Comunicarea este un proces activ
de transmitere si receptionare de informatii. Pentru ca aceasta comunicare sa
se poata realiza sunt necesare:
- ascultarea activa;
- intelegerea mesajului transmis;
- interpretarea limbajului
nonverbal;
- sustinerea conversatiei.
Pentru o comunicare corecta este necesar sa respectam doua
reguli de baza:
1. transmiterea mesajului clar si concis;
2. ascultarea activa si intelegerea mesajului pe care celalalt il
transmite.
Iar pentru ca aceasta sa fie si eficienta este necesar sa avem un comportament si o comunicare asertivă.
Ce inseamna sa fii asertiv?
Pentru o descriere amplă a comportamentului asertiv am putea
spune ca este echidistant față de cei doi poli de comunicare: agresiv
si pasiv.
Asertivitatea este cea mai eficienta modalitate de solutionare a
problemelor interpersonale. Comunicarea directa, deschisa si sincera permite
receptionarea mesajelor fara blocaje si distorsiuni, ceea ce mentine si
imbunatateste relatiile cu ceilalti. Capacitatea de a comunica in mod asertiv
sentimentele, emotiile si gandurile fara a leza integritatea celorlati,
reprezinta un mod eficient de comunicare.
Comportamentul asertiv inhibă anxietatea și
reduce depresia, conducând la o
imbunătățire a imaginii de sine.
Ca trasături caracteristice, asertivitatea este evidențiată
prin:
- refuzul cererilor- puterea de a
spune nu;
- solicitarea favorurilor si
formularea de cereri;
- exprimarea sentimentelor
pozitive si negative;
- initierea, continuarea si
incheierea de noi conversatii.
Comportamentul asertiv este intarit si de o serie de elemente
non-verbale:
- contactul vizual;
- tonul vocii;
- mimica.
Stilul de comunicare asertiv este caracterizat printr-o serie de
elemente:
- ai convingerea ca toate
persoanele iti sunt egale;
- acorzi importanta parerilor si
intereselor celorlati;
- exista o concordanta intre
mesajul verbal transmis mimica si gestica;
- mesajele utilizate sunt de
genul „eu cred ca…, ma simt…”;
- sustinerea privirii
interlocutorului.
De foarte multe ori limbajul verbal folosit este agresiv si
impunator, iar un artificiu al vocabularului ne poate imbunatati comunicarea.
Expresii de genul „eu cred ca…/ as dori sa fac acest lucru…/ te deranjeaza
daca…?” pot reprezenta fraze magice in viata de cuplu sau in relatiile cu
colegii etc.
Expresiile verbale ale limbajului asertiv pot fi insotite de
semnale nonverbale care ne ajuta sa transmitem mai usor mesajul. Expresiile faciale
relaxate si deschise, contactul vizual, pozitia corpului dreapta si relaxata, o
voce calma si sigura, insotite de un zambet atunci cand este necesar, pot
reprezenta succesul unei comunicari.
Comunicarea si comportamentul asertiv cresc stima de sine, aduc
respect pentru ceilati si din partea celorlati.
Ce poti face pentru a a avea un comportament si o comunicare
asertiva?
- exprima-te clar si concis;
- evita sa fii sarcastic;
- evita sa faci generalizari;
- evita sa folosesti etichete;
- cere feed-back;
- evita comportamentul agresiv;
- evita reactiile impulsive;
- evita monopolizarea discutiei;
- evita sa faci presupuneri;
- constientizeaza ce tip de
comunicare folosesti (agresiv, asertiv, pasiv sau agresiv-pasiv).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu