IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR ECOLOGICE ÎN EDUCAREA COPIILOR






PROF. MIHAELA  ŞTEFAN

LICEUL TEHNOLOGIC

“ŞTEFAN CEL MARE ŞI SFÂNT”

  VORONA, BOTOŞANI



„Totul a ieşit bun din mâinile naturii pentru a degenera în mâinile omului.”

J. J. Rousseau



            Educaţia privind mediul este un proces care are ca scop îmbunătăţirea calităţii vieţii prin oferirea omului de unelte care ajută la rezolvarea sau împiedicarea problemelor de mediu.  De ce se pune problema educaţiei ecologice? Pentru că, în prezent, mai mult de 5,3 miliarde de oameni folosesc, abuzând uneori, resursele naturale  ale pământului,  taie păduri întregi, extrag minereuri distrugând solul şi poluând apa,  creează deşeuri primejdioase. Toate acestea duc la consecinţe grave: dispariţia speciilor, extinderea deşerturilor, dezgheţarea gheţarilor, contaminarea cu pesticide, creşterea problemelor de sănătate, foametea, sărăcia. Experţii consideră că, dacă acest ritm de distrugere continua, vom fi martorii distrugerii treptate chiar şi a sistemelor care sprijină viaţa pe pământ.


            Copiii, spre care ne îndreptăm educaţia, sunt gestionarii şi consumatorii de mâine ai resurselor; de asemenea, aceştia pot influenţa părinţii şi alţi membri ai societăţii. Educatorii  şi toţi cei care lucrează în şcoli pot avea un impact deosebit, de la creşterea conştientizării şi cunoaşterii până la formarea de atitudini şi proiecte active în numele educaţiei mediului.  Modul în care se poate face acest lucru este  alocarea cel puţin unei ore în care să se facă educaţie ecologică în şcoală şi în care  împreună cu copiii, prin joacă să avem grijă să ocrotim  şi să menţinem curată planeta noastră.

            Omul este cel mai dezvoltat organism de pe planetă, fiind în stare să facă lucruri pe care celelalte vieţuitoare nu le poate face; dar uită ceva: că nu este singur pe acest pământ şi că datorită legilor naturale ce sunt descoperite cu ajutorul ecologiei, nu poate trece peste anumite limite. Însă  deseori trece aceste limite distrugând în acest fel armonia absolut  necesară menţinerii vieţii pe Pământ, şi punându-şi în pericol însăşi existenţa. Avem nevoie de ecologie ca să aflăm ce anume stricăm cu tehnologia noastră avansată şi să găsim soluţii pentru a putea trăi în continuare liniştiţi pe frumoasa noastră planetă albastră, pentru a menţine şi îmbunătăţi calitatea mediului, pentru a preveni problemele legate de mediu pe viitor.

Educaţia ecologică informează şi sporeşte cunoştinţele elevilor despre mediu înconjurător; sporeşte conştientizarea problemelor şi înţelegerea valorilor personale prin descoperirea atitudinii şi înţelegerii, ajutându-i pe elevi să–şi evalueze şi să-şi clarifice sentimentele  în ceea ce priveşte mediul şi cum contribuie la problemele acestuia.

            Abordând această educaţie urmărim cinci obiective:

conştientizarea: ajută elevii să capete o înţelegere şi sensibilitate faţă de întreg mediul şi problemele lui, le dezvoltă abilitatea de a pricepe şi a deosebi stimulentele, de a procesa, rafina şi extinde aceste percepţii, contribuie la folosirea acestor abilităţi noi în mai multe contexte.

cunoaşterea: ajută elevii să capete o înţelegere de bază  privind funcţionarea mediului, interacţiunea oamenilor cu mediul şi  despre cum apar şi cum pot fi rezolvate problemele legate de mediu.

atitudinea:  ajută elevii să capete un set de valori şi sentimente de grijă faţă de mediu, motivaţia şi devotamentul de a participa la menţinerea calităţii mediului.

            ♦deprinderi: ajută  elevii să capete abilităţi necesare identificării şi investigării problemelor mediului şi contribuie la rezolvarea problemelor acestuia.

            ♦participarea : ajută elevii să capete o experienţă în utilizarea cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite, în vederea unor acţiuni pozitive şi bine gândite care vor conduce la rezolvarea problemelor mediului.

            Educaţia ecologică dezvoltă la elevi capacitatea de a gândi atât critic cât şi creativ. Un   elev care ar putea face parte  într-o zi din consiliul local va fi mai eficient şi va putea să cântărească bine opţiunile, să identifice alternativele , să comunice , să pună întrebările  corecte , să analizeze sugestiile cetăţenilor, dacă în şcoală a avut ca obiect de studiu educaţia ecologică.  De asemenea prin această educaţie se cultivă şi un sistem de valori care mai târziu vor influenţa opţiunile şi deciziile pe care ei le vor lua în legătură cu toate aspectele vieţii lor, inclusiv activităţile de mediu.

            Cunoscând importanţa educaţiei ecologice în formarea elevilor, am desfăşurat la clasă opţionalul „Natura în ochi de copil”. Conţinuturile învăţării au fost structurate în funcţie de cele patru anotimpuri. Ţinând cont de vârsta copiilor, am pus accentul pe desfăşurarea activităţilor sub formă de joc, ceea ce a făcut ca orele să fie foarte atractive şi copiii să participe cu mare interes.

            De asemenea, am implicat elevii în numeroase activităţi ecologice. Cele mai multe s-au desfăşurat în cadrul proiectului „Într-o lume mai curată, mai aproape de Dumnezeu”. Acesta a făcut parte din Programul „O şcoală pentru comunitate. Dezvoltare socială prin parteneriat educaţional şi cooperare transfrontalieră”, implementat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi de către Fundaţia Naţională pentru Dezvoltare Comunitară. Scopul proiectului a fost participarea copiilor, tinerilor şi adulţilor la acţiuni de protecţie şi conservare a mediului pentru o natură mai curată.

Principalele activităţi au fost:

  • Documentare;
  • Realizarea chestionarelor iniţiale;
  • Implementarea proiectului;

       Fiecare elev - un pom, o floare - acţiune de plantare;

      Ecologizarea localităţii conform graficului stabilit;

      Realizarea unor mape cu informaţii despre comună şi mediul înconjurător;

      Realizarea fluturaşilor cu conţinut ecologic;

      Concurs de afişe pe tema proiectului;

       Difuzarea către populaţie a fluturaşilor cu conţinut ecologic;

      „Împreună decidem viitorul”- întâlnire de lucru;

      Opţiunea mea - dezvoltarea fără poluare (Studiu de caz - Roşia Montana; referate-dezbatere);

      Colectarea de deşeuri;

      “Natura în culori” expoziţii de desene;

      Editarea foii volante pe tema proiectului;

      Ziua ,,Pro Natura”- spectacol la Troiţa eroilor neamului;

      Prezentarea de portofolii; expoziţie de fotografii; Te Deum.

Rezultatele finale - urmare a desfăşurării proiectului:

      au fost plantaţi 100 de puieţi;

      a fost ecologizat centrul comunei;

      au fost amplasate 25 de coşuri de gunoi;

      a fost realizat un CD cu principalele activităţi din derularea proiectului;

      au fost amplasate 10 plăcuţe cu îndemnuri ecologice;

                        Fiecare om trebuie să cunoască câteva noţiuni de bază ale ecologiei şi să dovedească mai mult respect pentru ceea ce ne înconjoară. Cunoscând acestea încă de pe băncile şcolii, el poate avea un comportament care să ajute la protecţia mediului şi a celorlalte fiinţe din jurul nostru, apărându-şi în acest fel sănătatea şi viaţa sa.

                        Un program educaţional al mediului poate da putere elevilor să-şi îmbunătăţească calitatea vieţii lor, a celorlalţi, dar şi a mediului înconjurător. Această putere duce la amplificarea sentimentelor de mândrie şi autorespect.  



BIBLIOGRAFIE



  1. Curriculum national – programe şcolare pentru învăţământul primar, Bucureşti, 2013;
  2. Cojocaru, C.,Educaţia pentru dezvoltarea durabilă prin şi pentru comunitate, Editura Axa, Botoşani, 2003;
  3. “Natura – prietena mea” , C. Cucinic, A. Pintilie, Editura Aramis, 2002;
  4. Ungureanu, I., Curs de analiza şi protecţia mediului înconjurător, Universitatea ,,Al. I. Cuza“, Iaşi, 2001.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu