prof.
Mihaela Pînzaru
Școala Gimnazială „Octav Băncilă” Corni
Prin procesul de evaluare ne pronunţăm asupra stării unui fapt, proces la
un anumit moment, din perspectiva informaţiilor pe care le culegem cu ajutorul
unui instrument care ne permite să măsurăm în raport cu o anumită normă la care
ne raportăm.
1.
Evaluare şi notare
Schimbările complexe în ceea ce
priveşte utilizarea unor strategii moderne ale învăţării presupun şi metode de
evaluare adecvate.
Evaluarea trebuie să fie
coerentă cu noile stiluri şi metode de predare – învăţare şi să fie gândită ca
un instrument pentru îmbunătăţirea activităţii, nu ca o „probă” a ceea ce ştiu
sau nu ştiu?! elevii la un moment dat. Organizarea unei activităţi interesante,
în care elevii (şi profesorii) se simt bine în timpul învăţării nu este un scop
în sine. Trebuie să înregistrăm mereu progresele pe care le fac elevii în procesul de
învăţare. De aceea, evaluarea este menită să ne sprijine pentru a îmbunătăţi învăţarea,
nu să probeze că elevii au învăţat ceva anume (şi cât anume) ca şi informaţie.
Din aceste motive
profesorii trebuie să folosească atât evaluarea formativă (pentru procesul de
predare – învăţare) cât şi evaluarea sumativă (pentru „produsele” care rezultă
în urma învăţării).
Pentru a evalua procesul,
profesorii pot utiliza „cartonaşe de ieşire”, care să conţină trei întrebări:
Ø Care
au fost cele mai importante concepte învăţate în această lecţie?
Ø Ce
este încă neclar?
Ø Ce
v-a plăcut cel mai mult în această lecţie?
sau chestionare
de evaluare la sfârşitul fiecărui capitol sau chiar la sfârşitul unor lecţii.
În acest mod profesorii primesc feed – back de la elevi şi pot să facă
schimbări în procesul de învăţare pentru a îmbunătăţi paşii următori. Pe de
altă parte, profesorii vor evalua şi „produsul” învăţării, măsurând însă ceea
ce elevii au realizat în raport cu obiectivele lecţiei nu ce anume sau cât nu ştiu.
În ceea ce priveşte
evaluarea sumativă, profesorii pot folosi pe lângă testele scrise sau examinarea
orală şi alte „probe” de evaluare, care pun accentul pe „interactivitatea”
dintre elev şi profesor. Profesorii trebuie să aibă în vedere utilizarea
acestora şi pentru faptul că presupun munca în grup, unde fiecare elev
acţionează ca membru al grupului respectiv (metode utilizate cu precădere de
predarea – învăţarea interactivă). Deci ei trebuie să evalueze şi activitatea
grupului ca un tot, dar şi felul în care fiecare elev lucrează în grupul
respectiv. Se poate apela şi la autoevaluare; elevii trebuie încurajaţi să
reflecteze asupra propriei activităţi şi trebuie să înveţe să-şi aprecieze (cu note!) propria învăţare.
2.
Metode tradiţionale de evaluare.
Metodele
tradiţionale de evaluare au căpătat această denumire
datorită
consacrării lor în timp ca fiind cele mai des utilizate. Din această categorie
fac parte:
Ø Probele
orale;
Ø Probele
scrise;
Ø Probele
practice.

Avantajele utilizării
probelor orale vizează:
Ø Flexibilitatea
şi adecvarea individuală a modului de evaluare prin posibilitatea de a alterna
tipul întrebărilor şi gradului lor de dificultate în funcţie de calitatea
răspunsurilor oferite de către elev;
Ø Posibilitatea
de a clarifica şi corecta imediat eventualele erori sau neînţelegeri ale
elevului în raport de un conţinut
specific;
Ø Formularea
răspunsurilor urmărind logica şi dinamica unui discurs oral, ceea ce oferă mai
multă libertate de manifestare a originalităţii elevului, a capacităţii sale de
argumentare etc.;
Ø Tipul
de interacţiune directă creată între evaluator şi evaluat (profesor şi elev),
de natură să stimuleze modul de structurare a răspunsurilor de către elev,
încurajând şi manifestări care permit evaluarea comportamentului afectiv –
atitudinal.
Limitele acestor
probe:
Ø Diverse
circumstanţe care pot influenţa obiectivitatea evaluării atât din perspectiva
profesorului, cât şi cea a elevului. De exemplu, gradul diferit de dificultate
al întrebărilor de la un elev la altul, variaţia comportamentului evaluatorului
etc., generează o puternică varietate interindividuală şi intraindividuală
între evaluatori sau la acelaşi evaluator în momente diferite, la fel cum
starea emoţională a elevului în momentul răspunsului influenţează performanţa
acestuia din punct de vedere al calităţii prestaţiei sale; nivelul scăzut de
validitate şi fidelitate;
Ø Consumul
mare de timp, având în vedere că elevii sunt evaluaţi individual.

Ø Economia
de timp pe care o realizează în cadrul bugetului alocat relaţiei predare –
învăţare – evaluare. Probele scrise permit evaluarea unui număr mare de elevi
într-un timp relativ scurt.
Ø Acoperirea
unitară, ca volum şi profunzime, pe care acest tip de probe o asigură la
nivelul conţinutului evaluat. Probele scrise fac posibilă evaluarea tuturor
elevilor asupra aceleiaşi secvenţe curriculare, ceea ce face comparabile
rezultatele elevilor, iar evaluarea în sine mai obiectivă.
Ø Posibilitatea
evaluatorului de a emite judecăţi de valoare mult mai obiective, întemeiate pe
existenţa unor criterii de evaluare clar specificate şi prestabilite.
Ø Posibilitatea
elevilor de a-şi elabora răspunsul în mod independent, reflectând cunoştinţe şi
capacităţi demonstrate într-un ritm propriu.
Ø Diminuarea
stărilor tensionale, de stres, care pot avea impact negativ asupra performanţei
elevilor timizi sau cu alte probleme emoţionale.
Dezavantajul major este
presupus de relativa întârziere, în timp a momentului în care se realizează
corectarea unor greşeli sau completarea unor lacune identificate.

Ø Tematicii
lucrărilor practice;
Ø Modului
în care ele vor fi evaluate (baremele de notare);
Ø Condiţiilor
care le sunt oferite pentru a realiza aceste activităţi (aparate, unelte, săli
de sport etc.).
3.
Metode complementare de evaluare
Principalele metode
complementare de evaluare, al căror potenţial formativ susţine
individualizarea actului educaţional prin sprijinul acordat elevului sunt:
·
Observarea sistematică a activităţii şi a
comportamentului elevilor:
-
Poate fi făcută pentru a evalua performanţele
elevilor, dar mai ales pentru a evalua comportamentele afectiv – atitudinale
-
Caracteristici ce pot fi evaluate sunt:
§
Concepte şi capacităţi
§
Organizarea şi interpretarea datelor
§
Selectarea şi organizarea corespunzătoare a
instrumentelor de lucru
§
Descrierea şi generalizarea unor procedee,
tehnici, relaţii
§
Utilizarea materialelor auxiliare pentru a
demonstra ceva
§
Identificarea relaţiilor
§
Utilizarea calculatorului în situaţii
corespunzătoare
§
Atitudinea elevilor faţă de sarcina dată
§
Concentrarea asupra sarcinii de rezolvat
§
Implicarea activă în rezolvarea sarcinii
§
Punerea unor întrebări pertinente profesorului
§
Completarea/îndeplinirea sarcinii
§
Revizuirea metodelor utilizate şi a rezultatelor
§
Comunicare: discutarea sarcinii cu
profesorul în vederea înţelegerii acesteia
·
Investigaţia
-
Reprezintă o situaţie complicată care nu are
rezolvare simplă
-
Deşi sarcina poate fi scurtă, timpul de lucru
este relativ lung
-
Începe, se desfăşoară şi se termină în clasă
-
Poate fi individuală sau de grup
-
Presupune obiective care urmăresc:
§
Înţelegerea şi clarificarea sarcinilor
§
Aflarea procedeelor pentru găsirea de informaţii
§
Colectarea şi organizarea datelor sau
informaţiilor necesare
§
Formularea şi testarea ipotezelor de lucru
§
Schimbarea planului de lucru sau colectarea
altor date dacă este necesar
§
scrierea unui scurt raport privind rezultatele
investigaţiei
-
Caracteristici personale ale elevilor care pot
fi urmărite:
§
Creativitate şi iniţiativă
§
Participarea în cadrul grupului
§
Cooperarea şi preluarea conducerii/iniţiativei
în cadrul grupului
§
Persistenţă
§
Flexibilitate şi deschidere către idei noi
§
Dorinţa de generalizare
·
Proiectul
Activitatea, mai amplă
decât investigaţia care începe în clasă prin definirea şi înţelegerea sarcinii
(eventual şi prin începerea rezolvării acesteia), se continuă acasă pe
parcursul a câtorva zile sau săptămâni (timp în care elevul are permanente
consultări cu profesorul) şi se încheie tot în clasă, prin prezentarea în faţa
colegilor a unui raport asupra rezultatelor obţinute şi dacă este cazul, a
produsul realizat. Proiectul poate fi individual sau de grup. Titlul/subiectul
va fi ales de către profesor sau elevi.
Criterii
de alegere a proiectului. Elevii trebuie:
1.
să aibă un anumit interes pentru subiectul respectiv;
2.
să cunoască dinainte unde îşi pot găsi resursele
materiale;
3.
să fie nerăbdători în a crea un produs de care să fie
mândri;
4.
să nu aleagă subiectul din cărţi vechi sau să urmeze
rutina din clasă.
Capacităţile/competenţele
care se evaluează în timpul realizări proiectului:
Ø metode
de lucru;
Ø utilizarea
corespunzătoare a bibliografiei;
Ø utilizarea
corespunzătoare a materialelor şi echipamentului;
Ø corectitudinea/acurateţea
tehnică;
Ø generalizarea
problemei;
Ø organizarea
ideilor şi materialelor într-un raport;
Ø calitatea
prezentării;
Ø acurateţea
cifrelor/desenelor/etc.
·
portofoliul
-
reprezintă o colecţie exhaustivă de informaţii
despre progresul şcolar al unui elev, obţinut printr-o varietate de metode şi
tehnici de evaluare
-
utilitatea portofoliilor:
§
elevii devin parte a sistemului de evaluare şi
pot să-şi urmărească, pas cu pas, propriul progres
§
elevii şi profesorii pot comunica (oral sau
scris) calităţile, defectele şi ariile de îmbunătăţire a activităţilor
§
elevii, profesorii şi părinţii pot avea un
dialog concret despre ceea ce elevii pot realiza, atitudinea faţă de o
disciplină şi despre progresul care poate fi făcut la acea disciplină în viitor
§
factori de decizie, având la dispoziţie portofoliile elevilor, vor avea o imagine mai bună asupra a ceea ce se petrece în clasă
factori de decizie, având la dispoziţie portofoliile elevilor, vor avea o imagine mai bună asupra a ceea ce se petrece în clasă
· autoevaluarea
-
întrebări pe care elevii ar trebui să şi le
pună:
§ există
un alt mod (metodă) de a rezolva această sarcină?
§ Am
rezolvat sarcina suficient de bine?
§ Ce
ar trebui să fac în pasul următor?
§ Ce
produs, care mă reprezintă, ar trebui să-l valorific?
-
Condiţii necesare pentru formarea deprinderilor
autoevaluative la elevi:
§ Prezentarea
obiectivelor pe care elevii trebuie să le atingă
§ Încurajarea
elevilor în a-şi pune întrebările de mai sus şi de a da răspunsul în scris
§ Încurajarea
evaluării în cadrul grupului
§ Completarea,
la sfârşitul unei sarcini importante, a unor propoziţii de genul:
1. Am
învăţat…
2. Am
fost surprins de faptul că…
3. Am
descoperit că…
4. Am
folosit metoda…deoarece…
5. În
realizarea acestei sarcini am întâmpinat următoarele dificultăţi…
TIPURI DE EVALUARE
După domeniu:
ü Evaluarea în domeniul psihomotor (capacităţi,
aptitudini, deprinderi);
ü Evaluarea în domeniul socio – afectiv (atitudini);
ü Evaluarea în domeniul cognitiv (cunoştinţe);
După obiectul evaluării:
ü Evaluarea procesului de învăţare (atât
a achiziţiilor, cât şi a procesului în sine);
ü Evaluarea performanţelor (realizarea
individual, în grup sau de către grup);
ü Evaluarea a ceea ce s-a învăţat
în şcoală sau a ceea ce s-a învăţat în afara şcolii.
După
accentul pus pe proces sau pe sistem:
ü Evaluare de proces – se referă
la performanţele elevilor;
ü Evaluarea de sistem – accentul se pune
pe sistemul în care se desfăşoară procesul (participanţii la proces,
instituţii, organizarea sistemului).
După cine
face evaluarea:
ü Autoevaluare (realizată de către cel
care învaţă);
ü Evaluare internă (realizată de către
aceeaşi persoană care realizează procesul de predare – învăţare);
ü Evaluare externă (realizată de o
persoană sau o instituţie din afara procesului de predare – învăţare).
După etapa
în care se face evaluarea:
ü Evaluare iniţială (realizată la
începutul procesului de predare – învăţare);
ü Evaluare continuă (realizată în timpul
acestui proces);
ü Evaluare finală (realizată după
o secvenţă de timp bine precizată – semestru, sfârşit sau început de ciclu
şcolar etc.).
După cum evaluarea certifică sau nu calitatea celui care este
evaluat:
ü Evaluare sumativă – arătă nivelul la
care a ajuns un anumit elev la un moment dat. este o judecată definitivă care
certifică sau sancţionează calitatea celui evaluat, care se produce „la termen”,
fiind o evaluare finală şi se bazează pe informaţii obţinute în urma unui test,
examen ori cumulând datele obţinute în timpul evaluării continue;
ü
Evaluare
formativă – nu certifică o etapă, ci permite ameliorarea
rezultatelor, revenirea asupra celor învăţate pentru a le corecta şi a facilita
trecerea spre o altă etapă, este orientată spre un ajutor imediat şi încearcă
să coreleze caracteristicile elevului (inclusiv nevoile, interesele) cu
caracteristicile conţinuturilor de învăţat. Se desfăşoară cu regularitate şi
este utilizată în luarea deciziilor privind activitatea continuă.
După cum se apelează la o
normă sau la un criteriu:
ü
Evaluare
normativă – apelează la o normă; furnizează poziţia individului faţă de
altul într-un grup (ex.: ce poate face să facă elevul X în comparaţie cu elevul
Y în realizarea sarcinii date?);
ü
Evaluare
criterială – apelează la un criteriu; se face judecând
performanţa unui individ în funcţie de gradul de realizare a criteriului
stabilit în funcţie de obiective (ex.: ce a realizat X şi Y din sarcina dată,
faţă de „pragul de reuşită”):
După
perspectiva temporală din care se face:
ü
Evaluare
diagnostică (stabileşte starea de fapt, identificându-se cauzele);
ü
Evaluare
prognostică (identifică potenţialul subiectului raportat la viitor).
După
caracterul standardizat al instrumentelor:
ü
Evaluare
formală – realizată prin instrumente standardizate asociate sau nu cu
teste psihologice;
ü
Evaluare
informală – realizată prin instrumente nestandardizate,
alternative, proiectate de către profesor.
După
caracteristicile tehnice ale probelor:
ü Evaluare convergentă – probe care
presupun răspunsuri multiple, închise, la alegere;
ü Evaluare divergentă – probe cu
răspunsuri deschise, construite fără limite fixe.
După modul
în care rezultatele pot fi sau nu măsurate:
ü Evaluare cantitativă – la care
rezultatele sunt cuantificabile în funcţie de un punctaj;
ü Evaluare calitativă – la care rezultatele nu pot fi măsurate prin
cuantificare.
OPERAŢIONALIZAREA SISTEMULUI DE EVALUARE
Ce evaluăm?
·
Cunoştinţe, atitudini, aptitudini, deprinderi;
·
Dacă ştiu, dacă ştiu să facă, dacă ştiu cum să
facă sau dacă ştiu cum vor aplica în viaţa reală ceea ce ştiu;
·
Atingerea obiectivelor legate de un anumit
conţinut;
·
Performanţele celui evaluat;
·
Obiectivele propuse de către profesor;
·
Obiectivele pe care şi le-au propus cei
evaluaţi;
·
Programa;
·
Metodele folosite;
·
Organizarea procesului de învăţare;
·
Serviciile pe care le oferă instituţia în care
se desfăşoară procesul;
·
Rezultatele (produsul) sau procesul în sine;
etc.
De ce
evaluăm?
·
Pentru îmbunătăţirea performanţelor celor
evaluaţi;
·
Pentru îmbunătăţirea performanţelor
instrumentelor de evaluare;
·
Pentru îmbunătăţirea metodelor, mijloacelor şi
strategiilor de evaluare;
·
Pentru realizarea de selecţii;
·
Pentru corectarea performanţelor;
·
Pentru autocontrolul propriilor capacităţi de
predare;
·
Pentru identificarea deficienţelor sau
disfuncţionalităţilor la nivelul organizării unei unităţi şcolare;
·
Pentru optimizarea conţinuturilor; etc.
Cui foloseşte evaluarea?
·
Celor evaluaţi;
·
Evaluatorului (profesor, instituţie);
·
Părinţilor;
·
Factorilor de decizie şcolară;
·
Celor care fac un anumit tip de selecţie
(angajări); etc.
Pe cine evaluăm?
·
Elevi luaţi individual;
·
Elevi luaţi în raport cu grupul din care fac
parte;
·
Un grup, o clasă sau un lot de indivizi grupaţi
după un criteriu anume, de exemplu o grupă de vârstă;
·
Un eşantion; etc.
Când evaluăm?
·
La începutul unui proces (evaluarea iniţială);
·
În timpul procesului (evaluare continuă sau
formativă);
·
La sfârşitul unui proces sau al unei etape
(evaluare sumativă sau finală); etc.
Cum evaluăm?
Prin ce metode?
Cu ce tehnici şi procedee?
Cu ce instrumente?
TEHNICI
ŞI INSTRUMENTE DE EVALUARE
TEHNICI
Tehnica răspunsului scurt – se solicită din
partea subiectului producerea unui răspuns şi obiectivarea acestuia;
Tehnica alegerii duale – se solicită asocierea
unuia sau mai multor enunţuri cu una din componentele unor alternative (da –
nu, adevăr – fals, corect – greşit);
Tehnica perechilor – se solicită stabilirea unor
corespondenţe între cuvinte, fraze sau alte simboluri dispuse pe două coloane;
Tehnica alegerii multiple – solicită alegerea
răspunsului corect dintr-o listă de răspunsuri posibile.
INSTRUMENTE
Ø Teste;
Ø Probe
orale;
Ø
Probe scrise;
Ø
Probe practice;
Ø
Grilele de evaluare/autoevaluare;
Ø
Scările/scalele de evaluare;
Ø
Chestionarul;
Ø
Referatul;
Ø
Proiectul.
ALGORITMUL
DE ELABORARE A ITEMILOR DE EVALUARE
1.
Se identifică scopul evaluării;
2.
se identifică obiectivele evaluării;
3.
se identifică etapa şi tipul de evaluare adecvat
acesteia, în funcţie de obiectivele propuse;
4.
se identifică conţinutul adecvat obiectivelor de
evaluare şi pe cine evaluăm;
5.
se selectează metoda, procedeul, tehnica şi
instrumentul de evaluare;
6.
se identifică normele sau criteriile de evaluare şi
„pragul de reuşită”; pragul de reuşită reprezintă ceea ce se consideră a
fi nivelul minimal de reuşită a unei sarcini date, fiind definit prin
raport la un nivel de performanţă determinat ca acceptabil, la care se
consideră că elevul (cel evaluat) a atins un anumit obiectiv de conţinut;
7.
se construiesc itemii sau probele.;
8.
se reanalizează obiectivele evaluării şi se stabileşte
corelaţia dintre itemi, obiective şi indicatori de performanţă;
9.
se aplică probele (după ce ele au fost standardizate,
în cazul acestei categorii de probe);
10. se
analizează rezultatele şi se comunică celor în drept.
REGULILE
UNEI EVALUĂRI EFICIENTE
1.
Construiţi o imagine pozitivă despre evaluare!
Evaluarea nu trebuie asociată cu eşecul,
sancţiunea sau
controlul, ci cu posibilitatea de
reflectare asupra rezultatelor, cu formarea unei imagini cât mai corecte despre
sine, nu numai cu lipsurile pe care le are, dar mai ales cu calităţile pe care
le poate valorifica şi dezvolta de aici încolo. Orice profesor ar trebui să-şi
proiecteze evaluarea o dată cu proiectarea conţinutului şi să prezinte ce se
aşteaptă de la elevi, ce progrese vor trebui să facă: o probă care este
precedată de prezentarea obiectivelor de evaluare se va dovedi mult mai
eficientă decât una la care elevul nu ştie la ce să se aştepte. Pentru profesor,
evaluarea este un prim instrument ce îi conferă o imagine asupra acţiunii sale.
2.
Nu utilizaţi evaluarea pentru alte scopuri decât
cele pentru care este ea proiectată!
Ø
Evaluarea de orice fel nu trebuie să
pedepsească, ci să stimuleze pentru etapa următoare a învăţării! Cel care
învaţă trebuie să înţeleagă că evaluarea are scopul de a-l informa obiectiv
asupra a ceea ce mai are de învăţat.
Ø
Evaluarea trebuie proiectată cu scopul judecării
stadiului de dezvoltare a achiziţiilor individului, fiind o parte componentă a
procesului de învăţare, chiar dacă este realizată de altcineva decât cel care
este implicat în procesul de predare – învăţare.
Ø
Nu generalizaţi datele obţinute în urma
aplicării unei probe nestandardizate pentru că această generalizare poate
produce multe erori de interpretare.
Ø
Aplicarea unei probe de evaluare trebuie să
respecte regulile sale proprii şi reguli generale de aplicare, care presupun
obiectivitate prin uniformitatea aplicării probei.
Ø
Interpretarea rezultatelor trebuie înţeleasă ca
o parte componentă obligatorie a evaluării, şi ea se face, în funcţie de tipul
de evaluare, în faţa celor evaluaţi, rezultatele trebuind să fie cât de repede
posibil făcute publice în cazul unei evaluări cerute de o instituţie.
Ø
Există o curbă a randamentului fiecărui elev
care, în general, se poate stabili pentru anumite perioade. Nu este indicat să
facem evaluări care se încheie cu notarea elevilor la începutul sau la
sfârşitul unei săptămâni!
Ø
Nu este obligatoriu să facem notări pentru orice
tip de evaluare şi oricum putem folosi mai multe posibilităţi de apreciere a
rezultatelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu