Proiect didactic

 

Proiect didactic

Unitatea şcolară:

 

An şcolar: 2021-2022

 

Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe

 

Disciplina: Matematică

 

Clasa: a VI-a

 

Data:

 

Profesor: Pricopie Loredana-Ionela

 

Tipul lecţiei: predare-învățare-evaluare

 

Tema: Ecuații de tipul x+a=b, xa=b, x : a = b(a0), ax+b = c;unde a, b, c sunt numere raţionale;

 

Durata: 50 min

 

Competenţe generale:

 

       Identificarea unor date, mărimi şi relații matematice, în contextul în care acestea apar;

       Preluarea unor date matematice de tip cantitativ, calitativ, structural, cuprinse în diverse surse informaționale;

       Utilizarea conceptelor și a algoritmilor specifici în diverse contexte matematice;

       Exprimarea în limbajul specific matematicii a informațiilor, concluziilor și demersurilor de rezolvare pentru o situație dată.

Competenţe specifice:

 

·       Utilizarea regulilor specifice pentru efectuarea operaţiilor cu numere raționale: adunare, scădere, înmulţire, împărţire (calcule ce implică maximum două operaţii).

·       Estimarea rezultatului unui calcul înainte de efectuarea lui (cu scopul dezvoltării abilităţilor de calcul mintal în contexte practice, cotidiene, de exemplu: cumpărături, cantități necesare, cantități suficiente).

·       Validarea (prin probă) a soluţiei unei ecuaţii cu coeficienți numere raționale.

·       Rezolvarea de ecuaţii utilizând regulile de calcul studiate.  

 

 

 

Obiective operaţionale: Pe parcursul orei se verifică dacă elevii au fost capabili:

 

𝑂1să utilizeze regulile specifice pentru efectuarea operaţiilor cu numere raționale;

             𝑂2să estimeze rezultatul unui calcul înainte de efectuarea lui;

𝑂3 – să valideze prin probă soluţia unei ecuaţii cu coeficienți numere rationale;

𝑂4să rezolvare ecuaţii, utilizând regulile de calcul studiate; 

Metode şi procedee didactice: explicaţia, conversaţia, observaţia, demonstraţia, problematizarea.

 

Materiale şi mijloace de învăţământ:

 

1.     D. Zaharia, M. Zaharia-Matematică-Culegere pentru clasa a VI-a, Editura Paralela 45, Colecția Mate 2000+

2.     A.Balaucă, C.Budeanu-Aritmetica.Algebra.Geometrie pentru clasa a VI-a, Editura Taida

  -fișe de lucru;

-  tabla, creta;

 

Forme de organizare: frontal, individual.

 

Forme de evaluare: observare sistematică, fișa de exerciții;


 

ETAPELE LECŢIEI

 OB.

 

DURATA

CONŢINUTUL INSTRUCTIV EDUCATIV

STRATEGIA DIDACTICĂ

 

ACTIVITATEA PROFESORULUI

ACTIVITATEA ELEVULUI

METODE ŞI PROCEDEE

MATERIALE

ŞI

MIJLOACE

METODE DE EVALUARE

Moment

organizatoric

 

 

2'

 

-              Verifică prezenţa.

-              Cere elevilor să aibă pe bancă instrumentele de scris.

 

-Elevii îşi pregătesc materialele necesare.

 

Conversaţia

 

 

 

Verificarea temei pentru acasă

 

 

4'

 

- Întreabă elevii dacă au avut dificultăți în rezolvarea temei.

 - În eventualitatea unor neclarități, oferă explicații

 

-Răspund solicitărilor profesorului.

 -Solicită explicații

(dacă este cazul)

 

Conversaţia

Explicaţia

Observaţia

 

 

Observare sistematică

Captarea și orientarea atenției

 

3'

-Scrie titlul lecției pe tablă: ,, Ecuații de tipul x+a=b, xa=b, x : a = b(a0), ax+b = c;unde a, b, c sunt numere rationale,,

 

-Enunță obiectivele lecției

-Notează titlul în caiet

Conversaţia

Explicaţia

Observaţia

-tablă și cretă

-caiete și instrumente de

scris

Observare sistematică

Reactualizarea cunoștințelor anterioare

 

-Reamintește elevilor noțiunile:numar rational, ecuatie, ce inseamna a rezolva o ecuatie;

-Discută cu profesorul despre noțiunile propuse. -Își fac eventuale notații

 

Conversaţia

Explicaţia

Observaţia

 

 

Observare sistematică

 

 

Predarea lecției

 

 

𝑂1

 

 

𝑂4

 

15'

-Prezinta elevilor o situatie din cotidian (un model cu un balansoar).

-Pune intrebari referitoare la schita de pe tabla.

- Ii indeamna pe elevi sa formeze o ecuatie, luând  ca necunoscută greutatea copilului, pe care o notăm cu x.

- Ideea practică este de a lua de la ambele capete cantităţi egale până ce la un capăt rămâne copilul, iar la celălalt capăt rămân greutăţi, astfel încât scândura să fie orizontală.

-Prezintă forma generală și dă definițiile:

Se prezintă forma generală a ecuației cu o necunoscută în :

 numere raționale,  se numește coeficientul lui , iar  termenii liberi.

Definiție: A rezolva o ecuație înseamnă a determina toate soluțiile ecuației.

( A determina valorile necunoscutei pentru ca egalitatea să fie adevărată)

Definție: Mulțimea soluțiilor se notează cu S.

Observație: Două ecuații se numesc echivalente dacă au aceeași mulțime a soluțiilor.

(Pentru a obţine ecuaţii echivalente putem proceda şi astfel:

- trecem termenii dintr-un membru în celălalt schimbându-le semnul;

- înmulţim sau împărţim ambii membri ai ecuaţiei cu numere diferite de zero.)

Profesorul propune spre rezolvare următoarele exemple și explică modul de rezolvare e acestora:

Rezolvați ecuațiile în :

1)   

În primul rând, se trece termenul liber din membrul stâng în membrul drept, efectuând operația opusă:

(aducem fracțiile la numitor comun)

Deci,

Profesorul invită la tablă un elev pentru următorul exemplu:

2)   

Verificare:  ( A )

3)     (aducem la numitor comun)

 

Elevii răspund la întrebări și notează în caiete definițiile.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Ascultă explicaţiile.

-Aşază instrumentele de scris pe bancă.

 -Participă la dialog.

-Scriu în caiete;

-Pun întrebări acolo unde au neclarități.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Conversatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Explicatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conversaţia Explicaţia Demonstraţia

Observaţia Problematiza rea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -tablă și cretă

-caiete și instrumente de

scris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Observare sistematică

Autoevaluarea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frontală

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fixarea cunoștințelor

𝑂1

 

 

   𝑂4

 

18'

  

-Împarte fișa de lucru.

-Oferă explicatii unde este cazul.

 

 

-Elevii sunt atenti.

-Rezolva individual sau cu ajutorul profesorului exercitii din fisa de lucru.

 

Conversaţia

Explicaţia

Observaţia

 

-tablă și cretă

-caiete și instrumente de scris

-fișe de lucru

 

Observare sistematică

 

Încheierea lecției

 

 

3'

 

-Tema: exercițiile rămase din fișa de lucru;

-Oferă aprecieri verbale

 

-Ascultă şi participă la dialog.

-Notează tema

 

Conversaţia

Explicaţia

 

fişe de lucru

 

Observare sistematică

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu