STUDIU ASUPRA SISTEMULUI FILOZOFIC BLAGIAN



Prof. Ionescu Nicoleta Paula
Școala Gimnazială Nr. 3 Buzeni

„Câteodată, datoria  noastră  în  faţa  unui  adevărat   mister  nu  e  să-l  lămurim, ci
 să-l adâncim  atât  de  mult, încât  să-l  prefacem  într-un mister  şi   mai  mare”
(„ Pietre  pentru  templul  meu”)

         Lucian Blaga  s-a  născut la 9  mai  1895, în  satul  Lancrăm  din  judeţul  Alba, sat se poartă-n nume „sunetele  lacrimei”.   Copilăria  sa  a stat, după  cum  el  însuşi  mărturiseşte, „sub  semnul unei  fabuloase  absenţe  a cuvântului,” autodefinindu-se „mut ca  o  lebădă”, deaoarece  viitorul poet nu a  vorbit  până  la  vârsta  de  4  ani. Se  stinge  din  viaţă  la  6 mai  1961 şi  este înmormântat în satul  natal, Lancrăm.
            Receptarea  creaţiei  blagiene şi  pătrunderea  semnificaţiilor   estetice  şi  filozofice  profunde, ridică  probleme  cititorului   modern, şi  mai  ales  elevilor.  Ţesătura  versurilor  sale  e  atât  de  măiastră, încât  eşti  eşti  fascinat  de frumuseţea   metaforelor, cât  şi  de profunzimea   ideilor filozofice, şi   cu cât  pătrunzi  în  acest  spaţiu  sacru  al  simţirii şi  cugetării, cu  atât  se  deschid noi  orizonturi de „sfânt  mister” şi „ tot ce-i ne-nţeles  se  schimbă-n  ne-nţelesuri şi  mai  mari”, întocmai  cum  se bifurcă  potecile  unei  grădini labirintice.

            Monumentalitatea  operei lui L. Blaga  stă în  îmbinarea  de mare  profunzime  a  poziei  cu  filozofia, care  mărturiseşte – prin bogăţia  sa  metaforică”, prin  terminologia  originală – viziunea  sa  poetică. Aceste  două  domenii  majore ale  creaţiei  lui  L. Blaga se întrepătrund  într-o  operă  de mare  profunzime în  care  liricul  freamătă de  marile  schimbări  ale existenţei  şi  cunoaşterii.
            Lucian  Blaga   se recunoaşte  singur în  primul  rând  ca  un poet: „Orice  lucru  empiric  dobândeşte  pentru  mine  o  importanţă  numai  ca  reprezentant şi  purtător  al  unei mitologii  latente. Altfel    înceta de a fi  o  existenţă  creatoare” . Aprecierea  este valabilă mai  întâi  din  punctul  de  vedere al  poeziei, dar  şi  acela  al  filozofiei, după  recunoaşterea   filozofului  însuşi: „ Am îndrăzneala    spun  că în  filozofie şi  în ştiinţele  pozitive, rolul principal l-a  avut,  ca  şi  în  artă, puterea  creatoare  a  omului”. Ideea,  în  tinereţe exprimată, va  fi  moştenită  până  în  anii deplinei  maturităţi  poetice  şi filozofice.
            Exprimarea filozofiei  lui  Blaga este  vizibilă  între  anii 1914 – 1926. Recitind  şi  revizuind în  1945   textele  sale  filozofice, anterioare  trilogiilor,  acesta  le-a  grupat  într-un  singur  volum intitulat  „ Zări  şi  etape”, cartea  fiind publicată în 1968  de  fiica  poetului . Între  poezii  şi  filozofie, se  stabileşte  o  anumită paralelă, Lucian  Blaga  fiind filozof  prin  studiu şi  formaţia  intelectuală, dar  poet  prin fire  şi  vocaţie. Chiar  dacă  nu  se  poate stabili o  congruenţă  între  adevărul  poetic  şi  filozofic, „ Lucian  Blaga  şi-a  gândit sistemul  filozofic  ca  poet,  iar  universul  poetic  ca  filozof”.
            Filozofia   lui  Lucian  Blaga  în  întreaga  ei  construcţie  se  reduce  la  poezie,   de  multe ori  minimalizându-se   poezia    prin  contestarea unora  din  tezele filozofie, sau  minimalizându-se   filozofia, prin  considerarea  filozofului ca  un  poet.  Mircea  Vaida  spunea  că : „răspunsurile la  întrebările  mari  pe  care şi  le punea  ca  filozof, Lucian  Blaga  le-a dat ca  un  poet”.
Atât  literatura cât  şi  filozofia solicită  exigenţe  şi  instrumente  diferite. Filozofia  este o reflecţie asupra  experienţelor  reale  ale  conţiinţei  umane şi esenţa  sa  ultimă constă  în efortul  de a degaja sensul acestor  experienţe, plecând  de la  formele  cunoaşterii ştiinţifice  sau  psihologice, ori  pornind  de la diversele  modalităţi  ale  activităţii umane. Lirica  lui  Blaga a  fost  mereu  înfrumuseţată de gândul  filozofic  care  şi-a  găsit o împlinire   imensă  în  cadrul  sistemului  filozofic.
Făcând referire  la  propia  lui  filozofie, Lucian  Blaga îşi spunea  că „Metafizica  ce  o  doresc nu  are un obiect  extern  spre care se îndreaptă, ci  numai  un impuls  intern  din  care  se  naşte”, noua  metafizică  întemeindu-se  nu numai pe  concepte abstracte, ci şi  pe  plăsmuiri  ale  unei  gândiri  mitice- acesta  reprezentând  un  impuls  poetic  de  unde reiese  întregul  sistem  al  filozofului.
Sistemul  filozofic  al  lui  Lucian  Blaga  se preocupă  de  problema  cunoaşterii  şi  de filozofia  culturii. Cea  dintâi se  bazează  pe două  concepte  originale: cunoaşterea paradisiacă,  de  tip  logic, raţional,  care  se revarsă asupra obiectului  cunoaşterii  şi
 nu-l  depăşeşte,  vrând    lumineze  misterul  pe  care astfel  să-l reducă, şi  cunoaşterea  luciferică, al  cărei  scop  nu  este  lămurirea misterului, ci  potenţarea şi sporirea  lui.
„Cunoaşterea luciferică”  consideră  obiectul său  despicat  în  două, într-o parte  care „se  ascunde” şi  într-o  parte  care  „se arată”. Obiectul  cunoaşterii  luciferice e  întotdeauna „un  mister”  care  de  o parte „ se arată”  prin  semnele  sale- şi de altă parte „se  ascunde”  după  semnele  sale. Cunoaşterea  luciferică provoacă  „o  criză  în  obiect” în  sensul  unei  despicări ce  răpeşte  obiectul  echilibrului lăuntric. Prin cunoaşterea  paradisiacă se statornicesc  poziţiile  liniştitoare, momentele de stabilitate, permanenţa  vegetativă  şi orizonturile. În cadrul  cunoaşterii  luciferice  se  introduc „problematicul”, construcţia, talonarea teoretică, adică  neliniştea  şi  aventura, riscul  şi eşecul.
Lucian Blaga consideră că  „marii metafizicieni ai  vremurilor  sunt  un  fel  de prezbiţi: ei  văd  cerul, dar  neagă  existenţa  pământului”.
De  aici  rezultă    filozoful avea  în  vedere  propria  sa înclinaţie spre  „pământ” într-o  metafizică  originală. Filozoful  nu este un  „sector” pentru    nu  este  un  gânditor „religios”; gânditorul  vrea    vadă  cerul, fără  a nega  pământul  într-o  imagine  mitică: „Inscripţie  pe poarta  raiului” – „Lumina  naşte  vina”. Lumina  din  care se naşte  vina este  lumina luciferică, opusă  celei  paradisiace, a revelaţiei  divine. Metafizica  concepută  din  ficţiune şi  mituri, implică  şi  riscuri inevitabile,  şi  anume  un  risc de  ordin  general filozofic, situaţia  cea mai  paradoxală în  care  poate  fi  adusă  o  fiinţă fiind  cea a  filozofului, „în  fapt filozofului  i  se  cere să fie mai  inteligent decât  Dumnezeu” ; al  doilea  risc  al  metafizicii, de  ordin  special  filozofic îl  priveşte  pe  Lucian  Blaga însuşi: filozoful  îşi  creează metafizica, vrând  să propună  o  „nouă  religie” în  locul  celei căreia nu  i se găseşte  un  Dumnezeu, dar  tocmai  el  cade  sub stăpânirea opusului  oricărei  religii, după  riscul  ereziilor de  întotdeauna: „Îndată  ce  faci  Satanei  concesiunea  de  a  discuta  cu  el, poţi  fi  sigur  că te  bate  în  dialectică şi  te convinge”. Filozoful  va prefera cunoaşterii  paradisiace ca  metodă de cunoaştere a  „misterului” o cunoaştere luciferică, deci  modului  „religios”  de a  gândi, un  mod  „filozofic”. Filozofia  lui Blaga  este  o filozofie  a  misterului, care  mai  mult  provoacă fiorul  metafizic  decât  realizează o  cunoaştere  propriu-zisă.
Din punctul  de vedere  al filozofiei  lui Blaga  vom  preciza    prin cunoaşterea  pe  care el  o  numeşte  luciferică, orice reluare  a misterului  se transformă în „eres”, omul  simţind în „ecstazia” lui, transcendent  cenzurată, că „refuzându-se” totdeauna  cunoaşterii paradisiace corespunde  efortului uman  şi  nu  graţiei  divine, deşi îndoiala  filozofului în  adevărul  revelat, nu  anulează  baza  spiritualistă a „cunoaşterii luciferice”  pentru  a o  transforma  în „cunoaştere  paradisiacă”
            Epistemologia- reflecţie  filozofică  asupra ştiinţei,  nu  poate fi  trecută  cu  vederea  de Blaga, căci  insuficinta  cunoaştere a  epistemologiei  a  determinat  diverşi  oameni  de  ştiinţă să  spună că  ideile  lui Blaga  sunt  accentuate  de  orientările  antiintelectualiste  moderne, însă filozoful  dezaprobă nu  ştiinţa, ci scientismul  epocii.
            Prin  „Triologia  cunoaşterii”, „Trilogia  culturii”, Trilogia  valorilor” şi „Trilogia cosmologică”, Lucian  Blaga  a  creat un  monumental  sistem  filozofic, fiind  considerat de Eliade „singurul filozof român având un  desăvârşit şi  foarte  complex  sistem  filozofic”. În  volumul „Conul  dogmatic” din „Trilogia  cunoaşterii”  sunt  expuse  principiile  metodologice ale  unei  teorii  ale cunoaşterii, fiind  aduse  în  prim plan diferite  noţiuni  şi  concepte. În  filozofie, dogma  desemnează doctrina  care îşi  construieşte  demersul  analitic pornind de la o  siguranţă  asupra  realităţii. Blaga  refuză  să definească  dogma, filozofia  având  faţă  de  dogmă o atitudine  negativă, ocolind-o  de  cele  mai  multe  ori, sau scoţându-i în evidenţă absurditatea.
Este  observabil  faptul  că Blaga aplică  dogmei  libertatea  unei axiome, aceasta relizându-se din  suprapunerea a  două procedee distincte: „ o antinomie” – contradicţie  aparent  insolubilă între  două  caracteristici ale  unui  obiect sau  fenomen,  ce  se  exclud; o „transfigurare”-proprietate a obiectelor, fenomenelor  sau proceselor de a-şi schimba  forma, conţinutul, etc. Aceste procedee, antinomia şi  transfigurarea sunt  părţi  ale  întregului. Lucian Blaga se  apropie    de antinomia vechii  filozofii indiene Vedanta, intuiţia  permiţându-i  să descopere  singur ceea  ce  nu  aflase  în  lecturile  sale.
            1. Cunoaşterea  luciferică reprezintă  al doilea  volum al  trilogiei  prin  care Lucian  Blaga realizează  o  altă  diviziune, cunoaşterea  tinzând să se  deplaseze fie spre  stânga în  domeniul „plus-cunoaşterii” fie  spre  dreapta în  zona „minus-cunoaşterii”. Prin plus-cunoaştere intelectul enstatic tinde  la  o  atenuare  calitativă a  misterului  comic. Minus-cunoaşterii îi este caracteristică prezenţaa  antinomiei, prin această  metodă  filozoful  dezvăluind interacţiunile  existente între  om  şi  realitatea  înconjurătoare.
         2. Conceptul  fundamental al  filozofiei culturii este la Blaga, acela  de stil,  un  ansamblu de  trăsături  determinate  de  factori ce acţionează inconştient  asupra comunităţilor   umane, printre  acestea  numărându-se orizontul  spaţial  şi  temporal – o  anumită  viziune colectivă asupra spaţiului şi  timpului – atitudinea faţă  de acesta ori  năzuinţa  formativă.
         3. Prin Trilogia  culturii Lucian Blaga este cel care pentru prima  dată, introduce  inconştientul în  câmpul  filozofiei  autohtone, fiind  atras de profunzimile  fiinţei  umane,  manifestând  o  mare  curiozitate pentru „celălalt  tărâm” al psihismului   omenesc, includerea  inconştientului printre conceptele filozofice  fiind  un  act  de  cutezanţă intelectuală.
            Capitolul Celălalt Tărâm din Trilogia Culturii este  o  invitaţie la  călătorie într-un domeniu refuzat  până   atunci  cunoaşterii, Blaga avântându-se practic  în  necunoscut, declanşând o  cunoaştere  de  profunzime. Filozoful infuzează inconştientului dimensiuni dinamice inedite, prin care  lărgeşte spaţiul  interior al  conceptului, atribuindu-i  stări  afective,, imagini, trăiri, etc; astfel  duce  mai  departe teoria  psihanalitică, contribuind considerabil  la dezvoltarea  ei.
            4. Lucian Blaga  studiază specificul culturii  româneşti  pe  care îl  identifică drept „spaţiul  mioritic”, sintagmă care dă şi titlul  lucrării respective  din  Trilogia Culturii- un orizont  spaţial  definit  prin  plai. Acesta  constă dintr-o  succesiune  de deal  şi  vale, aşa cum reiese  din  primele  versuri  ale „Mioriţei”: „Pe-un  picior  de plai / Pe-o  gură  de rai”. Doina evocă  acest  spaţiu, „orizontul  înalt, ritmic alcătuit  din  deal  şi  vale”, ea  exprimând,  „melancolia, nici  prea  grea, nici  prea  uşoară,  a unui suflet  care  suie şi  coboară, pe un  plan  ondulat indefinit, tot mai  departe, iarăşi şi  iarăşi, sau  dorul  unui  suflet care  vrea să  treacă  dealul ca obstacol  al  sorţii şi  care  totdeauna  va  mai  avea  de trecut încă, un deal, sau  duioşia  unui  suflet, care  circulă  sub zodiile  unui  destin ce-şi  are suişul  şi  coborâşul, înălţările  şi  cufundările  de  nivel, în  ritm  repetat, monoton şi  fără  sfârşit”.
            Spaţiul  mioritic se  subsumează  unui  vibrant  elogiv, de pe  poziţii  filozofice,  adus  culturii  populare autohtone, reprezentând  totodată cea  dintâi  valorificare, sub  raport  filozofic, a literaturii  populare  şi  a mitologiei  româneşti. „Orizontul  infinit  ondulat” i-a fost  dezvăluit  de doina  şi  balada  populară iar  cântecul  popular  rămâne  o artă ce „tălmăceşte  cel  mai  bine adâncurile  inconştientului”.
            Filozoful Blaga îşi construieşte  teoria  despre stil prin  delimitarea  de  contemporanii  săi, Oswald Spengler şi Leo Frobenius, creatorii  morfologiei  culturii. Cel  dintâi  plecase de la biologie, cel de-al  doilea de la  etnografie iar Blaga, pornind  de la filozofie  demonstrează  că stilurile  culturii nu sunt categorii  ale  spiritului conştient, ci  ale regiunilor  neexplorate ale  inconştientului.  Teoria inconştientului este  pusă  în  valoare încă  din  primele pagini  ale  studiului „Orizont şi  stil”, deducându-se de aici sentimentul  angajării  într-o aventură intelectuală de  esenţă metafizică, inconştientul reprezentând „absolutul  fiinţei  noastre”.
            Noul  stil va pregăti „expresionismul” ca  şi filozofia lui Nietzsche, în  multe  privinţe  corespunzătoare  dinamicului şi  dionismului. Artiştii  moderni  ocolesc  realitatea, dar  nu idealizând-o, ca romanticii, ci  încercând să  redea  ultimele  esenţe  ale  lucrurilor. În  direcţia „noului  stil” tendinţa  spre  absolut, recunoscută  de Lucian  Blaga ca  dominantă  în  mişcarea  literară  a vremii, este caracteristică expresionismului, pe  care  el îl defineşte ca  atitudine fundamentală în  artă. Expresionismul  este  pentru  filozof o viziune  extatică  specifică  nu  numai  ca  abatere  de la  natură, ci  ca  o tendinţă  a  omului spre absolut, natura  fiind  ca o  proiectare  a unei stări  sufleteşti debordante  şi  haotice, de parcă  s-ar  naşte  din  focul  interior  al  artistului.
            Metafora, esenţială  şi  ea în  sistemul  filozofiei  culturii la Blaga, cunoaşte  în  concepţia  gânditorului  poet, două  tipuri: metafora plasticizantă, care  urmăreşte să dea concreteţe  faptului, fără a-i îmbogăţi conţinutul (ex. „Un zbor  de lăstun / Iscăleşte  peisajul” sau  „prin oraş / Ploaia  umblă pe  catalige”) şi metafora  revelatorie care  caută  să reveleze   un  mister  esenţial pentru  însuşi  conţinutul  faptului. După Lucian  Blaga, metafora „este chemată sau să  compenseze insuficienţele  expresiei  directe  pentru   un  obiect, sau să releveze laturi  şi semnificaţii  ascunse, reale sau imaginare ale  unui obiect”. Această  alternativă  corespunde aşadar celor  două  feluri  de  metafore: plasticizantă şi  revelatoare, una  pentru corectarea  unui  neajuns  constituţional  al  spiritului  omenesc în dezacordul  dintre  concret  şi abstracţiune, alta  pentru  anularea  înţelesului  obişnuit  al  faptelor şi  substituirea  lor  cu  o nouă  viziune.
            Metaforele  plasticizante  vor    comunice ceea  ce  nu  e în  stare  noţiunea  abstractă şi  se produc prin  apropierea  unui  fapt de  altul, mai  mult  sau  mai  puţin  asemănător, metafora  nefiind  chemată să îmbogăţească faptul la  care  se referă, ci    completeze şi să  răzbune neputinţa  expresiei  directe  sau să  facă de prisos  infinitul  expresiei  directe, ţinînd  aşadar  loc  de concret în ordinea abstracţiunilor.
            Metaforele  revelatoare  anulează înţelesul  obişnuit  al  faptelor, sustituindu-le  o  nouă  viziune, ele  fiind  destinate să  scoată la  iveală ceva  ascuns, chiar  despre  faptele  pe care  le  vizează. Aşadar, metaforele  revelatoare încearcă într-un  fel revelarea  unui  mister  prin  mijloace pe care  nu  ni le  pune  la îndemână lumea  concretă, experienţa  sensibilă  şi  lumea imaginară. Putem considera metafora  plasticizantă ca  metaforă  expresivă  sau  sintactică, iar pe cea  revelatoare ca  metaforă  semantică  sau  simbolică. Volumul  dedicat  metaforei  este „Geneza  metaforei şi  sensul  culturii”, meditaţiile   lui Lucian  Blaga despre  metaforă  aducând  un punct de  vedere mai  modern  în  comparaţiile  cu  ideile  lui T.Vianu.  Prin  meditaţia asupra  metaforei, Lucian  Blaga îşi  încheie  procesul  meditativ, imprimându-i  o  structură  circulară: creaţia îşi  are  rădăcinile  ontologice în  inconştientul  fiiţei,  izvorăşte  dintr-o   intenţionalitate  revelatoare, de  natură  metaforică, iar  structura ei este determinată  de matricea  stilistică.
            Din punctul de  vedere  al  lui Blaga „matricea stilistică” îşi  are  corespondent  în  sfera  lingvisticii americane.În ultimul  capitol  al  studiului „ Orizont  şi stil”  filozoful  defineşte  matricea  stilistică din perspectivă generală, reliefând  efectul  ei  modelator  asupra  conştiinţei; matricea stilistică  se întipăreşte cu  efecte  modelatoare, operelor  de  artă, concepţiilor  metafizice, concepţiilor  etice,  sociale. În  volumul „Spaţiul  mioritic” Blaga  a  sugerat  aplicarea matricei  stilistice la studiul  deosebirilor  dialectice, explicând  unitatea  limbii  române, dincolo  de frontierele politice ale  ţării.
            Filozofia  lui Blaga  este  concepută  ca  un  „fantastic  scenariu  dramatic” oferind „ una  dintre  cele  mai  împlinite  viziuni  ale  omului ca  fiinţă, făcând  din  cunoaştere, ştiinţă, creaţie  de artă,  metaforă, magie,  religie şi  istorie o  tentativă  de străpungere a interdicţiilor, ce  despart  omul  şi gândirea   de ordinea  de care  ţin”.
            Prin  opera  sa  filozofică, Lucian  Blaga  se integrează  firesc în  contextul  ideatic  european  interbelic. El  este  cel  dintâi  care  a încercat să  ridice  un  sistem  filozofic  integral, cu ziduri, cu „cupolă” şi    dea  acestei  filozofii o  aplicare la realităţile  naţionale.





Bibliografie:

1.      „Opera  literară  a  lui Lucian Blaga”, George  Gană, Editura  Minerva,
Bucureşti, 1976;
2.  „Lucian Blaga”, Ion  Bălu, Editura  Albatros, Bucureşti, 1986;
3.  „Lirica  lui  Lucian Blaga”, Dumitru  Micu, Editura  pentru literatură, 1967;
4.      „Lucian Blaga. Mitul  poetic”, vol I, Eugen  Todoran, Editura Facla, Timişoara 1981;
5.      Lucian Blaga. Mitul  poetic”, vol II, Eugen  Todoran, Editura Facla, Timişoara 1983,
6.      Istoria literaturii  române  de la origini până în  prezent”, G. Călinescu, Editura  Minerva, Bucureşti, 1986.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu