Interviu cu Prof. Fediuc Ioan




Interviu realizat de: Pătrășcanu Bianca(VII A)

Buhuși Camelia(VII A)
Proiect inițiat de Școala Octav Băncilă Corni în parteneriat cu Flux Botoșani (www.fluxbotosani.ro) și Vocea Ortodoxă (www.voceaortodoxa.ro)



În ce an aţi venit să predaţi în şcoala ,,O. Băncilă'' Corni? 
-Am terminat facultatea în 1998.Din septembrie 89 până în martie 90 am funcţionat la şcoala nr. 2 din Buhuş-Bacău,iar după,din martie 90 m-am transferat la Corni. 
Cum erau copii atunci spre deosebire de generaţiile de astăzi? 
-Copii erau aceiaşi.Copii au fost la fel de când lumea până când se va termina lumea.Doar că preocupările diferă în funcţie de perioadă.Atunci în 90 nu erau calculatoare ,nu era internet.Poate ştiţi că până în 90 nici televizor nu era.Nu ştiu cum vă imaginaţi voi lumea fără televizor,dar atunci programul la televizor era de 90 de minute pe zi sau 120.Şi copii trăiau mult mai mult în natură faţă de astăzi şi spre deosebire de cei de astăzi citeau foarte mult,copii nu aveau alte preocupări şi citeau.Ăsta era un aventaj.Dar în rest erau la fel.
Ce v-a influenţat să alegeţi această profesie?
-Sunt mai mulţi factori,toţi joacă un anumit rol.Poate faptul că mi-a plăcut matematica,poate faptul că mi-a plăcut să fiu între copii,când eram mic îmi plăcea să stau cu copiii şi am rămas un fel de copil.Şi întâmplarea,adică în toate hotărârile unui om,întâmplarea joacă un anumit rol.Cum e proverbul ,,Nu e cum îţi plănuieşti de acasă,ci cum se întâmplă să iasă" 
Cum reuşiţi să faceţi faţă conflictelor dintre elevi? 
-Depinde,depinde de conflict,depinde de elevii care au conflicte.E greu întradevăr mai ales că în ultimul timp sunt din ce în mai multe conflicte între elevi.Câteodată,eşti aspru,câteodată,încerci să-l iei cu vorba bună,câteodată chemi ajutoare. 
Dacă aţi putea schimba sau îmbunătăţi ceva la elevi,care ar fi acel lucru? 
-Nu ştiu dacă aş vrea neapărat să îi schimb pe elevi.Aş vrea poate să îi determin să îşi schimbe ordinea de priorităţi.Să înveţe mai mult,să citească mai mult,să stea mai puţin timp pe facebook,pe metin sau alte site-uri pe care stau ei.Deci cumva să schimb ordinea priorităţilor. 
A existat vreo perioadă în care v-aţi gândit să renunţaţi la această şcoală pentru una mai bună? 
-Nu 
Ce înseamnă pentru dumneavoastră să fiţi profesor de matematică?
-Înseamnă o mare responsabilitate pentru că,întotdeauna admiterea la liceu s-a făcut pe baza examenelor la română,matematică,iar într-o anumită perioadă la istorie sau geografie.Deci chiar dacă un elev este talentat la desen sau la altceva,ca să îşi poată cultiva talentul,trebuie in clasa a IX-a să dea examen tot la matematică şi română.Deci chiar dacă nu-i înclinat,nu-i place să facă matematică,el tot trebuie să ia o notă suficient de bună,încât să ajungă să facă desen,muzică sau altceva.Asta-i una dintre cerinţele sistemului de învăţământ,pentru că indiferent de profilul liceului unde vrea să meargă ar trebui să dea mereu examen la română şi matematică.Ar trebui să se mai diferenţieze.Cei care vor să meargă pe latura umanistă să nu fie obligati să dea examen la matematică.Dacă aţi fi din nou la început de drum şi aţi avea 18-19 ani,ce decizie aţi lua? Aţi alege să fiţi tot profesor de matematică? 
-Probabil că da,dar nu cred că aş mai rămâne în România.La 18-19 ani e posibil să vreau să plec.
Puteţi să ne vorbiţi despre o experienţă pozitivă şi una negativă din cariera dumneavoastră? -Sunt foarte multe şi mi-e greu să aleg.Sunt afectat mereu când se aduc rezultatete la un anumit examen.Indiferent de câte note bune ar fi.Au fost situaţii când nu au fost destul de multe,mereu este cineva care ar fi putut lua mai mult.Şi atunci e normal că te simţi vinovat la fel cum simte şi elevul şi părintele respectiv.Dacă nu cumva eşti principalul vinovat pentru rezultatele elevului.Iar experienţe pozitive,la fel sunt multe.Mă bucur când mă întâlnesc cu elevi care s-au descurcat şi sunt oameni la locul lor. 
Cum se desfăşoară orele de matematică,în clasă,cu elevii dvs.? 
-Orele de matematică nu pot fi la fel de antrenante ca cele de muzică sau altele.Au o anumită asprime deci trebuie să fii cumva mai serios şi tu şi elevul.Şi atunci orele de matematică nu atrag,crează aşa o anumită stare negativă.Unora le este frică,altora le crează o anumită repulsie,câţiva,sper că puţini, le este scârbă.Deci nu ai ce face trebuie făcută.
Domnule profesor,sunteţi un model bun pentru mulţi profesori de matematică,ne puteţi spune care au fost modelele dvs.? 
-Iarăşi e greu de spus.Bineînţeles primele modele au fost profesori pe care i-am avut.Mi-e fost profesor de matematică domnul Brichisală în gimnaziu şi domnul Motelică,Dumnezeu să-l ierte,o fală a matematicii botoşănene,a fost profesor la liceul Economic.Poate aţi auzit de domnul Bălăucă,unul dintre cei mai cunoscuţi profesori din oraşul Botoşani.Toată lumea vroia să facă matematică cu domnul Bălăucă pentru că,chiar dacă era dur,cine reuşea să ia nota 5 la el,reuşea la liceu şi mergea mai departe. 
Ce sfaturi aţi da tinerilor profesori,sau celor care se pregătesc să urmeze o carieră în domeniul învătământului? 
-Să aibă răbdare,să ştie că nu e ca la alt serviciu în care după ce ţi-ai terminat orele de muncă la serviciu pleci acasă şi acolo poţi să faci altceva fără să te gândeşti la serviciu până pleci înapoi.Dacă eşti profesor,când ajungi acasă tot la asta trebuie să te gândeşti.Să îţi pregăteşti lecţiile,să-ţi pregăteşti subiectele,să corectezi lucrări,deci după ce faci câteva ore la şcoală,cam tot atâtea faci şi acasă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu