ROLUL MANAGERIAL DE EVALUATOR


prof. Mihaela Pînzaru
Școala Gimnazială ”Octav Băncilă” Corni, Botoșani

        1) Construirea şi descrierea unei metafore pentru unul dintre rolurile manageriale.

             Primul pas în rezolvarea acestei sarcini de lucru a fost căutarea de materiale bibliografice care să ne asigure baza ştiinţifică a temei. A urmat studierea acestor materiale şi selectarea celor mai adecvate pentru tema de faţă.
           În rolul de evaluator un manager evaluează din diferite perspective, după anumiţi parametri, individual şi împreună cu alţi membri reprezentativi ai organizaţiei, în anumite momente, cu un anumit scop.
           Evaluare, feed-back, ajustare….resurse umane, resurse materiale, resurse temporale….cantitate şi mai ales calitate…..toate aceste cuvinte cheie ne-au determinat să alegem metafora « Croitorul », mai bine zis « Atelierul de croitorie ». 
            Un croitor asemeni evaluatorului îşi măsoară  activitatea atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ, la finele realizării unei rochii, spre exemplu, realizează o evaluare a eficienţei muncii sale : produsul este ceea ce a dorit clienta ?, ce resurse a consumat ?, care sunt beneficiile muncii sale ?, au fost disfuncţii ?, se poate lucra mai bine ?, cum a colaborat cu colegii croitori ? etc. 
            « Ca evaluator managerul este o combinare între senzor şi evaluator ; el culege şi analizează înformaţiile şi evaluează, în baza lor întreaga activitate din unitate » (Niculescu, R.,M,2008, p.75)…..asemenea croitorul culege şi analizează informaţii evaluând în baza lor întreaga activitate de realizare a unuia sau a mai multor produse.
               În ceea ce priveşte măsurarea şi evaluarea managerul vizează:
*      determinarea aspectelor informaţionale necesare pentru evaluarea elevilor , personalului şi a mediului şcolar / croitorul va determina acele aspecte necesare pentru evaluarea materialelor cu care lucrează, a calităţii muncii sale şi a clienţilor
*      evaluarea gradului în care rezultatele corespund finalităţilor  şi standardelor planificate/ croitorul evaluează măsura în care şi-a dus la îndeplinire realizarea produselor din punct de vedere calitativ
*      stabilirea concluziilor referitoare la necesitatea de a revizui unele programe/ croitorul revizuieşte tiparele, materialele utilizate, eventualele măsuri nepotrivite clientului etc.
*      interpretarea rezultatelor evaluării pentru alţii/ croitorul interpretează aceste evaluări comunicând cu alţi croitori sau chiar cu clientul
*      găsirea unor formule optime de măsurare a competenţelor/ măsurarea competenţelor în atelierul de croitorie
*      stabilirea manierei de realizare a bilanţului/ realizarea bilanţului la atelierul de croitorie
Fundamente teoretice :
              „ Orice manager trebuie să realizeze la finele unui ciclu managerial o evaluare a funcţionalităţii sistemului pe care îl conduce.” ( Niculescu, R.M.,1994, p.93)
              Din perspectivă instituţională evaluarea presupune  analiza şi valorizarea aspectelor funcţionale explicite şi implicite de la nivelul unei instituţii.  Aceasta vizează evaluarea fiecărui compartiment  de muncă în parte şi a relaţiei funcţionale dintre acestea. Implică cunoaşterea temeinică şi punctuală, urmată de analiza eventualelor disfuncţii existente într-o instituţie; pune în corelaţie ce s-a planificat în cadrul instituţiei cu eficacitatea activităţii înregistrată la un moment dat.
              Evaluarea din  perspectivă relaţională surprinde procesele şi mecanismele ce intervin în funcţionalitatea grupurilor (care există şi funcţionează în interiorul unei organizaţii) în scopul de a le utiliza ca puncte de sprijin pentru creşterea eficienţei acestei funcţionări; implică observarea fiecărui grup;se extinde şi la analiza relaţiilor pozitive dintre partenerii unui grup (elevi, profesori, cadre de exemplu) în scopul de a reglementa funcţionarea lui; vizează găsirea căilor de simulare a relaţiilor pozitive dintre partenerii unui grup; se extinde şi la analiza relaţiilor intergrupale în scopul cunoaşterii şi stimulării acestora în sens pozitiv.
                Evaluarea în perspectiva abordării sistematice presupune înţelegerea celorlalte două ca  integrate într-un sistem cu funcţionalitate dinamică. Presupune o deplasare a obiectului evaluării de la proces / produs către concepţia organizatorică şi funcţionarea ca sistem a cadrului de referinţă (cu intrările procesul şi ieşirile ce îi sunt specifice ).
                 Parametri de evaluare:
Obiective (pentru ce?)
- pentru amelioarea condiţiilor umane de funcţionare a lor
- clarificare percepţiei sarcinilor
- întărirea coerenţei acţiunii
Obiectul (ce?)
- atitudinile (a şti,  a fi, a deveni )
- modul de funcţionare a organizaţiei
- organizaţia ca sistem globa
Destinatarii (pentru cine?)
      - membrii grupurilor şi grupurile
      -personalul instituţiei constituit în compartimente
     - organizaţia ca sistem
Agenţii (cine evaluează?)
- şefii de compartimente şi managerul principal; fiecare membru
- managerul principal; ierarhia superioară
-managerul principal;ierarhia superioară
Demers (cum?)
- observarea relaţiilor ; raportarea la criteriile de eficienţă
- analiza funcţionării fiecărui compartiment şi a relaţiei dintre ele
- identificarea subsistemelor  cu repetarea în corelaţie a intrărilor şi a ieşirilor
Moment (când?)
- în timpul activităţii
- la finele unui ciclu managerial sau a unor secvenţe
- în orice moment
Decizii (cu ce consecinţe?)
- modificare de strategii/optimizare de relaţii
- modificarea dispozitivelor de acţiune
- reconsiderare de strategii
            „Evaluarea prin obiective este specifică managementului educaţional şi include conducerea actului didactic. Evaluarea prin obiective are următoarele caracteristici :
*      verifică şi defineşte criteriile de reuşită, în ce măsură au fost atinse
*      realizează o judecată apreciativă asupra gradului de îndeplinire a obiectivelor
*      compară rezultatul obţinut la un  moment dat cu cel aşteptat
*      are la bază o comparare calitativă …….” ( Niculescu R.,M, 1994, p 89)
             „ În fişa postului se înscriu criteriile de evaluare (Anexa nr. 2 din Metodologia pentru stabilirea normelor de evaluare a performanţelor individuale şi de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de bază, între limite, aprobată prin H.G.749/23.10.1998)” (Zaharia, D.,Iorga, G., Sibişteanu, L., 2005, p. 45)
              Fişele trebuie să fie funcţionale şi eficiente. Evaluarea obiectivă, secvenţială şi finală vizează fiecare compartiment de muncă şi a fiecărui angajat. Evaluarea cadrelor didactice se realizează din perspectiva mai multor domenii: comunicare, relaţia familie-şcoală-societate, curriculum, formarea elevilor, evaluarea şi dezvoltarea profesională regăsite în unităţile de competenţă specifice fiecăruia.
             Pentru o imagine mai clară vom detalia aspectele urmărite:
COMUNICARE:
Comunicarea interpersonală cadru didactic/elev
Comunicarea dintre cadrele didactice
RELAŢIA FAMILIE- ŞCOALĂ- SOCIETATE
Menţinerea relaţiei familie –şcoală
Implicarea familiei în activităţile formativ –educative
Coordonarea activităţilor extracurriculare şi extra şcolare
CURRICULUM
Programarea activităţilor de învăţare
Dezvoltarea de curriculum opţional
Elaborarea schiţei /proiectului didactic
Asigurarea cu materialul didactic
Dezvoltarea condiţiei fizice
Dezvoltarea simţului artistic
Formarea deprinderilor practice
FORMAREA ELEVILOR
Organizarea şi amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea comportamentului social
Formarea instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare
Dezvoltarea capacităţii de învăţare
Dezvoltarea capacităţii de gândire exactă prin instruirea în ştiinţe generale
EVALUAREA
Evaluarea rezultatelor şcolare
Aprecierea rezultatelor şcolare
Înregistrarea rezultatelor şcolare
DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi participare la activităţi de formare

Prezentarea relaţiei dintre elementele metaforei şi trăsăturile distinctive ale rolului ales am realizat-o sub forma unor tabele pentru a asigura claritatea ideilor:

Trăsături distinctive ale rolului de evaluator
Parametri de evaluare (din perspectivă instituţională, din perspectivă relaţională şi din perspectiva abordării sistematice)

Elemente ale metaforei :
„ Atelierul de croitorie”
Obiective (pentru ce?)
- pentru amelioarea condiţiilor umane de funcţionare a lor
- clarificare percepţiei sarcinilor
- întărirea coerenţei acţiunii
Obiective :
- pentru optimizarea activităţii angajaţilor
-pentru ca fiecare angajat să ştie exact ce are de făcut
-pentru ca activitatea să aibă coerenţă
Obiectul (ce?)
- atitudinile (a şti,  a fi, a deveni )
- modul de funcţionare a organizaţiei
- organizaţia ca sistem global

Obiectul :
-să ştie să croiască, să coasă, să tivească, să relaţioneze optim cu clienţii, să se adapteze cerinţelor clienţilor
-funcţionarea  atelierului de croitorie
Destinatarii (pentru cine?)
      - membrii grupurilor şi grupurile
      -personalul instituţiei constituit în compartimente
     - organizaţia ca sistem
Destinatarii:
- croitorii şi personalul auxiliar
-atelierul de croitorie, pe compartimente
- croitoria în general
Agenţii (cine evaluează?)
- şefii de compartimente şi managerul principal; fiecare membru
- managerul principal; ierarhia superioară
-managerul principal;ierarhia superioară
Agenţii :
-şefii fiecărui compartiment, managerul principal şi fiecare croitor în parte (pentru ca evaluarea să fie obiectivă )
- şefii fiecărui compartiment, managerul principal şi fiecare croitor în parte (pentru ca evaluarea să fie obiectivă
Demers (cum?)
- observarea relaţiilor ; raportarea la criteriile de eficienţă
- analiza funcţionării fiecărui compartiment şi a relaţiei dintre ele
- identificarea subsistemelor  cu repetarea în corelaţie a intrărilor şi a ieşirilor
Demers :
-raportare la criteriile de eficienţă, criterii ce sunt cunoscute fiecărui angajat
-analiza funcţionării tuturor compartimentelor de lucru şi a relaţiei dintre acestea
-identificarea  etapelor realizării produsului şi a produsului final
Moment (când?)
- în timpul activităţii
- la finele unui ciclu managerial sau a unor secvenţe
- în orice moment

Moment :
-în timpul lucrului
- la momentul realizării fiecărei etape de lucru sau la final
-în orice moment
Decizii (cu ce consecinţe?)
- modificare de strategii/optimizare de relaţii
- modificarea dispozitivelor de acţiune
            - reconsiderare de strategii
Decizii :
- modificare de strategii în scopul optimizării activităţii şi relaţiilor
-ajustarea dispozitivelor de acţiune
-reconsiderarea de strategii
 

Evaluator/ „Croitor”

Un evaluator are în vedere următoarele aspecte:

Metafora „ Croitorul”….ca evaluator
COMUNICARE:
Comunicarea interpersonală cadru didactic/elev
Comunicarea dintre cadrele didactice


RELAŢIA FAMILIE- ŞCOALĂ- SOCIETATE
Menţinerea relaţiei familie –şcoală
Implicarea familiei în activităţile formativ –educative
Coordonarea activităţilor extracurriculare şi extra şcolare
CURRICULUM
Programarea activităţilor de învăţare
Dezvoltarea de curriculum opţional
Elaborarea schiţei /proiectului didactic
Asigurarea cu materialul didactic
Dezvoltarea condiţiei fizice
Dezvoltarea simţului artistic
Formarea deprinderilor practice
FORMAREA ELEVILOR
Organizarea şi amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea comportamentului social
Formarea instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare
Dezvoltarea capacităţii de învăţare
Dezvoltarea capacităţii de gândire exactă prin instruirea în ştiinţe generale
EVALUAREA
Evaluarea rezultatelor şcolare
Aprecierea rezultatelor şcolare
Înregistrarea rezultatelor şcolare

DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi participare la activităţi de formare

COMUNICARE:
Comunicarea interpersonală croitor/client
Comunicarea dintre membrii atelierului de croitorie

RELAŢIA CROITOR-SOCIETATE
Menţinerea clienţilor
Coordonarea activităţilor extra croitorie, spre exemplu : organizarea unei tombole pentru clienţi


DOMENIUL DE SPECIALITATE
Programarea  lucrărilor ce se vor efectua
Elaborarea tiparelor pentru croitorie
Asigurarea cu diferite materiale
Dezvoltarea rezistenţei fizice
Dezvoltarea simţului artistic
Formarea deprinderilor practice

MENŢINEREA CLIENŢILOR
Organizarea şi amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea comportamentului social
Formarea instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare




EVALUAREA
Evaluarea produselor realizate
Aprecierea  produselor realizate
Înregistrarea eficienţei atelierului

DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi participare la cursuri de perfecţionare

Bibliografie :
Catalano , H. (coord.), (2006), Caietul profesional al educatoarei, Ed. Omfal Esential, Bucureşti
Niculescu,R.,M.,(2008), Management educaţional (curs), Ed. Univ. Transilvania, Braşov
Niculescu, R., M.,(1994), A învăţa să fii un bun manager, Ed. Inedit, Tulcea

Zaharia , D.,Iorga, G.,Sibişteanu, L. (2005) ,Ghidul practical directorului unităţii de învăţământ preuniversitar, Ed. Paralela 45, Piteşti

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu