Școala Gimnazială ”Mihai
Eminescu” Ipotești
Prof.
Vasiliu Eugen
Conferința Națională de Matematică
”ACAD. OCTAV ONICESCU-130 DE ANI DE LA NAȘTERE”
Botoșani,
13-15 Mai 2022
Rezumat. Grație evoluțiilor recente din domeniul
inteligenței artificiale (IA) și impactului ei asupra multor domenii ale vieții, ne-am propus în
acest articol să analizăm influența inteligenței artificiale în educație.
Astfel, a fost examinat impactul noilor tehnologii
atât asupra învățării studenților cât și asupra instituțiilor de învățământ. Odată cu adoptarea
rapidă a noilor tehnologii în domeniul educației, precum și cu progresele
tehnologice recente, este posibil ca în viitorul apropiat învățământul să
treacă la o nouă etapă în care inteligența artificială să fie omniprezentă.
Administrarea, sprijinul studenților, predarea și învățarea pot beneficia toate
de pe urma utilizării acestor tehnologii.
Cuvinte cheie: inteligență artificială, învățare automată, învățare profundă, educație, tehnologii
informaționale.
1.
Introducere
Aplicațiile bazate pe inteligența artificială au devenit o parte
integrantă a vieții noastre, demonstrând că tehnologia devine din ce în ce mai
importantă [1]. Datorită progreselor în domeniul inteligenței artificiale, în
ultimii ani, au apărut un număr tot mai mare de aplicații educaționale bazate
pe inteligența artificială. Importanța inteligenței artificiale (IA) și a
sistemelor de tehnologie de învățare adaptivă în educație nu poate fi exagerată
[2]. Pentru a răspunde la întrebarea ce este un sistem „inteligent” creat de
om, Alan Turing în anii 1950 a prezentat
o soluție [3]: „Dacă un ascultător nu poate spune dacă
aude o conversație umană sau una cu o mașină, atunci putem spune că avem un
sistem inteligent, sau inteligență artificială”. McCarthy a oferit una dintre cele mai timpurii
și mai obiective definiții ale inteligenței artificiale în 1956: „Studiul
inteligenței artificiale trebuie să se desfășoare în baza ipotezei
că fiecare aspect al învățării sau orice altă trăsătură a inteligenței poate fi
atât de exact descrisă, încât să poată
fi făcută o mașină pentru a o simula” [4,5]. Capacitatea sistemelor de calcul de a se angaja în procesele
umane cum ar
fi învățarea,
adaptarea, sinteza, autocorecția și utilizarea datelor pentru sarcini complexe
de calcul
poate fi definită
ca IA.
Spre deosebire de inteligența firească
a oamenilor și animalelor, inteligența artificială este inteligența manifestată de mașini. În
informatică inteligența artificială uneori, este numită și inteligența mașinii.
Informatica definește cercetarea IA ca un studiu al „agenților
inteligenți”. Prin „agenți
inteligenți” se subînțelege orice dispozitiv care își percepe
mediul și întreprinde acțiuni care îi măresc șansele de a-și atinge
obiectivele cu succes.
Termenul „inteligență artificială” este folosit pentru a descrie
mașinile care imită funcțiile „cognitive”, pe care oamenii le asociază cu
mintea umană, cum ar fi „învățarea” și „rezolvarea problemelor”. Capacitățile
mașinilor moderne clasificate în general ca IA includ înțelegerea cu succes a vorbirii
umane, concurența în sistemele de joc strategice cum ar fi șahul,
mașini care operează în mod autonom,
rutare inteligentă în rețelele de livrare a conținutului și simulări militare.
Inteligența artificială poate fi clasificată în trei tipuri
diferite de sisteme:
-
inteligență
artificială analitică;
-
inteligență artificială de inspirație umană;
-
inteligență
artificială umanizată.
Inteligența artificială
analitică are doar caracteristici compatibile cu
inteligența cognitivă: generarea unei reprezentări cognitive a lumii și
utilizarea învățării bazate pe experiența anterioară pentru argumentarea
deciziilor viitoare.
Inteligența
artificială inspirată de om are elemente din
inteligența cognitivă și emoțională: pe lângă elementele cognitive înțelege
emoțiile umane și le ia în considerație în luarea deciziilor ulterioare.
Inteligența artificială umanizată arată caracteristicile tuturor
tipurilor de competențe: inteligența cognitivă,
emoțională și socială, este capabilă să fie conștientă de sine și este
conștientă de sine în interacțiunile cu ceilalți.
2.
Inteligența artificială și funcțiile
ei
Inteligența artificială este începutul unei noi ere a informaticii -
calculul cognitiv. Este un tip de calcul radical nou, foarte diferit de
sistemele de programare care l-au precedat. Chiar dacă aceste sisteme de
programare se deosebesc mult de principiile de programare ale secolului trecut,
oricum, sunt programate pe baza unor reguli și a logicii menite să obțină
răspunsuri precise din punct de vedere matematic, deseori urmând o abordare
rigidă a arborelui decizional. Având în vedere că actualmente avem o cantitate
enormă de date mari și este nevoie de decizii
mult mai complexe
bazate pe dovezi,
o astfel de abordare rigidă
nu reușește să țină pasul cu informațiile disponibile.
Formele Inteligenței Artificiale
Inteligența artificială poate lua multe
forme, dar, cele mai populare
și discutate forme în educație sunt:
-
Învățare automată;
-
Învățare profunda (Deep Learning);
-
Viziune computerizată;
-
Procesarea limbajului natural
(PLN);
-
Robotică.
Reprezentarea grafică a formelor Inteligenței Artificiale este redată în figura
1.
Figura 1. Formele de Inteligență Artificială
Funcțiile Inteligenței Artificiale:
✓
Automatizare:
industria a căutat adesea să folosească tehnologia pentru a crește
productivitatea. Deci, pentru a reduce costurile de producție, industriile au
automatizat multe activități și procese repetitive pentru a reduce cantitatea
de intervenție umană necesară.
✓
Învățare
automată: Învățarea automată este un subdomeniu al
inteligenței artificiale care oferă computerelor capacitatea de a învăța fără a
fi programate în mod explicit [6]. Aici, în loc de instrucțiuni explicite
precum sistemele deterministe, sistemul este furnizat cu exemple sau experiențe
sub formă de date de antrenament, iar algoritmii de învățare automată
detectează tiparele din aceste exemple și apoi furnizează rezultate (predicții)
chiar și pentru date nevăzute. Învățarea
automată este o idee revoluționară: în calculator sunt citite o cantitate mare de date și se folosește experiența dobândită din datele
prezentate
pentru a-și îmbunătăți propriul algoritm și a procesa mai bine datele în viitor.
Cea mai importantă direcție a învățării automate
sunt rețelele neuronale. Rețelele neuronale
sunt formate din noduri interconectate, numiți neuroni sau perceptroni. Aceste
rețele sunt modelate după felul cum procesează creierul uman informația.
Rețelele neuronale stochează date, învață din ele și își îmbunătățesc
abilitățile de a sorta date noi.
Există trei tipuri de scenarii de învățare automată
care sunt denumite
ca:
•
Învățare supravegheată;
•
Învățare nesupravegheată;
•
Consolidarea
învățării.
✓
Deep Learning
(Invățarea profundă): Învățarea
profundă este un subset al învățarii
automate. În Învățarea profundă, rețelele neuronale sunt aranjate în rețele
extinse cu un număr mare de straturi și sunt antrenate folosind cantități mari de date. Învățarea profundă este o învățare automată
scalabilă, care extrage
modele utile din date într-un
mod automat, cu un efort uman cât mai mic posibil, deoarece
automatizează extragerea caracteristicilor,
ceea ce elimină dependența de experții umani. De asemenea, nu necesită o parte
din preprocesarea datelor, care este de obicei necesară în cazul învățării
automate. Învățarea profundă este diferită de majoritatea celorlalte tipuri de
învățare automată, care reliefează antrenamentul pe datele etichetate. În
Învățarea profundă, rețeaua neuronală artificială extinsă este alimentată cu
date neetichetate și nu primește nici o instrucțiune. Algoritmii de învățare
profundă sunt extrem
de eficienți cu date nestructurate cum ar fi imagini, video, text sau audio și, prin urmare,
sunt utilizați în aplicațiile de viziune computerizată și de procesare a
limbajului natural.
✓
Viziunea Computerizată: Viziunea computerizată folosește, în general, Rețeaua
Neuronală
Convoluțională (RNC) pentru recunoașterea obiectelor și Rețeaua Neuronală
Repetată (RNR) pentru înțelegerea secvenței de imagini, cum ar fi cadrele
video. Recunoașterea Optică a Caracterelor (OCR) poate fi considerată una dintre cele mai vechi și
mai cunoscute aplicații
de Computer Vision.
Recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare,
detectarea intruziunilor fizice, detectarea încălcărilor regulilor de
circulație prin fluxurile primite de la camerele CCTV, recunoașterea facială în
scopuri de securitate sunt câteva dintre aplicații. De asemenea, are aplicații
imense în diagnosticul medical, cum ar fi detectarea cancerului din imagini mai
rapid decât metodele tradiționale, ceea ce duce la salvarea vieților omenești.
✓
Procesarea
Limbajului Natural (PLN): Tehnologia de procesare a limbajului natural
implică capacitatea de a transforma textul sau vorbirea audio în informații
codificate, structurate, bazate pe o ontologie adecvată [6].
PLN se referă la interacțiunile dintre computere și limbajele umane,
în special despre
modul de programare a computerelor pentru
a procesa și analiza cantități mari de date din
limbajul
natural. PLN permite calculatoarelor să înțeleagă limbajul uman în formă scrisă
și vorbită.
Chatbot-urile omniprezente sunt una dintre cele mai populare domenii
de aplicare ale PLN
numite IA conversaționale. Chatbot- urile inteligente încearcă să-i facă pe oameni
să creadă că interacționează cu un alt om, în timp ce în realitate interacționează cu un chatbot.
Voicebots și Emailbots sunt alte aplicații din zona IA conversațional.
Înțelegerea limbajului natural prin identificarea
cuvintelor cheie, entităților, sentimentelor, tonurilor, emoțiilor dintr-o
bucată de text sau porțiune audio este un alt domeniu de aplicare PLN.
Psiholingvistica este un alt domeniu de aplicare a PLN în
care se poate face profilul psihologic al unei persoane în baza unui text scris de acea persoană. Elaborarea rezumatului unui text este un alt domeniu al aplicației PLN.
Computerul citește un text mai mare și creează un rezumat al acestuia.
Metodologia Natural Language Generation (NLG) generează un rezumat, în timp ce
algoritmii de elaborare a rezumatului
extrag propozițiile importante pentru
a crea acest rezumat.
✓
Robotica:
Robotica este legată de proiectarea, construirea și utilizarea mașinilor pentru
a îndeplini sarcini care imită mișcările și inteligența umană. Un robot este un
manipulator reprogramabil, multifuncțional, conceput pentru a muta materiale,
piese, unelte sau dispozitive specializate prin mișcări variabile programate
pentru îndeplinirea unei varietăți de sarcini [6].
Un robot inteligent poate avea o capacitate de vedere prin
aplicarea tehnologiilor de viziune computerizată; poate recunoaște comenzile
vocale sau poate conversa cu oamenii folosind tehnologii PLN; poate fi sub
forma unui robot mobil autonom (RMA), care se poate deplasa fără nicio
îndrumare umană.
3. Impactul inteligenței artificiale în educație
Inteligența artificială îmbunătățește instrumentele uzuale din orice
domeniu. De la motoarele de căutare pe Internet, funcții
și aplicații pe smartphone-uri, până la transportul public și electrocasnice. De exemplu, setul complex de algoritmi și software pe baza cărora funcționează Siri în iPhone este un
exemplu tipic de soluții de inteligență artificială care au devenit parte din
experiențele de zi cu zi a oamenilor [7]. Google folosește IA pentru motoarele
de căutare și hărți. Mașinile noi folosesc IA începând cu motorul și terminând
cu frânele și navigarea. Tehnologia de conducere autonomă
la momentul actual
este destul de avansată, iar
unele companii importante fac din aceasta o prioritate de vârf pentru
dezvoltare, cum ar fi Tesla, Volvo, Mercedes [8].
Actualmente, studenții sunt plasați în fruntea unei game
largi de posibilități și provocări pentru învățare și predare în învățământul superior.
Sistemele de calcul complexe care utilizează algoritmi de învățare automată
pot servi oamenilor
indiferent de abilitățile
pe care le posedă și se pot implica
într-o anumită măsură în procese
de tip uman precum și în procesarea sarcinilor complexe, care
pot fi folosite în predare și învățare. Aceasta deschide o nouă eră pentru
instituțiile de învățământ superior [9].
Ce oportunități poate oferi inteligența artificială în educație
care îi va diferenția pe oameni de roboți?
Probabil, în curând,
aceste subiecte vor fi agenda principală a factorilor
de decizie și implementatorilor din domeniu; de fapt, există deja discuții care
se întreabă dacă IA poate înlocui cu adevărat profesorii sau nu [10].
Îngrijorările cu privire la impactul IA și al tehnologiei
aferente asupra practicii educaționale trebui privite în raport cu
îngrijorările cu privire la impactul lor asupra societății în general. Un
studiu PEW Research Center [11] a intervievat 979 de inovatori tehnologici, dezvoltatori de software, lideri
de afaceri, cercetători, academicieni și activiști. Jumătate a prezis că noile tehnologii vor slăbi democrația, în mare parte
datorită capacității lor de a
facilita răspândirea nestingherită a știrilor false (sau pur și simplu
înșelătoare). Oamenii au încredere în tehnologia modernă
la un nivel care se limitează adesea
la respect. Abilitățile de
gândire critică – a ști să prețuiești sursele de informații, cum să judeci
argumentele, cum să-ți construiești propriile argumente din surse de încredere – sunt la fel
de vitale ca întotdeauna.
Manyika și colab. [12] subliniază că profesorii buni vor
continua să existe în viitor, predând cursuri menite să stimuleze inteligența
afectivă, creativitatea și comunicarea studenților. De fapt, potrivit acestor
autori, evoluțiile în inteligența artificială și automatizarea vor face de fapt
„oamenii mai umani”. Haseski [13], în timp ce abordează cercetările
educaționale privind inteligența artificială, afirmă: utilizarea inteligenței
artificiale în educație va face învățarea mai individuală, va oferi experiențe
de învățare eficiente, va permite studenților să-și descopere talentele, să-și
îmbunătățească creativitatea și să reducă volumul de muncă al profesorilor.
Dar, bineînțeles, că există și idei opuse.
Transferarea rolurilor profesorilor către computere este
văzută ca un pericol în studiile despre inteligența artificială [14]. Pentru a
pregăti acest viitor, sarcina statelor și națiunilor este de a crea un profil
de profesor care va lucra cu aceste structuri de suport [15].
Odată cu mărirea influenței inteligenței artificiale în educație, în
sistemul de învățământ pot fi prevăzute transformări majore. Pe baza rezultatelor studiului, Sekeroglu, Dimililer și Tuncal [16] a fost declarat
că inteligența artificială ar putea
ajuta profesorii să
îmbunătățească educația personalizată. Inteligența artificială poate oferi
oportunități de învățare adecvate pentru persoanele cu dizabilități, refugiați,
persoane care trăiesc în comunități izolate [17]. Cercetările arată că
abordările personalizate pot fi prezentate cu ajutorul tehnicilor de
inteligență artificială și al mediilor inteligente de învățare[18]. Deși
educația de calitate pare să necesite participarea activă a profesorilor umani, inteligența
artificială va crește calitatea
educației, în special
prin oferirea de personalizare [19]. Pedro
și colab. [17] evidențiază un model de profesor dual cu inteligență artificială
în ceea ce privește educația individualizată: profesorii petrec mult timp în
activități de rutină și alte sarcini administrative, cum ar fi repetarea
frecventă, răspunsul la întrebări despre multe subiecte, dar fiind asistați
de inteligența artificială profesorii vor reduce
timpul petrecut cu procedurile de rutină, ceea ce îi va
ajuta să se concentreze pe
îndrumarea studenților și pe comunicarea face-to-face.
Din numeroasele studii
efectuate, este clar că inteligența artificială este deja utilizată
în sectorul educației, unde a condus la progrese într-o gamă largă de domenii
[20].
Analiza și predicția datelor sunt toate componente ale
educației asistate de IA. Educația inteligentă face parte din această
categorie, la fel ca și învățarea virtuală inovatoare.
În tabelul 1 sunt enumerate unele dintre cele mai frecvente
utilizări ale IA în educație, precum și unele dintre
cele mai importante tehnologii care le susțin. Este de remarcat
faptul că, pe măsură ce cererea de educație crește, învățarea cu
ajutorul IA devine din ce în ce mai importantă. Profesorii și studenții
beneficiază de instruire la timp și personalizată utilizând sistemele de
educație inteligente [21,22]. Mai multe tehnologii de calcul, în special cele
legate de învățarea automată și teoria învățării cognitive, sunt utilizate
pentru a îmbunătăți valoarea educațională și eficiența acestor instrumente.
Tabelul 1. Inteligența artificială și educația
Tipul activității |
Tehnologia |
Școală
inteligentă |
Recunoaștere facială, laboratoare virtuale, recunoașterea vorbirii |
Educație online
și la distanță |
Asistent virtual
personalizat, analiză în timp real |
Instruire individualizată |
Sistem de predare inteligent, analiza învățării, data mining |
Evaluare |
Metode de învățare adaptivă, analiza învățării |
Notare
și evaluare |
Recunoașterea imaginilor, viziune computerizată, sistem de predicție |
În timp ce soluțiile bazate pe inteligență artificială
există de ceva vreme, implementarea lor în mai multe domenii întârzie să fie
adoptată. Cu toate acestea, pandemia a schimbat
dramatic peisajul, forțând
profesorii să se bazeze pe tehnologie pentru învățarea virtuală. Actualmente majoritatea profesorilor cred că tehnologia ar trebui să fie
o parte integrantă a educației. IA are potențialul de a îmbunătăți atât
învățarea, cât și predarea, ajutând sectorul educațional să evolueze în
beneficiul atât a studenților, cât și a profesorilor.
Inteligența artificiala ajută să afle ce știe și ce nu știe
un student, construind un program de studiu personalizat pentru fiecare cursant,
luând în considerare lacunele de
cunoștințe. În acest fel, IA adaptează
studiile în funcție
de nevoile specifice ale studentului,
sporind eficiența acestora.
Acum IA face parte din viața noastră de zi cu zi și ne
oferă multe șanse în domeniul educației. În figura 2 sunt arătate câteva dintre
rolurile esențiale pe care inteligența artificială le joacă sau le va juca în
educație și învățământ.
În calitate
de beneficii
ale utilizării Inteligenței Artificiale în
educație putem
enumera:
1.
Inteligența artificială poate automatiza activitățile de bază din educație, cum ar fi
notarea.
Administrare
• A executa proceduri ce țin de birocrație, cum ar fi notarea examenelor și feedback-ul, care
ocupă o mare parte din timpul profesorului.
•
De a identifica stilul și
preferințele de învățare ale fiecărui student, ceia ce ar permite de a crea
programe personalizate de învățare.
• Tutorii din domeniul
suportului decizional să ofere feedback
în timp util și direct
studenților
lor.
Instruire
•
Datele personale ale studenților pot fi folosite
pentru a determina
cea mai bună metodă de
predare pentru fiecare
student în parte.
•
Trebuie luat în considerație dacă studentul realizează proiecte și exerciții.
•
Analiza curriculumului și a
conținutului materialelor de curs pentru a veni cu conținut special adaptat cerințelor fiecărui student,
încurajând spiritul de cooperare.
Învățământ
• Identificarea și abordarea
cât mai devreme posibil a oricăror probleme
de învățare care apar la
studenți.
•
Abordarea centrată pe student
în selecția cursurilor la nivel universitar.
•
Colectarea datelor despre
obiceiurile de studiu ale fiecărui student și aplicarea unei intervenții
adaptative inteligente, bazată pe starea actuală de învățare a studentului.
Figura 2. Potențialul inteligentei artificiale în educație
La facultate, aprecierea temelor și testelor pentru cursuri
poate fi o muncă plictisitoare. Profesorii constată adesea că notarea necesită
o perioadă semnificativă de timp, timp care ar putea fi folosit
pentru a interacționa cu studenții, a se pregăti
pentru curs sau pentru
a lucra la dezvoltarea profesională. Deși IA nu va putea niciodată să înlocuiască
cu adevărat evaluarea umană, totuși se apropie destul de mult. Acum este
posibil ca profesorii să automatizeze notarea pentru aproape
toate tipurile de opțiuni multiple.
Astăzi, software-ul de notare
a eseurilor este încă în stadiu incipient
și nu este la înălțime,
totuși se poate îmbunătăți în
următorii ani, permițând profesorilor să se concentreze mai mult pe activitățile
din clasă și pe interacțiunea cu studenții
decât pe notare.
2.
Software-ul educațional poate fi adaptat
nevoilor elevilor/studenților.
Una dintre modalitățile cheie prin care inteligența artificială va
afecta educația este prin aplicarea învățării individualizate la un nivel mult
mai profund. Aceste lucruri se
efectuează deja prin intermediul unui număr tot mai mare de programe de
învățare adaptivă, jocuri și software. Aceste sisteme răspund
nevoilor studentului, punând un accent mai mare pe anumite subiecte,
repetând lucruri pe care studenții nu le-au însușit și ajutându-i să lucreze în
propriul ritm, oricare ar fi acesta.
Acest tip de educație personalizată ar putea fi o soluție
asistată de mașini pentru a ajuta studenții de la diferite niveluri să lucreze
împreună într-o singură sală de clasă, profesorii facilitând învățarea și
oferind ajutor și sprijin atunci când este necesar.
3.
Poate indica
locurile în care cursurile trebuie
îmbunătățite.
Este posibil ca profesorii să nu
fie întotdeauna conștienți de
lacune în prelegerile lor și
materialele educaționale care pot lăsa studenții confuzi cu privire la anumite
concepte. Inteligența artificială oferă o modalitate de a rezolva această
problemă. Coursera, un furnizor masiv de cursuri online deschise, pune deja
acest lucru în practică [23]. Când se constată că un număr mare de studenți
trimit răspunsul greșit la o temă pentru acasă, sistemul alertează profesorul
și oferă studenților un mesaj personalizat care oferă indicii pentru răspunsul
corect. Acest tip de sistem ajută la completarea lacunelor în explicațiile care pot apărea în cursuri și ajută la asigurarea faptului
că toți studenții au acces la aceeași
bază conceptuală. În loc să aștepte răspunsuri de la profesor, studenții
primesc feedback imediat care îi ajută să înțeleagă un concept și să-și amintească cum să rezolve
corect data viitoare.
4.
Elevii/Studenții ar putea primi sprijin suplimentar de la tutorii
IA.
Deși, în mod evident, există lucruri pe care tutorii umani le pot oferi
și pe care mașinile încă nu le pot oferi, posibil ca în viitor să existe mai
mulți studenți îndrumați de tutori formați doar din zerouri și unu. Unele
programe de îndrumare bazate pe inteligența artificială există deja și pot
ajuta studenții la matematică, limbi și alte materii. Aceste programe îi pot
învăța pe studenți lucruri fundamentale, dar nu sunt încă ideale pentru a-i
ajuta pe studenți să învețe gândire și creativitate de nivel înalt, lucru pe
care îl pot facilita doar profesorii din lumea reală.
Cu toate acestea,
nu este exclusă posibilitatea ca tutorii IA, să poată face aceste lucruri în
viitor. Cu ritmul rapid al progresului tehnologic, care a marcat ultimele
câteva decenii, sistemele avansate de îndrumare pot deveni realitate.
5.
Programele bazate
pe inteligență artificială pot oferi studenților și educatorilor
feedback util.
Inteligența artificială nu poate doar să ajute profesorii și studenții
să creeze cursuri care sunt personalizate în funcție de nevoile lor, dar poate oferi și feedback ambilor
despre succesul cursului în ansamblu. Unele universități, în special cele cu oferte online, folosesc sisteme IA pentru a monitoriza progresul
studenților și pentru a alerta profesorii atunci
când ar putea exista
o problemă cu performanța studenților. Aceste tipuri de sisteme IA le
permit studenților să obțină sprijinul
de care au nevoie și profesorilor să găsească domenii în care pot îmbunătăți instruirea studenților. Totuși,
programele IA de la aceste
instituții nu oferă doar
sfaturi despre cursuri individuale. Unii lucrează pentru a dezvolta sisteme
care pot ajuta studenții să aleagă specializările în funcție de domeniile în
care reușesc cel mai bine.
Concluzii
Educația bazată pe IA a început cu utilizarea computerelor și a sistemelor
legate de computere, apoi s-a mutat pe platforme online și pe web. Acum,
datorită sistemelor încorporate, profesorii și instructorii pot colabora cu roboți sub formă de coboți sau roboți
umanoizi, iar chatboții pot îndeplini funcții asemănătoare profesorilor sau
instructorilor. Utilizarea acestor platforme
și instrumente a îmbunătățit și a crescut
eficiența profesorilor,
rezultând un conținut educațional mai bun și mai amplu.
Inteligența Artificială are un impact semnificativ asupra
instituțiilor de învățământ. Implementarea IA în educație comparativ cu sectorul industrial are loc mai târziu, dar acele
instituții care deja au adoptat
inteligența artificială și continuă să facă investiții în aplicațiile IA, cu
siguranță, vor fi înaintea concurenților. Expansiunea IA forțează multe locuri
de muncă să devină învechite și, prin urmare,
va fi nevoie de un nou set de abilități. Instituțiile de învățământ trebuie
să își formeze și să-și dezvolte studenții
pentru a face față provocării revoluției IA.
Bibliografie
1.
RODRÍGUEZ- HERNÁNDEZ, C.F.; MUSSO, M.; KYNDT, E.; CASCALLAR, E.
Artificial neural networks in academic performance
prediction: Systematic implementation and predictor evaluation. In: Computers and Education: Artificial Intelligence,
2021, no. 2. https://doi.org/10.1016/J.CAEAI.2021.100018
2.
HOLMES, W.; PORAYSKA-POMSTA, K.; HOLSTEIN, K.; SUTHERLAND, E.;
BAKER, T.; SHUM, S.B.; KOEDINGER, K.R. Ethics of AI in
Education: Towards a Community-Wide Framework. In: International Journal of Artificial Intelligence in Education,
2021. https://doi.org/10.1007/S40593-021-00239-1
3.
GOMEDE, E.; GAFFO, F.H.; BRIGANÓ,
G.U.; DEBARROS, R.M.; MENDES,
L.S.
Application of computational intelligence to improve education in smart cities.
In:
Sensors (Switzerland), 2018. no. 18(1), p. 1–26. https://doi.org/10.3390/s18010267
4.
POPENICI, S.A.D.; KERR, S.
Exploring the impact of artificial intelligence on teaching andlearning in
higher education. In: Research and
Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 2017.
https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
5.
SEO, K.; TANG, J.; ROLL, I.; FELS,
S.; YOON, D. The impact of artificial intelligence on learner–instructor
interaction in online learning. In: International
Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1) 2021. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00292-9.
6.
Artificial-Intelligence.
https://findability.ai/artificial-intelligence/#_ftn1
7.
BOSTROM, N.; YUDKOWSKY, E. The
ethics of artificial intelligence. In: K Frankish, WM Ransey (Eds.), Cambridge handbook of artificial
intelligence, (pp. 316–334). Cambridge, UK: Cambridge University Press,
2011.
8.
HILLIER, J. K.; MACDONALD, N.; LECKEBUSCH, G. C.; STAVRINIDES, A.
Interactions between apparently
primary weather-driven hazards and their cost. In:
Environ. Res. Lett., 10, 104003, https://doi.org/10.1088/1748-9326/10/10/104003,
2015.
9.
DE LANGE, C. Welcome to the bionic
dawn. In: New Scientist, 227(3032),
24–25. 2015.
10.
FELIX, C.V. The Role of the Teacher
and AI in Education. In: Sengupta, E., Blessinger, P. and Makhanya, M.S. (Ed.) International Perspectives on the Role of
Technology in Humanizing Higher Education (Innovations in Higher Education
Teaching and Learning, Vol. 33), Emerald Publishing Limited, pp. 33–48.
https://doi.org/10.1108/S2055- 364120200000033003, 2020
11.
ANDERSON, J.; RAINIE, L. The future
of jobs and jobs training. In: PEW Research
Center Internet and Technology. Retrieved from https://www.pewresearch.org/
internet/2017/05/03/the-futureof-jobs-and-jobs-training/. Accessed on February
25, 2020.
12.
MANYIKA, J.; CHUI, M.; MIREMADI, M.; BUGHIN, J.; GEORGE, K.;
WILLMOTT, P.; DEWHURST, M. A future that works: Automation, employment, and productivity.
Chicago: McKinsey Global Institute, 2017.
13. HASESKI,
H.I. What do Turkish pre-service teachers think about artificial intelligence?
In: International Journal of Computer
Science Education in Schools, 3(2), doi: 10.21585/ijcses.v3i2.55, 2019.
14.
HUMBLE, N.; MOZELIUS, P. Artificial
Intelligence in Education-a Promise, a Threat or a Hype?. In: European Conference on the Impact of
Artificial Intelligence
and Robotics, 2019 (ECIAIR 2019), Oxford, UK (pp. 149–156). Academic Conferences and
Publishing International Limited, 2019.
15.
WOGU, I. A. P.; MISRA, S.; OLU-OWOLABI, E. F.; ASSIBONG,
P. A.; UDOH,
O. D. Artificial intelligence, artificial teachers and the
fate of learners in the 21st century education sector: Implications for theory
and practice. In: International Journal
of Pure and Applied Mathematics, 119(16), pp. 2245–2259, 2018.
16.
SEKEROGLU, B.; DIMILILER, K.;
TUNCAL, K. Artificial intelligence in education: application in student
performance evaluation. In: Dilemas
Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2019. 7(1), pp. 1–21.
17.
PEDRO, F.; SUBOSA, M.; RIVAS, A.;
VALVERDE, P. Artificial intelligence in
education: Challenges and opportunities for sustainable development. Paris:
UNESCO, 2019).
18.
MOHAMMED, P.S.; WATSON, E. N.
Towards inclusive education in the age of artificial intelligence: perspectives, challenges, and opportunities. In: Knox J., Wang
Y., Gallagher M. (eds) Artificial
Intelligence and Inclusive Education. Perspectives on Rethinking and Reforming
Education. Singapore: Springer, 2019. https://doi.org/10.1007/978-
981-13-8161-4_2
19.
GROSZ, B. J.; STONE, P. A
century-long commitment to assessing artificial intelligence and its impact on society.
In: Communications of the ACM, 2018. 61(12),
pp. 68–73.
20.
PARDAMEAN, B.; SUPARYANTO, T.; CENGGORO, T.W.; SUDIGYO, D.;
ANUGRAHANA,
A. AI-Based Learning Style Prediction in Online Learning for Primary Education.
In: IEEE Access, 10, 35725–35735, 2022. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3160177
21.
HIRAN, K.K. Impact of Driving Factors
on Cloud Computing
Adoption in the Higher
Education. In: IOP Conference Series:
Materials Science and Engineering, 2021. 1131(1). https://doi.org/10.1088/1757-899x/1131/1/012016
22.
HIRAN, K.K. Investigating factors
influencing the adoption of IT cloud computing platforms in higher education: Case of Sub-Saharan Africa with IT professionals. In: International Journal
of Human Capital
and Information Technology Professionals, 2021. 12(3). https://doi.org/10.4018/IJHCITP.2021070102
23.
BATES, T.; COBO, C.; MARIÑO, O.;
WHEELER, S. Can artificial intelligence transform higher education? In: International Journal of Educational
Technology in Higher Education, 2020. 17(1). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00218-x
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu