Profesor:
Gânju Alexandra
Școala
Gimnazială Nr.1 Vlădeni-Deal, Botoșani
Cea mai mare sărbătoare creștină și totodată
o importantă sărbătoare ebraică a fost
și a
rămas Paștele. Cea mai veche ipoteză privind etimologia cuvântului Paște, trimite
la ebraicul Pesah. Termenul de Pesah,
își are originea în verbul ebraic psh, care înseamnă ,,a șchiopăta, a sălta, a trece peste”. La evrei această trecere se referea la omiterea de către înger a caselor evreilor, care fuseseră însemnate cu sângele mielului sacrificat. Astfel, întâii născuți ai evreiilor au fost salvați, iar ai egiptenilor uciși. În cazul creștinilor sărbătoarea comportă valențe noi, mai profunde, Paștele însemnând trecerea de la moarte la viață și de pe pământ la cer a neamului omenesc de către Dumnezeul întrupat Iisus Hristos.
își are originea în verbul ebraic psh, care înseamnă ,,a șchiopăta, a sălta, a trece peste”. La evrei această trecere se referea la omiterea de către înger a caselor evreilor, care fuseseră însemnate cu sângele mielului sacrificat. Astfel, întâii născuți ai evreiilor au fost salvați, iar ai egiptenilor uciși. În cazul creștinilor sărbătoarea comportă valențe noi, mai profunde, Paștele însemnând trecerea de la moarte la viață și de pe pământ la cer a neamului omenesc de către Dumnezeul întrupat Iisus Hristos.
Cum era
și firesc, o sărbătoare de
o asemenea importanță a implicat o mulțime de tradiții, datini și obiceiuri menite a o înfrumuseța și a-i spori bogăția spirituală. Poporul român
nu a
făcut excepție ci a consevat o multime de astfel de tradiții legate de această mare sărbatoare. Despre sărbătoarea Paștelui au scris autori precum Simion Florea Marian sau
Artur Gorovei, preluând din popor
mărturii ale obiceiurilor
românilor în vremea
acestei sărbători. Mai presus de toate
însă sărbătoarea a fost trăită. Trăită
cu
maximum de evlavie,
iubire și seriozitate.
În rândurile de față vom încerca a descrie
succint una din principalele tradiții care au
luat naștere în preajma sărbătorilor
pascale: vopsirea ouălor
de
Paște.
Simbolistica
oului de Paște a fost bogată încă
din cele mai vechi timpuri. Astfel, perșii își
făceau cadou ouă colorate
cu
prilejul sărbătorilor primăverii, romanii își
trimiteau ouă roșii, împreună
cu
alte daruri cu prilejul sărbătorii zeului Ianus etc. Imaginea
arhietipala a
fost folosită și de lumea creștină. Pe filieră creștină oul de Paște amintește de Mântuitorul Iisus Hristos care
a ieșit din mormânt, înviind,
asemenea cum
puiul iese din găoace.
Ouăle de Paște, precum și
semnificațiile modelelor pictate pe ele ne învită la meditație,
la aprofundare în realitățile spirituale. De aceea, considerăm de bun augur o cercetare a
legendelor legate de ouăle de Paște, a modelelor pictate pe acestea, precum și a tradițiilor și obiceiurilor
ce
survin în legătură cu
ele.
·
Originea ouălor înroșite
Originea tradiției înroșirii
ouălor în lume nu poate
fi cu precizie
reperată. Avându-și
izvoare
vechi, legate de sărbătorile păgâne ale primăverii, tradiția a fost preluată și de creștini însă
cu o simbolistică diferită, subordonată credinței creștine. Pe filieră creștină a pătruns această
tradiție și pe teritoriul țării noastre.
Credințele despre originea ouălor roșii, deși
diverse,
se leagă fiecare în
parte
de etapele calvarului prin care a trecut Mântuitorul Iisus Hristos pentru a săvârși lucrarea de mântuire a lumii. În
cele
ce urmează
vom încerca a
reda câteva
din credințe, ce le considerăm
edificatoare.
O primă legendă despre colorarea ouălor roșii face referire la perioada în care Domnul Iisus predica în templu. Cărturarii și fariseii, care nu-L
iubeau ar fi vrut să Îl prindă. Iisus
Hristos Dumnezeu fiind și cunoscându-le planurile
ieși prin altă
parte din templu. Evreii se luară după Dânsul și începură să
arunce în El cu pietre. Aceste pietre
însă se prefăceau în ouă
roșii. Evreii uimiți de minune au renunțat să mai urmărească pe Domnul, fugind care-ncotro.
Pornind
de la această întâmplare s-ar fi
încetățenit tradiția înroșirii ouălor.
În județul Mehedinți, tradiția ouălor roșii este legată de judecarea Lui Iisus Hristos de
către guvernatorul Pilat din Pont. Se
spune că guvernatorul nu i-a găsit nici o vină
Domnului Hristos și a refuzat să-l condamne, spălându-se pe mâini.
Evreii, indignați de poziția
guvernatorului,
cer insistent moartea Domnului. Pilat, întinzând mâna spre
ei
ar fi spus că
păcatul uciderii unui nevinovat va cădea asupra lor. Imediat ar fi început o ploaie de pietre și urlete groaznice au pornit. Pe dată însă în
mod miraculos toate pietrele s-ar fi prefăcut în ouă
roșii. Începând de atunci oamenii aduc ca jertfă ouă roșii în amintirea sângelui nevinovat al
Mântuitorului Hristos, care a fost
vărsat
pe nedrept.
În unele
locuri din Ardeal, se crede că
în drumul spre Golgota, copiii evreilor ar fi aruncat cu pietre
înspre Iisus Hristos. Acestea
însă se prefăceau în ouă roșii de îndată ce
erau
aruncate.
În Târgușorul Boian
din Bucovina, există
credința că
după ce Domnul Iisus Hristos a fost răstignit, cărturarii și arhiereii evreilor s-au adunat
într-o casă pentru a se ospăta. În cadrul
acestei mese urma să se servească zeamă de cocoș și ouă fierte. Unul din meseni a amintit că
Iisus proorocise că va învia din morți.
Altul însă îi replică că Iisus va învia când va învia cocoșul din oală,
iar ouăle fierte se vor înroși. Pe
dată cocoșul sări din oală bătând
din aripi și cântând,
iar ouăle se înroșiră, confirmându-se astfel
veridicitatea proorociei.
Tot în Bucovina,
se spune că Maica Domnului, încercând a-i îmbuna pe evrei să
nu-l
mai chinuiască pe Domnul Hristos, le-ar
fi dus o coșarcă plină
cu
ouă. Fapta ei nu a
avut însă efectul dorit, evreii întărâtându-se mai
tare și dându-i lui Iisus cand a
cerut apă oțet
și urzici. Maica Domnului îndurerată,
puse coșarca lângă Crucea pe care
era răstignit Fiul Său
și începu a plânge. Sângele curs din ranele Mântuitorului Hristos înroși ouăle, iar
Mântuitorul le spuse celor prezenți
că și ei
vor înroși
ouă în amintirea
celor
petrecute. După
Înviere,
Maica Domnului a împărțit pască și ouă roșii dând tuturor vestea cea bună spunându-le ,,Hristos a
înviat!”.
În alte zone ale țării legenda mai sus enunțată circulă cu unele diferențe. De exemplu
în localitatea Vașcău din Crișana se spune că lângă Crucea Domnului ar fi poposit o femeie ce avea cu dânsa un coș cu ouă. Până s-a închinat Domnului a pus coșul cu ouă lângă
Cruce.
Când s-a ridicat să plece vântul a dezvelit ouăle ce fuseseră acoperite cu o maramă iar femeia
a putut observa mirată că ouăle se
înroșiseră.
În localitatea Călieni se spune că
după ce a înviat Domnul Iisus Hristos a căutat prin
Ierusalim o persoană care să-i vestescă învierea. Întâlnindu-se cu o femeie care purta un coș cu ouă cu sine, i-a poruncit să spună ucenicilor Săi că a înviat. Femeia a cerut Domnului să-i dea un semn pentru ca nu cumva ucenicii să se îndoiască de spusele sale. Îndată Domnul i-a
dat un semn doveditor, săvârșind o minune și înroșind ouăle
din coș.
În Bucovina se spune că a doua zi după Înviere o fată de creștn porni la târg pentru a vinde
niște ouă. Pe drum ea se întâlni cu o fată de
păgân care își manifestă dorința de
a le cumpăra. Cum însă nu avea bani la
dânsa rugă pe
fata
de creștin să o însoțească până acasă pentru a-i da banii pentru ouă. După ce se învoiră și porniră la drum, în timp ce mergeau, fata
creștinului începu a-i povesti fetei de păgân despre Domnul
Iisus Hristos și despre învierea
Sa, îndemnând-o să se convertească la creștinism. Fata păgânului se arătă neîncrezătoare și spuse că nu va crede până ce nu se vor
înroși ouăle din
coș. Pe dată ouăle se înroșiră, iar fetele leșinară de spaimă. Niște băieți care tocmai treceau pe acolo le stropiră pe fete cu apă, iar
acestea își reveniră. Drept răsplată fata de creștini îi răsplăti pe băieți cu ouă roșii. Datorită acestei întâmplări a rămas obiceiul ca băieții
să vină a doua zi de Paște cu udatul la casele
fetelor și să fie răsplătiți
cu ouă roșii.
În județul Botoșani se spune
că după învierea Sa din morți Domnul Iisus Hristos, pornind la drum alături
de Maica Sa întâlni niște găini. Acesta le blagoslovi și porunci ca de
atunci încolo, de Paște, fiece
om, oricât de nevoiaș ar fi să
poată avea pe masa măcar câteva ouă
înroșite.
Conform unei tradiții din localitatea Vașcău din Crișana se spune că ouăle roșii ar fi lacrimile femeilor mironosițe. Acestea au
stat
lângă
Crucea
Domnului
și
au plâns, iar lacrimile lor s-au
prefăcut
în ouă roșii ce au fost culese de copiii din
preajmă.
Din studierea
acestor legente privitoare la originea
înroșirii ouălor putem observa
că originea acestei datini este legată de Mântuitorul Iisus Hristos și de patimile suferite de Acesta, amintindu-ne
de sângele
vărsat în timpul jertfirii Sale
pentru mântuirea neamului omenesc
și totodată de puterea Sa dumnezeiască. Pentru
a sublinia această putere
Mântuitorul este înfățișat prefăcând ouăle, colorându-le în roșu pentru a dovedi veridicitatea
învierii Sale din morți.
·
Colorarea și ornamentarea
ouălor de Paște
Înroșirea
ouălor se obișnuiește a
se face de către
românce în Săptămâna Mare, începând din Marțea
Mare,
săvârșindu-se cu precădere în Joia Mare. Alegerea ouălor ce urmează
a fi vopsite este realizată
cu
atenție și minuțiozitate.
Se folosesc mai cu seamă ouă
de găină, alegându-se cele mai frumoase, mai curate
și mai tari.
Pentru
vopsirea ouălor, cu toate că legenda face referire
la culoarea roșie, se uzitează și alte culori, cum ar fi: galben, verde, albastru,
negru. Întru începuturi oamenii foloseau numai culoarea roșie pentru a vopsi
ouăle. Cu timpul, au început să se folosească și alte culori pentru bucuria oamenilor
și mai cu seamă a copiilor.
Ouăle de Paște se împart, după cum ne relatează Artur Gorovei în patru
categorii și anume: ouăle monohrome, adică acele ouă care
sunt
vopsite într-o singură culoarea indiferent
dacă aceasta este roșie, galbenă, verde, albastră
sau neagră, ouăle monohrome cu ornamente,
adică acele ouă colorate într-o singură culoare dar cu ornamente pe ele, ouă polihrome, adică vopsite în mai multe culori
și cu
ornamente și ouă cu ornamente în relief.
În
anumite
părți ouăle
monohrome se numesc merișoare. Pe lângă acestea gospodinele vopsesc și celelalte
tipuri de ouă acele
ouă numite în funcție
de zonă: închistrite,
împiestrite, împistrite, împiestrițate. Aceste ouă se
numesc și ouă muncite sau necăjite pentru
că
făurirea lor cere multă muncă, răbdare și migală.
Exemplele de desene pe care le realizează gospodinele pe ouă sunt numeroase. Dintre acestea am putea enumera: puii sau picăturile,
brâul care se trasează împrejurul,
de-a lungul sau de-a curmezișul oului, crucea Paștilor, crucea nafurei, crucea românească, brâul popii, desagii popii, roata
carului, floarea Paștelui,
frunza ștejarului, garoafa, frunza nucului, ghiocelul, trandafirașul, fluturele,
albina, laba gâștei,
urechile iepurelui,
coada racului, fluierul
ciobanului, patruzeci de clini
sau clinișoare, oala legată, calea rătăcită, etc.
La închistrirea
sau
încondeierea ouălor se
folosesc două instrumente:
chișița și feleșteul. Chișița
numită în funcție
de zona folclorică și pișiță,
pcișiță, tcișiță, fcișița, sau bijara, vizaric, condeiu sau închistritoare este un
instrument cu care se trac
liniile
figurilor ce
ornamentează
oul. Cu acest instrument se
construiesc de regulă liniile. Feleșteul, numit și feleștiuc, motoc, mătăz, mătuf,
pămătuf este
instrumentul cu care se desenează punctele, numite și picățele sau pui. Acest instrument este un bețișor care are la
capăt
câțiva câlțișori,
bumbac sau scamă de in.
·
Motive de ornamentare a ouălor
de Paște
Motivele
ornamentării ouălor de Paște sunt numeroase ele variind în funcție
de localitate și chiar de persoana care vopsește
ouăle.
Leonida Bodnărescu, în lucrarea sa intitulată ,,Câteva datini de Paști la români”, clasifică desenele și motivele cele mai des utilizate în cinci categorii și anume: categoria regnului animal care cuprinde
figuri de
animale precum: albina, broasca
sau
șarpele, categoria ce
cuprinde
motive vegetale, adică plante precum: frunza
bradului, trandafirașul sau spicul de grâu, categoria uneltelor casnice
și de câmp, precum: vârtelnița, furca de tors,
grebla sau
hârlețul, categoria ornamentelor
industriale precun clinul ce se formează la croirea cămășilor și mânecilor și în sfârșit ultima categorie, cea a motivelor diverse cum ar fi
desagii și brâul
popii, crucea Paștilor
ori
calea rătăcită.
Alexandru
Tzigara-Samurcaș,
în lucrarea sa intitulată ,,Arta
în România” clasifică ornamentele ce
se aplică
pe ouăle
de Paște în
trei categorii: motive vegetale, motive animale și
motive de
origini
deosebite.
Artur Gorovei în lucrarea
sa intitulată ,,Ouăle de Paști: Studiu de
folclor” găsește ca fiind
cea mai potrivită,
următoarea clasificare a motivelor aflate pe ouăle de Paști încondeiate de țărani: Dintr-o prima categorie ar face parte simbolurile (soarele, luna, steaua, luceafărul,
mănăstirea, prescura etc) și dintr-o a două
parte ar face parte
natura, având drept subdiviziuni animalele (albina, barza, broasca,
corbul, fluturele etc) plantele(
bradul, cireșa, mușețelul, liliacul, vâscul etc)
și obiectele uzuale (brâul
popii, calea rătăcită, grapa,
lantul,zmeul etc).
·
Ouăle
de Paște în tradiția populară
românească
Sâmbătă seara după ce toate pregătirile s-au terminat, oamenii se primenesc pentru a
merge la Sfânta Biserică. Din această ,,primenire” face parte și spălarea pe față cu apă în care a fost pus un ou roșu, o monedă de
argint și busuioc. În timpul acestui ceremonial rostesc pe rând
anumite cuvinte. La atingerea feței
cu oul roșu
oamenii zic: ,,Să fiu sănătos (sănătoasă)
și obrazul să-mi fie roșu ca oul; toți să mă dorească și să mă aștepte, așa cum sunt așteptate
ouăle în zilele de Paști; să
fiu iubit (iubită) ca ouăle
în zilele de Paști”. La atingerea feței cu moneda de argint ei zic: ,,Să fiu mândru (mândră) și curat (curată) ca argintul.” Apoi îmbrăcați în haine noi și curate. Credincioșii merg la biserică pentru ,,a lua lumină”.În unele
locuri se obișnuiește a se pune un ou roșu
în sân pentru a fi totdeauna roșu la
față.
În prima
zi de
Paște, la
masă, ouăle vopsite sau/și
cele încondeiate
sunt de
nelipsit. Se obișnuiește
ca
înainte de a fi consumate, acestea să fie
ciocnite între
ele, existând și o rânduială a ciocnitului. Se
consideră că
oul are trei părți: vârful care este numit ,,cap”, partea opusă se numește ,,dos” și părțile laterale ,,coaste” Se obișnuiește a se ciocni ,,capul” cu ,,capul” și ,,dosul” cu ,,dosul”. În prima zi de Paște se ciocnesc ouăle numai cap în cap, a doua zi este permis a se ciocnesc
cap
cu dos, iar a treia zi dos cu dos. Unii oameni, înainte de a ciocni ouăle ,,le încearcă”, ciocnindu-le ușor de dinți sau de cap. Se spune că acele ouă care în urma ciocnirii scot un
sunet deschis sunt mai tari. Se consideră că persoanele ce ciocnesc ouă între ele se vor
întâlni pe cealaltă lume. Cel mai tânăr din familie ține oul și cel mai mare îl ciocnește. Cel
care ciocnește oul spune ,,Hristos a înviat”, iar cel care ține oul răspunde ,,Adevărat a înviat”. Există și tradiția a se ciocni ,,pe luate”. În acest caz cel care sparge oul are voie să-L ia. Dacă
partenerul refuză
să i-l dea se spune
că în viața viitoare îl va mânca stricat și uns
cu păcură.
În Bucovina se spune că trebuie neapărat să ciocnești ouă de Paște. În caz contrar te
vei
rătăci în pădure
și șansele de a fi găsit vor fi mici. Cei care ciocnesc ouă dacă se rătăcesc vor fi
găsiți.
Se ciocnesc numai ouăle monohrome, cele încondeiate, ,,muncite” nu se ciocnesc, ele simbolizând patimile
îndurate
de Domnul Iisus Hristos pentru
omenire.
În funcție de
zonă, ouăle înroșite se ciocnesc fie doar până
în ziua a treia de
Paște, fie
până la Ispas sau chiar până la
Rusalii.
Ouăle monohrome sau ,,merișoare” sunt golite de albuș și de gălbenuș de către gospodine cu ajutorul unui ac. Acestea
se păstrează
în acest fel până la Paștele
viitor. Ele sunt folosite uneori ca modele. Ornamentele de pe ele sunt uneori copiate de gospodine
pe ouăle de la Paștele
următoare. Uneori ele se întind pe o ață și se
pun la icoane sau în cuie
în scop
decorativ. În unele locuri însă, dimpotrivă se consideră că nu e bine a se păstra găoace goale
în casă, întrucât în
ele se ascunde dracu .
Ouăle de Paști, dar și cojile acestora sunt considerate în popor a fi de bun augur aducând frumusețe, sănătate, belșug și rod bogat,
îndepărtarea dușmanilor,
favorizând căsătoria fetelor, înmulțirea vitelor
din gospodărie etc.
În Sălăgeni, Fălciu se pun sub perna fetelor
de măritat în noaptea de Înviere coji de
ouă roșii. Se crede că astfel
fetele
se
vor mărita mai repede.
Se
consideră de asemenea că
ouăle de Paște au proprietăți curative, ele vindecând mai multe
boli. În acest sens Artur Gorovei îndeamnă sugestiv: ,,Strânge coji de
ouă ce rămân pe
cale, în ziua de Sfintele
Paști, că, Doamne! De multe
leacuri sunt bune”
Cu ouăle
roșii se fac descântece pentru mai multe boli
cum ar fi: durerea
de dinți, durerea de urechi, de grumaz, de
beșica cea rea, de roșeață, vindecă
pulpa vacilor atunci când aceasta
se umfla etc.
Ca și gând de
final, putem afirma că
această tradiție
a încondeierii ouălor de
Paști este
adânc
înrădăcinată în sufletul românului creștin, reliefându-i încă
o dată în plus frumusețea și bogăția spirituală.
Această tradiție este o mărturie a încercării românului de a se raporta cât mai profund
la divinitate, de a trece dincolo de sensibil, spre lumea inteligibilului, folosindu-se de materie
pentru a reda simboluri creștine ce îi definesc și
conduc existența.
Ouăle de Paști așa cum spune tradiția, se vor vopsi până
la sfârșitul veacurilor, ca dovadă în plus a realității învierii Domnului
Hristos și ca încercare a creștinului de a se apropia de bunurile care nu trec și nu pot fi furate ori stricate: bunurile spirituale. Fără acesta tradiție, precum și fără celelalte tradiții definitorii, omul și-ar pierde identitatea, îndreptându- se depersonalizare.
În final voi reda
o frumoasă
legendă din Munții Apuseni din Transilvania, pentru a
argumenta
cele afirmate mai
sus.
Se spune că Antihrist, are de ros
un lanț mare și gros și când
ar termina de
ros acest lanț va
veni sfârșitul lumii. În ziua de Paște lanțul este subțire
de tot. Copiii însă umblă atunci cu ouă
roșii, iar el își lasă munca
și privirile îi sunt atrase de ei. În acele momente lanțul
se îngroașă, iar omenirea mai scapă un an de potop. De aceea, în ziua în care oamenii nu vor mai roși ouă, atunci și lumea se va sfârși.
Referințe bibliografice
1. Bolocan, Carmen Maria, La început a fost Cuvântul...Încercare de sinteză asupra
terminologiei
religioase de origine
latină în limba română,
Editura Erota, Iași,
2003
2. Crăciun, Boris, Sfintele Paști în datini și obiceiuri, Editura Porțile Orientului, Iași,
1994
3. Ghinoiu, Ion, Dicționar de mitologie
română,
Editia a 2 a,
Editura
Univers
Enciclopedic
Gold, București,
2013
4. Gorovei, Artur, Ouăle de Paşti : Studiu de folklor, București, Editura
Academiei
Române, 1937
5. Munteanu,
Antoaneta, Calendarele
poporului român, Editura Paideia, București,
2001
6. Nicolau, Irina, Ghidul Sarbătorilor românești, Editura Humanitas,
București,
1998
7. Simion,
Florea
Marian, Sărbătorile la români. Studiu etnografic,
vol
II, Editura
Fundației Culturale
Române, București, 1994
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu