Prof.
înv. primar Mititelu Georgeana Cristina
Şcoala
Gimnazială „Ion Creangă”- Tg. Frumos - Iaşi
Excursia este una din activităţile extraşcolare
frecvent folosită pentru cunoaşterea trecutului local, naţional şi chiar a unor
zone de pe diverse meridiane ale globului pe bază de experienţă directă.
Deosebit de eficace,
excursia se poate organiza în toate
localităţile ţării, pentru că nu există palmă de pământ românesc care să nu
aibă mărturii ale trecutului dintre cele mai semnificative.
Excursia, temeinic organizată şi pregătită, creează o
atmosferă deosebit de favorabilă instrucţiei, educaţiei, formării complete a
personalităţii elevului.
Preferinţa pentru excursie,
participarea lor masivă, sunt argumente suficiente pentru a demonstra că elevii
sunt însetaţi de a cunoaşte cât mai multe lucruri noi în mod direct, că se simt
deosebit de satisfăcuţi şi bucuroşi de a-şi petrece timpul în mijlocul
frumuseţilor naturii, că trăiesc simţiri dintre cele mai intense în contactul
direct cu tezaurul de valori al înaintaşilor, că, în acest cadru, prieteniile
şi colegialitatea cunosc noi dimensiuni.
Excursiile dezvoltă încrederea în marile posibilităţi
ale omului, formează conştiinţa răspunderii şi demnităţii umane.
Excursiile pot fi clasificate ţinând seama de mai multe criterii:
1). După sezonul în care se
organizează:
§
excursia
de iarnă,
§ excursia de primăvară,
§ excursia de vară,
§ excursia de toamnă.
2). După mijloacele de
transport: pot fi grupate în drumeţii, sau cu trenul, cu autocarul, cu bicicletele
etc.;

3). După loc şi durată excursiile pot fi:
§
locale (2
– 3 ore);
§ pe o durată mai mare şi pe un traseu mai lung,
depăşind graniţele judeţului;
4). După
obiectivul general şi după obiectivele concrete:
§ excursiile – lecţie, care îşi propun
dobândirea de cunoştinţe, aprofundarea cunoştinţelor, sistematizarea,
recapitularea şi evaluarea cunoştinţelor (premergătoare unei teme, în timpul
desfăşurării ei sau finale);
§ excursiile cu caracter sportiv şi
recreativ;
§ excursii după treptele de învăţământ, în
funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor participanţi:
a) în clasele primare, excursiile au un caracter
intuitiv, în cadrul cărora se îmbină cunoaşterea perceptivă cu cunoaşterea
raţională;
b) în clasele gimnaziale, când se aprofundează,
se sistematizează şi se îmbogăţesc cunoştinţele, priceperile şi deprinderile
elevilor;
c) în clasele liceale, când se recapitulează, se
apreciază şi se corelează cunoştinţele de
de la toate discipline de învăţământ;
Excursiile se fac cu aprobarea
Consiliului profesoral şi al Consiliului de Administraţie al şcolii.
În timpul excursiei pot fi folosite
toate metodele de învăţământ, însă observaţia, comparaţia, învăţarea prin
descoperire, problematizarea, demonstraţia, interdisciplinaritatea se situează
în primul plan.
În
desfăşurarea unei excursii se disting mai multe etape:
§ pregătirea excursiei;
§ desfăşurarea excursiei;
§ sistematizarea cunoştinţelor;
§ valorificarea ulterioară a realizărilor
excursiei;
§ concluzii;
§ tema pentru acasă.
Ca activitate extracurriculară, excursia permite o abordare
interdisciplinară, făcând apel la mai multe discipline: limba română,
geografie, istorie, educaţie ecologică, educaţie plastică, educaţie muzicală,
educaţie religioasă.
Am pregătit şi organizat mai multe excursii tematice, literare, istorice,
culturale.
Exemplificăm aspectele privitoare la proiectarea şi organizarea excursiei
pe itinerariul Tg. Frumos – Ruginoasa.
Tema activităţii – Personalitati istorice româneşti
Tipul
activităţii – Practic-aplicativ
Metode şi procedee – conversaţia, observarea, explicaţia, problematizarea,
învăţarea prin descoperire, gândirea critică.
Materialul didactic – fişe de observaţie corespunzătoare sarcinilor de lucru pe
arii curriculare, materiale adunate pe traseu, pliante, ghiduri ale
obiectivelor vizitate, cărţi, ilustrate.
Tipul de învăţare – operaţional-creativă
În preziua deplasării am desfăşurat in laboratorul de informatică al
scolii o activitate de familiarizare cu personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza
intitulată „ POVESTEA UNUI DOMNITOR”. Aceasta activitate a cuprins o prezentare POWER POINT urmata de sustinerea
unui concurs finalizat cu diplome si invatarea cântecului „Noi suntem români”,
dramatizarea scenetei „ Mos Ion Roata si Voda Cuza”.
In final le-am reamintit elevilor
traseul, obiectivele care vor fi vizitate, normele de conduită ce vor trebui
respectate. Le-am dat sfaturi privind îmbrăcămintea , hrana, igiena necesare
pentru excursie, am anunţat ora exactă a
plecării, punctualitatea fiind absolut obligatorie pentru toţi.
Elevii au fost împărţiţi în grupe
de”experţi” pe baza teoriei inteligenţelor multiple, li s-au distribuit fişe
de lucru , în care au notat informaţiile
culese pe tot parcursul excursiei în funcţie de sarcinile stabilite:
a)
Grupa geografilor
Grupa a avut ca
sarcină observarea reliefului, a florei şi a faunei locurilor vizitate.
Fişa a cuprins
următoarele sarcini:
v forme de relief observate pe
traseu;
v nume de câmpii, dealuri, ape
v flora şi fauna locurilor
văzute;
v nume de animale domestice sau
sălbatice, eventual observate;
v culegerea de plante pentru
ierbarul clasei;
b)
Grupa ecologiştilor
Fişa de observare a cuprins următoarele sarcini de lucru:
v observarea şi notarea zonelor
despădurite;
v semnalarea existenţei
deşeurilor toxice, menajere şi de altă natură;
v urmărirea comportamentului
ecologic adecvat excursioniştilor pe toată durata excursiei.
c)
Grupa istoricilor
Elevii din această grupă au avut următoarele sarcini:
v sesizarea şi notarea unor
monumente istorice întâlnite pe traseu
v observarea şi descrierea
arhitecturii palatului
v selectarea datelor despre
vechimea construcţiilor din pliantele cumpărate;
v depistarea unor evenimente
istorice care s-au desfăşurat pe aceste meleaguri.
e) Grupa pictorilor
Fişa de lucru a cuprins:
v descrierea picturilor din
palat
v culegerea datelor despre
autorii picturilor;
v sesizarea unor peisaje
deosebite din natură şi conştientizarea celorlalţi privind frumosul din jurul
lor;
v realizarea unor picturi
pentru ora de desen.
f)
Grupa muzicienilor
Sarcini:
v asigurarea unei atmosfere
plăcute cu muzică de bună calitate (casete , cd-uri);
v antrenarea copiilor în
activităţile distractive desfăşurate
g)
Grupa sanitarilor
Sarcini:
v întocmirea şi distribuirea ,
încă din perioada pregătitoare excursiei, a unei liste cu cele necesare din
punct de vedere medical: feliuţe de lămâie, punguţe, şerveţele, batistuţe
igienice, o punguţă menajeră etc.
v supravegherea respectării
regulilor de igienă în tren
v grija sporită faţă de elevii
mai sensibili la deplasare
v coordonarea activităţilor de
curăţire a comportamentului din tren la final.
h)
Grupa fotografilor
Sarcini:
v realizarea fotografierii
obiectivelor vizitate;
v realizarea unui album cu
fotografii din excursie.
Pe parcursul
excursiei i-am îndrumat şi i-am sprijinit pe membrii grupelor în realizarea sarcinilor stabilite.
Analiza excursiei este o etapă
obligatorie. În această etapă se realizează prelucrarea datelor culese şi
înregistrate pe parcursul activităţii. Se poartă discuţii cu elevii pentru
formularea unor concluzii, pentru stabilirea rezultatelor observaţiilor sau
experimentelor efectuate direct în natură. Pot fi adresate întrebări cu privire
la unele aspecte observate, astfel încât cunoştinţele să poată fi fixate în mod
util şi corect. Elevii pot fi angajaţi într-un dialog constructiv, ei fiind cei
care să exprime nelămuririle, să formuleze întrebările simple sau să ceară
soluţii pentru situaţiile-problemă şi tot ei să găsească răspunsuri, să
colaboreze cu ceilalţi colegi pentru un răspuns corect şi complet şi să
găsească posibile rezolvări pentru situaţiile problemă. O astfel de activitate
trebuie atent monitorizată şi dirijată de învăţător, astfel încât să conducă la
finalitatea dorită: o corectă înţelegere a informaţiilor transmise pe parcursul
excursiei.
Rezultatele excursiei s-au sintetizat
in realizarea temelor pentru portofoliu:
·
grupa geografilor: un eseu cu titlul „Plaiuri româneşti”
·
grupa istoricilor : un fotomontaj „Palatul de la Ruginoasa ”
·
grupa ecologiştilor: un poster „Să ajutăm Pământul”
·
grupa pictorilor: un desen „Resedinta unui domnitor”
·
grupa fotografilor: un album al excursiei.
Realizarea
obiectivelor urmărite în activităţile extracurriculare depinde de talentul
învăţătorului, de dragostea sa pentru copii,de modul creator de abordare a
temelor prin punerea în valoare a posibilităţilor şi resurselor de care dispune
clasa de elevi.
Bibliografie:
ü Nicola Ioan(1994) – „Pedagogie”-
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
ü Dulama Maria Eliza(2002)-
„Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie”-
Editura Clusium
ü Revista „Învăţământul primar
„nr 2-3 2002
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu