ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,, OCTAV BĂNCILĂ ”CORNI
 GRĂDINIȚA CU PROGRAM NORMAL NR. 2 CORNI
                                   PROIECT DIDACTIC
                 SUSȚINUT ÎN CADRUL
CERCULUI PEDAGOGIC
                 „Hai cu
toții la concert”
Edu: Mitoșeru Daniela Monica
An școlar 2017-2018
NIVELUL: II
GRUPA :  Mare
GRADINIȚA:Grădinița cu P.N  Nr 2 Corni
EDUCATOARE:  Mitoșeru
Daniela Monica
TEMA ANUALĂ DE STUDIU:
Când, cum şi de ce se întâmplă? 
SUBTEMA: „În lumea artelor” – instrumente muzicale
TEMA ACTIVITĂȚII: „Hai cu toții la concert”
TIPUL ACTIVITĂȚII: consolidare
FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată ADP+ ALA 1+ ADE ( DOS+DȘ)+ALA2
CATEGORII DE ACTIVITATE:
Domeniul științe (matematică) şi Domeniul om și societate
TIPUL DE ACTIVITATE: Mixtă
SCOPUL ACTIVIȚĂȚII: consolidarea unor deprinderi practice, a numerației în                                                           limitele
1-10 și a asocierii cantității la număr. 
OBIECTIVE
OPERAȚIONALE: 
DȘ.: activitate
matematică 
   -  să
asocieze corect cantitatea la număr; 
DOS:  activitate practică 
    Sarcini didactice pentru centrele
de interes: 
Artă: - să realizeze măștile de animale, utilizând tehnici cunoscute; 
Bibliotecă: - să confecționeze „Enciclopedia de muzică” 
Strategii
didactice:  
Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, observaţia, exerciţiul, problematizarea, jocul
didactic, brainstormingul, turul galeriei. 
Mijloace de
învăţământ: creioane colorate, hârtie creponată, carton colorat,
foarfece, lipici, șabloane pentru măști, note muzicale de diferite mărimi și
culori, tablă flipchart, marker, portativ, gumă de lipit, sticle de plastic,
conserve, diferite cutii și ambalaje din plastic și carton, elastice de gumă,
crenguțe, sârmă, nasturi, carton, clopoței, boabe de fasole și porumb,
pietricele, cheițe de conserve, acuarele, pensule etc. 
Forme de organizare: frontal , pe grupuri , individual 
Bibliografie: 
„Curriculum pentru învățământul preșcolar, 3-6/7 ani”, MECT 2008 
„Laborator preșcolar”, Pais-Lăzărescu M., Ezechil L., ed. V&I Integral,
București 2011 
Surse online: www.didactic.ro; 
                    ELEMENTELE COMPONENTE ALE   
                      ACTIVITĂȚII INTEGRATA
ADP :
Activitate de dezvoltare personal
ÎD
: ,,Concertul din pădure,,
R :  Salutul,prezența , calendarul naturii 
T:
Bat din palme :Clap- clap
     Din picioare: Trap-trap
     Ne nvârtim,ne răsucim
     Și spre centre noi pornim 
ALA 1
jocuri și activități liber alese
Artă  :  Realizăm măscuțe de  animale; 
Bibliotecă :
Enciclopedia de muzică
ADE :
Activități pe domenii experențiale
DOS :
Activitate practică - confecționare instrumente musicale- toba
DȘ :
Portativul colorat – asocierea cantitații la număr
ALA 2
Activității liber alese
           ,,Cantecul instrumentelor ,,
           ,, Concertul din pădure ,,
                                           A.D.P
                       Activități de dezvoltare
personală
Întâlnirea de dimineață
Etapele activității :
Salutul :
,, Bună dimineața, instrumentiștilor ,,
Prezența
: Cine lipsește ?
Tranziții
: Bat din clap,clap
Obiective operaționale
:
-        
Să utilizeze formule de
salut adecvate ;
-        
Să sesizeze absența sau
prezența unui coleg ;
-        
Să observe starea vremii
;
Strategii didactice
Metode și procedee
: conversația, povestirea,explicația
Resurse umane
: panou, catalog. calendarul naturii, poveste, imagini
Forme de organizare
: frontal
                                       A.L.A 1
                               Activități liber
alese
Artă :  Realizăm măscuțe de  animale; 
Obiective operaționale :
-        
Să recunoască animalele
din pădure ,
-        
Să coloreze îngrijit ,
Bibliotecă :
Enciclopedia de muzică
Obiective operaționale :
-        
Să recunoască
instrumental,
-        
Să denumească
instrumentiștii fiecarui instrument,
-        
Să realize o carte
muzicală
Strategii didactice
Metode și procedee
: conversația,explicația,demonstrația,exercițiul
Resurse umane
: culori,carioca,mască de animale, carticică, imagini instrumente
,instrumentiști,lipici,note muzicale
Forme de organizare
: individual , pe grupe
                                              
A .D. E
                          Activități pe domenii
experiențiale
D.O.S : Activitate
practică
Tema activității: Instrumente
muzicale – Toba
Tipul de activitate : formarea
de priceperi și deprinderi
Scopul activității : exersarea
deprinderilor și deprinderilor
Obiective operaționale : 
1.    
Cognitive
-        
Să denumească materialele
de lucru;
-        
să realizeze
instrumente și jucării muzicale folosind tehnici cunoscute  
-        
să coopereze pentru
realizarea unei sarcini. 
2.    
Afective
-        
Să participle cu păcere
la desfășurarea activității,
-        
Sa execute sarcina data
manifestând spirit de conducere,
3.    
Psihomotorii
-        
Să mânuiască materialele
de lucru,
 Strategii didactice
Metode și procedee
: conversația,explicația,demonstrația,exercițiul
Resurse umane
: conserve, baloane ,gummite, acuarele,penson,pahar cu apa
Forme de organizare
: individual
        DȘ matematic
Tema activității: Portativul
colorat– asocierea cantitații la număr
Scopul activității : : consolidarea unor deprinderi de numerației în                                                           limitele
1-10 și a asocierii cantității la număr. 
Obiective operaționale : 
     1  Cognitive
 
      - să recunoască cifrele în
limitele 1-10; 
       -  să asocieze corect cantitatea la număr; 
2       
Afective
-        
Să participle cu păcere
la desfășurarea activității,
-        
Sa execute sarcina data
manifestând spirit de conducere,
1.    
Psihomotorii
-        
Să mânuiască materialele
de lucru,
Strategii didactice
Metode și procedee
: conversația,explicația,demonstrația,exercițiul
Resurse umane
: coș cu note muzicale, portativ,lipici
Forme de organizare
: frontal
                                           
A.L.A 2
                JOCURI ȘI ACTIVITĂȚI LIBER
ALESE
Tipul activității
: activitate distractivă
Tema activității
:  Cântecelul instrumentelor
                             Concertul din
pădure
Obiective operaționale
-        
Să intoneze cantecul
instrumentelor
-        
Să acompanieze cantecul
cu instrumental realizat la DOS
-        
Să asocieze mișcările
sugerate de texul cantecului cu ritmul acestuia 
Strategii didactice
Metode și procedee
: conversația,explicația,demonstrația,exercițiul
Resurse umane
: tobe, instrumente musicale
Forme de organizare
: frontal
                        Scenariul
activității 
            Activitatea va debuta cu Întâlnirea
de Dimineață. Primul moment al activității îl constituie salutul, ce va fi
realizat circular, fiecare copil salutându-și colegul din stânga sa, folosind
formula „Bună dimineața,...!”. După realizarea salutului, se trece la prezență,
moment în care copiii își vor plasa pe tabla magnetică fotografiile. Pentru
calendarul naturii, se folosesc jetoane reprezentând diferite fenomene ale
naturii, amplasate pe un panou de plută, în dreptul zilelor săptămânii.
Întâlnirea de Dimineață se va încheia cu noutatea zilei. În această etapă a
activității, educatoarea le expune copiilor povestea „Concertul din pădure”
(Anexa 1). 
            În acest fel, se face introducerea
în tema zilei, pornind de la ideea că preșcolarii grupei  vor ajuta animalele din poveste la
organizarea concertului. Astfel, educatoarea va împărți copiii în două grupuri,
pentru a realiza sarcinile la centrele de interes. La centrul Artă, copiii vor
realiza măști de animale (Anexa 2), prin diferite tehnici (colorare, rupere,
mototolire, lipire) însușite anterior. La centrul Bibliotecă, ei vor crea
„Enciclopedia de muzică”. În timp ce copiii realizează sarcinile, educatoarea
va oferi sprijin și explicații suplimentare acolo unde este nevoie. Aceasta va
avea, de asemenea, grijă ca fiecare copil să treacă pe la ambele centre de
interes deschise.  După finalizarea
sarcinilor de la centre, copiii revin în semicerc, iar povestea începută la
Întâlnirea de Dimineață continuă. Acum, că toți copiii au măști și pot face
parte din orchestra animalelor din pădure, acestea din urmă întâmpină o altă
problemă -  au rămas fără instrumente
muzicale.
            Revine în sarcina copiilor ca
orchestra să beneficieze de instrumente. Așadar, pentru activitatea practică
din cadrul Domeniului Om și Societate, copiii vor realiza instrumente și
jucării muzicale, din diferite materiale: conserve, baloane, elastice de gumă,
sticle de plastic, boabe de fasole și de porumb, orez, paste, acuarele.   Odată finalizate instrumentele, copiii mai
au de realizat o ultimă sarcină pentru ca orchestra să își poată începe
concertul – realizarea portativului cu note muzicale. Acesta va fi realizat sub
forma unei activități matematice. Pe foaia albă a unei table flipchart va fi
desenat un portativ, cu linii de diferite culori, căruia îi lipsesc notele. La
începutul fiecărui rând din portativ, se află câte o cifră, de la 1-10. Într-un
coș, copiii au puse la dispoziție mai multe note muzicale decupate din carton
colorat. Împreună cu educatoarea, ei vor așeza pe fiecare rând atâtea note câte
le arată cifra, de aceeași culoare cu rândul pe care sunt așezate (de exemplu,
cinci note muzicale roșii).                
                                                         Activitatea
se va încheia cu vizita unui elev al Școlii ,, Octav Băncilă,,Corni împreună cu
prietenii lui instrumentele muzicale care va organiza, împreună cu copiii,
concertul mult așteptat. El va cânta , iar copiii vor folosi instrumentele
tocmai create și vor purta măștile de animale pe care le-au confecționat la
Artă.  
                          DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
| 
  Evenimente didactice | 
   Conţinutul ştiinţific | 
   Metode, 
 procedee | 
   Mijloace
                de învăţământ | 
Evaluare
  (instrumente şi indicatori) | 
| 
Moment  
organizatoric | 
Asigurarea unui climat
  psiho-pedagogic adecvat; amenajarea spațiului educativ; pregătirea
  materialelor didactice | |||
| 
Captarea  
atenţiei | 
Se va realiza în
  cadrul Întâlnirii de Dimineață, folosind povestea „Concertul din pădure”
  (Anexa 1) și solicitând ajutorul preșcolarilor pentru ajutorarea animalelor. | 
Conversația | 
Observarea
  comporta -          mentului non-verbal
  și a reacțiilor copiilor | |
| 
Enunţarea  
obiectivelor şi  
anunţarea  
temei | 
Copiilor li se
  va explica ce urmează să realizeze în cadrul activităților. Educatoarea se va
  asigura că aceștia înțeleg obiectivele și tema propusă. | 
Explicația | 
Observarea
  gradului de înțelegere a copiilor | |
| 
Reactualizarea  
cunoştinţelor | 
Se verifică
  numerația în concentrul 1-10; Educatoarea dirijează o convorbire cu copiii pe
  marginea temei:    Ce sunt
  instrumentele muzicale? Ce instrumente muzicale cunoaștem? Ce este o
  orchestră? De ce are nevoie orchestra pentru concert? Ce este un dirijor? Ce
  este un portativ? Ce sunt notele muzicale? Cum putem crea instrumente
  muzicale? | 
Conversația   
Brainstorming | 
Orală   
Verificarea
  cunoștințe- 
lor acumulate
  anterior | |
| 
Dirijarea  
învățării | 
Copiii primesc
  prima sarcină pentru organizarea concertului din pădure – confecționarea
  măștilor și a enciclopediei. Aceștia sunt așezați la centre, folosind
  tranziția Ram-tam-tam Ram-tam-tinel 
 M-așez frumușel Aici, pe scăunel! 
 Educatoarea le explică sarcinile fiecărui
  centru: La Artă, aceștia vor avea măști de animale, pe care ei trebuie să le
  decoreze, folosind materialele puse la dispoziție – creioane colorate, hârtii
  colorate și autocolante, foarfece, lipici etc La Bibliotecă, copiii vor crea
  „Enciclopedia de muzică”. Aceștia au la dispoziție foi de hârtie A4, lipici,
  creioane colorate și diferite imagini cu instrumente, instrumentiști,
  portative și note muzicale. Sarcina lor este de a colora imaginile și de a
  lipi apoi, pe fiecare pagină, instrumentistul cu instrumentul potrivit.
  Pentru a decora paginile, vor avea la dispoziție portative, note muzicale,
  creioane colorate.  După finalizarea
  sarcinilor de la centre, copiii din cele două grupuri au ocazia de a-și
  prezenta propriile produse și de a le admira și evalua pe cele ale colegilor.
  Preșcolarii au, apoi pauză pentru gustare, timp în care educatoarea
  pregătește sala pentru următoarele activități.  
Copiii intră în
  sală și se așează în semicerc, unde discută cu educatoarea despre următoarea
  etapă în organizarea concertului – pregătirea instrumentelor. Aceștia vor
  observa instrumente muzicale cunoscute deja și vor discuta despre metode de a
  crea propriile instrumente sau jucării 
  muzicale, folosind diverse materiale. Pe măsuțe sunt pregătite deja
  conserve, baloane, sticle de plastic, boabe de fasole și de porumb, orez,
  macaroane, acuarele și pensule. Din acestea copiii vor crea jucării muzicale,
  pe care le vor decora la final.   
Odată
  instrumentele finalizate, copiii își prezintă produsele colegilor. Următoarea
  și ultima sarcină pentru organizarea unui concert este pregătirea unei
  partituri cu note muzicale. Aceasta va fi creată printr-un joc matematic.
  Copiii se așează în semicerc. Pe o foaie de hârtie A2, sunt desenate
  portative. Fiecare linie a acestora este trasată într-o altă culoare și are
  scrisă, la început, o cifră între 1 și 10. Într-un coșuleț se află note
  muzicale decupate din hârtii colorate. Sarcina copiilor este de a așeza pe
  fiecare linie atâtea note muzicale câte îi arată cifra. Acestea vor avea
  aceeași culoare cu linia pe care sunt așezate. | 
Conversația  
Explicația 
Explicația   
Turul galeriei  
Brainstorming   
Conversația   
Explicația   
Jocul didactic  
Explicația | 
Foarfece  
Creioane  
Hârtie colorată  
Imagini  
Lipici   
Sticle de
  plastic  
Baloane  
Boabe de fasole
  și de porumb  
Portativ  
Markere  
Note | 
Verificarea
  gradului de înțelegere a copiilor  
Observarea
  comportam entului acestora în desfășurare a activităților  | 
| 
Încheierea  
activității | 
După finalizarea
  portativului, concertul este gata să înceapă. În grupă sosește invitatul
  nostru – Andrei – elev la Școala ,,Octav Băncilă,, Corni . Acesta va conduce
  orchestra, cântând la saxofon. Copiii vor purta măștile confecționate la Artă
  și vor cânta cu Andrei, folosind propriile instrumente. | 
Conversația | 
Instrumen-te
  create de copii  
Măști | 
Concertul
din pădure - poveste interactivă - (Anexa 1)
       A fost odată ca niciodată o pădure fermecată.
Și știți de ce era fermecată, dragi copii? Pentru că în această pădure, toate
animăluțele erau prietene. Da, ați auzit bine.
        Aici ursul nu se certa cu vulpea pentru pești,
nici lupul nu plănuia să strice căsuțele purceilor, și nici iepurașul nu
plângea că a rămas fără căsuță. Ba dimpotrivă, vulpea și ursul erau toata ziua
împreună, de zici că erau frați. Iar iepurașul cu vulpea locuiau împreună ca
cei mai buni prieteni. 
        Chiar și lupul ținea la el pe balcon un cuib
de păsărele, care nu aveau nicio teamă că vor fi mâncare. Ba primeau și pâine
din belșug.  Și iată că în pădurea asta,
dintre toate aceste animăluțe pașnice, s-au ales patru prieteni, de
nedespărțit: ursul, vulpea, lupul și vrăbiuța. Și colindau ei împreună pădurea,
fără nicio grijă pe lume. 
        Mereu puneau câte ceva la cale. Aveau
cele mai năstrușnice idei. De exemplu, într-o zi, lupul s-a gândit să învețe să
zboare. S-a chinuit vrăbiuța cu el o vreme bună, până când, după multe căzături
din copac, lupul a renunțat la idee. Altă dată, ursul s-a gândit să nu doarmă
peste iarnă, ci să rămână alături de prietenii săi. Uite așa era să înghețe de
frig, aproape să rămână și fără ultima bucată de coadă. Dar într-o zi, le-a
venit o idee cu adevărat bună – să organizeze un concert, ca să distreze toate
animalele din pădure. 
         Ei, asta da, idee! Sau adunat cei patru
prieteni și au început să pună totul la cale. 
          - Eu am să mănânc miere!, a mormăit ursul. 
          - Iar eu am să urlu la lună, s-a lăudat lupul.
          - Știu, știu, a sărit și vulpea, eu am să fur
câte găini pot.     
           - Prieteni dragi, le-a spus atunci vrăbiuța
privindu-i cu tristețe, eu observ că noi nu prea știm să organizăm un
concert.  Ceilalți prieteni s-au supărat.
            Cum adică ei nu știu să organizeze un concert?
Până și copiii din grupa au fost la concert. Spuneți și voi, la concert nu este
miere? Dar urlete? Dar găini? Nu??? 
          Vai de mine, înseamnă că animăluțele
au mare nevoie de ajutor. Spuneți voi, dragi copii, de ce este nevoie la un
concert?
           Văd că știți foarte multe despre asta. Ce-ar
fi să ajutăm animăluțele împreună? Dar înainte de asta, trebuie să știți un
secret – animalelor din pădure le e cam frică de oameni. Așa că va trebui să vă
deghizați, să nu știe nimeni că voi sunteți, de fapt, copii!
         Eu zic să vă faceți niște măști! Și mai știți
ce? Ar trebui să învățăm animalele despre instrumente și instrumentiști, că
tare mi-e teamă că nu știu nimic despre așa ceva. Ce-ar fi să le facem și o
carte? 
          Confecționarea măștilor și a cărții
la centrele de interes. Bine, acum că putem să ne strecurăm în pădure fără să
fim recunoscuți, putem începe concertul. Dar stați! Ne lipsește ceva foarte
important. Cu ce vom cânta noi la concert? Cred că suntem prea mici ca să putem
cânta la instrumente adevărate. Cea mai bună idee e să ne confecționăm noi
propriile instrumente, ca să putem cânta la ele. 
          Haideți, la treabă! Confecționarea
instrumentelor în cadrul activității practice, din Domeniul Om și Societate Ia
te uită, ce bine merge treaba! Măștile sunt pregătite, cartea e legată,
instrumentele acordate... Ultimul lucru de care avem nevoie este o partitură. 
          Problema e că noi nu cunoaștem încă
notele muzicale. Din fericire, însă, am găsit un portativ special pentru copii.
E foarte vesel și colorat. Haideți să aranjăm împreună notele muzicale!
Realizarea partiturii prin jocul matematic Ia te uită, ce harnici am fost!
Concertul poate începe acum. Animăluțele vă mulțumesc din suflet! Spor la
cântat!
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu