Înv.Nistor
Andra
În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au
constatat că acei copii care dedică cel mai mult timp vizionării tv, calculatorului au cele mai
slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte cuvinte,
insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionarii tv şi
utilizăriii calculatorului.Deasemenea, calculatorul poate determina apariţia a
diferite boli. Astfel,
copiii pot sta ore întregi în faţa calculatorului, uitând de sine, făcând prea
puţine pauze. Această activitate prelungită poate crea probleme oculare prin
focalizarea atenţiei asupra unui singur punct şi prin efort îndelungat.
Calculatorul,
ca şi televizorul,
indiferent de utilizarea sa,constituie un important factor de stres pentru
creierul uman. Pe parcursul folosirii computerului,ecranul acestuia, ca şi cel
al televizorului, inhibă activitatea emisferei stângi, a cortexului prefrontal
şi slăbeşte comunicarea interemisferică realizată prin puntea corpului calos.
În schimb, favorizează deschiderea porţilor subconştientului şi înscrierea cu
putere a imaginilor transmise în adâncurile acestuia.
În cazul computerului,
analiza trebuie particularizată în funcţie de modul în care este utilizat. De
exemplu, nu acelaşi lucru este să citeşti un text pe ecran cu a uita de sine,
lăsându-te absorbit în spaţiul virtual al jocurilor video. Fenomenele descrise
anterior pot avea o intensitate mai mică decât în cazul televizorului atunci
când calculatorul este folosit, spre exemplu, pentru tehnoredactare sau pot
fi mult mai proeminente când sunt
apelate jocurile video sau anumite locaţii pe internet. De fapt, factorii
agravanţi sunt schimbarea rapidă a cadrelor şi suscitarea cu putere a emoţiilor
şi instinctelor.
În mod
obişnuit, un copil stă în faţa calculatorului între una şi trei ore pe zi,
ocupat cu diverse activităţi: teme pentru şcoala, discuţii on-line cu prietenii
sau jocuri. Iar părinţii îşi încurajează
copiii să stea la computer chiar de la vârste mici - 2-3 ani.
În
urma cercetărilor desfăşurate în ultimii ani, nu mai rămâne nici o îndoială:
vizionarea tv şi calculatorul dăunează dezvoltării şi funcţionării creierului
uman.
Experimentele
realizate demonstrează că fiecare oră petrecută zilnic în faţa televizorului şi
a calculatorului în perioada de vârstă 1-3 ani creşte cu 28% probabilitatea
apariţiei problemelor de atenţie în perioada de vârstă 1-7 ani.
Iată
nişte date statistice valabile in Statele Unite ale Americii, unde rata de
folosire a calculatorului personal a atins nişte cifre impresionante:
1. 90%
din copiii cu vârstă şcolară au acces la computer acasă ori la şcoală.
2. 54
de milioane de copii americani au acces la un computer, fie
acasă, fie in instituţiile de învăţământ.
Aceste
informaţii sunt importante în primul rând pentru că ele oferă date despre
utilizarea masivă a computerului în rândul celor mici. De aceea, mulţi pediatri
avertizează asupra riscului de miopie timpurie în rândurile copiilor. Atunci
când fac aceste afirmaţii, ei se bazează pe o serie de studii care au
demonstrat că statul la computer poate avea un impact negativ asupra vederii
copiilor. Iată o parte dintre concluziile cercetărilor:
1.
Între 25% si 30% dintre copii au nevoie de ochelari de corecţie a vederii din
cauza calculatorului, arată un studiu efectuat la Catedra de Optometrie Berkley
din cadrul Universităţii California;
2. Procentul copiilor de clasa întâi care
sufera de miopie s-a mărit de la 12,1% în 1995 la 20,4%, potrivit
Departamentului pentru Sănătate din Taiwan;
3.
Un studiu similar, efectuat în Singapore, a arătat că în doar trei ani,
procentul de copii cu miopie la vârste de 7-9 ani s-a dublat, ajungând la 34%.
Statul la computer pentru ore întregi are un efect negativ asupra vederii celui
mic, pentru că această activitate forţează muşchii oculari şi necesită o
concentrare mai mare decât oricare alta.
Acum douăzeci de ani copiii se
jucau în mare parte în aer liber, iar vederea la distanţă era pentru ei mai
importantă. Astăzi, din cauza privitului constant în ecranul computerului,
copiii au probleme de vedere care nu erau cunoscute acum câţiva ani. Părinţii
trebuie să ia în calcul toate aceste probleme cauzate de computer. Calculatorul
necesită nişte abilităţi motorii foarte specializate, pe care ochii tineri încă
nu le-au dezvoltat. Abia atunci când sistemul vizual este complet matur poate
suporta mai bine stresul implicat de calculator.
Mulţi
pediatri cred că "lumea interioară" este cea care provoacă miopia la
copii, nu ereditatea. Activitatea la computer este periculoasă dacă nu este supravegheată
de părinţi sau dacă este efectuată cu lipsă de moderaţie. O problemă importantă
ce vizează sănătatea publică este "sindromul privitului la computer",
ce afectează în special copiii, care nu au capacitatea oculară suficient
dezvoltată pentru a putea lucra la computer.
Calculatorul, televizorul,
jocurile video fură somnul tuturor. Cu mic, cu mare suntem tentaţi să stăm până
la ore târzii din noapte pentru a naviga pe Internet sau pentru a urmări
emisiunile preferate. Potrivit unor psihiatri francezi s-a ajuns chiar la
aşa-numita fobie de somn. Tot mai mulţi oameni consideră ca a dormi şapte-opt
ore pe noapte înseamnă a irosi timp, aşa că se mulţumesc doar cu patru-cinci.
Ceea ce nu este suficient pentru refacerea organismului, mai ales în cazul
tinerilor, care au nevoie de opt-nouă ore de somn. Studiile arată că
majoritatea tinerilor pierd, în medie, două-trei ore de somn pe noapte din
cauza calculatorului, televizorului, jocurilor video. Pe lângă atracţia
exercitată de acestea, mai există un factor ce fură somnul: lumina ecranului,
în special cea a ecranului calculatorului. Această lumină blochează secreţia de
melatonina, hormonul somnului şi împiedică adormirea. De asemenea, 30-40 %
dintre cei care stau mult timp cu ochii în ecran se plâng de oboseală oculară:
înroşirea ochilor, senzaţie de ochi uscat, vedere înceţoşată, clipiri
frecvente, dureri de cap. Este de ajuns să petrecem peste patru ore în faţa
ecranului pentru ca primele simptome ale oboselii oculare să se manifeste. Mai
mult, majoritatea copiilor şi tinerilor au obiceiul de a ronţăi chipsuri,
alune, dulciuri când stau în faţa televizorului sau a calculatorului, iar acest
lucru face ca tot mai mulţi tineri să devină obezi, să aibă carii, să sufere de
tulburări digestive.
În lumea occidentală, cercetătorii
din domeniul educaţiei au constatat că acei copii care dedică cel mai mult
timp vizionării tv, calculatorului au
cele mai slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte
cuvinte, insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionarii
TV şi utilizăriii calculatorului.
Bibliografie:
Virgiliu
Gheorghe, Efectele televiziunii asupra
minţii umane , Ed. Evanghelismos, Bucureşti,2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu