prof. Mihaela Pînzaru
Școala Gimnazială ”Octav Băncilă” Corni, Botoșani
1) Construirea şi descrierea
unei metafore pentru unul dintre rolurile manageriale.
Primul pas în rezolvarea
acestei sarcini de lucru a fost căutarea de materiale bibliografice care să ne
asigure baza ştiinţifică a temei. A urmat studierea acestor materiale şi
selectarea celor mai adecvate pentru tema de faţă.
În rolul de evaluator un
manager evaluează din diferite perspective, după anumiţi parametri, individual
şi împreună cu alţi membri reprezentativi ai organizaţiei, în anumite momente,
cu un anumit scop.
Evaluare, feed-back,
ajustare….resurse umane, resurse materiale, resurse temporale….cantitate şi mai
ales calitate…..toate aceste cuvinte cheie ne-au determinat să alegem metafora
« Croitorul », mai bine zis « Atelierul de
croitorie ».
Un croitor asemeni
evaluatorului îşi măsoară activitatea
atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ, la finele realizării unei
rochii, spre exemplu, realizează o evaluare a eficienţei muncii sale :
produsul este ceea ce a dorit clienta ?, ce resurse a consumat ?,
care sunt beneficiile muncii sale ?, au fost disfuncţii ?, se poate
lucra mai bine ?, cum a colaborat cu colegii croitori ? etc.
« Ca evaluator
managerul este o combinare între senzor şi evaluator ; el culege şi
analizează înformaţiile şi evaluează, în baza lor întreaga activitate din
unitate » (Niculescu, R.,M,2008, p.75)…..asemenea croitorul culege şi
analizează informaţii evaluând în baza lor întreaga activitate de realizare a
unuia sau a mai multor produse.
În ceea ce priveşte măsurarea şi evaluarea managerul vizează:






Fundamente teoretice :
„
Orice manager trebuie să realizeze la finele unui ciclu managerial o evaluare a
funcţionalităţii sistemului pe care îl conduce.” ( Niculescu, R.M.,1994, p.93)
Din perspectivă instituţională
evaluarea presupune analiza şi
valorizarea aspectelor funcţionale explicite şi implicite de la nivelul unei
instituţii. Aceasta vizează evaluarea
fiecărui compartiment de muncă în parte
şi a relaţiei funcţionale dintre acestea. Implică cunoaşterea temeinică şi
punctuală, urmată de analiza eventualelor disfuncţii existente într-o
instituţie; pune în corelaţie ce s-a planificat în cadrul instituţiei cu
eficacitatea activităţii înregistrată la un moment dat.
Evaluarea din perspectivă relaţională surprinde procesele
şi mecanismele ce intervin în funcţionalitatea grupurilor (care există şi
funcţionează în interiorul unei organizaţii) în scopul de a le utiliza ca
puncte de sprijin pentru creşterea eficienţei acestei funcţionări; implică
observarea fiecărui grup;se extinde şi la analiza relaţiilor pozitive dintre
partenerii unui grup (elevi, profesori, cadre de exemplu) în scopul de a
reglementa funcţionarea lui; vizează găsirea căilor de simulare a relaţiilor
pozitive dintre partenerii unui grup; se extinde şi la analiza relaţiilor
intergrupale în scopul cunoaşterii şi stimulării acestora în sens pozitiv.
Evaluarea în perspectiva
abordării sistematice presupune înţelegerea celorlalte două ca integrate într-un sistem cu funcţionalitate
dinamică. Presupune o deplasare a obiectului evaluării de la proces / produs
către concepţia organizatorică şi funcţionarea ca sistem a cadrului de
referinţă (cu intrările procesul şi ieşirile ce îi sunt specifice ).
Parametri de evaluare:
Obiective (pentru
ce?)
- pentru amelioarea
condiţiilor umane de funcţionare a lor
- clarificare percepţiei
sarcinilor
- întărirea
coerenţei acţiunii
Obiectul (ce?)
- atitudinile (a
şti, a fi, a deveni )
- modul de funcţionare
a organizaţiei
- organizaţia ca
sistem globa
Destinatarii
(pentru cine?)
- membrii grupurilor şi grupurile
-personalul instituţiei constituit în
compartimente
- organizaţia ca sistem
Agenţii (cine
evaluează?)
- şefii de
compartimente şi managerul principal; fiecare membru
- managerul
principal; ierarhia superioară
-managerul
principal;ierarhia superioară
Demers (cum?)
- observarea
relaţiilor ; raportarea la criteriile de eficienţă
- analiza
funcţionării fiecărui compartiment şi a relaţiei dintre ele
- identificarea
subsistemelor cu repetarea în corelaţie
a intrărilor şi a ieşirilor
Moment (când?)
- în timpul activităţii
- la finele unui
ciclu managerial sau a unor secvenţe
- în orice moment
Decizii (cu ce
consecinţe?)
- modificare de
strategii/optimizare de relaţii
- modificarea
dispozitivelor de acţiune
- reconsiderare de
strategii
„Evaluarea prin obiective este
specifică managementului educaţional şi include conducerea actului didactic.
Evaluarea prin obiective are următoarele caracteristici :




„ În fişa postului se înscriu
criteriile de evaluare (Anexa nr. 2 din Metodologia pentru stabilirea normelor
de evaluare a performanţelor individuale şi de aplicare a criteriilor de
stabilire a salariilor de bază, între limite, aprobată prin
H.G.749/23.10.1998)” (Zaharia, D.,Iorga, G., Sibişteanu, L., 2005, p. 45)
Fişele trebuie să fie funcţionale şi
eficiente. Evaluarea obiectivă, secvenţială şi finală vizează fiecare
compartiment de muncă şi a fiecărui angajat. Evaluarea cadrelor didactice se
realizează din perspectiva mai multor domenii: comunicare, relaţia
familie-şcoală-societate, curriculum, formarea elevilor, evaluarea şi
dezvoltarea profesională regăsite în unităţile de competenţă specifice
fiecăruia.
Pentru o imagine mai clară vom detalia
aspectele urmărite:
COMUNICARE:
Comunicarea
interpersonală cadru didactic/elev
Comunicarea dintre
cadrele didactice
RELAŢIA FAMILIE-
ŞCOALĂ- SOCIETATE
Menţinerea relaţiei
familie –şcoală
Implicarea familiei
în activităţile formativ –educative
Coordonarea
activităţilor extracurriculare şi extra şcolare
CURRICULUM
Programarea
activităţilor de învăţare
Dezvoltarea de
curriculum opţional
Elaborarea schiţei
/proiectului didactic
Asigurarea cu
materialul didactic
Dezvoltarea
condiţiei fizice
Dezvoltarea
simţului artistic
Formarea
deprinderilor practice
FORMAREA ELEVILOR
Organizarea şi
amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea
comportamentului social
Formarea
instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare
Dezvoltarea
capacităţii de învăţare
Dezvoltarea
capacităţii de gândire exactă prin instruirea în ştiinţe generale
EVALUAREA
Evaluarea
rezultatelor şcolare
Aprecierea
rezultatelor şcolare
Înregistrarea
rezultatelor şcolare
DEZVOLTARE
PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi
participare la activităţi de formare
Prezentarea
relaţiei dintre elementele metaforei şi trăsăturile distinctive ale rolului
ales am realizat-o sub forma unor tabele pentru a asigura claritatea ideilor:
Trăsături
distinctive ale rolului de evaluator
Parametri
de evaluare (din perspectivă instituţională, din perspectivă relaţională şi
din perspectiva abordării sistematice)
|
Elemente
ale metaforei :
„
Atelierul de croitorie”
|
Obiective (pentru
ce?)
- pentru
amelioarea condiţiilor umane de funcţionare a lor
- clarificare
percepţiei sarcinilor
- întărirea
coerenţei acţiunii
|
Obiective :
- pentru
optimizarea activităţii angajaţilor
-pentru ca
fiecare angajat să ştie exact ce are de făcut
-pentru ca
activitatea să aibă coerenţă
|
Obiectul (ce?)
- atitudinile (a
şti, a fi, a deveni )
- modul de
funcţionare a organizaţiei
- organizaţia ca
sistem global
|
Obiectul :
-să ştie să
croiască, să coasă, să tivească, să relaţioneze optim cu clienţii, să se
adapteze cerinţelor clienţilor
-funcţionarea atelierului de croitorie
|
Destinatarii
(pentru cine?)
- membrii grupurilor şi grupurile
-personalul instituţiei constituit în
compartimente
- organizaţia ca sistem
|
Destinatarii:
- croitorii şi
personalul auxiliar
-atelierul de
croitorie, pe compartimente
- croitoria în
general
|
Agenţii (cine
evaluează?)
- şefii de
compartimente şi managerul principal; fiecare membru
- managerul
principal; ierarhia superioară
-managerul
principal;ierarhia superioară
|
Agenţii :
-şefii fiecărui
compartiment, managerul principal şi fiecare croitor în parte (pentru ca
evaluarea să fie obiectivă )
- şefii fiecărui
compartiment, managerul principal şi fiecare croitor în parte (pentru ca
evaluarea să fie obiectivă
|
Demers (cum?)
- observarea
relaţiilor ; raportarea la criteriile de eficienţă
- analiza
funcţionării fiecărui compartiment şi a relaţiei dintre ele
- identificarea
subsistemelor cu repetarea în
corelaţie a intrărilor şi a ieşirilor
|
Demers :
-raportare la
criteriile de eficienţă, criterii ce sunt cunoscute fiecărui angajat
-analiza
funcţionării tuturor compartimentelor de lucru şi a relaţiei dintre acestea
-identificarea etapelor realizării produsului şi a
produsului final
|
Moment (când?)
- în timpul
activităţii
- la finele unui
ciclu managerial sau a unor secvenţe
- în orice moment
|
Moment :
-în timpul
lucrului
- la momentul
realizării fiecărei etape de lucru sau la final
-în orice moment
|
Decizii (cu ce
consecinţe?)
- modificare de
strategii/optimizare de relaţii
- modificarea
dispozitivelor de acţiune
- reconsiderare de strategii
|
Decizii :
- modificare de
strategii în scopul optimizării activităţii şi relaţiilor
-ajustarea
dispozitivelor de acţiune
-reconsiderarea
de strategii
|
Evaluator/ „Croitor”
Un
evaluator are în vedere următoarele aspecte:
|
Metafora
„ Croitorul”….ca evaluator
|
COMUNICARE:
Comunicarea
interpersonală cadru didactic/elev
Comunicarea
dintre cadrele didactice
RELAŢIA FAMILIE-
ŞCOALĂ- SOCIETATE
Menţinerea
relaţiei familie –şcoală
Implicarea
familiei în activităţile formativ –educative
Coordonarea
activităţilor extracurriculare şi extra şcolare
CURRICULUM
Programarea
activităţilor de învăţare
Dezvoltarea de
curriculum opţional
Elaborarea
schiţei /proiectului didactic
Asigurarea cu
materialul didactic
Dezvoltarea
condiţiei fizice
Dezvoltarea
simţului artistic
Formarea
deprinderilor practice
FORMAREA ELEVILOR
Organizarea şi
amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea
comportamentului social
Formarea
instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare
Dezvoltarea
capacităţii de învăţare
Dezvoltarea
capacităţii de gândire exactă prin instruirea în ştiinţe generale
EVALUAREA
Evaluarea
rezultatelor şcolare
Aprecierea
rezultatelor şcolare
Înregistrarea
rezultatelor şcolare
DEZVOLTARE
PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi
participare la activităţi de formare
|
COMUNICARE:
Comunicarea
interpersonală croitor/client
Comunicarea
dintre membrii atelierului de croitorie
RELAŢIA
CROITOR-SOCIETATE
Menţinerea
clienţilor
Coordonarea
activităţilor extra croitorie, spre exemplu : organizarea unei tombole pentru
clienţi
DOMENIUL DE
SPECIALITATE
Programarea lucrărilor ce se vor efectua
Elaborarea
tiparelor pentru croitorie
Asigurarea cu
diferite materiale
Dezvoltarea
rezistenţei fizice
Dezvoltarea
simţului artistic
Formarea
deprinderilor practice
MENŢINEREA
CLIENŢILOR
Organizarea şi
amenajarea spaţiului de lucru
Dezvoltarea
comportamentului social
Formarea
instrumentelor fundamentale şi a aptitudinilor de comunicare
EVALUAREA
Evaluarea
produselor realizate
Aprecierea produselor realizate
Înregistrarea
eficienţei atelierului
DEZVOLTARE
PROFESIONALĂ
Autoevaluare şi
participare la cursuri de perfecţionare
|
Bibliografie :
Catalano , H.
(coord.), (2006), Caietul profesional al
educatoarei, Ed. Omfal Esential, Bucureşti
Niculescu,R.,M.,(2008),
Management educaţional (curs), Ed.
Univ. Transilvania, Braşov
Niculescu, R.,
M.,(1994), A învăţa să fii un bun
manager, Ed. Inedit, Tulcea
Zaharia , D.,Iorga,
G.,Sibişteanu, L. (2005) ,Ghidul
practical directorului unităţii de învăţământ preuniversitar, Ed. Paralela
45, Piteşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu