea diverselor materiale realizate în Power Point cu ajutorul video-proiectorului;
-participarea la concursuri desfăşurate în altă localitate;
-organizarea unor tombole;
-desfăşurarea unor concursuri sportive cu ocazia zilei de 1 Iunie;
-vizionarea unor piese de teatru la şcoală sau la Teatrul Vasilache- Botoşani.
Aceste acţiuni au determinat dezvoltarea creativităţii civice, artistice  şi a responsabilităţii faţă de problemele comunităţii.
În şcoala noastră, împreună cu profesorul de educaţie fizică s-au realizat şi activităţi extracurriculare sportive care să fie bazate pe practicarea liberă a unor forme de mişcare şi s-a constatat că elevii au fost interesaţi de aceste activităţi, manifestând o atitudine pozitivă pentru practicarea liberă a exerciţiilor de mişcare.
Cred că în orice şcoală cadrele didactice trebuie să  promoveze activităţile extracurriculare, stimulând astfel inventivitatea şi creativitatea elevului.
Am realizat activităţi extracurriculare programate şi proiectate din timp, diverse atât ca formă, cât şi conţinut, ce s-au desfăşurat în şcoală, în afara ei, în comunitate, folosind metode active şi stimulative pentru participarea elevilor.
Activitatea extracurriculară e o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând el, în primul rând, o atitudine creatoare, atât în  modul de realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii, asigurând astfel  o atmosferă relaxantă care să permită stimularea creativă a elevilor.
    Actul educativ şi instructiv se realizează prin alte forme, care se pot schimba în funcţie de valoarea randamentului final. Acţiunile sunt bine plănuite, încât posibilităţile finale sunt discutate în cel mai mic amănunt. Pentru ca, paradoxal, apoi să se permită schimbări care par mai potrivite în faza muncii concrete. Acest schimb de opinii, planuri şi idei duc la progresul conştient, provocat, influenţat şi permanent îmbunătăţit. Elevii sunt deprinşi să gândească şi să facă schimbări în mers, să se adapteze, să depăşească un eventual eşec prin căutarea alternativei potrivite.
            Consider că am oferit elevilor mei, colegilor, celorlalţi elevi, părinţilor, un cadru educativ şi instructiv în care fiecare persoană să poată oferi o realizare de calitate, să poată urmări şi prelua experienţe valoroase, să găsească şi să aleagă alternative potrivite.
             Apreciez acest simpozion, un bun prilej de cunoaştere a colegilor mei preocupaţi de a face ceva pentru învăţământ. Am nevoie de experienţa celor care s-au implicat mai mult sau mai bine. Sunt convinsă că alţii au avut bucuria de a savura succesul prin alte forme de activităţi inventate pentru a schimba calitatea învăţământului.
              În concluzie, cadrul didactic poate face multe pentru educarea spiritului creativ în cadrul activităţilor extracurriculare. Dar, se vede necesitatea de a modifica destul de mult modul de gândire, să evite critica în astfel de activităţi, să încurajeze elevii şi să realizeze un feed- back pozitiv.

BIBLIOGRAFIE:
1.Cosmovici, Andrei,  Iacob, Luminiţa coord. , ( 2008), Psihologie şcolară, Ed.Polirom, Iaşi
2.Ştefan, Mircea (2006), Lexicon pedagogic, Ed. Aramis, Bucureşti
3.Manolache, Anghel-coord. general (1979), Dicţionar de pedagogie, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
                  4.Revista învăţământ primar nr. 4 din 1998, Contribuţia activităţilor extraşcolare în optimizarea procesului de învăţământ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu