“Rolul , locul si necesitatea jocului didactic in activitatile cercurilor de la Palatele si Cluburile Copiilor”

Prof. Gimbuta Marius
Clubul Copiilor « Spiru Haret » Barlad

„Copilul este o fiinţă pentru care principala trebuinţă este jocul; această trebuinţă spre
joc este ceva esenţial naturii sale. Trebuinţa de a se juca este tocmai ceea ce ne va permite să împăcăm
şcoala cu viaţa, să procurăm şcolarului acele mobiluri de acţiune care se consideră de negăsit în sala de
clasă”
(Ed. Claparede)
Jocul didactic - "un mijloc de facilitare a trecerii copilului de la activitatea dominanta de joc la
cea de invatare"
(Bache H., Mateias A., Popescu E., Serban F. - "Pedagogie prescolara.Manual pentru scolile normale",
Edit. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1994
Jocul didactic reprezintă o metodă de învătământ în care predomină actiunea didactică
simulată. Psihologia jocului evidentiază importanta activării acestei metode în învătământul non-formal
de la Palatele si Cluburile Copiilor , dar nu numai. Jocul poate fi folosit ca metodă de cunoaștere
reciprocă a colectivului de elevi, de spargerea ghetii la începutul orelor cerc. Există exercitii, jocuri care
pot fi aplicate la toate nivele de vârstă. În celece urmează voi prezenta câteva tipuri de exercitii de
cunoaștere, de contact, de exprimare care au fost folosite în diferite instructaje privind relationarea
Programa activitatilor instructiv-educative din Palatele si Cluburile Copiilor prefigureaza doua
mari tendinte de schimbare in interiorul sistemului de invatamant non-formal de la Palatele si Cluburile
Copiilor , in acord cu prevederile programului educational care porneste de la ideea necesitatii
imbunatatirii calitatii educatiei, pentru a putea raspunde exigentelor copilului de astazi. Tendintele
vizeaza crearea unui mediu educational adecvat, in vederea stimularii continue a invatarii spontane a
copilului si pentru introducerea acestuia inambianta culturala a spatiului caruia ii apartine.De asemenea,
s-a accentuat ideea de folosire a contextului ludic si a invatarii active in stimularea rutei individuale a
invatarii, fapt pentru care a propus o abordare educationala diferita. Abordarea educationala propusa
de programele minimale de la Palatele si Cluburile Copiilor se orienteaza asupra folosiriimetodei
proiectelor tematice de grup, selectate,proiectate si elaborate cu ajutorul copilului si in care
brainstorming-ul, lucrul in echipasi actiunea directa a copilului cu mediul sunt mijloacele de baza ale
procesului depredare-invatare
1. Rolul jocului didactic,
Utilizarea jocului didactic la activitatile din cadrul Cercurilor de la Palatele si Cluburile Copiilor se face
pentru realizarea diferitelor sarcini formative ale procesului de invatamant
Rolul formativ al jocului didactic este sa ;
- Dezvolte spiritul de initiativa , de echipa si independenta in realizarea sarcinilor de indeplinit .
- Antreneze operatiile gandirii si cultiva calitatile necesare pentru punerea lor in practica.
- Formeze spiritul de creatie , imaginatie si creatie.
- Formeze deprinderi de lucru rapide si corecte ,
Rolul didactic al jocului didactic este sa ;
- Fixeze si sa consolideze cunostinte , deprinderi , priceperi (in cadrul unor activitati unde se
urmareste formarea priceperilor si deprinderilor intelectuale si fizice).
- Verifice nivelul cunostintelor deprinderilor si priceperilor in cadrul lectiilor de evaluare .
- Ajuta la sistematizarea unei unitati didactice parcurse.
- Faciliteze intelegerea unor notiuni noi in cadrul activitatilor de acumulare de cunostinte .
2. Locul JD in activit, cercurilor,
Dupa momentul in care se folosesc jocurile didactice in cadrul lectiilor sau activitatilor
desfasurate in cadrul cercurilor de la Cluburile Copiilor acesta poate fi :
- Folosit la inceputul activitatii (lectiei) cu rol de captare a atentiei si motivare a acestora,
- Intercalate pe parcursul activitatii cand se observa oboseala , neatentie ,
- La sfarsitul activitatii pentru a incheia intr-o atmosfera placuta care sa trezeasca interesul pentru
activitatile urmatoare .
3. Necesitatea jocurilor didactice poate fi data de ;
- Particularitatile psiho-fiziologice ale copilului,
- Tipul activitatii dominante din cadrul activitatii ,
- Continuitatea dintre invatamantul formal din scoala si caracterul non-formal al invatamantului
din Cluburile Copiilor .
4. Tipuri de Jocuri didactice :
Dupa momentul din timpul activitatii in care se utilizeaza ;
- Joc didactic ca lectie de sine statatoare ,
- Joc didactic ca moment propriu-zis al activitatii,
lase distanţă între cartoane, ele trebuie aşezate cu marginile una lângă alta. Nu este permis să se
sară sau să se târâie cartoanele cu picioarele.
- DANS PRINTRE STICLE: - se aranjează 10 sticle într-un rând, lăsând între ele o distanţă de
lungimea unei sticle. Cine poate să parcurgă rândul de sticle fără să răstoarne nici o sticlă ? Cine
doreşte să încerce, este lăsat mai întâi să treacă printre sticle fără a fi legat la ochi. După ce a
făcut această probă, este legat la ochi. Pe furiş cineva îndepărtează sticlele. Hazul va fi foarte
mare, pentru că temerarul va executa un adevărat dans, balansându-se în toate direcţiile, de
teamă să nu răstoarne sticlele care oricum nu mai există. (proba se mai poate face şi cu 3-4
participanţi simultan)
Jocul didactic utilizat in activitatile cercurilor de la Palatele si Cluburile Copiilor stabileste un echilibru
in activitatea copiilor, fortifica energiile intelectuale si fizice ale acestora, constituie o prezenta
indispensabila in ritmul accentuat al activitatilor din viata de zi cu zi .


Bibliografie :

Carte-Jocul didactic matematic in invatamantul prescolar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu