Prof. Ionescu Nicoleta Paula
Școala Gimnazială Nr. 3 Buzeni
Născut la 1 ianuarie 1926 în
localitatea Ismail, şi crescut de bunicii săi Mitrodora şi Teodor , Leonid Dimov
se bucură de o moştenire culturală genetică.
Studiază la Colegiul Sfântul Sava din Bucureşti iar apoi urmează studii
universitare diverse şi multiple ( filozofie, litere, biologie, matematică) dar
pe care le lasă neterminate, deoarece „nu mai crede că ştiinţa poate ajunge la
adevăr ”.
Mai târziu, după război, îl găsim ca liber
profesionist, traducător şi corector.
Manifestările sale poetice
se realizează treptat; pe când era elev, în anul 1943, publică în revista
liceului două poezii şi participă la cenaclul elevilor, apoi în 1956 publică în
revista „Tânărul scriitor”, iar la 39 de ani
debutează oficial, din punct de vedere istoriografic, în publicaţia „Viaţa românească”. Apariţia primelor poezii
ale acestuia au constituit pentru
cunoscători o adevărată surpriză: Leonid Dimov era un poet gata format, care
cultiva poezia cu siguranţa unui
meşteşugar şi cu un temperament liric
căutător de esenţe.
El apare rar în adunările scriitorilor
din acea vreme, având chipul împodobit
de o frumoasă barbă bizantină vorbind şi mai rar. La o astfel de întâlnire,
Dimov se înscrie la cuvînt „ pentru a face
elogiul figurii himerice, nervaliene a Poetului şi apoi se retrage
pentru a nu mai reapărea ani în şir. Poezia este unicul limbaj şi ea sugerează,
în afara bogăţiei cromatice, o mare rigoare formală. E ceea ce a plăcut de la
început unei critici litererare exasperate de delirul verbal al poeziei tinere.
Dimov reprezintă corectivul necesar, greutatea care, aruncată pe celălalt
taler, echilibrează balanţa literaturii şi dă cititorului de azi sentimentul că
poezia n-a încetat să fie o artă muzicală. Poemele lui Dimov satisfac şi
spiritele mai dificile prin nota de intelectualitate şi puterea de a sugera
misterul lucrurilor simple”.
Apreciind activitatea poetică a lui
Leonid Dimov, Eugen Barbu afirma: „ Aflat de mult pe o traiectorie sclipitor
balcanică, pe care nu numai noi o revendicăm de la el, Dimov ştie să dea
strălucire versului său uşor baladesc, evocând când zeflemeaua villonească,
când jalea patetică a lui Miron Radu Paraschivescu, dacă nu lăcatele grele ale
versului arghezian”.
Astfel, fondator al „grupului oniric
român” ( alcătuit din Leonid Dimov, Dumitru Ţepeneag, şi Daniel Turcea, şi
constituit în anul 1964), poetul este în istoria formelor poetice actuale, un artist al oniricului, afirmându-se în cadrul
cenaclului frecventat de membrii grupului şi nu numai.
Spre deosebire de celelalte grupuri
ale vremii preocupate de literatură, programul
estetic al acestuia este mai
coerent, dar care n-a putut fi sistematizat până la urmă datorită regimului de
cenzură. Din antologia Momentul oniric, editată de Corin Braga în 1997, rezultă „preocuparea celor doi teoreticieni, Ţepeneag
şi Dimov, de a stabili genealogii şi afinităţi elective cu celelalte
curente-mişcări care au pus în centrul preocupărilor lor explorarea viselor şi,
bineînţeles, în special cu suprarealismul, din care noul onirism, numit
„estetic” sau „structural”, se admite a fi derivat prin negare ”.
Romantismul şi suprarealismul
considerau arta o modalitate gnoseologică, cea mai înaltă formă de cunoaştere, dar iată că onirismul aduce diferite elemente
de noutate, privind arta ca pe un scop
în sine şi nu ca pe un mijloc sau o cale de cercetare a unei realităţi.
„Poezia, ca şi visul, nu mai constituie acum nişte
vehicule auxiliare de transport către „esenţele pure” , către realităţile
originare aflate într-un dincolo
misterios, inaccesibil cunoaşterii raţionale, ci unica finalitate, unicul
univers ce merită explorat”. Producând o literatură prin excelenţă autotelică,
noul curent oniric este „ estetic” şi „structural” deoarece respinge domnia hazardului şi a
incoerenţei, având, aşa cum am amintit
deja, o structură bine întemeiată, după o legitate proprie visului.
Teoria
lui Leonid Dimov arată că poetul
oniric nu se lasă stăpânit de halucinaţii, el nu descrie visul ci, folosind
legile visului, creează o operă de artă lucidă, cu atât mai lucidă şi mai
desăvârşită cu cât se apropie mai mult de vis. Astfel, „metoda onirică, este preconizată numai ca finalitate
estetică, şi vizează posibilitatea imaginării unei alte lumi, a unor n lumi posibile ce coincid undeva în
eternitate”.
Iată că, la o analiză a celor de mai sus se poate extrage ideea că poetul se
sincronizează cu teoria lumilor posibile,
care în acea vreme era pusă în discuţii şi în alte domenii : fizică,
lingvistică, matematică. Asemenea arhitectului, poetul poate construi
universuri fictive, lumi paralele care să suplimenteze şi să facă concurenţă
realului, aşa cum ar fi spus Ion Barbu – modelul recunoscut al oniricilor.
În viziunea lui Leonid Dimov, lumea redevine acum un haos primordial în care
limitele antagonice dintre fenomene dispar şi din voinţa artistului iau naştere
ad hoc
„ magice imagini suficiente lor însele”.
Noul
curent oniric propune cotidianizarea
oniricului şi nu onirizarea realului,
sau şi una şi alta funcţionând simultan, până la o totală „ reificare” onirică,
în actul poetic propriu-zis având loc o textualizare generalizată: toate obiectele reale sau
textuale, fiinţele vii sau fantoşele de
cârpă şi carton, peisajele palpabile sau
imaginare, totul se
„ obiectualizează”.
„
Burlesc, suferind de o demenţă bizantină, Dimov face din alcătuirile sale cele
mai îndrăzneţe ceva de ordin păpuşeresc, lumea lui e o lume de manechine de
lemn, mânuite cu sfori abile, un univers oriental, plin de zdrenţe şi de
chiote, o paiaţerie subtilă însoţeşte actul său poetic. Histrion, bufon,
scamator, ziceţi-i cum vreţi acestui Dimov, el se repetă, nu mai e nou de mult,
dar se poate citi mereu cu aceeaşi curiozitate pentru că din mâneca sa
fermecată ies mereu alte marionete”.
Iată deci caracteristicile măreţe ale versului
dimovian care captează cititorul prin aspectul lui „pregnant vizual” ,
„pictural”, poetul descriind propriul
său univers, denumind şi enumerând pur şi simplu lucrurile şi renunţând
la metaforă. „Poetul nu comunică nişte stări emoţionale, ci povesteşte, narează
o viziune analoagă celor din vis, dar făcută,
construită raţional, încât se poate spune că poezia sa transgresează liricul,
ba chiar se pune întrebarea dacă textele dimoviene mai pot fi numite poezii, sau mai curând ar trebui să le numim texte onirice pur şi simplu”.
Prin
recurenţa temelor, motivelor şi
formulelor poetice, prin repetarea
aceleiaşi inconfundabile maniere
de scriitură, Leonid Dimov poate fi definit drept manierist prin excelenţă, chiar dacă unii critici, între care se
evidenţiază Matei Călinescu, au spus despre dânsul că „ are un condei savant şi
jovial iar eroii săi sunt caricaturi umflate baroc”.
Realul şi realitatea în componenetele
lor logice tradiţionale, suferă un
proces de
de-subiectivizant, fapt realizat prin metoda onirică; în textele dimoviene, subiectul poetic este
reasorbit în instanţa impersonală, de natură „ demiurgică” ce declanşează
mecanismele onirice de constituire a acestor lumi ficţionale. Închipuirea unor
asemenea universuri cu mai multe feţe,
duce la anexarea unităţilor lumii reale a unui nimb osmotic,
integrându-le în subiect şi eliminând nota de absurd, de inutil, a faptului
curent.
Analizând poezia dimoviană, Eugen
Barbu afirma că „ la nimeni nu a găsit o mai mare plăcere de a spune cu gura
grasă atâtea lucruri, toată poezia lui e o debordare de amănunte eteroclite, un
joc de sticloanţe superbe care cântă singure, cuvintele te ameţesc, poemele se
nasc unul din altul... La Dimov nu se poate vorbi despre trepte sau salturi
valorice, el are o erupţie homerică de imagini...În poezia lui nu se întâmplă
nimic, ea este o imensă jubilaţie livresc balcanică. Într-o atmosferă de panopticum, de bâlci, de iarmaroc, de circ,
de defilare bahică, de cortegiu afrodisiac, de alegorie sud-americană, în
incredibile decoruri pline de neaşteptat coloristic, în care să nu te miri, ai
să găseşti personaje incasabile, clovni acrobaţi şi savanţi traşi de lanţ,
precum câinii de rasă. O lume în delir înfăţişată într-o uriaşă mistificaţie de
cuvânt. Pusă pe pânză şi nesupravegheată, această aglomerare plină de mişcare
şi de nuanţe sălbatice ar izbucni din şevalet şi ar inunda realitatea cu
teribilile ei râuri de culori, sufocând totul....tot ce a scris acest poet este
o nesfârşită poveste în rime, acoperă un spaţiu incalculabil şi distruge orice
previziune”.
Primul său volum de poezii, intitulat Versuri,
apare în 1966 şi cuprinde „ 47 de poeme muzicale, admirabil caligrafiate, de o
frumuseţe uşor vetustă”, impunând un nume în poezia contemporană. Cu ceva din gestica trubadurească a unei bune
tradiţii poetice, la limita dintre tonul aristrocratic şi goliardic al unor
posibile adaptări renascentiste la epoca şi geografia noastră spirituală, poezia
din volumul amintit îţi conturează o viziune organică a lumii, dar te derutează
în acelaşi timp cu atâtea miraje, deliruri, pulsuri deopotrivă ale materiei şi
ale spiritului.
Volumul de debut
cuprinde aproape toate temele poetului şi anunţă elementele principale
ale stilului, dar „nu are o idee, nu
pune o problemă de conţinut, sau dacă problema există, aceasta e poezia furată
a cuvintelor, smulsă disimulat, cu alambicări sonice, cu descântece, de un
păgânism sideral. Şi cu toate aceste bizare refulări, formele poeziei lui Dimov
nu sunt formale, poezia nu pare eterată, ci mai degrabă real-consistentă în
tribulaţiile ei onirice”.
Versurile încep cu o mică
fantezie (Uluire) în care cunoscutul
simbol al sacrificiului necesar în artă
capătă un sens neaşteptat : din pasărea agonizantă, refugiată în camera cu
blidare şi glastre, curg vise ce sunt privite prin fereastră de tot satul.
Ideea de spectacol e de la început sugerată: „ A voit în ape să nu pice / Pasărea
lovită de alice / Şi-a zburat peste mărimi campestre / Până-n pragul camerei de
zestre / Unde-au pus-o degete uşoare / Sus, pe perinile de ninsoare... / Noaptea,
la opaiţe murise / Pasărea. Au curs dintr-însa vise / Ce-n odaia cu blidar şi
glastră / Le- a privit tot satul la fereastră.”
În toată poezia dimoviană este
surprinzător modul în care sunt prezentate miraculosul,
insolitul, intruzia imaginarului în spaţiul poemului fără o pregătire
prealabilă a cititorului. O mare parte a volumului în discuţie dă impresia unei
tapiserii în care personaje de baladă medievală curg învăluite în mistere
docile spre noi; împerecherea cuvintelor, cu surprinzătoare atingeri, ţine de suprarealism; impresia de
irealitate vine în primul rând din proliferarea amănuntelor de ordin
material, din extraordinara îngrămădire a lucrurilor.
Ca şi la alţi autori, întâlnim şi la
Dimov anumite obiecte-simboluri, cum ar
fi : bobul de peruzea, felia
de coral, corăbii cu sidef la pupă ,
sau obsesii: smalţul şi bâlciul
(bazarul, iarmarocul, circul, bairamul), adică sclipitorul şi caleidoscopul,
pestriţul, larma limbilor de după prăbuşirea turnului Babel, toate acestea
călăuzind poezia dimoviană spre viziunea barochistă.
Acelaşi aspect rezultă şi dintr-un vers din
poemul intitulat Eminesciană, care sugerează o poetică a curbării : „ Eu sunt, la fiecare, o prelungire curbă”...
Viziunea unui univers curbat apare şi
în Pe
malul Stixului (1968) unde dăm peste „linişti curbe”, în
7 poeme (1968) peste „suprafaţă curbă” , iar în Spectacol (1979) aflăm o
„ noapte curbă”.
De altfel, bâlciul ca şi circul - numite mai sus –„ constituie leit-motive ale poeziei
dimoviene, în strânsă conexiune cu toposul baroc al marelui teatru al lumii, ce
relevă o viziune a existenţei sub specie theatri. În imediata vecinătate a
acestui motiv se află, bineînţeles, şi cel al vieţii ca vis ( foarte evident, de pildă, în versul emblematic „ Şi
m-am trezit tot în vis de vis, de vis”), lumea onirică părând să fie pentru
Dimov mai importantă decât cea reală, chiar dacă (sau tocmai pentru că) poetul
e perfect conştient de caducitatea / inconsistenţa ei. Ca atare, procesiunile
fastuoase, metamorfozele fulgurante, profunzimea ornamentelor multicolore par
izvorâte dintr-un horror vacui
insurmontabil, căci, în spatele proliferării
incontinente a formelor, poetul simte că se cască ameninţător neantul,
nimicul absolut ”.
Ceea
ce s-a numit onirism în cazul lui Dimov se leagă şi de excepţionala capacitate a poetului de a
palpa realul nemijlocit; sub mâna sa de magician al cuvântului, se nasc
învolburat mirifice lumi microscopice, de un exotism frust, zburătăcindu-se
brusc precum stolul de păsări în estuarul marilor fluvii. Poetul e un
explorator experimentat în cotloanele exotice ale imaginarului, plăsmuind în
risipă aglomerări baroce de edificii fictive, după o tehnică muzicală contrapunctică.
Specificul acestei poezii poate fi redus tocmai la fluiditatea vibratilă a
discursului, la virtuozitatea sonoră a acumulărilor verbale şi la diseminarea
fonematică. Prin metoda onirică, manevrată lucid, se obţine o suprarealitate
metamorfică în continuă mişcare, care conduce la fuzionarea componentelor incongruente ale realului.
La
doi ani după debut, poetul publică două cărţi noi ( despre care am amintit
deja), şi anume 7 poeme şi Pe malul Stixului, iar în 1969 apare
volumul: Carte de vise.
În 7 poeme, Dimov dezvoltă baladescul
într-o formulă personală; poemele au un fir epic, dar nu te poţi ţine de el
pentru că poetul, sub aparenţa cursivităţii, trece uşur din real în imaginar. Fantasticul este la el acasă, pentru că şi
aici, ca în mai toate poemele sale, se evidenţiază inepuizabila putere de a fantaza.
„Leonid Dimov nu-i un constructor
riguros precum Ion Barbu, ci numai un sagace fantezist care epicizează zonele
interstiţiale, populându-le cu decoruri onirice. Originalitatea constă în
această virtuozitate dimoviană de a inventa o lume embrionară şi a o travesti
oniric în funcţie de mutaţiile imprevizibile ale unui subiect ludic. Uneori
policromia voluptoasă a limbajului transcrie ambiguitatea şi moliciunea unei
lumi orientale lâncezite, derulându-se lent într-o letargică pendulare; asistăm
indolenţi la somnolenta picurare a fantasticului în real ce deconspiră decorul
fastuos al poeziei fără obiect”.
În
Pe malul Stixului unghiul liric se strânge şi poemul se concentrează.
Tonul însuşi devine, parcă mai solemn, mai trist, carnavalescul, feericul se
estompează, fantezia se resemnează momentan într-o elegie de câteva versuri.
Poetul care descrisese cu încântare muzeul lumilor apuse vorbeşte acum de
moarte, arătând tot odată două noi simboluri: oul barbian şi elipsa,
tot barbiană. Se întâlneşte un gust al preţiosului şi al exoticului temperat de
limbajul colorat balcanic, o estetică a preţiosului împiedicată să se
desăvârşească, să se închidă în propria sa formulă; intervine mereu o notă de
ironie, de mistificaţie care sparge modelele şi schimbă cursul poemului.
Carte
de vise este un volum care încearcă fixarea unei tematici a
onirismului, dar ca şi în poemele anterioare, oniricul angajează viziuni de o
amplă materialitate. Leonid Dimov visează la
graţia dintre luciditate şi fabulaţie, utilizează cu conştiinţă
materializată materia utopică a poeticului, proiectează paradisuri în care
totul se face numai din cuvinte.
Peisajul în care poetul s-a specializat capătă
culori noi; urbea dimoviană este veselă
şi guralivă, mulţimile ieşite în stradă fiind cuprinse de o frenezie generală. Sub
protecţia visului lucrurile dau năvală în poem, dar toate aceste lucruri se
desfăşoară ziua, pe lumină, fără a aştepta sosirea nopţii ca să descopere atâtea semne
ale misterului.
În Semne cereşti (1970), carte de rondeluri severe şi
abstracte, Leonid Dimov trage rondelul
mai spre virtuozitatea barbiană, existând totodată şi preocuparea de a
teoritiza specia; dorind să-şi păstreze cu orice preţ virtuozitatea, el toarnă
materii fluide, amorfe, în forme clasice severe.
Volumul Deschideri (1972) readuce în prin plan strofele cu
înţeles complet şi număr fix de versuri ale primului ciclu tipărit în care se
realizează o umanizare stilistică a neologismului.
„Punându-şi problema Totalităţii, poetul îşi pune
în chip fatal problema metafizicului, chiar dacă el continuă să creadă că
poezia în drum spre negurile prenumenale nu se poate dispensa de serviciile
bufonului”.
Figurând
intenţia de dilatare a realităţii până la simbolic şi ipotetic, în volumul ABC
(1973), găsim o serie de poeme care
se intitulează pragmatic vis, acest
aspect având, de cele mai multe ori, efecte
de natură livrescă.
Eleusis
(1970) este o carte –spectacol la
care îşi aduce aportul şi o altă persoană: graficianul Florin Pucă.
Critica menţionează că nu se poate
stabili cu claritate dacă poetul scrie versuri la grafica pictorului sau acesta
ilustrează poeziile. Este cert însă că cei doi autori se identifică până la un punct,
au acelaşi spirit, ambii trăind într-un univers în care totul e vis, iar
participarea la viaţă e un foc.
Şi volumul Amintiri (1973) este alcătuit în colaborare cu Florin Pucă dar şi cu Mircea
Ivănescu. La toţi trei există o stare
generală de evocare a copilăriei, stare în care sunt permise orice deliruri,
realitatea fiind falsificată ca în visurile drogaţilor, ceva monstruos infantil
substituie dorinţei un univers himeric
în care totul pare posibil.
Primul vers al
acestei cărţi arată că „ Totul nu e decât realitate”. Să nu uităm însă
că printre bunurile realităţii se află mereu Visul care deschide larg porţile acestui concept.
Prezentat bine din punct de vedere
grafic, volumul lasă o stare generală de antologie
de stări agonice, atent înregistrate, cu o minuţie obsesivă.
În volumul intitulat La capăt (1974) descoperim faptul că poetul a ajuns la un fel de stabilitate
tehnică din care nu mai poate ieşi, şi atât aici cât şi în Dialectica vârstelor (1977), lirismul operei dimoviene se întoarce în perimetru
acelei miraculoase curţi interioare, având o notă mai accentuat reflexivă. În Dialectica vârstelor, poetul, prin
diferite mijloace, aduce urâtul la
dimensiunea sclipitorului, fără a-l lăsa să pătrundă în poem. Astfel se
evidenţiază clar că autorul este familiarizat cu toate vrăjitoriile, cunoscând calea de a
face să strălucească detritusurile materiei.
Litanii pentru Horia (1975), este o carte ce descoperă o altă faţă a lui
Dimov şi creează impresia de noutate,
dar de fapt este o carte de debut, care
conţine o istorie baladescă a lui Horia, cu intenţia de a ne oferi o povestire
în versuri despre o revoltă şi un sacrificiu ce n-au fost zadarnice. În
interpretarea poetului, istoria lui Horia e un motiv de bocet românesc şi nu de
imn etnografizat, e o suită de litanii originale sau chiar o suită de blesteme
adresate duşmanilor: „ Le rămână-n blid nimica / Sparge-li-s-a-n trei ciubica,
/ Zară li s-ar face miedul, / Le-ar
scurmi în ţapă iedul / Usce-ţi-ar
năprasnic mâna / Roadele căni-i-ar grâna!”
Volumul Veşnica reîntoarcere (1982), prin „Argumentul” din
deschidere, îl prezintă încă o dată
pe oniricul şi barochistul Dimov,
plictisit şi saturat de suprarealism, întorcând cu hotărâre spatele magiei
nocturne. Preocupat de crearea
dilemelor, poetul foloseşte orice, chiar fabule curioase şi impenetrabile.
Majoritatea criticilor au remarcat
plăcerea de a povesti, mulţimea
parantezelor şi existenţa sâmburelui
epic.
Acestea „facilitează pictura, dar nu lămuresc prea
mult simbolurile. Dimov este foarte expert în a închide căile de acces spre
operă, părând (acesta-i şiretlicul lui) că spune totul. Sfătoase şi chiar
didactice, poemele lui sunt, în fond, deliberat enigmatice”.
În poezia dimoviană întâlnim două
elemente de contrast: obiectul ei static şi pasiunea subiectului care observă
aceste lumi. Privirea lacomă a poetului cuprinde lucruri la care nu te aştepţi:
interioare vechi, mucede, catedrale uitate de timp, lucruri derizorii,
neserioase, cutii, gravuri prăfuite, burlane aruncate în curţi dosnice de
mahala.
În contact
cu talentul poetic, aceste lucruri
moarte devin o sărbătoare a muzicii şi a culorii, nimicurile sau mizeriile
lumii căpătând astfel splendori
incalculabile.
În mai toată opera sa, Dimov întreţine
permanent un spectacol minuţios
pregătit, de un artificiu dureros, unde, deşi bufonând şi parodiind orice gravitate, cel mai grav
rămâne poetul însuşi. El se înfăţişează ca un „posedat al oniriilor sale,
construindu-şi decoruri strident
artificiale pentru a se vindeca de singurătate şi cum poetul e dintotdeauna un
mare copil, toată poezia sa e un joc
superior, pe cât de convenţional, pe atât de nobil”.
Eugen
Simeon spunea că „dintre poeţii de azi, el are, probabil, vocabularul cel mai
bogat ”, iar, din cele prezentate rezultă că afirmaţia potrivit căreia „ Leonid
Dimov este poetul cu cea mai bogată
imaginaţie materială din întreaga literatură română” este justificată.
De mare efect sunt în poezia lui Dimov
straniile coincidenţe, voitele anacronisme, spargerea ordinii temporale şi noua
ordine a lumii materiale.
Dimov are un farmec al lui inexplicabil, poate pentru
că ştie ce importanţă au cuvintele puse în relaţii surprinzătoare, tocmai
pentru că este un perfect calofil ale cărui unelte sunt sunetele rare.
Poezia
dimoviană este una dintre cele mai impresionante experienţe lirice autohtone,
şi dincolo de obiecţiile critice,
fireşti din prisma istoriei literare, Leonid Dimov este un poet important,
primul post-barbian care experimentează cu succes metoda onirică, totodată
fiind şi primul textualist programatic.
BIBLIOGRAFIE
1.
Ovidiu
Morar, Avatarurile Suprarealismului Românesc, Editura Univers,
Bucureşti-2003
2.
Eugen
Simion, Scriitorii români de azi, III, Editura Cartea Românească, Bucureşti – 1984
3.
Eugen
Barbu, O istorie polemică şi antologică a literaturii române de la origini până în prezent, Editura Eminescu,
Bucureşti – 1975
4. Marin Mincu, Poezia română actuală,
vol II, Editura Pontica 1998 – Constanţa
5. Literatura
română contemporană I, coordonată da Marin Bucur,
Ed. Academiei,Bucureşti
-1980
6. Leonid Dimov,
Carte de vise, Editura pentru literatură, Bucureşti 1969
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu