Formarea
sentimentului patriotic la elevi
Prof. Nichita Florica
Școala
Gimnazială,,O.Băncilă” Corni
Lecţia de istorie, pe lângă
conţinutul ei ştiinţific, are o mare încărcătură emoţională, contribuind atât
la stimularea interesului pentru ştiinţă, cât şi la formarea gândirii logice, a
spiritului critic, a capacităţii de a sintetiza, de a argumenta, a motiva, şi a
interpreta un anumit lucru. Istoria este ştiinţa, dar şi disciplina şcolară al
cărei studiu are un rol integrator,
prezintă date esenţiale despre trecut, care ne ajută să înţelegem
prezentul şi să prospectăm viitorul.
În condiţiile
actuale, societatea românească trece prin frământări şi convulsii economice,
sociale, politice şi spirituale. Dintre toate acestea se evidenţiază, parcă,
problema moralităţii, acreditându-se ideea unei crize morale. Aceasta nu
înseamnă că nu mai este nevoie de educaţie
morală sau de educaţie patriotică, ba mai mult, se poate
spune că acum este mai mare nevoie, ca oricând.S-ar părea că toate lucrurile negative ce au loc
acum în societatea noastră se întâmplă din lipsă de educaţie, lipsă de educaţie
morală şi de educaţie patriotică. Pentru a reîmbunatăţi societatea din punct de
vedere moral şi patriotic trebuie să se pornească în educarea copiilor de la
vârsta cea mai fragedă. Vârsta şcolară mică este favorabilă pentru formarea
noţiunilor de morală, a deprinderilor de comportare
civilizată, este perioada când apar şi se
dezvoltă trăsăturile de voinţă şi caracter, în care se conturează
personalitatea omului. Alături de aceste coordonate morale se formează şi
noţiunea de patrie, ţară, dragostea faţă de familie, de cei dragi, de locul
natal, faţă de strămoşii noştri, eroii ţării, sentimentul patriotic.La această
vârstă copilul este receptiv, sensibil, uşor impresionat de ceea ce-l
înconjoară. Educarea sentimentului patriotic la elevi este o preocupare
permanentă a şcolii. Sentimentul patriotic
nu este un sentiment înnăscut, ci se dezvoltă în procesul
educării elevilor, este rezultatul unei îndelungate
şi atente munci educative. Pe lângă noţiunile şi reprezentările istorice, se
formează, la elevi, conştiinţa şi conduita patriotică.
Modernizarea învăţământului vizează toate componentele procesului de
învăţământ, începând cu conţinutul şi continuând cu metodele, mijloacele şi
formele de organizare. În prezent, modernizarea presupune o reformare, o
reorganizare fundamentală a întregului învăţământ, deci, şi a istoriei, în
concordanţă cu dezvoltarea societăţii contemporane. Privită astfel, predarea
istoriei trebuie realizată în context european, în sensul studierii istoriei
naţionale paralel cu fapte, evenimente, locuri care au avut legătură cu ţara
noastră şi cu trecutul ei. Patriotism înseamnă, în primul rând, conştientizarea
copiilor asupra acestor realităţi naţionale, începând de la cea mai fragedă
vârstă. Cunoaşterea şi interiorizarea lor, transformarea lor în trăiri interne
şi manifestări comportamentale, în relaţiile copilului cu mediul geografic şi
spiritual al patriei sale constituie obiectivul principal al educaţiei
patriotice. Trăirile afective, care constituie mobilul comportamentelor
patriotice, imprimă relaţiilor dintre copil şi patria sa o nuanţă de adeziune.
Dar vibraţiile interioare nu se declanşează decât în situaţiile în care copilul
este angrenat în executarea responsabilă a unor acţiuni sau în trăirea unor
momente solemne de neuitat, într-o atmosferă propice.Astfel, se formează
sentimente de dragoste faţă de locul natal şi de oamenii săi, faţă de bogăţiile
şi frumuseţile ţării, admiraţia faţă de vitejia şi dârzenia poporului, faţă de
istoria sa, faţă de înţelepciunea şi talentul poporului nostru, respect pentru
valorile materiale şi spirituale create de popor, identificarea cu soarta
patriei şi a poporului.Patriotismul este o trăsătură a personalităţii a cărei
geneză apare din cea mai fragedă vârstă şi se îmbogăţeşte şi se structurează pe
tot parcursul vieţii ca urmare a dinamicii relaţionale dintre individ,
colectivitatea din care face parte şi patria sa. Din punct de vedere
psihogenetic, patriotismul ca trăsătură a personalităţii cunoaşte o evoluţie
legată de perioadele de vârstă pe care le parcurge copilul, de extindere a
cunoştinţelor sale despre patrie şi de îmbogăţire a experienţei lui sociale
(socializarea elevului).Formarea conştiinţei şi conduitei patriotice este
condiţionată, în mare măsură, de strucurarea progresivă a noţiunilor de patrie,
patriotism, popor. La început se formează o serie de reprezentări despre locul
natal, care, corelate cu unele trăiri afective, constituie premisele formării
noţiunii de patrie. Prin mediul socio-uman în care trăieşte şi se dezvoltă
copilul - familie, grădiniţă, şcoală - prin cunoştinţele despre patrie şi popor
pe care le dobândeşte prin studierea, mai ales, a disciplinelor de educaţie
umanistă, noţiunea de patrie capătă o extindere spaţială de la locul natal până
la întregul teritoriu al ţării şi o aprofundare a înţelesului până la
cuprinderea poporului cu trecutul şi prezentul său, cu valorile materiale şi
spirituale. Cred că patriotismul nu este valoros în sine cât
este în relaţie cu alte valori: respectul, simţul civic, încrederea în
societate, sentimentul de mândrie.
Iată câteva din valorile care ar trebui să
însoțească patriotismul:
Implicare socială. Poate că cea mai importantă
valoare de care trebuie legat patriotismul este implicarea socială. În locul
unei atitudini pasive, de aşteptare a unor schimbări de sus, copiii pot învăţa
că pot contribui la dezvoltarea comunităţii în care se află, fiind atenţi la
nevoile celorlalţi şi ajutându-i pe semenii lor, indiferent cât de puţin. Dacă
copiii vor înţelege că iniţiativa lor contează şi că ei pot face o diferenţă,
vor fi mult mai dispuşi să se implice în viaţa socială.Societatea nu este un
termen abstract ci este o mulţime de oameni care trăiesc împreună şi care depun
efort ca lucrurile să meargă bine pentru toţi.
Interesul pentru cultura românească. Când le trezim
copiilor interesul pentru cultura, tradiţiile şi obiceiurile româneşti, apare
inevitabil şi sentimentul de mândrie naţională. Din fericire România are o
grămadă de valori şi bogăţii, care trebuiesc arătate copiilor. Astfel, ei
învaţă să aprecieze ceea ce au, să fie recunoscători şi să se simtă mândri că
au avut şansa să se nască aici. Dacă reuşim să îi facem pe copii cu adevărat
interesaţi de tradiţiile şi cultura populară, ei vor învăţa să le preţuiască şi
să le ducă mai departe din dragoste şi nu din obligaţie.
Toleranţa. Opusă faţă de
dorinţa de a ne compara cu alţii pentru a ne scoate în faţă, toleranţa îi va
învăţa pe copii să îi accepte pe ceilalţi oameni, indiferent de locul în care
s-au născut. Pentru a-i ajuta pe copii să fie toleranţi trebuie să le explicăm
contextul în care un om a devenit ceea ce este.Contrar aparenţei, nu este greu
să îi învăţăm pe copii toleranţa. Ei oricum se nasc fără prejudecăţi, şi e de
datoria noastră să îi păstrăm aşa.
Repere morale. Dacă în jurul nostru suntem
asaltaţi de anti-modele, putem găsi în istorie şi cultură modele morale, oameni
care s-au pus în slujba celorlalţi sau care s-au sacrificat pentru ţara lor.
Astfel, profitând de eroii naţionali, putem să le arătăm copiilor ce înseamnă
vitejia şi dragostea de ţară.
Respect. Patriotismul trebuie legat de un sentiment de
respect faţă de cei care de-a lungul timpului s-au zbătut pentru ţară, pentru
independenţa şi libertăţile de acum. Copiii trebuie să înţeleagă privilegiul de
a trăi într-o ţară liberă şi independentă şi să fie conştienţi de sacrificiile
făcute de români pentru aceste lucruri.
Spirit civic. În continuarea respectului faţă
de ţară şi de ceilalţi vine şi formarea spiritului civic. Copiii trebuie să
înţeleagă că, aşa cum statul îi ajută să îşi asigure o educaţie, siguranţă şi
ordine, aşa şi ei vor trebui când sunt mari să contribuie mai departe la
îmbunătăţirea societăţii.
Optimism. Legat de
implicarea socială, optimismul este o valoare care merge mână în mână cu
patriotismul. El îi ajută pe copii să fie încrezători în viitor şi în
capacitatea lor de a face schimbări, atunci când vor creşte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu