Înv.Nistor Andra
Pentru
unii adulţi timpul liber este un ansanblu de ocupaţii, cărora individul li se
poate dărui după placul său, fie pentru a se odihni, a se distra, fie pentru
a-şi dezvolta informaţia sau formaţia intelectuală, fizică, psihică, etc.
După
alţii, timpul liber este ceea ce rămâne după scăderea timpului necesar
activităţii de bază şi după scăderea orelor de somn, a celor necesare
drumurilor până la locul activităţilor zilnice, a orelor cheltuite cu masa şi
îngrijirea corporală.
Atât
pentru şcolar cât şi pentru matur, există un buget de timp delimitat în trei
secvenţe mari: timp de muncă (de învăţătură pentru şcolar), timp pentru nevoi
fiziologice, social-culturale şi gospodăreşti, timp liber. În cazul şcolarului,
timpul liber reprezintă sectorul de activitate cel mai spontan şi mai
imaginativ al vieţii copilului, exercitându-şi influenţa educativă multiplă în
sfera vieţii intelectuale, fizice, artistice, morale a caracterului. Pentru a
şti de cât timp liber dispune, copilul trebuie să ţină seama de numărul de ore
săptămânale, zilnice, număr de ore destinate somnului, micilor activităţi
gospodăreşti, drumul de la şcoală acasă, timpul de masă, de odihnă şi de
efectuare a temelor. Unii elevi fac greşeala de a îngloba în timpul liber şi
orele impuse de buna pregătire a lecţiilor, alţii socotesc ziua întreagă timp
de muncă, neorganizându-şi raţional timpul de învăţătură şi odihnă, nereuşind
să-şi creeze în bugetul de timp şi ore de răgaz, ore libere. Ambele situaţii
sunt greşite. Prin consumarea întregului timp cu învăţătura se ajunge la
oboseală şi surmenaj. Dimpotrivă, atunci când întregul timp de după orele de
cursuri este socotit timp liber, acest timp este adesea irosit cu uşurinţă,
ceea ce se repercutează negativ şi asupra învăţăturii şi pe un plan mai larg,
asupra viitorului statut socio-profesional.
În
mod firesc atât părinţii cât şi educatorii trebuie să se gândească cum este mai
bine să-i orienteze pe elevi spre a folosi timpul în mod optim, pentru a
contura cât mai mult personalitatea acestora.
Activităţile
extraşcolare desfăşurate pot avea asupra elevilor efecte diferite, pot
satisface sau nu aşteptările lor. De aici decurge necesitatea cunoaşterii preocupărilor
copiilor din timpul liber, îndrumarea şi orientarea lui spre cât mai multe
activităţi fie culturale, tehnice, artistice, sportive, pentru a dezvălui
potenţele acestora, a-i îndruma la multilateralitate şi nu unilateralitate în
valorificarea timpului liber de care dispun. Cei mai mulţi elevi sunt atraşi de
activităţile sportive, joaca în aer liber, sau simple plimbări. Celelalte
activităţi, vizionări de filme, audiţii muzicale, lecturarea de cărţi,
activităţi artistice, deţin o pondere redusă în totalul timpului liber.
Părinţii
sunt cei care trebuie să le fixeze un program zilnic şi să-l verifice dacă este
respectat. Pentru micul şcolar ar putea fi stabilit următorul program:






Copiii
trebuie să ştie de asemenea că pe măsură ce cresc, aşteptările în ce-i priveşte
sunt tot mai mari. Pe măsură ce ei se maturizează, este recomandabil ca în
timpul liber să participe şi la activităţi gospodăreşti, la treburile casei.
A
contribui la treburile gospodăreşti este o bună modalitate pentru copil de a
învăţa să fie perseverent şi de a vedea că respectul şi încrederea celorlalţi
se bazează şi pe felul în care ştie să ducă la capăt un lucru pe care îl are de
făcut.
Mulţi
părinţi îşi înscriu copiii la cluburi de muzică, teatru, dans, înot, modelling,
pictură, sculptură, modelaj, care sunt activităţi, variate şi atractive pentru
copii, dar şi adevărate ateliere de cultivare a talentelor lor.
Este
indicat ca părinţii să petreacă cât mai mult timp liber cu copiii lor, să le
asculte problemele cu mare atenţie, să meargă cu ei în drumeţii, la muzee, la
biblioteci, să citească împreună, să asculte muzică împreună, să meargă la
teatru, să vizioneze spectacole, ş.a.
Vacanţa
este şi timpul când se citeşte cel mai mult, cartea rămânând un bun însoţitor
şi înţelept sfătuitor oriunde s-ar afla acasă, în tabără, în excursie şi un mod
foarte plăcut de a petrece timpul liber.
Timpul
este ireversibil, vremea pierdută nu mai poate fi răscumpărată. Învăţându-i pe
cei mici să-şi gospodărească timpul cu chibzuială, vor şti să-l preţuiască
pentru toată viaţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu