PROF. MIHAELA ŞTEFAN
LICEUL TEHNOLOGIC
“ŞTEFAN CEL MARE ŞI SFÂNT”
VORONA, BOTOŞANI
„Totul a ieşit bun din mâinile naturii pentru a degenera în
mâinile omului.”
J. J. Rousseau
Educaţia
privind mediul este un proces care are ca scop îmbunătăţirea calităţii vieţii
prin oferirea omului de unelte care ajută la rezolvarea sau împiedicarea
problemelor de mediu. De ce se pune
problema educaţiei ecologice? Pentru că, în prezent, mai mult de 5,3 miliarde
de oameni folosesc, abuzând uneori, resursele naturale ale pământului, taie păduri întregi, extrag minereuri
distrugând solul şi poluând apa, creează
deşeuri primejdioase. Toate acestea duc la consecinţe grave: dispariţia
speciilor, extinderea deşerturilor, dezgheţarea gheţarilor, contaminarea cu
pesticide, creşterea problemelor de sănătate, foametea, sărăcia. Experţii
consideră că, dacă acest ritm de distrugere continua, vom fi martorii
distrugerii treptate chiar şi a sistemelor care sprijină viaţa pe pământ.
Copiii,
spre care ne îndreptăm educaţia, sunt gestionarii şi consumatorii de mâine ai
resurselor; de asemenea, aceştia pot influenţa părinţii şi alţi membri ai
societăţii. Educatorii şi toţi cei care
lucrează în şcoli pot avea un impact deosebit, de la creşterea conştientizării
şi cunoaşterii până la formarea de atitudini şi proiecte active în numele
educaţiei mediului. Modul în care se
poate face acest lucru este alocarea cel
puţin unei ore în care să se facă educaţie ecologică în şcoală şi în care împreună cu copiii, prin joacă să avem grijă
să ocrotim şi să menţinem curată planeta
noastră.
Omul este cel mai dezvoltat
organism de pe planetă, fiind în stare să facă lucruri pe care celelalte
vieţuitoare nu le poate face; dar uită ceva: că nu este singur pe acest pământ
şi că datorită legilor naturale ce sunt descoperite cu ajutorul ecologiei, nu
poate trece peste anumite limite. Însă
deseori trece aceste limite distrugând în acest fel armonia absolut necesară menţinerii vieţii pe Pământ, şi
punându-şi în pericol însăşi existenţa. Avem nevoie de ecologie ca să aflăm ce
anume stricăm cu tehnologia noastră avansată şi să găsim soluţii pentru a putea
trăi în continuare liniştiţi pe frumoasa noastră planetă albastră, pentru a
menţine şi îmbunătăţi calitatea mediului, pentru a preveni problemele legate de
mediu pe viitor.
Educaţia ecologică informează şi
sporeşte cunoştinţele elevilor despre mediu înconjurător; sporeşte
conştientizarea problemelor şi înţelegerea valorilor personale prin descoperirea
atitudinii şi înţelegerii, ajutându-i pe elevi să–şi evalueze şi să-şi
clarifice sentimentele în ceea ce
priveşte mediul şi cum contribuie la problemele acestuia.
Abordând
această educaţie urmărim cinci obiective:
♦ conştientizarea:
ajută elevii să capete o înţelegere şi sensibilitate faţă de întreg mediul
şi problemele lui, le dezvoltă abilitatea de a pricepe şi a deosebi
stimulentele, de a procesa, rafina şi extinde aceste percepţii, contribuie la
folosirea acestor abilităţi noi în mai multe contexte.
♦cunoaşterea:
ajută elevii să capete o înţelegere de bază
privind funcţionarea mediului, interacţiunea oamenilor cu mediul şi despre cum apar şi cum pot fi rezolvate
problemele legate de mediu.
♦atitudinea:
ajută elevii să capete un set de
valori şi sentimente de grijă faţă de mediu, motivaţia şi devotamentul de a
participa la menţinerea calităţii mediului.
♦deprinderi: ajută
elevii să capete abilităţi necesare identificării şi investigării
problemelor mediului şi contribuie la rezolvarea problemelor acestuia.
♦participarea : ajută elevii să capete o experienţă
în utilizarea cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite, în vederea unor acţiuni
pozitive şi bine gândite care vor conduce la rezolvarea problemelor mediului.
Educaţia
ecologică dezvoltă la elevi capacitatea de a gândi atât critic cât şi creativ.
Un elev care ar putea face parte într-o zi din consiliul local va fi mai
eficient şi va putea să cântărească bine opţiunile, să identifice alternativele
, să comunice , să pună întrebările
corecte , să analizeze sugestiile cetăţenilor, dacă în şcoală a avut ca
obiect de studiu educaţia ecologică. De
asemenea prin această educaţie se cultivă şi un sistem de valori care mai
târziu vor influenţa opţiunile şi deciziile pe care ei le vor lua în legătură
cu toate aspectele vieţii lor, inclusiv activităţile de mediu.
Cunoscând
importanţa educaţiei ecologice în formarea elevilor, am desfăşurat la clasă
opţionalul „Natura în ochi de copil”. Conţinuturile învăţării au fost structurate
în funcţie de cele patru anotimpuri. Ţinând cont de vârsta copiilor, am pus
accentul pe desfăşurarea activităţilor sub formă de joc, ceea ce a făcut ca
orele să fie foarte atractive şi copiii să participe cu mare interes.
De
asemenea, am implicat elevii în numeroase activităţi ecologice. Cele mai multe
s-au desfăşurat în cadrul proiectului „Într-o lume mai curată, mai aproape de
Dumnezeu”. Acesta a făcut parte din Programul „O şcoală pentru comunitate.
Dezvoltare socială prin parteneriat educaţional şi cooperare transfrontalieră”,
implementat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi de către Fundaţia
Naţională pentru Dezvoltare Comunitară. Scopul proiectului a fost participarea
copiilor, tinerilor şi adulţilor la acţiuni de protecţie şi conservare a
mediului pentru o natură mai curată.
Principalele activităţi au fost:
- Documentare;
- Realizarea chestionarelor iniţiale;
- Implementarea proiectului;
•
Fiecare elev - un
pom, o floare - acţiune de plantare;
•
Ecologizarea localităţii conform graficului stabilit;
•
Realizarea unor mape cu informaţii despre comună şi mediul
înconjurător;
•
Realizarea fluturaşilor cu conţinut ecologic;
•
Concurs de afişe pe tema proiectului;
•
Difuzarea către
populaţie a fluturaşilor cu conţinut ecologic;
•
„Împreună decidem viitorul”- întâlnire de lucru;
•
Opţiunea mea - dezvoltarea fără poluare (Studiu de caz -
Roşia Montana; referate-dezbatere);
•
Colectarea de deşeuri;
•
“Natura în culori” expoziţii de desene;
•
Editarea foii volante pe tema proiectului;
• Ziua ,,Pro Natura”- spectacol la Troiţa
eroilor neamului;
•
Prezentarea de portofolii; expoziţie de fotografii; Te
Deum.
Rezultatele
finale - urmare a desfăşurării proiectului:
•
au fost plantaţi 100 de puieţi;
•
a fost ecologizat centrul comunei;
•
au fost amplasate 25 de coşuri de gunoi;
•
a fost realizat un CD cu principalele activităţi din
derularea proiectului;
• au fost amplasate 10 plăcuţe cu
îndemnuri ecologice;
Fiecare
om trebuie să cunoască câteva noţiuni de bază ale ecologiei şi să dovedească
mai mult respect pentru ceea ce ne înconjoară. Cunoscând acestea încă de pe
băncile şcolii, el poate avea un comportament care să ajute la protecţia
mediului şi a celorlalte fiinţe din jurul nostru, apărându-şi în acest fel
sănătatea şi viaţa sa.
Un
program educaţional al mediului poate da putere elevilor să-şi îmbunătăţească
calitatea vieţii lor, a celorlalţi, dar şi a mediului înconjurător. Această
putere duce la amplificarea sentimentelor de mândrie şi autorespect.
BIBLIOGRAFIE
- Curriculum national – programe şcolare pentru învăţământul primar, Bucureşti, 2013;
- Cojocaru, C.,Educaţia pentru dezvoltarea durabilă prin şi pentru comunitate, Editura Axa, Botoşani, 2003;
- “Natura – prietena mea” , C. Cucinic, A. Pintilie, Editura Aramis, 2002;
- Ungureanu, I., Curs de analiza şi protecţia mediului înconjurător, Universitatea ,,Al. I. Cuza“, Iaşi, 2001.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu