Prevenirea abandonului şcolar în sistemul educaţional



              
                    Învațător Nistor Andra

               Succesul şi insuccesul şcolar (reuşita şi nereuşita) sunt laturi complementare polare(pozitive-negative)ale unuia şi aceluiaşi fenomen-’’rezultatul’’activităţii.Abordarea procesului de învăţământ prin prisma eficienţei sale face necesară definirea acestor două concepte:succes-insucces şcolar.
                Insuccesul şcolar exprimă un randament dificitar al învăţăturii şi se manifestă sub două aspecte:rămânerea în urmă la învăţătură sau retardul şcolar şi eşecul şcolar care se manifestă la rândul lui sub două forme:abandonul şi repetenţia. Rămânerea în urmă la învăţătură este determinată de dificultăţi temporare de a face faţă obligaţiilor şcolare sau de refuzul de a învăţa. Rămânerea în urmă la învăţătură ce poate fi episodică(lacunele cuprind o singură temă sau un capitol dintr-o disciplină de învăţământ), la nivelul unui semestru, lacunele privesc o serie de teme sau capitole dintr-o disciplină,iar insuficienţele se manifestă prin nepriceperea de a folosi raţional operaţiile mentale sau persistentă unde lacunele se înregistreză la majoritatea disciplinelor,ritmul de învăţare al elevului este scăzut.

             În activitatea la clasă am intâlnit două cazuri de elevi care voiau să înveţe ca să obţină rezultate bune, depuneau eforturi în acest sens, consumând o mare cantitate de energie dar nu obţineau  rezultate pe măsura muncii depuse. În activitatea de îndrumare a elevilor rămaşi în urmă la învăţătură am urmărit crearea unui climat afectiv de încurajare, atât în mediul şcolar cât şi în mediul familial, studierea înclinaţiilor,a capacităţilor, a potenţialului intelectual,în vederea folosirii tuturor posibilităţilor pentru a spori randamentul şcolar, educarea unor însuşiri pozitive ale personalităţii ca:perseverenţă,e xigenţă faţă de sine, fermitate. Rămânerea în urmă la învăţătură temporară se constată când nu este sesizată la timp de la primele sale manifestări trecând neobservată de profesor, iar uneori chiar de către elev şi de aceea neglijată, Eşecul şcolar,ca formă severă a insuccesului se manifestă prin abandon şcolar şi prin repetenţie.
             Repetenţia este caracterizată de insucces permanent de-a lungul întregului an şcolar, elevul având lacune la mai mult de trei materii, are foarte slab dezvoltate deprinderile de lucru şi autocontrol,are o atitudine negativă faţă de învăţătură. După unii autori, abandonul şcolar este privit ca o retragere conştientă a elevului din sistemul social şcolar,ca urmare a pirderii interesului sau motivaţiei pentru învăţare şi a angajării în activităţi exterioare învăţării sau ca urmare a lipsei de resurse economice pentru continuarea şcolarizării (Zamfir,1995,p.167).
              În plan social, de multe ori abandonul se asociază cu delicvenţa juvenilă,cu viaţa de familie dezorganizată. Abandonul poate fi caracterizat prin absenteism total sau parţial. Cel parţial are cauze diferite în funcţie de zona rurală sau urbană. Abandonul în zona urbană poate fi cauzat de influenţa cercului de prieteni asupra copilului,de atracţiile pe care oraşul le exercită asupra acestuia, iar cel rural este determinat de condiţiile satului,de ajutorul pe care copiii trebuie să-l dea părinţilor în muncile agricole.             
          Cea de-a doua concepţie îi vede pe cei care abandonează şcoala ca pe nişte excluşi pornind de la premisa că  un număr mare de elevi sunt’’expulzaţi’’din şcoală din cauza experienţelor traumatizante de eşec şi frustrare trăite în mediul şcolar.Termenul cu care lucrează această abordare este ’’push-aut’’, responsabilitatea pentru abandonul şcolar fiind plasată la nivelul instituţiei şcolare. De cele mai multe ori, principalul motiv al eşecului şcolar este sărăcia. Pentru că au o situaţie materială precară, părinţii nu-şi pot permite să asigure copilului necesităţile pentru şcoală. Unele familii nu au măcar condiţii minime de locuit,trăiesc într-o singură cameră, părinţi şi copii,iar de condiţii pentru învăţat nici nu poate fi vorba. Unele studii au reliefat faptul că dezvoltarea normală a copilului este afectată de condiţiile precare de trai din familie. Astfel sunt numeroase cazuri de copii proveniţi din medii defavorizate care au un intelect de limită şi trebuie să aibă parte de proces educaţional diferenţiat. Nefiind sprijiniţi de familie  şi neglijaţi de către cadrul didactic nu au nicio şansă să facă faţă cerinţelor şcolare şi să promoveze. Acest eşec imprimă copilului  sentimentul  neputinţei şi diminuiază considerabil interesul său pentru şcoală. Prinşi de grijile traiului de zi cu zi mulţi dintre părinţi nu sunt interesaţi dacă copiii lor învaţă sau dacă se integrează în colectivul de copii din clasă şi din şcoală. Atunci când copiii lor se află în risc de eşec şcolar sau manifestă devieri comportamentale au tendinţa de a evita contactul cu cadrul didactic. Copii sunt lăsaţi de capul lor, părinţii fiind preocupaţi de problemele cotidiene. Această neglijare a copiilor este imposibil să rămână fără efecte negative,efecte care se vor regăsi în comportamentul lor. Aceştia când au rezultate slabe la învăţătură, părinţii devin agresivi, violenţi chiar, îşi ceartă copiii pentru insuccesele lor învinuindu-i în totalitate pentru eşec. Lipsa de comunicare poate conduce la conflicte în familie ce pot avea urmări din cele mai grave,fuga de acasă,îndepărtarea de părinţi şi chiar eşec şcolar. Studiile de specialitate au arătat că situaţia concretă în care se dezvoltă copilul,cu alte cuvinte situaţia familiei cu care creşte copilul şi tot ceea ce derivă din această situaţie,reprezintă principala cauză a abandonului şcolar.     
              Într-o şcoală,un grup favorizat negativ este grupul elevilor aflaţi în situaţii de eşec.Elevii cu performanţe foarte slabe simt să-şi formeze un grup,cu atât mai mult cu cât profesorii şi elevii cu rezultate bune îi vor discrimina.
                Prin ridicarea nivelului de pregătire, ei pot migra în grupul elevilor cu rezultate bune, aceasta fiind numită soluţia mobilităţii individuale. Atunci când părinţii sunt parteneri în educaţia copiilor, rezultatele determină performanţele elevilor, o mai bună frecventare a şcolii, reducerea ratei de abandon şcolar şi scăderea delicvenţei.Buna comunicare dintre părinţi şi profesori este esenţialul succesului.Orice lecţie se predă la nivelul clasei pentru a se asigura că toate conoştinţele au fost pe deplin înţelese. Elevii care au dificultăţi de învăţare sunt antrenaţi,în mod deosebit, în repetareaideilor principale, a unor definiţii,generalizări,sunt ajutaţi în rezolvarea temelor independentecare se dau în clasă. Alt aspect de înlăturare a eşecului şcolar îl reprezintă crearea unor situaţii speciale de succes.O întrebare adresată la timpul potrivit unui elev îl poate stimula să ţină pasul cu ceilalți şi să treacă din postura de receptor al informaţiilor în cea de folosire a raţionamentului. Mijloacele de realizare a progresului constau  în controlul atent al temelor efectuate de elevi acasă,munca independenta bine aleasă pentru a consolida cunoştinţele predate,activizarea elevilor pe tot parcursul lecţiei, respectarea particularităţilor de vârstă şi individuale.
         Profesorul reprezintă piesa de bază în acţiunea de asigurare a reuşitei şcolare. Pentru aceasta trebuie să dispună nu numai de o bună pregătire de specialitate,dar şi de o competenţă psihopedagogică în a stabili factorii şi metodele cele mai adecvate de redresare a abandonului şcolar.
             Există o veche şi excelentă maximă care spune că ’’o educaţie părintească eficientă constă în primul rând în a-i da copilului rădăcini să se dezvolte şi apoi aripi să zboare’’.









Bibliografie
1.      Alecu, S., Metodologia cercetării educaţionale, Editura Fundaţiei Universităţii „Dunărea de
       Jos”, Galaţi, 2005;         
2.      Barna, A., Antohe, G., Curs de pedagogie,Introducere în pedagogie,teoria educaţiei şi       teoria curriculum-ului, Editura Sinteze, 2005;
3.      Barna, A., Antohe, G., Curs de pedagogie, Teoria instruirii şi evaluării, Editura Istru,
       Galaţi, 2005;
4.  Campbell, D.T., Stanley, J.C., Experimental and cvasi-experimental designs for research and  
      teaching,Chicago,Rand McNally&Co,1963,pp 171-246;
 5.   Cerghit, I., Etapele unei cercetări ştiinţifico-pedagogice, în revista de pedagogie nr.2/1989;
10.  Cerghit, I., Metode de învăţământ,E.D.P., Bucureşti, 1980

6. Drăgan, L., Nicola, I., Cercetare psihopedagogică, Editura Tipomur, Tg.Mureş, 1993;
7. Dragu, A., Psihologie educațională, E.D.P., București, 2003;
8. Gavrilă, R., Norel, M., Recuperarea rămânerii în urmă la limba română, Educaţia 2000,
     Bucureşti,2009;
9. Mitrofan, N., Testarea psihologică, Editura Polirom, Iaşi, 2004;
 10. Mardar N.,Strategii de prevenire și înlăturare a eșecului școlar în înv.primar, Galați, 2011;
 11. Neamțu, C., Devianța școlară, Editura Polirom, Iași, 2003;
12. Radu, I., Proiectarea activităţii didactice,înSinteze pe teme de didactică modernă,culegere
      editată de revista”Tribuna şcolii”, 1986;
 13. Radu, I., Psihologia educaţiei şi dezvoltării, Editura Academiei, 1983;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu