Proiect didactic
Unitatea şcolară:
An şcolar: 2021-2022
Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe
Disciplina: Matematică
Clasa: a VI-a
Data:
Profesor: Pricopie Loredana-Ionela
Tipul lecţiei: predare-învățare-evaluare
Tema: Ecuații de tipul x+a=b, xa=b, x : a = b(a0), ax+b = c;unde a, b, c sunt numere raţionale;
Durata: 50 min
Competenţe generale:
•
Identificarea
unor date, mărimi şi relații matematice, în contextul în care acestea apar;
•
Preluarea
unor date matematice de tip cantitativ, calitativ, structural, cuprinse în
diverse surse informaționale;
•
Utilizarea
conceptelor și a algoritmilor specifici în diverse contexte matematice;
• Exprimarea în limbajul specific matematicii a informațiilor, concluziilor și demersurilor de rezolvare pentru o situație dată.
Competenţe specifice:
· Utilizarea regulilor specifice pentru
efectuarea operaţiilor cu numere raționale: adunare, scădere, înmulţire,
împărţire (calcule ce implică maximum două operaţii).
· Estimarea rezultatului unui calcul înainte de
efectuarea lui (cu scopul dezvoltării abilităţilor de calcul mintal în contexte
practice, cotidiene, de exemplu: cumpărături, cantități necesare, cantități
suficiente).
· Validarea (prin probă) a soluţiei unei
ecuaţii cu coeficienți numere raționale.
· Rezolvarea de ecuaţii utilizând regulile de
calcul studiate.
Obiective
operaţionale: Pe
parcursul orei se verifică dacă elevii au fost capabili:
𝑂1 – să utilizeze regulile specifice pentru
efectuarea operaţiilor cu numere raționale;
𝑂2 − să estimeze rezultatul unui calcul înainte de
efectuarea lui;
𝑂3 – să valideze prin probă soluţia unei ecuaţii cu
coeficienți numere rationale;
𝑂4 – să rezolvare ecuaţii, utilizând regulile de
calcul studiate;
Metode
şi procedee didactice:
explicaţia, conversaţia, observaţia, demonstraţia, problematizarea.
Materiale şi mijloace de învăţământ:
1. D. Zaharia, M. Zaharia-Matematică-Culegere
pentru clasa a VI-a, Editura Paralela 45, Colecția Mate 2000+
2. A.Balaucă,
C.Budeanu-Aritmetica.Algebra.Geometrie pentru clasa a VI-a, Editura Taida
-fișe de lucru;
-
tabla,
creta;
Forme de organizare: frontal, individual.
Forme de evaluare: observare sistematică, fișa de exerciții;
ETAPELE LECŢIEI |
OB. |
DURATA |
CONŢINUTUL INSTRUCTIV EDUCATIV |
STRATEGIA DIDACTICĂ |
|||
ACTIVITATEA
PROFESORULUI |
ACTIVITATEA ELEVULUI |
METODE ŞI PROCEDEE |
MATERIALE
ŞI MIJLOACE
|
METODE DE EVALUARE |
|||
Moment
organizatoric
|
|
2' |
-
Verifică
prezenţa. -
Cere
elevilor să aibă pe bancă instrumentele de scris. |
-Elevii
îşi pregătesc materialele necesare. |
Conversaţia
|
|
|
Verificarea
temei pentru acasă |
|
4' |
- Întreabă elevii dacă au avut dificultăți în
rezolvarea temei. - În eventualitatea unor neclarități, oferă explicații |
-Răspund solicitărilor profesorului. -Solicită explicații (dacă
este cazul) |
Conversaţia
Explicaţia
Observaţia
|
|
Observare
sistematică |
Captarea
și orientarea atenției |
|
3' |
-Scrie titlul lecției pe tablă: ,, Ecuații de tipul x+a=b, xa=b, x : a = b(a -Enunță
obiectivele lecției |
-Notează titlul în caiet |
Conversaţia Explicaţia Observaţia
|
-tablă și cretă -caiete
și instrumente de scris
|
Observare
sistematică |
Reactualizarea
cunoștințelor anterioare |
|
5´ |
-Reamintește elevilor noțiunile:numar
rational, ecuatie, ce inseamna a rezolva o ecuatie; |
-Discută
cu profesorul despre noțiunile propuse. -Își fac eventuale notații |
Conversaţia Explicaţia Observaţia
|
|
Observare
sistematică |
Predarea
lecției |
𝑂1 ↓ 𝑂4 |
15' |
-Prezinta elevilor o situatie din cotidian (un model cu
un balansoar). -Pune intrebari referitoare la schita de pe tabla. - Ii indeamna pe elevi sa formeze o ecuatie,
luând ca necunoscută greutatea copilului, pe care o notăm cu x. - Ideea
practică este de a lua de la ambele capete cantităţi egale până ce la un
capăt rămâne copilul, iar la celălalt capăt rămân greutăţi, astfel încât
scândura să fie orizontală. -Prezintă
forma generală și dă definițiile: Se prezintă forma generală a ecuației cu o necunoscută
în
Definiție: A rezolva o ecuație înseamnă a determina
toate soluțiile ecuației. ( A determina valorile necunoscutei pentru ca
egalitatea să fie adevărată) Definție: Mulțimea soluțiilor se notează cu S. Observație: Două ecuații se numesc echivalente dacă au aceeași
mulțime a soluțiilor. (Pentru a obţine
ecuaţii echivalente putem proceda şi astfel: - trecem termenii
dintr-un membru în celălalt schimbându-le semnul; - înmulţim sau
împărţim ambii membri ai ecuaţiei cu numere diferite de zero.) Profesorul propune spre rezolvare următoarele exemple
și explică modul de rezolvare e acestora: Rezolvați ecuațiile în 1)
În primul rând, se trece termenul liber din membrul
stâng în membrul drept, efectuând operația opusă: (aducem fracțiile la numitor comun) Deci, Profesorul invită la tablă un elev pentru următorul
exemplu: 2)
Verificare: 3)
|
Elevii răspund la întrebări și notează în caiete
definițiile. -Ascultă explicaţiile. -Aşază instrumentele de scris pe bancă. -Participă la dialog. -Scriu în caiete; -Pun întrebări acolo unde au neclarități. |
Conversatia Explicatia Conversaţia Explicaţia Demonstraţia Observaţia
Problematiza rea |
-tablă
și cretă -caiete și instrumente de scris
|
Observare sistematică Autoevaluarea Frontală |
Fixarea
cunoștințelor |
𝑂1 ↓
𝑂4 |
18' |
-Împarte
fișa de lucru. -Oferă
explicatii unde este cazul. |
-Elevii sunt atenti. -Rezolva
individual sau cu ajutorul profesorului exercitii din fisa de lucru. |
Conversaţia
Explicaţia
Observaţia
|
-tablă și cretă -caiete și instrumente de scris -fișe
de lucru |
Observare
sistematică |
Încheierea
lecției |
|
3' |
-Tema: exercițiile rămase din fișa de
lucru; -Oferă aprecieri verbale |
-Ascultă
şi participă la dialog. -Notează
tema |
Conversaţia
Explicaţia
|
fişe
de lucru |
Observare
sistematică |
|
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu